-
Dvojice
zahraničních stáží přínosem pro studenty
-
Ústí n. O. – Podzimní měsíce
jsou pro studenty Střední školy uměleckoprůmyslové tradičně možností, jak
rozšířit své dovednosti a znalosti během zahraničních pobytů. Do kategorie
osvědčených spadá týdenní plenér, určený žákům třetího a čtvrtého ročníku
uměleckých oborů.
-
-
Díla z Tater
brzy vystaví
-
Jeho
dějištěm byla od 8. do 13. října Tatranská Lesná v sousedství Starého
Smokovce. V malebném prostředí Vysokých Tater tvořila společně
s šestatřiceti ústeckými „umprumáky“ také osmnáctka studentů z partnerské
školy v Prešově. „Cílem akce bylo zachytit charakter tatranské přírody
výtvarnými prostředky, to znamená kresbou a malbou,“ zmiňuje smysl cesty
vedoucí ústecké výpravy a zároveň šéf uměleckých oborů školy Jaroslav
Habrman, podle něhož se účastníci museli vyrovnat s nelehkými klimatickými
podmínkami. „Počasí bylo sice vizuálně fantastické, ale s teplotami pouze
kolem pěti stupňů, což je pro malbu v terénu naprosto nevhodné,“ komentuje
nepřívětivý slovenský podzim.
-
S výsledky týdenního snažení svých oveček je však spokojen, když říká: „Z
mého pohledu vzniklo minimálně čtyřicet prací, které je možné vystavovat.
Jejich kvalita je nadprůměrná až vynikající.“
- Úroveň
studentských prací budou moci co nevidět poznat i další zájemci. První
výstava společného česko-slovenského projektu je v Prešově naplánována už
na listopad, do Ústí poputuje expozice pravděpodobně v únoru.
-
-
Elitní devítka
v Norsku
-
Událostí
podzimu však pro ústeckou školu byl dvoutýdenní projekt s partnerskou
školou Breivang v Norsku. Do městečka Tromsø, ležícího za polárním kruhem,
odcestovalo 16. září dohromady 9 studentů s pedagogickým doprovodem.
Prvním problémem, s nímž se ústecká výprava musela poprat, byla jazyková
bariéra. Jak totiž přiznává jedna z vedoucích výpravy, učitelka angličtiny
Alena Marková, Norové jsou v cizích jazycích, díky výuce odmala, mnohem
zběhlejší. „Ale naši studenti se nedali, snažili se a během pár dnů byli
schopni komunikovat. Po dvou týdnech jsme cítili zlepšení,“ míní a
porovnává rovněž české a norské školství: „Atmosféra v jejich škole je
také odlišná, uvolněnější, vztah učitel-žák není tak direktivní a
autoritativní. Na druhou stranu od studentů je očekávána vyšší
samostatnost a zodpovědnost při plnění zadaných úkolů.“
-
Projekt, který měli studenti díky programu Leonardo plně zafinancovaný, se
týkal filmové tvorby. „Šlo o společné projekty norských a českých
studentů. Spolupráce začala ještě před samotným odjezdem přes Facebook,
kde se vedla debata ve skupinách ohledně scénářů a podobně. Studenti
natočili pět krátkých filmů a jeden dokument,“ objasnil smysl cesty další
člen pedagogického doprovodu Bohuslav Špaček, podle jehož slov je kvalita
snímků s ohledem na krátkou dobu natáčení dobrá.
- Příjezd
29. září znamenal návrat do mnohdy kruté studijní reality pro všech devět
účastníků, mezi nimi i maturantku Lucii Podsedníkovou. Své účasti ale
nelituje. „Trošku mě mrzelo, že jsme neměli šanci lépe poznat norskou
přírodu, na kterou jsem se těšila snad ze všeho nejvíce, ale i tak to bylo
určitě zajímavá zkušenost,“ hodnotila pobyt a přidala také jednu zajímavou
zkušenost: „Řekla bych, že se mladí Norové moc od Čechů neliší. Až tedy na
to, že když jim je sedmnáct, opravdu se na to chovají. Dojde-li na téma
alkohol, nebo nedej bože drogy, velmi častá odpověď je: ale mně je
sedmnáct.“ (jp)
|