Českotřebovský deník 259/2012 (17.10.)                                

Úprava nástupišť v železniční stanici 

Nejdříve byla proveden generální úprava  včetně zvýšení úrovně "dvojky", v souvislosti s opravou budovy byla provedena obdobná  rekonstrukce prvního nástupiště.  "Trojka a čtyřka" má být modernizována a opravena až v souvislosti  s rekonstrukcí  úseku koridoru vedoucího přes uzel Česká Třebová. Tato rekonstrukce se stále oddaluje a stav nástupišť byl stále žalostnější. Proto dnes cestující potěší pracovní úsilí, které povede k tomu, že alespoň částečně omládnou také poslední dvě nástupiště na našem osobním nádraží, které si to jistě zasluhuje. Má opravenou budovu také s bezbariérovým přístupem na nástupiště, moderně vybavenou halu s návazností na autobusový terminál a velké podzemní parkoviště.  Těžko pochopit dopravce, kteří tohoto zázemí nevyužívají a  jejich vlaky zde nestavují. přitom potřebu zastávek vlaků  EC, IC, Ex  vnímají nejen Třebováci, ale slyším to denně i v Ústí nad Orlicí. Zejména jejich cestování směr Vídeň či Bratislava znamená mnohonásobné zbytečné přestupování a čekání, které by se dalo vyřešit zastávkou vlaku vyšší kvality na našem nádraží. Když tudy projede tak nezíská  na čase jízdy ani minutu, podívejme se do jízdního řádu. Zato však naštve hodně lidí z našeho regionu, bere nám možnsot využít vlaky ČD přímo do vzdálených cílů, nutí nás přestupovat v Brně, které není vůbec příjemným nádražím a které úrovně České Třebové nedosahuje....  Fotografie z dnešního odpoledne 17.10 na našem nádraží...
 
Větším problémem stanice je náhrada podchodu pod nádražím od  parkoviště Korado  směr ulice Semanínská.  

Výjimka na používání podchodu v Hubálkově ulici by měla v příštím roce 2013 skončit.  Podchod město do svého vlastnictví nepřevzalo, proto je "míček" na straně SŽDC, které by mělo buď podchod rekonstruovat, nebo nahradit novým nadchodem. Právě tento záměr je již připraven i projekčně, není však jistě laciný.  Město tuto spojnici pro pěší potřebuje, za tratí jsou jak byty, tak průmyslová zóna. Starosta Jaroslav Zedník informoval, že právě zahajuje nové kolo jednání na SŽDC, které by mělo vést k odpovědi na otázku, kdy se dočkáme  změny stávajícího nehostinného a také nebezpečného pochodu....
 
Nová čerpací stanice COOP 24 v Ústí nad Orlicí přinese nízké ceny pohonných hmot

Obchodní družstvo Konzum z Ústí nad Orlicí zareagovalo na vlnu poptávky po levném tankování a připravuje otevření samoobslužné čerpací stanice v Ústí nad Orlicí. Čerpací stanice COOP 24 chce být nejlevnějším dodavatelem pohonných hmot ve městě Ústí nad Orlicí.  „ Zeptali jsme se našich členů, co by pro ně měl Konzum dělat a jaká služba jim na Orlickoústecku chybí. A jednoznačně z toho vyšla potřeba levného tankování v regionu “, říká ředitel Konzumu Ing. Miloslav Hlavsa. „Bude se jednat se o malou čerpací stanici, která by měla být umístěna na výjezdu ve směru na Českou Třebovou. Čerpací stanice bude mít 24 hodinový samoobslužný provoz, díky tomu budeme moci dosahovat velice nízkých cen pohonných hmot“, upřesňuje Ing. Miloslav Hlavsa.
V současné době již KONZUM provozuje samoobslužnou čerpací stanici v Opočně. Levné čerpací stanice se tak stávají další důležitou aktivitou obchodního družstva KONZUM v regionu.
 
Představenstvo ČD Cargo v novém složení

Ing. Petr Žaluda předseda představenstva,  Ing. Petr May člen představenstva, Ing. Vlastimil Chobot člen představenstva. Ing. Vlastimil Chobot je bývalý Třebovák, náměstek přednosty železniční stanice, také pracoval jedno období jako zastupitel města Česká Třebová za Sládkovy republikány. Po odchodu PhDr. Jiřího Špičky z z vedení ČD Cargo do  managementu SŽDC ,  tak máme  zprostředkovaně  zastoupení v představenstvu ČD Cargo i nyní...
 
MC ROSA zahajuje bazarem dětského oblečení 
Slavnostní otevření Mateřského centra Rosa, které se přestěhovalo do prostor "staré" jídelny a kuchyně  ZŠ Parník se uskuteční ve  za týden ve středu 18 . října ve 14 hodin. Úpravy prostor byly zahájeny o prázdninách a nyní se vše dodělává. Původně se uvádělo, že zde MC ROSA zahájí činnost od začátku října, nakonec to je třeba o tři týdny posunout. První akcí v novém byl již dnes zahájený  bazar dětského oblečení,  který začne právě ve středu 24.10. a potrvá až do pátku. Stěhování z MŠ U Stadionu, kterou bylo potřeba rozšířit, už mají činovníci MC ROSA za sebou, také spoustu další práce spojené se zprovozněním nově rekonstruovaných prostor, které jsou již nyní připraveny na vlastní činnost mateřského centra.  V úterý 23. října v 15.30 hodin jsou maminky do Rosy zvány na besedu se zubařkou Lucií Kumpoštovou - Rösslerovou na téma „Zdravé zoubky našich dětí". Postupně se  zde rozjedou všechny obvyklé aktivity pro maminky s dětmi. V listopadu bude obnovena i služba hlídání dětí. Přestavba prostor bývalé kuchyně a zázemí na Mateřské centrum stále podle údajů v tisku asi 660 tis. Kč. Samostatně však tato akce bohužel v našem městském rozpočtu nefiguruje. Byla sem zařazena až dodatečně v rámci I. změny rozpočtu na základě potřeby rozšířit počet tříd mateřských škol ve městě  současně s ukončením provozu kuchyně. Na ZŠ Parník se od nového školního roku obědy dovážejí z centrální kuchyně v Habrmanově ulici. Další úpravy  na ZŠ Parník jsou spojeny  právě s  úpravou rampy a výdejny  v nové budově ZŠ Parník.
 
Probíhá úprava části ulice Tylovy

Jde o část, která spojuje ulici Moravskou a ulici Pražského,o nyní nesjízdnou uličkou, která potřebuje úpravu již dlouhodobě.  Na základě výběrového řízení akci provede společnost Dlažba vysoké Mýto, s.r.o. za cenu 597 tis. Kč + 20% DPH.  termín ukončení je stanoven na 26. 10. 2012.
 
Obyvatelé Pardubického kraje propadli recyklaci – hromadně se zbavují vysloužilých spotřebičů

Téměř polovina obyvatel Pardubického kraje se za poslední rok rozhodla zbavit vysloužilých spotřebičů a odevzdat je k recyklaci. Vede je k tomu přesvědčení, že každý musí s odpovědným přístupem ke stavu životního prostředí začít u sebe a recyklování je prvním krokem. Vyplývá to z průzkumu neziskových společností ELEKTROWIN a ASEKOL.
Většina lidí z Pardubického kraje nemá nejmenší pochybnost o tom, že třídění elektroodpadu je velice prospěšné pro životní prostředí a více než tři čtvrtiny si myslí, že není složité pro životní prostředí něco udělat. „Že to obyvatelé kraje myslí s recyklací opravdu vážně, dokládá zájem o obsah nebezpečných látek v elektrozařízeních. 75 % respondentů se o tuto problematiku aktivně zajímají,“ říká Jiří Remr z agentury Markent.
„Lidé v Pardubickém kraji mají sběrná místa v průměru o 1 100 metrů blíž, než je celorepublikový průměr. Celková vzdálenost od bydliště tak činí 2 880 metrů. Většinou jsou však ochotni vysloužilé elektro odvést pouze na poloviční vzdálenost,“ říká Taťána Pokorná ze společnosti ELEKTROWIN. Největší rozdíl je vidět u recyklace malých spotřebičů, kde se ukázalo, že lidé z Pardubického kraje vedou v průměru 1 814 metrů, aby vysloužilce odevzdali k recyklaci. To je ve srovnání s celou republikou o 535 metrů delší vzdálenost.

 

Město Ústí koupilo zbytek areálu Perly 06 v Hylvátech prakticky zadarmo 

Kupní cena za administrativní budovu Perly, včetně vrátnice, bývalé ordinace, kuchyně, jídelny, tanečního sálu a barevny ve dvoře, činí 25 tisíc korun. To je cena pro město Ústí nad Orlicí naprosto lukrativní," zdůraznil starosta města Petr Hájek. Stejně jako v případě komplexu Perly 01 v blízkosti náměstí, který město koupilo před několika lety, je nasnadě otázka: Jak s ní naložit? Ústecký starosta chce však zatím toto téma nechat otevřené. „Vedení města šlo v prvé řadě o to, abychom Perlu 06 dokázali koupit za výhodnou cenu, a to se nám podařilo vyjednat. Tím pádem jsme se postarali o zamezení různých spekulací, kdo tuto administrativní budovu koupí a za jakým účelemˇotiž šířit určité zvěsti, že ji chce někdo koupit za účelem vybudování ubytovny pro nepřizpůsobivé občany nebo dělníky a podobně..,.                                                                                                                        (Podle Orlického deníku)

 

K Týdnu vzdělávání dospělých 2012 se hlásí i střední školy v Pardubickém kraji

Pardubice – K blížícímu se Týdnu vzdělávání dospělých v Pardubickém kraji se hlásí i střední školy, které se dlouhodobě zabývají nabídkou dalšího vzdělávání. Přímo ve svých prostorách představí své vzdělávací programy, které účastníkům umožňují zvýšení jejich kvalifikace a tím i konkurenceschopnosti na trhu práce. V pondělí 29. října 2012 od 8 do 16 hodin se budou zájemcům o další vzdělávání věnovat ve Střední zdravotnické škole, ve středu 31. října 2012 ve Vyšší odborné škole stavební a Střední škole stavební ve Vysokém Mýtě a ve čtvrtek 1. listopadu 2012 od 8 do 18 hodin v Letohradském soukromém gymnáziu o.p.s. Střední školy se budou prezentovat také na „Veletrhu dalšího vzdělávání“, který se koná ve středu 31. října od 10 do 17 hodin ve Výstavním a veletržním centru IDEON v Pardubicích. „Každodenní praxe ukazuje, že vzdělání, získané ve škole, rychle zastarává a je zapotřebí jej průběžně obnovovat. Celoživotní vzdělávání v průběhu profesní kariéry je cestou k tomu, aby jedinec i náš stát dokázali v silné konkurenci obstát,“ zamýšlí se nad významem dalšího vzdělávání krajská radní zodpovědná za školství, kulturu a památkovou péči Jana Pernicová. Týden vzdělávání dospělých 2012 v Pardubickém kraji se uskuteční od 29. října do 2. listopadu 2012 v Pardubicích. Je pořádán ve spolupráci s Asociací institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s., Krajskou knihovnou v Pardubicích, Centrem celoživotního vzdělávání – zařízením pro DVPP Pardubického kraje, společnostmi Eurocom 2000 a JHS Centre a realizátory projektu Podpora dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji. Více se lze dozvědět na webových stránkách www.pardubickykraj.cz
 
Přehled středních škol v Pardubickém kraji, které se zapojí do Týdne vzdělávání dospělých

Střední zdravotnická škola, Smetanova 838, Ústí nad Orlicí
Pondělí 29. 10. 2012 od 8 do 16 hodin (Mgr. Zdeňka Ročková)
Vyšší odborná škola stavební a Střední škola stavební Vysoké Mýto, Komenského 1/II, Vysoké Mýto
Středa 31. 10. 2012 od 8 do 16 hodin (Ing. Pavel Vacek – dopravní stavitelství, Ing. Pavel Chejnovský – vodohospodářské stavby, Ing. Miloslav Tomášek – učební obory)
Letohradské soukromé gymnázium o.p.s., Václavské náměstí 1, Letohrad
Čtvrtek 1. 11. 2012 od 8 do 18 hodin (Mgr. Vratislav Šembera)
 
Na Veletrhu dalšího vzdělávání se představí:

SOU Plynárenské Pardubice
Klub Polabiny IV, s.r.o. Pardubice
SOŠ elektrotechnická a strojní a SOU Pardubice
VOŠ stavební a SŠ stavební Vysoké Mýto
SČMSD Polička
Obchodní akademie a jazyková škola Pardubice
Střední škola potravinářství a služeb Pardubice
Střední škola automobilní Holice
SOŠ a SOU technické Třemošnice
SPŠE a VOŠ Pardubice
Střední průmyslová škola Chrudim
SPŠ stavební Rybitví
 
Vysoké ceny pohonných hmot firmy kompenzují šetrnějším zacházením s firemními vozy

Vysoké ceny pohonných hmot v České republice nutí dopravce často tankovat v zahraničí. Ne všechny tuzemské firmy však mají takovou možnost, ale většině z nich komplikuje vysoká cena benzínu a nafty podnikatelské aktivity. České firmy tuto situaci řeší nejen snahou o úsporu pohonných hmot a hledáním levnějších čerpacích stanic, ale především šetrnějším zacházením s firemními automobily a lepší správou vozového parku. „Ceny benzínu se totiž mnohdy liší až o několik korun. Tento rozdíl se pak zejména u firem, které své vozy pravidelně využívají, značně projeví v nákladech. Například čtyři koruny rozdílu na jednom litru pohonných hmot, znamenají při natankování padesáti litrů úsporu ve výši 200 korun. To je v přepočtu minimálně pět litrů paliva při jeho koupi u levnější čerpací stanice,“ popisuje zkušenosti a způsob přemýšlení dopravců i podnikatelů Tomáš Hoplíček ze společnosti HI Software Development. Výdaje spojené s nákupem pohonných hmot je třeba kompenzovat jinde. Čerpání pohonných hmot pouze u stanic, kde prodávají levnější benzín, není podle Hoplíčka trvalé řešení. Cenám pohonných hmot je nutné se přizpůsobit a spíše hledat další možnosti, jak ušetřit za provoz.  „Systém pro komplexní správu vozového parku WEBDISPEČINK napomáhá ke snížení nákladů spojených s provozem firemních vozů. Jde o unikátní technologické řešení, které umí monitorovat mnoho parametrů. Jejich sledováním a následným vyhodnocením mohou dopravci ušetřit na dalších nákladech a tím kompenzovat výdaje za drahé pohonné hmoty,“ popisuje efektivní řešení Hoplíček a dodává, že WEBDISPEČINK zvládá mimo běžných funkcí jako je automatické vyplňování knihy jízd, on-line sledování polohy vozidel, také mnoho dalších funkcí, mimo jiné sledování technického stavu vozidla, čímž lze předejít závažným poruchám a výdajům za opravy. Drahý benzín nutí firmy hledat provozní úspory WEBDISPEČINK umožňuje také porovnání spotřeby pohonných hmot mezi jednotlivými vozidly. Pokud s vozy jezdí stále stejní řidiči, je pak jednoduché určit, který z nich zachází s vozidlem šetrněji. Přesné údaje o způsobu jízdy řidiče pomáhá také zjistit tzv. akcelometr, který je součástí mobilní jednotky. Ta je zabudovaná ve vozidle a tvoří technickou část systému WEBDISPEČINK. Agresivní rozjezdy, nebezpečné brždění, neplynulá jízda, to vše jsou faktory, které vedou nejen k vyšší spotřebě benzínu ale i k rychlejšímu opotřebení vozu. „Šetřit se dá ale i zavedením oboustranná komunikace mezi řidičem a dispečerem. Řidič tak může dostávat pomocí WEBDISPEČINKU přesné instrukce přímo do navigace, případně do tabletu či chytrého telefonu“ doplňuje Tomáš Hoplíček. Díky tomuto neustálému spojení lze snížit celkový počet najetých kilometrů a zvýšit efektivitu využití vozidla.