Platíme za odpady moc nebo málo?                                      

 (reakce Vlastimila Hrušky na článek z 11.12.2012)

                V programu ODS máme, že nebudeme podporovat navýšení poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů. V minulém volebním období jsme dokonce prosazovali zrušení tohoto poplatku, ale u našich koaličních partnerů jsme nepochodili. Bylo nám pouze přislíbeno, že by se o tomto dalo jednat v případě zajištění dalších zdrojů, např. z větrných elektráren. Tento projekt však nakonec zkrachoval. Naši zastupitelé tedy hlasovali v souladu s naším programem. Předseda MS ODS Mgr. Josef Kopecký ve svém dopise zastupitelům uvedl důvody, proč navýšení poplatku nepodporujeme.

                Protože zákon upravující tento poplatek má několik nejasností, které si může každý vykládat po svém, pokusím se v krátkosti uvést na základě faktů na pravou míru některé nepřesnosti uvedené v článku, přičemž se budu snažit být co nejvíce v souladu s metodickým výkladem ministerstva vnitra. Poplatek má 2 části. Zastavme se nejdříve u té druhé, která je stanovena na základě skutečných nákladů obce předchozího kalendářního roku na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu a může být až 750 Kč. A to je jediný výpočet, který je potřebný a musí být uveden přímo ve vyhlášce nebo její příloze, tak jako je uvedeno u nás v České Třebové. Je to sice trochu schované, ale Milan Mikolecký tedy nemá pravdu, že zastupitelé žádné propočty nedostali. Tento je klíčový a jediný pro tvorbu poplatku. Jiná otázka je, že výpočet je chybný. Občan vytřídil své komunální odpadky, odvezl je do sběrného dvoru a zbylý netříděný odpad odevzdal do sběrných nádob. Jaké jsou náklady za svoz a uložení tohoto odpadu, to právě určuje tato část poplatku. Proto do výpočtu musí jít skutečné náklady za kalendářní rok. Otázkou je za který rok? Pokud bychom znali tyto náklady již za rok 2012, mohu je použít, jinak musím použít náklady za rok 2011. Připouští se, aby byly do těchto nákladů zahrnuty např. černé skládky? Ne! A co náklady se sběrným dvorem? Ne! Jedině by se mohly zahrnout náklady, které výhradně souvisejí s manipulací netříděným komunálním odpadem.  Výpočet tedy občanovi ukáže jaký je průměrný náklad na svoz a uložení netříděného odpadu na jednoho plátce. Zastupitelé jsou omezeni výši 750 Kč, ale mohou tuto část poplatku stanovit i nižší než vyjde propočet (a řada měst a obcí to tak dělá). A jak tomu je v naší vyhlášce? Do ročních nákladů je brána ne skutečnost, ale plánovaná částka z rozpočtu 2012 (7,7 mil. Kč). Ta je pak pro výpočet snížena, aby vyšlo číslo 338 Kč. Co se doví občan? Nic!

                A co první část poplatku. Ta je u nás tradičně na nejvyšší možné míře, tedy 250 Kč. Je to správné a co si má myslet občan? Nutno říci, že se nejedná se o nějakou fixní částku. Pouze má horní hranici 250 Kč. Výši této částky stanoví obec libovolně dle svého uvážení, aniž by ji v obecně závazné vyhlášce zdůvodňovala a opět v řadě obcí a měst je nulová. Tato částka může tedy obsahovat cokoliv. Neměla by však obsahovat náklady na provoz sběrného dvora. Druhá složka poplatku by totiž měla motivovat poplatníky, aby více třídili komunální odpad, neboť čím více poplatníci odpad třídí, tím menší je objem vyprodukovaného netříděného komunálního odpadu a náklady obce na jeho sběr a svoz jsou tedy nižší. Bylo by tedy od zastupitelů vůči občanům nemístné, kdyby jim tuto snahu „spočítali“ a „potrestali“ by je tak, že by ušetřené náklady v netříděném odpadu začlenili do první části poplatku, aby poplatek zůstal stejný či se dokonce zvýšil. Je tedy jen a jen na zastupitelích, jak velkou částku do těchto „vícenákladů“ schválí. Nejedná se tedy o nějakou položku za celkový provoz systému! Proto jsme navrhli ponížit tuto část poplatku na 142 Kč a nevstupovali jsme do druhé části, kterou nebylo nutné snižovat, protože nedosahuje částky 750 Kč. Jen pro informaci, pokud by byly náklady na svoz a uložení netříděného odpadu rovny částce z rozpočtu, tedy 7,7 mil. Kč, pak by byla tato částka poplatku 451 Kč.

                Ještě poznámku ke sběrnému dvoru. Je dobré, že se za provoz ušetří cca 0,5 mil. Kč. Co se však týče třídění odpadků, jsem trochu skeptik, že bude o 400 tis. Kč větší než minulé roky. K 31.10.2012 zatím město získalo 1029,5 tis. Kč (v rozpočtu je předpoklad 1260 tis. Kč za celý rok). Za rok 2011 to bylo 1261 tis. Kč, za rok 2010 dokonce 1369 tis.Kč. Muselo by se tedy získat za 2 měsíce za tříděný odpad ještě 600-700 tis. Kč, což by bylo výborné, ale nevím, nevím.

                Poslední má poznámka je k tomu, co jsem v článku nezaznamenal. Nová vyhláška ruší možnost platit poplatek měsíčně přes SIPO, prý je o tento způsob malý zájem. Nevím. Stojí to za rok 140 tis. Kč, tak to asi nebude jen pár rodin. Škoda, že v článku nezaznělo, že nyní bude možné zaplatit poplatek jen na účet nebo v pokladně MěÚ. Tak snad se to dozví alespoň touto cestou.

 

RNDr. Vlastimil Hruška