Lokomotivy na záloze číslo 4 v České Třebové končí          

Se změnou jízdních řádů na železnici přicházejí také změny v postupech činností souvisejících se železničním provozem. Jednou z takových činností je také posun. S letošní změnou jízdního řádu se nyní změní i nasazení lokomotiv u posunu, kterým se v železničářské hantýrce říká „záloha“. Změna se dotkne zálohy, která je vedena v České Třebové dlouhá léta pod označením č. 4 a je nasazována pro posun v osobním nádraží. Od kdy je tato záloha označená jako 4 nevím, co ale pamatuji, vždy čtyřka posunovala právě zde. Toto označení, stejně jako číselné označení dalších záloh přetrvává z dob, kdy na nádraží v České Třebové vyvstala potřeba více lokomotiv pro posun, což zřejmě bylo již v poměrně dávné době při jednom z prvních rozšíření nádraží. V dobách největšího rozkvětu celého uzlu bylo v České Třebové posunovacích záloh (tj. lokomotiv na staničním posunu) hned 13.
Záloha číslo 4 v osobním nádraží měla mezi nástupišti a odstavnými kolejemi vždy dost práce. Dříve neobjížděly služební vozy a řadily za lokomotivy, posun probíhal s poštovními vozy pro zdejší pobočku, řadily se posilové osobní vozy, vyřazovaly se osobní vozy na opravy. Odvážela a přivážela soupravy osobních vozů z odstavného nádraží. Záloha posunovala i s nákladními vlaky, kdy byly na průjezdových vlacích nalezené závady. V dobách, kdy byla silná nákladní doprava, pestrost různých typů vozů s kluznými ložisky, byly vyřazovány vozy z nácestných nákladních vlaků velice často. Vůz se závadou byl vyřazen, odstaven na některou z kusých kolejí, nebo převezen do obvodu nákladového nádraží, aby byl po té jinou ze záloh odvezen do opravny vozů. Záloha č. 4 posunovala také se soupravami rychlíků, mezi kterými přecházely vozy ze směrů od a do Košic a Bratislavy. Tato situace se měnila vždy podle potřeb jednotlivých grafikonů. Záloha č. 4 také vozila zaměstnanecké vlaky z osobního nádraží na vjezdové nádraží. Tyto činnosti v současnosti nejsou téměř potřeba. Postupně jak se měnila železnice, ubývalo i zde práce. Po rozdělení železnice pak skončila pro 4 zálohu práce na nákladních vlacích (technické prohlídky projíždějících nákladních vlaků v osobním nádraží v České Třebové se delší dobu neprovádí), odpadla práce i pro poštu (tu převzalo ČD Cargo) a nástupem vratných souprav se omezil i posun se soupravami. Některé vlaky byly nahrazeny motorovými vozy, osobní vlaky do Brna už nejezdí řadu let.
Během mnohaletého provozu 4. zálohy v osobním nádraží se na tomto postu vystřídala celá řada parních, elektrických a motorových lokomotiv. Jen namátkou: z parních lokomotiv to byly stroje řad 310.0, 422.0 (např. 422.0113), ta byla později nahrazena lokomotivou T 334.043. V roce 1966 přišly z výroby lokomotivy T 444.02 a tak jedna z nich byla nasazena na tuto zálohu. Po dokončení elektrifikace odstavného nádraží pak 4 zálohu na dlouhou dobu obsadila lokomotiva řady 110, později 111. Např. v roce 1995 zde jezdila 110.020, v roce 2004 zde byla vedena lokomotiva 111.022. Zaskakovaly zde ale další stroje řady 111 (017, 019, 030). V roce 2008 byly lokomotivy řady 111 ze 4 zálohy staženy. Z důvodu výcviku nových strojvedoucích u ČD byly nasazené na zálohu motorové lokomotivy hlavně řady 742. Objevila se zde ale také třeba lokomotiva 714.215, nebo téměř historická 721.152. Další velice zajímavou lokomotivou, která byla na 4 záloze na kratší, či delší dobu nasazována, byl „čmelák“ 771.172. Tato lokomotiva je opravdu vedena jako historická lokomotiva a její nasazení bylo jednak z občasného nedostatku lokomotiv 742, nebo jen z důvodu tuto lokomotivu udržovat stále v provozním stavu. Ale i po roce 2008 se na tuto zálohu občas vrátily elektrické lokomotivy řady 111. Jejich záskok sem však byl jen občasný, vždy na několik dní. Jedním z posledních takových záskoků byl lokomotivou 111.019 koncem října 2012. Stálou turnusovou lokomotivou 4 zálohy v posledních letech byl stroj 742.196, za který občas zaskočila lokomotiva 742.315. Lokomotiva 3 zálohy ve chvílích klidu většinou stála v kusé koleji za 4 nástupištěm. Tato lokomotiva se ve výjimečných případech dostala i na traťový výkon, nejčastěji jako pomocný stroj pro uvázlý vlak nedaleko České Třebové, nebo zaskočila i na pomocný vlak, když nebyl k dispozici jiný stroj.
Záloha však nebyla jen lokomotiva, ale také zaměstnanci posunu. Jejich počet se měnil podle potřeb práce v osobním nádraží, lišilo se to i grafikon od grafikonu. Když bylo ve směně nárazově práce více, vypomáhali posunovačům 4 zálohy i posunovači jiných záloh (Sever, Jih, 3. záloha apod.). Posunovači měli své umístění v domku na konci 2. nástupiště, další posunovač byl v domku na opačné straně nádraží na 3 nástupišti.
Od změny jízdního řádu dne 9. prosince 2012 tak 4 záloha v dnešní podobě skončí. Případný posun v osobním nádraží bude prováděn vlakovými lokomotivami od osobních vlaků, pouze s vedoucím posunu 4 zálohy, který zde jediný z posunové čety zůstal. Předpokládá se, že z a do směru Pardubice budou jezdit převážně vratné soupravy, v dalších směrech motorové vozy, nebo budou soupravy projíždět bez potřeby posunu Českou Třebovou. Pro úplnost: v České Třebové tak budou vystavovány posunové zálohy pouze ČD Cargem a budou to pouze 3 lokomotivy (1 x 111, 2 x 742) záloh 1 – 3.
                                                                                                                                            
Pavel Stejskal
 

Obr. 01:               Lokomotiva 111.022 na záloze č. 4 mezi 3 a 4 nástupištěm dne 11. 3. 2007.

Obr. 02:               Lokomotiva 111.022 při posunu v osobním nádraží dne 4. 11. 2007. Vpravo je odstavená porouchaná lokomotiva 151.018. V té době ještě nikdo netušil, že tomuto stroji zbývá 8 měsíců existence. Zničena byla při nehodě u Studénky.

Obr. 03:               Lokomotiva 110.039 nasazena dne 13. 2. 2010 na 4 záloze se soupravou zaměstnaneckého vlaku.
Obr. 04:               Dne 25. 8. 2008 posunovala 4 záloha s historickými vozy zvláštní přepravy historických vozidel ze Slovenska.
                            Ten den byla na 4 záloze lokomotiva 111.030.
 

Obr. 05:               Dne 29. 3. 2009 na 4 záloze nasazená lokomotiva 714.215 odpočívá na svém místě v kusé koleji u 3. nástupiště.

Obr. 06:               Dne 27. 10. 2010 zachraňovala 4 záloha (742.315) uvázlé Pendolíno na příjezdu do České Třebové.

Obr. 07:               Muzejní lokomotiva 771.172 jako 4 záloha při posunu se soupravou osobních vozů.

 
Obr. 08:               Lokomotiva 111.019 na 4 záloze dne 23. 10. 2012 na „svém“ místě ve 3 kusé koleji.