Českotřebovský deník 25/2012 (18.1.)                                    

Požární stanice SŽDC již nemá v České Třebové zasahovat v I. sledu  požárních jednotek

Jde totiž o jednotku podnikovou, i když se v případě SŽDC jedná o státní organizaci. připravuje se organizační opatření, které se zásahem českotřebovských profesionálních drážních hasičů  při požárním poplachu v I. sledu nepočítá. Je to samozřejmě zbytečné a zhoršuje to požární bezpečnost v našem městě.  Jednotka profesionálních hasičů SŽDC je dobře vycvičena a dobře vybavena, je  celých 24 hodin denně k dispozici, ale podle připravovaného opatření zůstane i po vyhlášení požárního poplachu "doma" a vyjíždět v požáru nebude. Nejdříve mají být u požáru profesionálové z útvaru v Hylvátech, potom dobrovolní hasiči  SDH Česká Třebové (také slouží pohotovosti, ale nejsou 24 hodin denně v požární zbrojnici přítomni, potom další zásahové jednotky, ale drážní hasiči  by vyjeli jen v případě, že je o to mimořádně požádá dispečink krajského velení, tedy v případech mimořádně rozsáhlých  požárů apod.  Tuto neblahou budoucnost   ještě můžeme změnit. (Nejde tedy o zrušení jednotky, ale o její nevyužívání pro civilní sektor) Více v dopise, který zaslal krajský radní pro oblast zdravotnictví JUDr. Martin Netolický starostovi města Jaroslavu Zedníkovi. Martin Netolický tak ukazuje na nutnost této hrozbě zabránit v úzké spolupráci města a Pardubického kraje. Dopis najdete na tomto odkazu ZDE
 
Připomínky k dopravnímu systému  IREDO: Návaznost vlak - autobus  není v Č. Třebové zajištěna

Dobrý den, vím, že se věnujete problematice IREDO na stránkách zpravodaje poměrně intenzivně, přesto jsem tam zatím nenašel, že by někdo postřehl, jak dopadla slibovaná návaznost vlaku a autobusu. To, co by mělo být základem správně fungujícího dopravního systému, který nejen zajišťuje, že na jednu jízdenku jedu libovolným dopravním prostředkem napříč celým krajem, totiž zásadně selhalo. Nově načasované odjezdy autobusů z našeho přeslavného terminálu totiž vůbec nenavazují na mezinárodní rychlíky EC, o jejichž zastavování Česká Třebová tolik stojí. V obou nejvýznamnějších směrech, tedy od Prahy i od Brna, cestujícím autobus ujede. Zatímco linka ČT-UO odjíždí každou 05. a 35. minutu (19. minutu na sídliště Lhotka), EC, IC nebo Ex přijíždí do ČT od Prahy v 17., 42. nebo 56. minutu. Od Brna pak přijedete ve ,40, zatímco autobus Vám odjel před pěti minutami. Takže nejen, že je nový systém dražší, ale zato o to méně slouží těm, pro které měl být vytvořen - tedy cestujícím. Jedině v případě expresů Praha-Olomouc lze hovořit o jakés takés návaznosti. Vím, že při sestavování tak komplikovaných systémů, jako je jízdní řád celého kraje existuje mnoho partikulárních zájmů, které se každý snaží působit ve svůj prospěch. Je vždy nutné dělat kompromisy. Ovšem pokud Pardubický kraj na jedné straně deklaruje, jak je pro něj Česká Třebová důležitá jako dopravní uzel pro východní polovinu kraje, a na druhé straně schválí dopravní systém, který nechá cestující přestupující mezi vlakem a autobusem čekat 45 minut na nádraží, pak tu něco nehraje.Protože jsem zachytil nějakou zprávu, že MU Česká Třebová někde sepisuje výhrady vůči nově zavedenému IREDO, chtěl bych Vás poprosit, zda by nebylo možné tlumočit tento problém patřičným osobám, či alespoň na ně předat kontakt. Vím, že zneužívám ČtZ jako prostředníka, ale domnívám se, že je to problém, který netíží pouze mě.
Děkuji, a přeji příjemný den. Pavel Verner, Brno a Česká Třebová
 
Poznámka pokusím se připomínky sumarizovat, zveřejnit souhrnně a hlavně předat na odpovědná místa. Jako snadno splnitelnou připomínku, která již byla slíbena bylo zastavování rychlíkových spojů ve směru na Ústí n.O: také ve středu města v Habrmanově ulici. Ani takovou  (navíc slíbenou) hloupost nedokázalo OREDO zajistit!.
 

První den Skiinterkriteria skončil, vedou Němci, Česko je druhé 


27. ledna 2012, 16.30 hod. - Skiinterkriterium 2012 už zná oficiální výsledky po prvním závodním dnu, který tradičně patří slalomům. Česká reprezentace nakonec udržela krok se Slováky i Němci. Ve starším žactvu si zlato ze slalomu odváží z Říček v Orlických horách Matěj Prudek, v mladším žactvu dosáhl na nejcennější kov Jan Ouvín. V hodnocení národů vedou po prvním závodním dnu Němci před Českem a Slovenskem.

Ve starších žákyních zvítězila Seiderer Ramona z Německa s časem 1:33,84 . O deset setin sekundy za ní dojela Laura Adámková ze Slovenska a třetí o 20 setin sekundy skončila Boxie Borchart z Holandska. Ve starších žácích zvítězil Čech Matěj Prudek, který druhému Krištofovi Fabjanovi ze Slovenska nadělil skoro celou vteřinu. Třetí dojel Němec Ferdinand Dorsch.  V mladších žákyních skončil závod velmi smolně pro nejžhavější české želízko v ohni Ivu Křížovou, která byla po prvním kole na třetím místě a ve druhém kole smolně vypadla ve druhé polovině trati. V této kategorii si nakonec zlato odváží Isabell Feistl z Německa. S velkým náskokem více jak dvou a půl sekundy porazila druhou Slovenku Soňu Moravčíkovou a třetí Češku Nikolu Bubákovou. V mladších žácích vybojoval těsné prvenství Čech Jan Ouvín, který byl proti druhému Jonasovi Bolzovi z Německa jen o 8 setin sekundy rychlejší. Třetí dojel v mladších žácích Čech Eduard Fiala. Ve skicentru v Říčkách se nyní chystá slavnostní vyhlášení, které začne ohňovým průvodem za zvuku bubnůna dolním parkovišti přesně v 18.50 hod. Ještě před samotným vyhlášením proběhne v prostoru skicentra asi patnáctiminutová ohňová show. Videozáznam ze závodů a zítra i přímý přenos najdete na www.skiinterkriterium.cz.

 

Hejtman cestoval po Ústeckoorlicku autobusem a vlakem 


Ústeckoorlicko (25. 1. 2012) – Dalších deset spojů po zavedení nových jízdních řádů vyzkoušel ve dvou dnech hejtman Pardubického kraje Radko Martínek. V rámci kontroly dopravní obslužnosti navštívil několik starostů z regionu Ústeckoorlicka, aby osobně vyslechl jejich názor.

„Zaměřil jsem se záměrně na místa, která se na základě připomínek cestujících na  Choceňsku a Králicku jeví jako nejproblematičtější, abych si o situaci udělal reálný obrázek,“ uvedl hejtman Radko Martínek. Ten debatoval o fungování systému regionální integrované dopravy také s lidmi: „Pohled cestujících je samozřejmě nejdůležitější. Podle jejich názorů se v některých obcích dopravní obslužnost zlepšila, jinde je evidentně potřeba zlepšit návaznost spojů a trasování jednotlivých linek, například v obci Svatý Jiří nebo na Králicku jsou některé připomínky oprávněné.“  

O těchto problémech hovořil se starosty, kterým poděkoval za jejich konstruktivní přístup- „Pokud to bude technicky možné, pokusíme se jejich věcným připomínkám vyhovět v dalších změnách jízdních řádů,“ dodal hejtman Martínek.

Hejtman si také všiml, že cestující mnohem více využívají nově zavedený systém regionální dopravy, který při zakoupení časových jízdenek či jízdě s přestupy na jeden doklad nabízí zajímavé slevy.

Výběr z cen jízdného:

Trasa Lanškroun – Jablonné nad Orlicí - Letohrad

  • Varianta: autobusem, zakoupení jednotlivé jízdenky z Lanškrouna do Jablonného nad Orlicí (29,- Kč). Zakoupení jednotlivé jízdenky z Jablonného nad Orlicí do Letohradu (18,- Kč). Celkové náklady na cestu 47,- Kč.
  • Varianta: autobusem, zakoupení jednosměrné jízdenky IREDO v Lanškrounu přímo do cílové stanice Letohrad s přestupem v Jablonném nad Orlicí. Cena 29,- Kč. Úspora 18,- Kč.
Ministru Dobešovi se čerpání evropských fondů vymyká z rukou, po zastavení dotace může přijít zastavení celého programu 

Zastavení dotace ve výši 1,2 mld. korun je prvním krokem, po kterém může následovat zastavení celého programu Vzdělání pro konkurenceschopnost ve výši 53 mld. korun. Auditní nález Komise, který již v anglické verzi na ministerstvo školství dorazil, odhaluje závažné nedostatky v kontrole výdajů projektů, které bude obtížné, ne-li v některých případech nemožné, odstranit. Zastavení dotace znamená, že Komise tuto částku 1,2 mld. korun neproplatí do doby, než budou uspokojivě vypořádány námitky týkající se kontroly výdajů zpochybněných projektů. Pokud ministerstvo školství vady projektů neodstraní, Komise dotaci nevyplatí a ČR o tuto částku z rozpočtu EU nenávratně přijde. Slova ministra školství Dobeše o vyřešení problému do dubna jsou taháním veřejnosti i politických oponentů za nos anebo v horším případě svědčí o absolutní neznalosti problematicky čerpání evropských fondů. Již dnes totiž není pochyb o tom, že minimálně některé vady projektů odstranit nepůjde vůbec nebo k jejich odstranění bude nutné vypracovat akční plán podléhající schválení a následnému vyhodnocení ze strany Komise, což si vyžádá čas zhruba do konce roku. Ministr Dobeš svými matoucími výroky a kroky ukazuje, že situaci nezvládá a stal se bezkonkurenčně nejslabším článkem našeho systému čerpání evropských fondů.                                                                                              Jan Březina, europoslanec, tel. 606 650781