Pod názvem jedné z našich nejznámějších písniček se železniční tématikou od skupiny Maxim Turbulenc byla v sobotu dne 6. 10. 2012 v Městském muzeu a galerii v Poličce zahájena výstava o místní dráze Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče. V letošním roce si totiž připomínáme již 116 výročí od zahájení provozu na místní trati Svitavy – Polička a 115 výročí pokračování této dráhy z Poličky do dnešního Žďárce u Skutče. Tato výročí proběhla bez povšimnutí vlastníka infrastruktury SŽDC i dopravce Českých drah. Dokonce ani výročí nevyužila žádná z politických stran v předvolebním boji v krajských volbách. Asi věděly proč, vždyť v minulém roce byla doprava v tomto koutu Pardubického kraje negativně ovlivněna nepromyšleným zásahem do místní železnice. Vlaky byly nesmyslně „zaříznuty“ od Svitav v Pusté Kamenici, mezi Svitavami a Poličkou pak projíždějí téměř všechny zastávky. Lidé v širokém okolí tak zůstaly bez kvalitního spojení a posunuli se před roky 1896 a 1897. Všichni účastníci vernisáže, která proběhla 6. 10., si nejdříve vyzvedli v improvizované pokladně kartonovou jízdenku, která je zároveň vstupenkou na výstavu. Poté se odebrali do koncertní síně, kde proběhl program vernisáže. Zahájení proběhlo stylově zvukovou kulisou příjezdu parního vlaku, hlášení staničního rozhlasu v Poličce a pak následoval odjezd parního vlaku. Do zvuku odjíždějícího vlaku pak zazněly první tóny Dvořákovy humoresky. Tu zahráli hobojistka Pavla Kostelecká a houslista Karel Hampl. Po doznění tónů pak všechny přítomné přivítala ředitelka muzea Mgr. Pavla Juklová. Ta se ochotně oblékla do železničářské uniformy a před vernisáží zasedla za okénko pokladny, odkud vydávala vstupenky. Poté následovaly projevy dvou hlavních osob, bez kterých by tato výstava nevznikla. Ačkoliv se nerad chlubím, tím prvním jsem byl já. Nastínil jsem v projevu hlavně historii celé dráhy, ke které mám vřelý vztah. U jejích kolejí jsem prožil dětství, lokálkou jezdil do Poličky s rodiči na nákupy, při přípravě na práci na železnici jsem i na této dráze prošel zácvikem. O místní dráhu jsem se zajímal i později a spolupracoval při sepsání publikací k jejím výročím v letech 1986, 1997 a 2007. Druhým z řečníků byl pan Josef Vendolský, který přednesl zprávu o současném stavu místní dráhy, která je opravdu špatná. Dále seznámil přítomné s volným sdružením Poličská lokálka. Toto sdružení se snaží dle svých omezených možností popularizovat místní dráhu, jednou z těchto akcí je i aktivní účast na této výstavě. Po proslovech a hudební vložce došlo k předpisové výpravě imaginárního vlaku a výstava byla zahájena. Část expozice je umístěna v koncertní síni, kde byla vernisáž. Zde na 16 tablech lze absolvovat pomyslnou jízdu historií místní trati. První představuje neuskutečněné projekty, které při realizaci mohly spojit Poličku kolejemi již o mnoho let dříve a vytvořit zde další železniční uzel. Další přibližuje hlavně dokumenty zahájení provozu, první léta provozu i těžké chvíle místní dráhy. Na dalších tablech jsou pak zachyceny jednotlivé traťové úseky, železniční stanici a strojovou stanici v Poličce. Nezapomnělo se ani na lokomotivy, každé trakci je věnováno jedno tablo a další je věnováno zajímavým vlečkám vycházejících z místní trati. Další tabla připomněly oslavy výročí trati i běžný železničářský život. Další část expozice se nachází v třídě Bohuslava Martinů. Zde jsou hlavně předměty z různých oblastí železnice. U dveří je pokladna, kde si při příchodu všichni návštěvníci vyzvednou vstupenky, které jsou v podobě kartonové jízdenky. Za pokladnou je pak zátiší s figurou staničního dělníka, který se chystá rudlem odvézt některé z přítomných zavazadel. U stěny dále je telegraf, který navozuje scénu z filmu s Vlastou Burianem „Přednosta stanice“. Dále je zde dopravní kancelář s výpravčím. V ní jsou také předměty, sloužící dříve na místní dráze. V dalším rohu místnosti je pak zátiší z dílen. Zde jsou klíče, návěsti, čísla z lokomotiv a lampy. Další část je naaranžovaným nástupištěm, na kterém čeká na svůj vlak figurína babky s košem a husou, malé děvče. U stěny je pak část skříně vozu se dvěma okny, ze kterého sleduje postava dění v okolí. V několika skříních je pak spousta různých dokumentů, štítků, odznaků a několik kompostérů. Vše je doplněno uniformami z různého období železnic. Pro zájemce lze pustit video z oslav 80 let místní dráhy, které se konaly v roce 1986. Toto video poskytl Ing. Jiří Vorel, který rovněž vytvořil příležitostné razítko k výstavě. Pro malé návštěvníky jsou na výstavě dvě zajímavosti. Jednou z nich je funkční parní stroj a druhou je malé kolejiště, které si malý návštěvník může pustit sám. Předměty zapůjčilo Malé železniční muzeum z Cerekvice nad Loučnou a další pocházejí ze sbírek soukromých osob. Výstava bude trvat až do konce roku a kromě pondělí je muzeum v Poličce přístupné denně, v časech 9.00 -12.00 a 12.30 – 16.00. Kromě výstavy k výročí místní dráhy jsou v muzeu další zajímavé expozice, hlavní je věnována slavnému rodáku, hudebnímu skladateli Bohuslavu Martinů. Pavel Stejskal, Fotografie: autor a Pavla Pospíšilová Městské muzeum Polička.
Obr. 01: Pozvánka na výstavu. Obr. 02: Pokladna je část expozice, zde dostane každý návštěvník vstupenku. Obr. 03: Výstava přilákala také malé návštěvníky. Obr. 04: Hlavní protagonisté vernisáže, zleva Josef Vendolský, Pavel Stejskal, Jiří Rokos, Pavla Kostelecká a Karel Hampl. Obr. 05: Koncertní sál se naplnil, vernisáž může začít. Obr. 06: Hobojistka Pavla Kostelecká a houslista Karel Hampl se postarali o hudební doprovod. Obr. 07: Pavel Stejskal při projevu o historii místní dráhy. Obr. 08: Pavel Stejskal při projevu o historii místní dráhy. Obr. 09: Paní ředitelka muzea Mgr. Pavla Juklová představuje pana Josefa Vendolského. Obr. 10: Pan josef Vendolský nastiňuje ne příliš povzbudivou současnost místní dráhy. Obr. 11: Hobojistka Pavla Kostelecká a houslista Karel Hampl doprovodili vernisáž několika skladbami. Obr. 12: Po skončení vernisáže nastala debat nad dokumenty, které donesli potomci vlakvedoucího Josefa Hotového, který zahynul při náletu na vlak u Krouny v prosinci 1944. Obr. 13: Zájem malých se soustředil na barevné snímky současných lokomotiv. Obr. 14: Zájem byl i o malé kolejiště ve velikosti HO. Obr. 15: Také čepice výpravčího a výpravka byly populární. Obr. 16: Paní ředitelka Mgr. Pavla Juklová se seznamuje s Ing. Jiřím Vorlem, který zapůjčil film z oslav trati z roku 1987 a vytvořil k výstavě příležitostné razítko. Obr. 17: Zájem byl také o předvedení funkce parního stroje. Obr. 18: Parní stroj v činnosti. Obr. 19: Zájem byl i o příležitostné razítko. Obr. 20: Telegraf a na tabuli napsána pro ilustraci Morseova abeceda. Obr. 21: Dílenské zátiší. Obr. 22: Jedno z 16 tabel, toto představuje práci železničářů na místní trati.
|