Průzkum: v Pardubickém kraji se nejlépe podniká v Přelouči  


Dostupnost pracovní síly, vzdálenost k dálnici, dostupnost pozemků a prostor pro podnikání. To jsou důvody, proč se podnikatelsky nejpřívětivějším městem Pardubického kraje stala Přelouč. Na druhém místě skončila ve srovnávacím výzkumu Město pro byznys, který již pátým rokem hodnotí 205 obcí s rozšířenou působností a 22 městských částí hlavního města České republiky, Polička. Třetí příčku obsadilo Vysoké Mýto.
Obce se ve srovnávacím výzkumu Město pro byznys hodnotí na základě padesáti kritérií rozdělených do dvou oblastí: podnikatelské prostředí a přístup veřejné správy. Druhou jmenovanou oblast, která se na celkovém hodnocení podílí padesáti procenty, mohou svým chováním radnice ovlivnit. Právě v druhé jmenované kategorii získala vítězná Přelouč výborné hodnocení. „V Přelouči je základem podnikatelského potenciálu dobrá ekonomická kondice radnice. To nás nutí být co nejefektivnější a účelně vynakládat naše prostředky. Například u veřejných zakázek máme co nejtransparentnější pravidla,“ řekla na slavnostním vyhlášení starostka Přelouče Irena Burešová. 
Druhé místo si z letošního ročníku odnáší Polička. Místní podnikatelé vnímají velmi pozitivně ceny stavebních pozemků, ceny bytů, přístup radnice nebo odbornou kompetencí. Třetí Vysoké Mýto získalo výborné hodnocení za rychlost vyřizování agendy, přehlednost webových stránek a nízkou míru korupce.
V rámci výzkumu Město pro byznys se analytici společnosti Datank zaměřili také na systém zadávání veřejných zakázek a obraz radnice před veřejností. Z výzkumu vyplynulo, že v Pardubickém kraji je téměř pětina podnikatelů nespokojených s korupčním prostředím na radnici. Nejhůř vnímají podnikatelé míru korupce na radnici v Hlinsku, nejlepší je naopak situace podle průzkumu mezi podnikateli ve Vysokém Mýtě. Nespokojenost s korupčním prostředím na radnici nemusí odrážet realitu, ale je zrcadlem radnice.
V rámci výzkumu byla udělena také dílčí uznání:

Lanškroun – uznání za vytváření podmínek pro velké firmy
Česká Třebová – uznání za růst počtu subjektů ve městě
Pardubice – uznání za boj s nezaměstnaností
Hlinsko – uznání za nejvyšší investice z městského rozpočtu
Litomyšl – uznání za nejlepší webové stránky z pohledu podnikatelů
Polička – uznání za spokojenost podnikatelů s přístupem radnice
Chrudim – uznání za spokojenost podnikatelů s dostupností úředníků

Celkové pořadí měst v Pardubickém kraji


Pořadí

Město

  1.

Přelouč

2.

Polička

3.

Vysoké Mýto

4.

Chrudim

5.

Pardubice

6.

Lanškroun

7.

Litomyšl

8.

Ústí nad Orlicí

9.

Žamberk

10.

Králíky

11.

Česká Třebová

12.

Svitavy

13.

Moravská Třebová

14.

Holice

15.

Hlinsko

 

Česká Třebová v loňském ročníku  2010 skončila v hodnocení kraje na čtvrtém místě, v roce 2010 pak na místě pátém, v roce 2009 bylo naše město hodnoceno na 12. - 13. místě. Poprvé se město pro byznys hodnotilo v roce 2008, kdy Česká Třebová obsadila 6. místo. Připočteme-li 11. místo z letošního ročníku, lze už vypočítat nějaké průměrné hodnocení, velký význam by ale nemělo. Existuje i celorepublikové pořadí hodnocených měst. V loňském ročníku obsadila Česká Třebová 76. místo. Celkem je hodnoceno 205 měst s pověřeným úřadem 3. stupně a 22 obvodů města Prahy

***

Město pro byznys je srovnávací výzkum, jehož cílem je vytvořit diskusní platformu na téma podpory malého a středního podnikání ze strany místních samospráv. Vyhlašovatelem je týdeník Ekonom, partnerem je společnost PPF a.s., Metrostav, a.s. a Škoda Transportation a.s. Partnerem krajských kol je ČD - Telematika a.s. Partnerem průzkumu mezi podnikateli je RAILREKLAM, spol. s r.o. a partnerem průzkumu mezi municipalitami je DPOV, a.s. člen skupiny České dráhy. Komunikaci podporuje Výzkumný Ústav Železniční, a.s. Odborným garantem je Hospodářská komora, která udělila výzkumu záštitu. Data vyhodnocuje agentura pro informace a analýzy Datank.

 

 Kritéria hodnocení 

Města a obce jsou vyhodnocována na základě 50 kritérií rozdělených do 2 oblastí:

1) PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ – 25 kritérií (50 % hodnocení)
 

• podíl podnikatelů (podíl podnikajících fyzických osob v ekonomicky aktivním obyvatelstvu); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe

počet firem (počet právnických osob na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe

podíl malých a středních firem v místním podnikatelském prostředí (podíl firem s více než 50 zaměstnanci); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe

vývoj počtu ekonomických subjektů (meziroční rozdíl počtu ekonomických subjektů); údaj je za celé ORP; čím vyšší změna, tím je město hodnoceno lépe

cena za odvoz odpadu (výše ročního poplatku za svoz odpadu pro právnické osoby při frekvenci svozu jednou týdně); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

cena vodného a stočného (součet cen vodného a stočného za m3 včetně DPH); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

kupní síla spotřebitelů (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

• konkurence v regionu
(vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

rozsah a kvalita sítě dodavatelů/poskytovatelů služeb (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

stabilita krajiny (poměr ekologicky pozitivně využívaných ploch k negativním; pozitivně hodnocené plochy – zahrady, travní porosty, lesy a vodní plochy; negativně hodnocené plochy - orná půda, zastavěná plocha, ostatní plocha); údaj je za celé ORP

znečištění ovzduší (součet měrných emisí za tuhé emise, SO2, NOx a CO v t/km2); údaj je za celý okres; údaj je za ORP

počet lékařů (počet registrovaných pacientů na jednoho lékaře); údaj je za celé ORP

vzdálenost k dálnici či k rychlostní komunikaci; údaj se vztahuje jen k hodnocenému městu

cena stavebních pozemků (průměrné kupní ceny stavebních pozemků v Kč/m2); kritérium se vypočítává dle velikosti města v příslušném okresu

cena bytů (průměrné ceny bytů v Kč/m2); kritérium se vypočítává dle velikosti města v příslušném okresu

dostupnost pozemků a prostorů pro podnikání (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

dopravní dostupnost (silniční a dálniční síť) (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

nezaměstnanost (míra registrované nezaměstnanosti); údaj je za celé ORP; čím nižší nezaměstnanost, tím je město hodnoceno lépe

věk nezaměstnaných (podíl osob ve věku do 24 let z celkového počtu nezaměstnaných); údaj je za celé ORP; čím vyšší je zastoupení osob ve věku do 24 let, tím je město hodnoceno lépe

dlouhodobá nezaměstnanost (podíl osob s délkou evidence nad 1 rok z celkového počtu nezaměstnaných); údaj je za celé ORP; čím nižší je mezi nezaměstnanými podíl evidovaných déle než 1 rok na pracovním úřadě, tím je město lépe hodnoceno

konkurence na pracovním trhu (počet uchazečů na 1 volné místo - dosažitelných); údaj je za celé ORP; čím vyšší je počet uchazečů na jedno pracovní místo, tím lépe je město hodnoceno

průměrný měsíční plat; údaj se vztahuje k okresu; čím nižší jsou platy, tím lépe je město hodnoceno (data dodala společnost Profesia, provozovatel portálu platy.cz)

změna počtu obyvatel (celkový přírůstek obyvatel za rok vztažený na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší je přírůstek obyvatelstva, tím lépe je město hodnoceno

počet učňů a středoškolských studentů odborného vzdělávání (podíl učňů a studentů k počtu obyvatel); údaj je za celé ORP

dostupnost pracovní síly (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu


2) PŘÍSTUP VEŘEJNÉ SPRÁVY – 25 kritérií (50 % hodnocení)

úspěšnost získávaní dotací (výše uznatelných nákladů dotací z EU přepočtená na počet obyvatel); údaj se vztahuje k hodnocenému městu • podíl kapitálových výdajů obce; údaj se vztahuje k hodnocenému městu

kapitálové výdaje (výše uznatelných nákladů dotací z EU přepočtená na počet obyvatel); údaj se vztahuje k hodnocenému městu • podíl kapitálových výdajů obce; údaj se vztahuje k hodnocenému městu

objem dotací na veřejnou dopravu (roční objem výdajů ze strany obce na veřejnou dopravu - objem vlastních výdajů je v rámci pořádníku ohodnocen dvojnásobkem této sumy); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

likvidita; údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost Czech Credit Bureau)

hospodaření radnice; údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost Czech Credit Bureau)

dluhová služba / běžné příjmy; údaj se vztahuje k hodnocenému městu dluhová služba / běžné příjmy (data dodala společnost Czech Credit Bureau)

podpora webových stránek (podpora webových stránek z pohledu podnikatelů); hodnocena je jednoduchost a přehlednost; při hodnocení se zohledňuje samostatná sekce pro podnikatele již na domovské internetové stránce obce, odkaz na formuláře z domovské stránky, počet formulářů a to, zda jsou formuláře uloženy ve formátu DOC nebo PDF; do kritéria podpory webových stránek se hodnotí i umístění a rozsah katalogu místních firem, údaj se vztahuje k hodnocenému městu

test elektronické komunikace (rychlost a kvalita odpovědi); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

úřední hodiny (úřední hodiny MěÚ); údaj se vztahuje k hodnocenému městu; pokud je počet úředních hodin živnostenského odboru vyšší nežli počet úředních hodin pro celý úřad, započítávají se úřední hodiny živnostenského odboru; při hodnocení se zohledňuje i výzva domluvit si schůzku telefonicky mimo úřední hodiny

počet strážníků (počet úvazků strážníků zajišťujících pořádek); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

počet žáků ve třídě na ZŠ; údaj je za celé ORP

služby a otevřenost městského (turistického) informačního centra; údaj se vztahuje k hodnocenému městu

poplatek za rekreační pobyt v penzionu (poplatek za rekreační pobyt - ubytování v penzionu na osobu a den; ubytovaná osoba + využité lůžko); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

poplatek za stánek (poplatek za užívání veřejného prostoru - stánek k prodejním účelům, nejdražší lokalita, krátkodobé umístění); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

poplatek za předzahrádku (poplatek za užívání veřejného prostoru - stánek k prodejním účelům, nejdražší lokalita, krátkodobé umístění); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

poplatek ze vstupného (poplatek ze vstupného na komerční, sportovní, kulturní a jiné akce); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

daň z nemovitostí pro podnikatele (místní koeficient dle novely zákona č. 338/1992 Sb. o dani z nemovitostí a výpočet daně z nemovitosti pro jednopodlažní prodejnu o rozloze 100 m2 umístěné v nejdražší části obce/města); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

spokojenost s přístupem radnice (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

rozsah úředních hodin (dostupnost úředníků) (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

vstřícnost a ochota úředníků (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

odborná kompetence úředníků (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

rychlost vyřizování agendy (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

přehlednost webových stránek úřadu (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

rozšířenost korupčního prostředí (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu

výše daně z nemovitosti (vyhodnocení na základě průzkumu mezi podnikateli); údaj se vztahuje k hodnocenému městu