Českotřebovský deník 276/2012 (6.11.)                                  

V příštím roce 2013 má skončit  výjimka, která umožňuje používat současný strašidelný, zašpiněný a smradlavý podchod  pod nádražím ČD spojující ulici Hubálkovu (od hlavní vrátnice  společnosti Korado) a ulici Semanínskou. Je velmi potřebný, protože zkracuje vzdálenost a  umožňuje pěšky projít do oblasti jinak dostupně autem, případně linkovým autobusem. Průchod stávajícím  podchodem je velmi nebezpečný, je to zážitek na celý den. Velmi lituji každého, kdo jej musí denně používat. Význam tohoto podchodu dále poroste, v prostoru za nádražím se průmyslová zóna rozšiřuje, další investice jsou plánovány, je zde obchodní místo ČEZu, které funguje pro polovinu Pardubického kraje a pěšky se dostaneme i do Borku, kde bude již od ledna - února např. Celní úřad, je tu Svářečská škola a provozovny dalších firem.  Ne všichni jezdí všude autem.  Nikde není napsáno, že se dosud platná výjimka ještě může prodloužit, ovšem do nekonečna se tak stát rozhodně nemůže.  Stávající podchod je v majetku SŽDC, město jej sice pomáhá udržovat, ale do svého majetku jej nepřevzalo.  K problému  stávajícího podchodu se vyjadřuje Ing. Jiří Kadlec: "V sedmdesátých letech jsem pracoval u TD Č.Třebová a měl jsem na starosti umělé stavby (mosty, tunely, podchody atd.) Podchod byl vybudován pro potřeby ČSD umožňoval vstup do kolejiště. Protože byl ale používán i občany, po dlouhém jednání byla pochozí plocha, osvětlení a úklid předán městu. Bylo to na základě tehdy platných zákonů, komunikace spojuje dvě části města.Už v té době byl problém s úklidem a stále rozbitým osvětlením.  Stav v současné době si dovedu představit...."   Novým řešením má být nadchod, tedy prosklená lávka délky 127 metrů tyčící se nad kolejištěm a trolejovou soustavou,  posunutá o několik metrů  od stávajícího podchodu směrem k osobnímu nádraží.  Přechod by měl být i bezbariérový, tedy vybavený výtahy.  Stávající  těleso podchodu by mělo zůstat zachováno, ale sloužilo by pro  inženýrské sítě, které by zde mohly být pod kontrolou bez vlivu otřesů způsobených průjezdem vlaků.  Varianta nového podchodu by zřejmě byla dražší a jeho stavba by hodně a dlouhodobě narušila  železniční provoz na důležité koridorové trati. Na stavbu nadchodu, tedy lávky, byl již vypracován investiční záměr, který má i finanční odhad kolem 80 mil. Kč.  Ač jde o záležitost železnice, tak velkou snahu  záměr prosadit má starosta města Jaroslav Zedník, který o této problematice jedná  ve snaze zajistit vícezdrojové financování. Než se akce dostane do těch, které budou ve finančním plánu SŽDC, jistě ještě uplyne hodně vody, avšak  termín výjimky na používání všechny tlačí a těžko si představit, že by měla být dále prodlužována aniž by bylo "světlo na konci tunelu", teda bez přípravy nové investice, která stávající hrůzostrašný podchod nahradí. (mm)

 


Hejtman Netolický začal dopravní obslužností

Pardubice (5. 11. 2012) – Jedna z prvních cest nově zvoleného hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického směřovala za kolegou Lubomírem Francem do sousedního Královéhradeckého kraje. Ústředním tématem jejich hovoru byla dopravní obslužnost a fungování společnosti OREDO, které organizuje pro oba regiony veřejnou dopravu. Jednání se zúčastnili také gesční náměstci obou krajů, za Pardubický Jaromír Dušek a za Královéhradecký Josef Ješina.
„Diskutovali jsme o vnitřní situaci v OREDu a jeho provozních záležitostech včetně otázek personálního charakteru. S kolegy jsme se shodli na tom, že společnost OREDO bude pokračovat jako organizátor dopravy v našich regionech. Je však nutné, aby pracovala mnohem efektivněji. Zaměříme se především na pravomoci řídících a kontrolních orgánů společnosti, kraj zde musí mít mnohem větší váhu,“ řekl hejtman Martin Netolický. Jana Tichého ve valné hromadě společnosti nahradí nově zvolený náměstek pro dopravu a dopravní obslužnost Jaromír Dušek. „Provedeme revizi fungování dopravní obslužnosti, aby doprava odrážela skutečné požadavky a poptávku cestujících. Budeme usilovat o lepší provázání jízdních řádů obou krajů,“ řekl náměstek Dušek.
Komunikaci se zástupci obcí a cestujícími by mohl zlepšit nový poradní orgán. „Zvažujeme zřízení poradního sboru složeného ze zástupců místních samospráv, ale i dopravců. Jeho úkolem by bylo dávat stanoviska k návrhům jízdních řádů ještě před tím, než je projedná Rada Pardubického kraje,“ vysvětlil hejtman Netolický. Hejtmani obou krajů se dohodli na modernizaci odbavovacích zařízení a také na vstupu dopravních podniků obou krajských měst do integrovaného regionálních dopravního systému.
Společnost OREDO, s. r. o., byla založena 28. ledna 2003 rozhodnutím Zastupitelstva Královéhradeckého kraje. Nyní jsou padesátiprocentními vlastníky Královéhradecký kraj a Pardubický kraj.                         Jakub Rychtecký, oddělení komunikace
 
Vyhlášení regionálních výsledků srovnávacího výzkumu Město pro byznys 2012 v Pardubickém kraji.

Výzkum již pátým rokem hodnotí obce s rozšířenou působností a městské části hlavního města na základě 50 kritérií. Ta jsou rozdělena do oblastí Podnikatelské prostředí a Přístup veřejné správy, přičemž každá oblast se na pořadí měst ve výsledném žebříčku podílí vahou 50 %. Mezi hodnocená kritéria patří například:  
Podnikatelské prostředí -
rozsah a kvalita sítě dodavatelů/poskytovatelů služeb  dostupnost pozemků a prostorů pro podnikání
počet učňů a středoškolských studentů odborného vzdělávání
Přístup veřejné správy
hospodaření radnice - počet strážníků - rozšířenost korupčního prostředí
Součástí slavnostního udílení krajských ocenění bude i diskuse zástupců měst a podnikatelů na téma
Systém veřejných zakázek a obraz radnice před veřejností.
Vyhlášení srovnávacího výzkumu pro pardubický kraj se uskuteční ve středu 13. listopadu od 11.00 hodin v prostorách Hotelu EURO (Jiráskova 2781, Pardubice). Připomeňme, že Česká Třebová byla loni hodnocena na čtvrtém místě z 15 hodnocených měst
Petr Lutonský  PR Specialist
 
Složení mandátu krajského zastupitele

V úterý dopoledne složil do rukou hejtmana Martina Netolického svůj mandát nově zvolený zastupitel Marek Výborný, zvolený za Koalici pro Pardubický kraj. Preferenční hlasy ho vynesly z 20. místa kandidátky na třetí. Jako ředitel gymnázia v Mozartově ulici v Pardubicích ale nemůže podle Zákona o volbách do zastupitelstev krajů vykonávat funkci zastupitele. Důvody, proč byl na kandidátce, vysvětlil v přiložené tiskové zprávě. Jeho nástupcem, který složí slib na prosincovém zastupitelstvu, bude další mladý kandidát Koalice pro Pardubický kraj, starosta Svitav David Šimek. Marek Výborný by se rád podílel na práci Výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Pardubického.
 
Železná svatba

Manželé Stanislav a Aloisie Štarmanovi se dne 13.12.2012 dožívají 65 let společného života.Tzv."železná svatba" se uskuteční 8.12.2012 v 11hod. v kostele sv. Jakuba v Čes. Třebové. K tomuto významnému výročí přejeme vše nejlepší a další léta naplněná láskou a radostí v kruhu rozrůstající se rodiny! Srdečně syn Stanislav a dcera Jana s vnoučaty a pravnoučátky.
 
 
 
 
 
 
Dvě výstavy v Ústí n.O. právě k vidění, po víkendu promítání filmů

Ústí n. O. – Ani listopad není pro studenty a pedagogy Střední školy uměleckoprůmyslové dobou nečinnosti. V současnosti se konají hned dvě zajímavé výstavy, navíc se chystá projekce filmů, jež vzešly ze společného česko-norského projektu
Vernisáž ve velkém stylu
S velkým ohlasem se setkala pondělní vernisáž studentů čtvrtých ročníků uměleckých oborů Cyrila Holase a Michala Voborníka. Své první společné výstavy se hlavní protagonisté chopili zcela sami, bez pomoci školy, a k prasknutí zaplněná Malá scéna byla svědkem nevšedního zážitku. V galerii jsou nyní až do 18. listopadu k vidění fotografie a objekty náchodského rodáka Cyrila Holase, Michal Voborník, původem z Hradce Králové, prezentuje své plastiky a malby.
Další nevšední zážitek nabízí kolemjdoucím, trochu paradoxně, plot kolem hlavní budovy ústecké „umprumky“ v Zahradní ulici. Ten je totiž od začátku týdne ozdoben desítkami černobílých fotografií studentů i pedagogů, jejichž autory jsou Michal Kremina a Božena Smolenová, další z letošních maturantů. Autoři zajímavého nápadu své počínání vysvětlují následovně: „Vyfotili jsme více než 80 náhodných studentů, pedagogů a zaměstnanců školy. Jejich tváře mají výraz momentu, kdy se pohybovali po chodbě školy, kdy byli foceni, nebo kdy se naopak fotit nechtěli. Projektem Tváře školy chceme poukázat, že místo, kolem kterého chodíme do práce, do divadla, nebo jenom na nákup, je plné studentů a pedagogů.“ Podle kladných ohlasů je vidět, že se zajímavý nápad neminul účinkem.
V úterý na film!
Zajímavou pozvánku pro veřejnost chystá škola také z filmového soudku. V úterý 13. listopadu od 16 hodin budou totiž v kinosále Malé scény k vidění všechny snímky, které vznikly během druhé poloviny září v rámci společného česko-norského projektu. Pořad by měly okořenit také komentáře účastníků pobytu a jejich postřehy z dvoutýdenní stáže v norské partnerské školy Breivang. (jp)

 

Skupina europoslanců se zasazuje o evropské dotace na českou dopravní síť 

Skupina europoslanců se zasazuje o evropské dotace na českou dopravní síť Na dnešním zasedání dopravního výboru Evropského parlamentu předkládá skupina českých europoslanců v čele s Oldřichem Vlasákem pozměňující návrhy k plánu hlavní dopravní sítě TEN-T tak, aby měla ČR větší možnost čerpat v následujícím období evropské dotace na dopravní infrastrukturu. Výbor pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu, který dnes zasedá v Bruselu, projednává pozměňovací návrhy k plánu hlavní dopravní sítě TEN-T, který předložila Barossova Evropská komise. Návrhy se zasazují o to, aby hlavní dopravní síť počítala se zapojením řady českých měst a umožnila jejich propojení se zahraničím. Konečná podoba plánu, jehož cílem je přetvořit do roku 2030 stávající nesourodý systém evropských silnic, železnic, letišť a kanálů v ucelenou dopravní síť, bude mít rozhodující význam pro přidělování evropských dotací po roce 2013. Místopředseda Evropského parlamentu Oldřich Vlasák, který předkládá nejvíce pozměňujících návrhů, to komentoval:„ V době, kdy vláda ČR nemá peníze a snaží se sestavit co nejvyrovnanější rozpočet, který nevyhnutelně omezí státní investice do dopravní infrastruktury, považujeme za důležité, abychom zajistili financování co nejvíce projektů na území České republiky z evropských peněz. Námi předložené návrhy na doplnění hlavní dopravní sítě se týkají například Brna, Hradce Králové, Ostravy, Karlových Varů a dalších míst. Pokud budou přijaty, výrazně se zlepší přístup k evropským dotacím pro související dopravní projekty.“ Hlavní dopravní síť TEN-T má propojit silnicemi a železnicí celkem 83 hlavních evropských přístavů a dále 37 hlavních letišť s významnými městy. Přes 15 000 km železničních tratí by mělo být zmodernizováno na vysokorychlostní tratě a plán také zahrnuje 35 významných přeshraničních projektů, jejichž cílem je zlepšit dopravní spojení mezi jednotlivými státy. Tato síť má zlepšit provázanost mezi různými druhy dopravy a přispět k plnění cílů EU v oblasti změny klimatu snížením emisí CO2 z dopravy. Hlavní dopravní síť TEN-T má být vybudována do roku 2030, všechny projekty zařazené do této sítě budou prioritou pro financování ze strany EU. Pro toto období počítá evropský rozpočet na dopravu s částkou ve výši 31,7 miliardy EUR. Páteřní dopravní síť považuje EU za nezbytnou pro ekonomické fungování jednotného trhu a skutečný volný pohyb zboží a osob v Unii. V návrhu Evropské komise se počítá s následujícími prioritami týkajícími se České republiky: 1. V hlavním síťovém koridoru Balticko – jaderském (s železničními tratěmi Katovice – Ostrava – Brno – Vídeň a Katovice – Žilina – Bratislava – Vídeň) by měly být modernizovány některé příhraniční úseky tratí. 2. V hlavním síťovém koridoru spojujícím Německo s Bulharskem a Řeckem mají být zpracovány studie vysokorychlostní železnice spojující Drážďany s Prahou, má dojít k přizpůsobení pražských tratí pro nákladní dopravu a investicím do modernizace hraničního spojení Břeclav Bratislava. Mezi návrhy Oldřicha Vlasáka patří přidání vysokorychlostní trati Ústí nad Labem–Drážďany do hlavní sítě TEN-T a přidání Brna jako uzlu do této sítě, dále například modernizace existujícího spojení mezi Českou Kubicí–Řeznem v rámci páteřní sítě a změna železničního koridoru Praha-Vratislav, tak aby zahrnoval Mladou Boleslav a Liberec. Další návrhy se týkaly dálniční sítě, například, aby byly dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a rychlostní silnice R35/R55 (Hradec Králové–Přerov) a rychlostní silnice R43 (Moravská Třebová–Brno) zařazeny do páteřní sítě. Společným návrhem Oldřicha Vlasáka, Olgy Sehnalové a Libora Roučka je pak zařazení letiště v Karlových Varech do hlavní sítě TEN-T.
6. listopadu 2012 | autor: pj | zdroj: Kancelář O. Vlasáka