V
příštím roce 2013 má skončit výjimka, která umožňuje používat
současný strašidelný, zašpiněný a smradlavý podchod pod nádražím ČD
spojující ulici Hubálkovu (od hlavní vrátnice společnosti Korado) a
ulici Semanínskou. Je velmi potřebný, protože zkracuje vzdálenost a
umožňuje pěšky projít do oblasti jinak dostupně autem, případně linkovým
autobusem. Průchod stávajícím podchodem je velmi nebezpečný, je to
zážitek na celý den. Velmi lituji každého, kdo jej musí denně používat.
Význam tohoto podchodu dále poroste, v prostoru za nádražím se průmyslová
zóna rozšiřuje, další investice jsou plánovány, je zde obchodní místo ČEZu,
které funguje pro polovinu Pardubického kraje a pěšky se dostaneme i do
Borku, kde bude již od ledna - února např. Celní úřad, je tu Svářečská
škola a provozovny dalších firem. Ne všichni jezdí všude autem.
Nikde není napsáno, že se dosud platná výjimka ještě může prodloužit,
ovšem do nekonečna se tak stát rozhodně nemůže. Stávající podchod je
v majetku SŽDC, město jej sice pomáhá udržovat, ale do svého majetku jej
nepřevzalo. K problému stávajícího podchodu se vyjadřuje Ing.
Jiří Kadlec: "V sedmdesátých letech jsem pracoval u TD Č.Třebová a měl
jsem na starosti umělé stavby (mosty, tunely, podchody atd.) Podchod byl
vybudován pro potřeby ČSD umožňoval vstup do kolejiště. Protože byl ale
používán i občany, po dlouhém jednání byla pochozí plocha, osvětlení a
úklid předán městu. Bylo to na základě tehdy platných zákonů, komunikace
spojuje dvě části města.Už v té době byl problém s úklidem a stále
rozbitým osvětlením. Stav v současné době si dovedu
představit...." Novým řešením má být nadchod, tedy prosklená lávka délky
127 metrů tyčící se nad kolejištěm a trolejovou soustavou, posunutá
o několik metrů od stávajícího podchodu směrem k osobnímu nádraží.
Přechod by měl být i bezbariérový, tedy vybavený výtahy. Stávající
těleso podchodu by mělo zůstat zachováno, ale sloužilo by pro
inženýrské sítě, které by zde mohly být pod kontrolou bez vlivu otřesů
způsobených průjezdem vlaků. Varianta nového podchodu by zřejmě byla
dražší a jeho stavba by hodně a dlouhodobě narušila železniční
provoz na důležité koridorové trati. Na stavbu nadchodu, tedy lávky, byl
již vypracován investiční záměr, který má i finanční odhad kolem 80 mil.
Kč. Ač jde o záležitost železnice, tak velkou snahu záměr
prosadit má starosta města Jaroslav Zedník, který o této problematice
jedná ve snaze zajistit vícezdrojové financování. Než se akce
dostane do těch, které budou ve finančním plánu SŽDC, jistě ještě uplyne
hodně vody, avšak termín výjimky na používání všechny tlačí a těžko
si představit, že by měla být dále prodlužována aniž by bylo "světlo na
konci tunelu", teda bez přípravy nové investice, která stávající
hrůzostrašný podchod nahradí. (mm)
Hejtman
Netolický začal dopravní obslužností
Pardubice (5. 11. 2012) – Jedna z prvních cest nově zvoleného
hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického směřovala za kolegou
Lubomírem Francem do sousedního Královéhradeckého kraje. Ústředním
tématem jejich hovoru byla dopravní obslužnost a fungování společnosti
OREDO, které organizuje pro oba regiony veřejnou dopravu. Jednání se
zúčastnili také gesční náměstci obou krajů, za Pardubický Jaromír Dušek
a za Královéhradecký Josef Ješina.
„Diskutovali jsme o vnitřní situaci v OREDu a jeho provozních
záležitostech včetně otázek personálního charakteru. S kolegy jsme se
shodli na tom, že společnost OREDO bude pokračovat jako organizátor
dopravy v našich regionech. Je však nutné, aby pracovala mnohem
efektivněji. Zaměříme se především na pravomoci řídících a kontrolních
orgánů společnosti, kraj zde musí mít mnohem větší váhu,“
řekl hejtman Martin Netolický. Jana Tichého ve
valné hromadě společnosti nahradí nově zvolený náměstek pro dopravu a
dopravní obslužnost Jaromír Dušek. „Provedeme revizi fungování
dopravní obslužnosti, aby doprava odrážela skutečné požadavky a poptávku
cestujících. Budeme usilovat o lepší provázání jízdních řádů obou
krajů,“ řekl náměstek Dušek.
Komunikaci se zástupci obcí a cestujícími by mohl zlepšit nový poradní
orgán. „Zvažujeme zřízení poradního sboru složeného ze zástupců
místních samospráv, ale i dopravců. Jeho úkolem by bylo dávat stanoviska
k návrhům jízdních řádů ještě před tím, než je projedná Rada
Pardubického kraje,“ vysvětlil hejtman Netolický. Hejtmani obou
krajů se dohodli na modernizaci odbavovacích zařízení a také na vstupu
dopravních podniků obou krajských měst do integrovaného regionálních
dopravního systému.
Společnost OREDO, s. r. o., byla
založena 28. ledna 2003 rozhodnutím Zastupitelstva Královéhradeckého
kraje. Nyní jsou padesátiprocentními vlastníky Královéhradecký kraj a
Pardubický kraj. Jakub Rychtecký, oddělení komunikace
Vyhlášení regionálních
výsledků srovnávacího výzkumu Město pro byznys 2012 v
Pardubickém kraji.
Výzkum již pátým rokem hodnotí obce s rozšířenou působností a
městské části hlavního města na základě 50 kritérií. Ta jsou rozdělena
do oblastí Podnikatelské prostředí a Přístup veřejné správy, přičemž
každá oblast se na pořadí měst ve výsledném žebříčku podílí vahou 50 %.
Mezi hodnocená kritéria patří například:
Podnikatelské prostředí -
rozsah a kvalita sítě dodavatelů/poskytovatelů služeb dostupnost pozemků a prostorů pro podnikání
počet učňů a středoškolských studentů odborného vzdělávání
Přístup veřejné správy
hospodaření radnice - počet strážníků - rozšířenost korupčního prostředí
Součástí slavnostního udílení krajských ocenění bude i diskuse
zástupců měst a podnikatelů na téma
Systém veřejných zakázek a
obraz radnice před veřejností.
Vyhlášení srovnávacího výzkumu pro pardubický kraj se uskuteční ve středu 13. listopadu od 11.00
hodin v prostorách Hotelu EURO (Jiráskova 2781, Pardubice). Připomeňme, že
Česká Třebová byla loni hodnocena na čtvrtém místě z 15 hodnocených měst
Petr Lutonský
PR Specialist
Složení mandátu krajského zastupitele
V úterý dopoledne složil do rukou hejtmana Martina
Netolického svůj mandát nově zvolený zastupitel Marek Výborný, zvolený za
Koalici pro Pardubický kraj. Preferenční hlasy ho vynesly z 20. místa
kandidátky na třetí. Jako ředitel gymnázia v Mozartově ulici v Pardubicích
ale nemůže podle Zákona o volbách do zastupitelstev krajů vykonávat funkci
zastupitele. Důvody, proč byl na kandidátce, vysvětlil v přiložené tiskové
zprávě. Jeho nástupcem, který složí slib na prosincovém zastupitelstvu,
bude další mladý kandidát Koalice pro Pardubický kraj, starosta Svitav
David Šimek. Marek Výborný by se rád podílel na práci Výboru pro výchovu,
vzdělávání a zaměstnanost Pardubického.
Železná
svatba
Manželé Stanislav a Aloisie Štarmanovi se dne 13.12.2012 dožívají 65
let společného života.Tzv."železná svatba" se uskuteční 8.12.2012 v 11hod.
v kostele sv. Jakuba v Čes. Třebové. K tomuto významnému výročí přejeme vše
nejlepší a další léta naplněná láskou a radostí v kruhu rozrůstající se
rodiny! Srdečně syn Stanislav a dcera Jana s vnoučaty a pravnoučátky.
Dvě výstavy v Ústí n.O. právě k vidění, po víkendu promítání filmů
Ústí n. O. – Ani listopad
není pro studenty a pedagogy Střední školy uměleckoprůmyslové dobou
nečinnosti. V současnosti se konají hned dvě zajímavé výstavy, navíc
se chystá projekce filmů, jež vzešly ze společného česko-norského
projektu
Vernisáž ve velkém stylu
S velkým ohlasem se setkala pondělní vernisáž studentů čtvrtých
ročníků uměleckých oborů Cyrila Holase a Michala Voborníka. Své první
společné výstavy se hlavní protagonisté chopili zcela sami, bez pomoci
školy, a k prasknutí zaplněná Malá scéna byla svědkem nevšedního
zážitku. V galerii jsou nyní až do 18. listopadu k vidění fotografie a
objekty náchodského rodáka Cyrila Holase, Michal Voborník, původem
z Hradce Králové, prezentuje své plastiky a malby.
Další nevšední zážitek nabízí kolemjdoucím, trochu paradoxně, plot
kolem hlavní budovy ústecké „umprumky“ v Zahradní ulici. Ten je totiž
od začátku týdne ozdoben desítkami černobílých fotografií studentů i
pedagogů, jejichž autory jsou Michal Kremina a Božena Smolenová, další
z letošních maturantů. Autoři zajímavého nápadu své počínání
vysvětlují následovně: „Vyfotili jsme více než 80 náhodných studentů,
pedagogů a zaměstnanců školy. Jejich tváře mají výraz momentu, kdy se
pohybovali po chodbě školy, kdy byli foceni, nebo kdy se naopak fotit
nechtěli. Projektem Tváře školy chceme poukázat, že místo, kolem
kterého chodíme do práce, do divadla, nebo jenom na nákup, je plné
studentů a pedagogů.“ Podle kladných ohlasů je vidět, že se zajímavý
nápad neminul účinkem.
V úterý na film!
Zajímavou pozvánku pro veřejnost chystá škola také z filmového soudku.
V úterý 13. listopadu od 16 hodin budou totiž v kinosále Malé scény
k vidění všechny snímky, které vznikly během druhé poloviny září
v rámci společného česko-norského projektu. Pořad by měly okořenit
také komentáře účastníků pobytu a jejich postřehy z dvoutýdenní stáže
v norské partnerské školy Breivang. (jp)
Skupina europoslanců se zasazuje o
evropské dotace na českou dopravní síť
Skupina europoslanců se zasazuje o evropské dotace na českou
dopravní síť Na dnešním zasedání dopravního výboru Evropského
parlamentu předkládá skupina českých europoslanců v čele s Oldřichem
Vlasákem pozměňující návrhy k plánu hlavní dopravní sítě TEN-T tak,
aby měla ČR větší možnost čerpat v následujícím období evropské
dotace na dopravní infrastrukturu. Výbor pro dopravu a cestovní ruch
Evropského parlamentu, který dnes zasedá v Bruselu, projednává
pozměňovací návrhy k plánu hlavní dopravní sítě TEN-T, který
předložila Barossova Evropská komise. Návrhy se zasazují o to, aby
hlavní dopravní síť počítala se zapojením řady českých měst a
umožnila jejich propojení se zahraničím. Konečná podoba plánu, jehož
cílem je přetvořit do roku 2030 stávající nesourodý systém
evropských silnic, železnic, letišť a kanálů v ucelenou dopravní
síť, bude mít rozhodující význam pro přidělování evropských dotací
po roce 2013. Místopředseda Evropského parlamentu Oldřich Vlasák,
který předkládá nejvíce pozměňujících návrhů, to komentoval:„ V
době, kdy vláda ČR nemá peníze a snaží se sestavit co
nejvyrovnanější rozpočet, který nevyhnutelně omezí státní investice
do dopravní infrastruktury, považujeme za důležité, abychom
zajistili financování co nejvíce projektů na území České republiky z
evropských peněz. Námi předložené návrhy na doplnění hlavní dopravní
sítě se týkají například Brna, Hradce Králové, Ostravy, Karlových
Varů a dalších míst. Pokud budou přijaty, výrazně se zlepší přístup
k evropským dotacím pro související dopravní projekty.“ Hlavní
dopravní síť TEN-T má propojit silnicemi a železnicí celkem 83
hlavních evropských přístavů a dále 37 hlavních letišť s významnými
městy. Přes 15 000 km železničních tratí by mělo být zmodernizováno
na vysokorychlostní tratě a plán také zahrnuje 35 významných
přeshraničních projektů, jejichž cílem je zlepšit dopravní spojení
mezi jednotlivými státy. Tato síť má zlepšit provázanost mezi
různými druhy dopravy a přispět k plnění cílů EU v oblasti změny
klimatu snížením emisí CO2 z dopravy. Hlavní dopravní síť TEN-T má
být vybudována do roku 2030, všechny projekty zařazené do této sítě
budou prioritou pro financování ze strany EU. Pro toto období počítá
evropský rozpočet na dopravu s částkou ve výši 31,7 miliardy EUR.
Páteřní dopravní síť považuje EU za nezbytnou pro ekonomické
fungování jednotného trhu a skutečný volný pohyb zboží a osob v
Unii. V návrhu Evropské komise se počítá s následujícími prioritami
týkajícími se České republiky: 1. V hlavním síťovém koridoru
Balticko – jaderském (s železničními tratěmi Katovice – Ostrava –
Brno – Vídeň a Katovice – Žilina – Bratislava – Vídeň) by měly být
modernizovány některé příhraniční úseky tratí. 2. V hlavním síťovém
koridoru spojujícím Německo s Bulharskem a Řeckem mají být
zpracovány studie vysokorychlostní železnice spojující Drážďany s
Prahou, má dojít k přizpůsobení pražských tratí pro nákladní dopravu
a investicím do modernizace hraničního spojení Břeclav Bratislava.
Mezi návrhy Oldřicha Vlasáka patří přidání vysokorychlostní trati
Ústí nad Labem–Drážďany do hlavní sítě TEN-T a přidání Brna jako
uzlu do této sítě, dále například modernizace existujícího spojení
mezi Českou Kubicí–Řeznem v rámci páteřní sítě a změna železničního
koridoru Praha-Vratislav, tak aby zahrnoval Mladou Boleslav a
Liberec. Další návrhy se týkaly dálniční sítě, například, aby byly
dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a rychlostní silnice R35/R55
(Hradec Králové–Přerov) a rychlostní silnice R43 (Moravská
Třebová–Brno) zařazeny do páteřní sítě. Společným návrhem Oldřicha
Vlasáka, Olgy Sehnalové a Libora Roučka je pak zařazení letiště v
Karlových Varech do hlavní sítě TEN-T.
6. listopadu 2012
| autor: pj | zdroj: Kancelář O. Vlasáka
|