Českotřebovský deník 280/2012 (10.12)                                 

Prodám byt 3+1 v centru České Třebové 


Dům i byt je po kompletní rekonstrukci. 

Zděné jádro, nová kuchyňská linka.  Další dotazy rádi zodpovíme na tel. 702 007 176

Další kontejnerové překladiště bude v Lichkově?  

O nové možnosti píše v orlickém deníku Šárka Mikulecká. „Jedná se jen o vlakové překladiště, otevřený logistický terminál mezi přístavy v Polsku – Gdaňsk, Gdyně, Německu – Hamburk a v Nizozemí. Tento terminál bude zpracovávat a distribuovat ucelené vlaky do země určení. Bude vybudován odbavovací prostor pro celní správu s návazností na podporu přepravy ČD Cargo, a. s.," uvedl pro Orlický deník starosta Lichkova p. Brůna.  Má především využívat všech výhod první vnitrozemské stanice  v ČR u hraničního přechodu z Polska. S návazností na trať z polských přístavů již přišel investor František Urban z Lanškrouna  ve svém projektovém záměru před šesti, sedmi lety, který se neuskutečnil, byl to spíše sen než reálný plán, neměl podporu ani na ministersstvu dopravy. více byl podporovaný odvážnými úsudky tehdejšího starosty Rudoltic pana Kolomého. Sám jsem se tehdy v Lanškrouně jednání o terminálu Rudoltice zúčastnil a kroutil jsem hlavou nad optimismem a stanovenými nereálnými termíny. Tehdy měl vzniknout kontejnerový terminál v Rudolticích, kde se počítalo s překládkou kamion – vlak a vlečkovým provozem až z České Třebové. Nakonec z celého záměru nebylo nic, i když starosta Rudoltic již tehdy vykoupil některé pozemky. Hodilo s emu to do jehlo snu vybudovat Velké Rudoltice. (František Urban je jednatelem společnosti podnikající v silniční motorové dopravě, je také spjat se společností Eurocontainer holding, investorem v Lichkově má být ale jeho vznikající firma EURO Terminal s. r. o. Lichkov.)  Lichkovský projekt se bude opírat o návaznost na železniční dopravu v Polsku. Je však otázka, jak bude tento záměr konkurovat tradičnímu směru ČR - Polsko přes Bohumín, kudy vede kapacitní trať, která odpovídá jak po stránce  provozních rychlostí, po stránce nápravových tlaků i kapacitou stávajících zařízení. Trať  Lichkov - Štětín je na tom podstatně hůře. Samozřejmě  bychom její zkvalitnění velmi přivítali. Mohla přinést více práce i českotřebovskému seřaďovacímu nádraží. Pro případ plného zprovoznění trati se uvažovalo o stavbě tzv. trianglu v Ústí nad Orlicí, neboť pak by mohly vlaky z Polska jezdit přímo (bez úvrati) na Českou Třebovou a dále Brno - Vídeň, otevřel by se nový rychlý dopravní směr sever - jih pro nákladní nebo i rychlíkovou dopravu.  Jenže právě nedůvěra k perspektivám úprav tratí na území Polska vedla k tomu, že se od budování ústeckého trianglu upustilo, taková investice by se za současného provozu nikdy nezaplatila. Proto se dívám na záměr investora v Lichkově spíše s nedůvěrou, protože pro takovou akci je třeba zajistit také financování. Připomeňme, že tak velká firma jako je Metrans, a.s., podporovaná takovými společnostmi jako je HHL Hamburg,  také relativně dlouho čekala na schválení cca stomilionové dotace z fondů EU na to, aby mohla realizovat I. etapu výstavby logistického terminálu v České Třebové, který nutně potřebuje už pro nyní existující a fungující přepravy.  Pokud má být investorem v Lichkově samotná firma Urban a práci pro nově vytvořenou investici bude teprve zajišťovat, tak se také bez dotací neobejde a z pomalu se rozbíhajícího provozu ji také těžko zaplatí. Je otázka, zda nemůže ucelené vlaky  plánované do Lichkova zpracovávat v železniční síti nedaleký terminál v České Třebové, ležící na hlavní trati a investice v Lichkově by pak byla zbytečná. Doufejme, že František Urban nečeká na nějakou státní podporu, šlo by jistě o akci  finančně těžko zvládnutelnou. Pokud  nepůjde o státní prostředky, pak je možné vše. Stejně to ale neznamená, že by se nemělo logicky uvažovat.  (mm)

Volejbalistky českotřebovského Sokola bojují na špici II. ligy 


II. volejbalová liga žen pokračovala dalším dvoukolem, ve kterém děvčata Sokola Česká Třebová hrála ve Vsetíně.  Zájezd na Valašsko byl úspěšný, protože si přivezly tři body za vítězství ve 2. zápase. Ten první prohrály 3:1, ale dokázaly se poučit a ve druhém utkání nedaly domácím žádnou šanci.  Po 12 odehraných utkáních se děvčata Sokola Česká Třebová pohybují na pěkném 3. místě v těžké moravské skupině II. ligy, když prohrály zatím jen dvakrát. Další zápas hrají děvčata za 14 dní 24.11. doma s TJ Lanškroun.

Zavírání Zlaté studánky 4.11.2012

V neděli 4.11.2012 vyrazila skupinka českotřebovských ochránců přírody ze ZO ČSOP Zlatá studánka slavnostně uzavřít studánku, kterou mají v patronaci. Zlatá studánka se nalézá v Kozlovských lesích, asi 1 km od Kozlovské hájenky. Počasí se vzhledem k listopadovému termínu velice vydařilo a při úklidu studánky a jejího okolí jsme pochopili, proč ten název – slunce svými zlatými paprsky prohřívalo široké okolí obklopené zlatým listím buků. Prostě nádhera. Po opečení buřtíků jsme zlatým klíčem uzavřeli studánku pro zimní období, a co se nestalo, pramínek opravdu přestal téct. Nikdo tento zázrak nechápal, ale zlatý klíč v rukou mladé generace asi způsobuje zázraky.  Při cestě tam i nazpátek přes oblast Hory jsme poznávali krásy přírody, dřeviny, šišky, siluety stromů. Výlet se velice vydařil a již se těšíme na otvírání Zlaté studánky na jaře 2013, třeba nás příroda opět něčím překvapí.
Akce se zúčastnilo 7 dospělých, 5 dětí a 1 pes. Fotografie naleznete na: http://zozlatastudanka.rajce.idnes.cz/Zavirani_Zlate_studanky