-
Česká
Třebová a železnice k sobě patří už více než 160 let. Snad proto bedlivě
sledujeme veškeré změny a snažíme se pochopit současné trendy, kdy se na
železnici vedle ČD objevují i další dopravci. Narůstá význam Správy
železniční dopravní cesty (SŽDC). Využívám proto nově vzniklou situaci,
kdy byl do významné manažerské pozice v této organizaci nedávno jmenován
Třebovák PhDr. Jiří Špička, abych ho požádal o rozhovor. Od 11.9.2012
působí jako náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní
cesty pro řízení provozu, má na starost tzv. živou dopravní cestu.
-
-
U řady lidí dosud přetrvává vnímání SŽDC jako nástupce bývalé „traťové
distance“ a dalších podobně zaměřených výkonných jednotek ČSD/ČD. Nyní
je zřejmě vše složitější.
-
Vysvětleme si proto některé pojmy. Co je vlastně tzv. „mrtvá a živá
dopravní cesta“?
-
- Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC) vznikla
1.1.2003, kdy na SŽDC bylo převedeno hospodaření s vymezeným majetkem a
částečně i provozování dráhy. V době vzniku SŽDC zajišťovala pouze
financování rozvoje a modernizace železniční dopravní cesty a
přidělování kapacity dopravní cesty.
- Ke dni 1.7.2008 vznikla tzv. „mrtvá dopravní cesta“, kdy na SŽDC
přešly činnosti související se zajišťováním technické způsobilosti dráhy
k provozování (provozuschopnosti dráhy), sestava a vydávání jízdního
řádu, uzavírání smluv s dopravci o přístupu na dopravní cestu.
- Ke dni 1.9.2011 vznikla tzv. „ živá dopravní cesta“ tzn. řízení
provozu. K tomuto dni byla na SŽDC převedena z Českých drah obsluha
dráhy. Tento krok znamenal přesun cca 9 500 zaměstnanců obsluhujících
dráhu zejména výpravčích, signalistů, výhybkářů, hradlařů, hláskařů a
dalších provozních pracovníků.
-
-
Tím význam organizace podstatně vzrostl – stát se prostřednictvím SŽDC
stal manažerem na železnici.
- Vnímáte to správně – již více než rok je SŽDC plnohodnotným
manažerem železniční infrastruktury, který v podmínkách zákona o drahách
představuje činnosti :
- l vlastníka dráhy –
zabezpečuje rozvoj a modernizaci dráhy
- l provozovatele
dráhy – zabezpečuje provozuschopnost dráhy a organizuje a řídí
železniční dopravu
- l přídělce kapacity
dráhy – přiděluje nediskriminačním způsobem trasy vlaků mezi jednotlivé
dopravce
-
O jak velkou organizaci se jedná?
- V současné době má SŽDC cca 17,5 tisíc zaměstnanců. Na úseku
provozuschopnosti dráhy pracuje menší polovina. Plní povinnosti
provozovatele dráhy, zajišťuje provozuschopnost infrastruktury
(železniční spodek, svršek, mosty, tunely a další stavby), sdělovací a
zabezpečovací zařízení a zařízení energetiky. Větší počet zaměstnanců
cca 9 000 má úsek řízení provozu tzv. živá dopravní cesta.
-
-
Vy jste byl v září t.r. jmenován náměstkem generálního ředitele pro
druhý úsek, tedy tzv. „živou dopravní cestu“. Jaké úkoly zajišťujete?
- Není jich málo. Obecně jde o povinnosti provozovatele dráhy při
obsluze dráhy - řízení a organizování drážní dopravy, tvorba jízdního
řádu, přidělování kapacity dráhy dopravcům, zajištění tržeb z poplatků
za používání dopravní cesty, organizace výlukové činnosti.
-
-
Jak je konkrétně působení SŽDC na území republiky zajištěno, jaký je
dispečerský systém?
- Výkonné činnosti při zajišťování obsluhy dráhy a provozuschopnosti
zajišťuje 7 oblastních ředitelství – Ústí nad Labem, Plzeň, Praha,
Hradec Králové, Brno, Olomouc, Ostrava. Dispečerské řízení je
zajišťováno na území Moravy a Slezska Centrálním dispečerským
pracovištěm (CDP) v Přerově. Na území Čech se zahajuje výstavba CDP
v Praze, konečná fáze bude v roce 2020. Pro řízení CDP Praha se začne
budovat nová pětipatrová budova na Balabence. Bude v ní 20 řídících sálů
a jeden výcvikový.
-
-
Jako nově jmenovaný náměstek generálního ředitele jste si vytyčil své
vlastní cíle. Které z nich považujete na nejdůležitější?
- Moji výhodou je, že jsem dva roky působil u dopravce (ČD Cargo),
takže přesně vím, co nejvíce ztěžovalo podnikání dopravců a tyto
problémy se budu snažit eliminovat.
- Jelikož je SŽDC vystavena konkurenčnímu
prostředí (silniční doprava), je nutné :
- 1)
zlepšovat své služby, zajistit dopravcům větší spolehlivost a
bezpečnost,
- 2)
zajistit kvalitnější tratě, pro osobní dopravu rychlejší tratě,
pro nákladní dopravu na nekoridorových tratích provoz pro nákladní vozy
s nosností 22,5 t na nápravu (v současné době pouze 20t na nápravu),
- 3)
zlepšit výlukovou činnost, tj. především dodržování ročního plánu
výluk ( aby nedocházelo ke změnám termínů výluk, k jejich prodlužování,
atd.).
-
-
Je Vaše práce náměstka pro řízení provozu nějak významněji ovlivněna
množstvím investic státu do rozvoje železnic, nebo si na řízení provozu
musí SŽDC vydělat sama? Lze v oblasti tzv. „živé cesty“ ještě více
ušetřit?
-
Samozřejmě , investice ovlivňují činnost při provozu, protože narůstá
výluková činnost. Jsou to však dva pohledy, jeden že dopravci požadují
kvalitnější tratě, takže SŽDC více investuje do oprav a modernizací
tratí, na druhé straně tím SŽDC omezuje dopravcům provoz na tratích.
Financování rozvoje a modernizací tratí financuje stát. Provozování a
údržbu dopravní cesty financuje částečně stát a částečně SŽDC z poplatků
za používaní dopravní cesty.
-
-
V uplynulém období jste pracoval ve vysoké manažerské pozici v a.s. ČD
Cargo, dceřinné společnosti ČD, kde dochází v letošním roce k řadě změn.
Píše se o problémech Carga a možném propouštění.
-
- Pracovní poměr jsem zde ukončil k 30.6.2012 na pozici provozního
ředitele a k 31.8. jsem rezignoval jako člen představenstva. Působil
jsem zde dva roky. Při mém nástupu v září 2010 bylo hospodaření
v červených číslech cca mínus 500 mil.Kč (za rok 2010 byl hospodářský
výsledek mínus 418 mil). Již v roce 2011 se ale podařilo dostat Cargo
do černých kladných čísel (HV byl + 11 mil. Kč)Za období 1-7. 2012 byl
HV + 28 mil.Kč.
-
-
Celý rozhovor otiskneme v
prosincovém vydání Českotřebovského zpravodaje