-
-
Lokomotivy na záloze číslo 4
v České Třebové končí
- Se změnou jízdních řádů na železnici přicházejí také změny
v postupech činností souvisejících se železničním provozem. Jednou
z takových činností je také posun. S letošní změnou jízdního řádu se
nyní změní i nasazení lokomotiv u posunu, kterým se v železničářské
hantýrce říká „záloha“. Změna se dotkne zálohy, která je vedena v České
Třebové dlouhá léta pod označením č. 4 a je nasazována pro posun
v osobním nádraží. Od kdy je tato záloha označená jako 4 nevím, co ale
pamatuji, vždy čtyřka posunovala právě zde. Toto označení, stejně jako
číselné označení dalších záloh přetrvává z dob, kdy na nádraží v České
Třebové vyvstala potřeba více lokomotiv pro posun, což zřejmě bylo již
v poměrně dávné době při jednom z prvních rozšíření nádraží. V dobách
největšího rozkvětu celého uzlu bylo v České Třebové posunovacích záloh
(tj. lokomotiv na staničním posunu) hned 13.
- Záloha číslo 4 v osobním nádraží měla mezi nástupišti a odstavnými
kolejemi vždy dost práce. Dříve neobjížděly služební vozy a řadily za
lokomotivy, posun probíhal s poštovními vozy pro zdejší pobočku, řadily
se posilové osobní vozy, vyřazovaly se osobní vozy na opravy. Odvážela a
přivážela soupravy osobních vozů z odstavného nádraží. Záloha posunovala
i s nákladními vlaky, kdy byly na průjezdových vlacích nalezené závady.
V dobách, kdy byla silná nákladní doprava, pestrost různých typů vozů
s kluznými ložisky, byly vyřazovány vozy z nácestných nákladních vlaků
velice často. Vůz se závadou byl vyřazen, odstaven na některou z kusých
kolejí, nebo převezen do obvodu nákladového nádraží, aby byl po té jinou
ze záloh odvezen do opravny vozů. Záloha č. 4 posunovala také se
soupravami rychlíků, mezi kterými přecházely vozy ze směrů od a do Košic
a Bratislavy. Tato situace se měnila vždy podle potřeb jednotlivých
grafikonů. Záloha č. 4 také vozila zaměstnanecké vlaky z osobního
nádraží na vjezdové nádraží. Tyto činnosti v současnosti nejsou téměř
potřeba. Postupně jak se měnila železnice, ubývalo i zde práce. Po
rozdělení železnice pak skončila pro 4 zálohu práce na nákladních
vlacích (technické prohlídky projíždějících nákladních vlaků v osobním
nádraží v České Třebové se delší dobu neprovádí), odpadla práce i pro
poštu (tu převzalo ČD Cargo) a nástupem vratných souprav se omezil i
posun se soupravami. Některé vlaky byly nahrazeny motorovými vozy,
osobní vlaky do Brna už nejezdí řadu let.
- Během mnohaletého provozu 4. zálohy v osobním nádraží se na tomto
postu vystřídala celá řada parních, elektrických a motorových lokomotiv.
Jen namátkou: z parních lokomotiv to byly stroje řad 310.0, 422.0 (např.
422.0113), ta byla později nahrazena lokomotivou T 334.043. V roce 1966
přišly z výroby lokomotivy T 444.02 a tak jedna z nich byla nasazena na
tuto zálohu. Po dokončení elektrifikace odstavného nádraží pak 4 zálohu
na dlouhou dobu obsadila lokomotiva řady 110, později 111. Např. v roce
1995 zde jezdila 110.020, v roce 2004 zde byla vedena lokomotiva
111.022. Zaskakovaly zde ale další stroje řady 111 (017, 019, 030).
V roce 2008 byly lokomotivy řady 111 ze 4 zálohy staženy.
Z důvodu výcviku nových strojvedoucích u ČD byly nasazené na zálohu
motorové lokomotivy hlavně řady 742. Objevila se zde ale také třeba
lokomotiva 714.215, nebo téměř historická 721.152. Další velice
zajímavou lokomotivou, která byla na 4 záloze na kratší, či delší dobu
nasazována, byl „čmelák“ 771.172. Tato lokomotiva je opravdu vedena jako
historická lokomotiva a její nasazení bylo jednak z občasného nedostatku
lokomotiv 742, nebo jen z důvodu tuto lokomotivu udržovat stále
v provozním stavu. Ale i po roce 2008 se na tuto zálohu občas vrátily
elektrické lokomotivy řady 111. Jejich záskok sem však byl jen občasný,
vždy na několik dní. Jedním z posledních takových záskoků byl
lokomotivou 111.019 koncem října 2012. Stálou turnusovou lokomotivou 4
zálohy v posledních letech byl stroj 742.196, za který občas zaskočila
lokomotiva 742.315. Lokomotiva 3 zálohy ve chvílích klidu většinou stála
v kusé koleji za 4 nástupištěm. Tato lokomotiva se ve výjimečných
případech dostala i na traťový výkon, nejčastěji jako pomocný stroj pro
uvázlý vlak nedaleko České Třebové, nebo zaskočila i na pomocný vlak,
když nebyl k dispozici jiný stroj.
- Záloha však nebyla jen lokomotiva, ale také zaměstnanci posunu.
Jejich počet se měnil podle potřeb práce v osobním nádraží, lišilo se to
i grafikon od grafikonu. Když bylo ve směně nárazově práce více,
vypomáhali posunovačům 4 zálohy i posunovači jiných záloh (Sever, Jih,
3. záloha apod.). Posunovači měli své umístění v domku na konci 2.
nástupiště, další posunovač byl v domku na opačné straně nádraží na 3
nástupišti.
- Od změny jízdního řádu dne 9. prosince 2012 tak 4 záloha v dnešní
podobě skončí. Případný posun v osobním nádraží bude prováděn vlakovými
lokomotivami od osobních vlaků, pouze s vedoucím posunu 4 zálohy, který
zde jediný z posunové čety zůstal. Předpokládá se, že z a do směru
Pardubice budou jezdit převážně vratné soupravy, v dalších směrech
motorové vozy, nebo budou soupravy projíždět bez potřeby posunu Českou
Třebovou. Pro úplnost: v České Třebové tak budou vystavovány posunové
zálohy pouze ČD Cargem a budou to pouze 3 lokomotivy (1 x 111, 2 x 742)
záloh 1 – 3.
-
- Pavel Stejskal
-
-
Obr. 01: Lokomotiva 111.022 na záloze č. 4
mezi 3 a 4 nástupištěm dne 11. 3. 2007.
-
Obr. 02: Lokomotiva 111.022 při posunu
v osobním nádraží dne 4. 11. 2007. Vpravo je odstavená porouchaná
lokomotiva 151.018. V té době ještě nikdo netušil, že tomuto stroji
zbývá 8 měsíců existence. Zničena byla při nehodě u Studénky.
- Obr. 03: Lokomotiva 110.039 nasazena dne 13. 2. 2010
na 4 záloze se soupravou zaměstnaneckého vlaku.
- Obr. 04: Dne 25. 8. 2008 posunovala 4 záloha
s historickými vozy zvláštní přepravy historických vozidel ze
Slovenska.
-
Ten den byla na 4 záloze lokomotiva 111.030.
-
-
Obr. 05: Dne 29. 3. 2009 na 4 záloze
nasazená lokomotiva 714.215 odpočívá na svém místě v kusé koleji u 3.
nástupiště.
-
Obr. 06: Dne 27. 10. 2010 zachraňovala 4
záloha (742.315) uvázlé Pendolíno na příjezdu do České Třebové.
-
Obr. 07: Muzejní lokomotiva 771.172 jako 4
záloha při posunu se soupravou osobních vozů.
-
- Obr. 08: Lokomotiva 111.019 na 4 záloze dne 23. 10.
2012 na „svém“ místě ve 3 kusé koleji.
-
-
-