Českotřebovský deník 17/2011  (19.1.)                                   
Peklák zahajuje provoz  

Konečně se nám podařilo připravit sjezdovku a od soboty 21. 1. 2012 9:00 hod spouštíme provoz na hlavním svahu.
Provozní doba v sobotu i v dalších dnech 9-16 a 17-21 večerní lyžování.
Sjezdovku Zahrádky se nám nepodařilo vy sněžit a zatím zůstane mimo provoz. Zkušební provoz skipasu odložen na únor.
Lyžařská výuka pouze na hlavním svahu po telefonické objednávce na tel: 734862 484.
 

Máme u nás zastávky, které jsme ne lacino upravili pro nástup cestujících, abychom je po nepříliš dlouhé době obětovali ve prospěch systému OREDO. Proč třeba linka 700 934, která ve městě slučuje linku do Lanškrouna s (bývalou) městskou dopravou, nectí její původní trasu a nejede po dříve vybudovaných zastávkách? Ještě v loni v létě se tato zastávka (na fotografii) posouvala v souvislosti se zřízením letní zahrádky restaurace Křib, abychom ji na půl roku už nepotřebovali. Podobně jsme obětovali vybudovanou zastávku v Nádražní ulici u ČSOB, abychom mohli třídit v části této ulice jednosměrnou "polopěší zónu".  Zde už asi zastávka nikdy nebude a přesto tam přístřešek zůstává, mohl by se využít jinde. Rybničtí jistě rádi vystupovali na zastávce u Dopravní fakulty ve Slovanské ulici, mají odtud nejblíže do města.  Nyní tudy autobus nejezdí. Tak vypadá optimalizace v praxi.   Tyto a podobné připomínky nyní vedené města soustřeďuje ve snaze zajistit změnu od   ohlášených termínů změn dopravy. Ta nejbližší by měla být od 4. března.  Vedení města také nesouhlasí s tím, že Česká Třebová je rozdělena do tří tarifních pásem, v případě jiných měst, třeba i větších to tak není. (re)
 
Hlášení evidence obyvatel za rok 2011: pokles počtu obyvatel pokračuje                                               

Počet obyvatel k 31.12.2011 :   15 942   /7 829 mužů  a  8 113 žen/  
Narozeno :           161 občanů          z toho     81 chlapců      a      80  dívek
Zemřelo :             209 občanů          z toho   108 mužů         a     101  žen
Přihlášeno do Č. Třebové :      248 občanů       z toho  106 mužů  a  142 žen
Odhlášeno z Č. Třebové   :      274 občanů       z toho  123 mužů  a  151 žen
V rámci města se přestěhovalo :    558 občanů
Počet sňatků:              106
Počet rozvodů:            52
 
Křest knihy Z minulosti Bezděkova
bude v pondělí 6. 2. v 17.00 hod. v čítárně městské knihovny  

 

Co pro Vás připravila knihovna na únor:  


Novinka: všechny knihy k zapůjčení domů!

Nyní si můžete bez problémů vypůjčit domů i ty tituly, které byly dříve pouze k prezenčnímu studiu v čítárně.

 

7. 2. od 16 hod. dětské odd.

Matyldino vyprávění „O nedokončených pohádkách“

Ahoj děti,  7. února v 16 h Vás zveme opět na naše dětské oddělení, tentokráte na "Nedokončené pohádky" a my se spolu pokusíme vždy nějaký ten konec pohádce vymyslet, co vy na to? A když nám zbude čas, můžeme si společně chvilku vymodelovat něco pěkného… těší se na vás Matylda. Vstupné dobrovolné.

 

21. 2. od 17 hod čítárna

Laosem a Kambodžou s Lenkou Prokopovou, Univerzita volného času 2012

Cestovatelka Lenka Prokopová Váz zve na putování Laosem a Kambodžou. Těšte se na autentické vyprávění doplněné projekcí a spoustou fotografií. Bez rezervací. Vstupné 30,- Kč. V rámci Univerzity volného času 2012.  

 
V Kozlově s dopravou školáků ráno do školy samozřejmě spokojenost není  

Požadavky osadního výboru i vedení města přednesené oficiálně na sezení se zástupci Oreda nebyly akceptovány,  je to bez výsledku. Nyní pro těch několik dětí, které si ještě nevozí rodiče sami, jezdí údajně osobní auto, doprava je financována Městem, měla by být městu refundována. je to jistě jen dočasně. Podle slibu hejtmana Radko Martínka mají být do 30. 6. 2012 veškeré nespokojenosti vyřešeny. Možná to chtělo větší tlak ze samotného Kozlova, kde nakonec velká část občanů řekla, že stejně moc autobusem nejezdí.  Je to asi dnešní realita, důchodci se přizpůsobí a ostatní většinou jezdí autem. Určitě i proto, že nové časy v podstatě nikomu nevyhovují na pracovní dobu. A ne všude jim zaměstnavatel vyjde vstříc. Za "naše" krajské peníze by bylo jistě možné požadovat daleko lepší služby a ne jen najíždění km na někdy zbytečných spojích. Věřím jen, že se to jako každá nová věc postupně vychytá. (re)
 
Hejtman testuje nové jízdní řády na vlastní kůži 

Pardubický kraj (18. 1. 2012) – Hejtman Pardubického kraje Radko Martínek v úterý a ve středu pokračoval v cestách po regionu. Na Jevíčsku, Poličsku Skutečsku, Pardubicku a Holicku ověřoval plnění harmonogramu jízdních řádů, návaznost a využití linek, na které ho upozorňovali cestující. Za dva dny vyzkoušel deset spojů, o dopravní obslužnosti hovořil také se starosty.
„Cesta pro mě byla velmi poučná, v některých případech se připomínky ukázaly jako neopodstatněné. Například návaznost autobusu z Jevíčka na vlak z Velkých Opatovic do Skalice nad Svitavou zafungovala velmi dobře. Posunutím času odjezdu došlo také ke zlepšení u odpoledního školního spoje v Sezemicích. Někde jsem se však přesvědčil, že bude muset dojít k úpravám jízdních řádů, aby spoje lépe vyhovovaly lidem a nenabíraly zpoždění,“ uvedl na základě osobní zkušenosti hejtman Martínek. Ten také ujistil starosty, že všechny připomínky, které jsou objektivní a oprávněné, OREDO vyřeší do 6. června 2012.
Hejtman testoval také systém integrované regionální dopravy (IREDO). „Zakoupili jsme například  jednodenní síťovou jízdenku za 160 korun. S ní  můžete celý den libovolně jezdit a přestupovat mezi dopravními spoji po celém Pardubickém i Královéhradeckém kraji. Platí nejenom v regionálních autobusech, ale také v rychlících, osobních a spěšných vlacích,“ dodal hejtman. Systém je nastaven nejvýhodněji pro děti pravidelně dojíždějící do školy a pro lidi, kteří se denně dopravují do práce. „Pravidelným uživatelům veřejné dopravy v Pardubickém kraji bych doporučil, aby si zakoupili časovou jízdenku. Na výběr mají sedmidenní, třicetidenní či devadesátidenní. Při jejich použití dosáhnou úspor dvacet až třicet procent oproti jednotlivému jízdnému,“ uzavřel hejtman Martínek.
Fakta: vybrané ceny jízdenek

Trasa Polička – Krouna - Skuteč

    Varianta s jednotlivými jízdenkami: autobusem, zakoupení jednotlivé jízdenky z Poličky do Krouny (32,- Kč). Zakoupení jednotlivé jízdenky z Krouny do Skutče (18,- Kč). Celkové náklady na cestu 50,- Kč.
  • Varianta s cílovou jízdenkou: autobusem, zakoupení jednosměrné jízdenky v Poličce přímo do cílové stanice Skuteč s přestupem v Krouně. Cena 42,- Kč.
  • Úspora: 8,- Kč.

Trasa Vysoké Mýto – Choceň – Horní Jelení

    Varianta s jednotlivými jízdenkami: autobusem, zakoupení jednotlivé jízdenky z Vysokého Mýta do Chocně (18,- Kč). Koupě jednotlivé jízdenky z Chocně (22,- Kč) do Horního Jelení. Celkové náklady na cestu 40,- Kč.
  • Varianta s cílovou jízdenkou: autobusem, zakoupení jednosměrné jízdenky ve Vysokém Mýtě přímo do cílové stanice Horní Jelení s přestupem v Chocni. Cena 22,- Kč.
  • Úspora: 18,- Kč.

 

Pozn.: Každý dopravce zapojený do sytému IREDO je povinen vydat cestovní doklad přímo do cílové stanice bez ohledu na přestupy.  

 
Hasiči na malých obcích nemají na starosti jen hašení případných požárů. 

Jsou členy „dozorců“ veřejného pořádku. Pomáhají doslova na všech frontách a nyní si ke všem stávajícím úkolům přibrali ještě jeden – podporu recyklace. Všechna „esdéháčka“, neboli sbory dobrovolných hasičů v ČR, se totiž mohou od dubna loňského roku zapojit do programu „Recyklujte s hasiči“, pomoci svým sousedům zbavit se staré pračky, lednice, žehličky a tak dále, a získat za to finanční odměnu od kolektivního systému ELEKTROWIN, který program organizuje.
Čeští hasiči vzali projekt za svůj a v tuto chvíli je do něj zapojeno již 420 SDH. Hasiči ve své obci zorganizují sběr podle svých možností. Scénář akce může například vypadat tak, že lidé z obce svezou vysloužilá elektrozařízení do zbrojnice nebo na určené místo. „Ale k těm, kteří nemají jak spotřebič přivézt, samozřejmě rádi zajedeme,“ říká František Šánek, starosta registrovaného SDH Návojná. „Poté nahlásíme na infolince počty sesbíraných kusů a svozová firma do týdne přijede a všechno si zdarma odveze. Další měsíc nám pak firma ELEKTROWIN pošle složenkou finanční odměnu. V červnu jsme se navíc v rámci programu zúčastnili soutěže „PIVO“ a přímo do naší obce přijel promotým firmy ELEKTROWIN a předal nám výhru 24 plechovek piva. Chlapi ze sboru byli příjemně překvapeni. No uznejte, komu by se to nelíbilo!“
 
Referendum ke smlouvě o rozpočtové unii je lacinou populistickou hrou a útěkem před odpovědností

Snahu ODS a VV prosadit referendum ke smlouvě o rozpočtové unii považuji za lacinou populistickou hru a útěk před politickou odpovědností. K podpisu smlouvy o rozpočtové unii referendum v žádném případě není nutné a řešit ho v souvislosti s naším budoucím možným připojením k eurozóně je nyní naprosto zbytečné a předčasné. V současné době platí, že smlouvou se zásadně nemění podmínky našeho členství v EU. Podle Ústavy ČR je referendum pouze možností a nikoli nutností a ani v koaliční smlouvě nelze nalézt oporu pro tvrzení o nutnosti vyhlásit referendum. Koaliční smlouva hovoří o tom, že referendem bude potvrzován přesun dalších pravomocí z České republiky na EU v případě zásadních institucionálních změn EU vyžadujících úpravu primárního práva.
Zatímco se lze přít o to, zda smlouvou o rozpočtové unii dochází k přesunu pravomocí z ČR na EU a k institucionálním změnám EU, zcela jednoznačně nejde o změnu primárního práva, tedy lisabonské smlouvy, ale o klasickou mezinárodní smlouvu stojící mimo primární právo. K případnému včlenění této smlouvy do primárního práva by mohlo dojít jedině zvláštním smluvním aktem, který by každopádně vyžadoval vnitrostátní ratifikaci, ať už formou souhlasu v parlamentu nebo v referendu. To by však znamenalo  věštění z křišťálové koule, v žádném případě to není něco, co by bylo na pořadu dne.
Premiér Nečas se svým lavírováním sám vehnal do slepé uličky a v okamžiku, kdy neví, jak dál, si zoufale volá na pomoc občany. Ti ho však ve volbách zvolili právě proto, aby rozhodoval. Pokud se mu do rozhodování nechce, měl by zvážit, jestli je pro výkon funkce premiéra dostatečně způsobilý.
Jan Březina, europoslanec, tel. 606 650781