K parkování na terminálu a k problematice vztahu města a městských společností vůbec
Městské společnosti pracují na komerční bázi podle své zřizovací listiny, valnou hromadu společností tvoří rada města, která tak tímto způsobem soustřeďuje poměrně velké pravomoci. V České Třebové jde o společnosti Eko Bi, s.r.o. TEZA, s.r.o. a Vodárenská společnost Česká Třebová, s.r.o.  Často se uvádí, že město a jeho společnosti téměř jedno jest, ale praxe ukazuje, že to není až tak jednoduché. Společnosti  hospodaří s městským majetkem, který jim byl vložen rozhodnutím zastupitelstva města, a tím byl vlastně od městského majetku oddělen. Pokud jej město chce využívat, musí za něho platit nájem, jako např. za kanceláře sociálního odboru umístěné v budově na Habrmanově ulici tam, kde dříve bylo vedení společnosti TEZA. Další majetek  mohou společnosti  také pronajímat. Měl by to být majetek, který nezbytně potřebují pro svou činnost. Tímto způsobem tak třeba společnost Eko Bi vlastní některé pozemky ve Skiareálu Peklák, nemovitosti, který potřebují pro svou činnost. V ekonomické oblasti nemají mít městské společnosti v hospodářské soutěži žádné výhody, měly by se ucházet o zakázky v rámci výběrových řízení jako ostatní ekonomické subjekty, podmínky by neměly být ušity městské společnosti "na míru". Podle zákona jsou ale tato výběrová řízení povinná až  pro akce většího rozměru, záleží však na vůli zastupitelstva, jak vysokou hranici pro vyhlášení  použije. V Ústí nad Orlicí to je třeba jen 50 tisíc korun.  Zkušenosti s tím však v Ústí nad Orlicí moc dobré nemají, protože toto opatření především zdržuje, mezi záměrem a realizací tak uplyne více času.
V České Třebové se nyní setkáváme s poněkud málo vyjasněným vztahem mezi Městem a společností Eko Bi např. při stanovení cen za parkování dopravního terminálu Jana Pernera, jeho podzemní garáže byly této společnosti pronajaty a tak je jejím výsostným právem stanovit si ceny parkování podle svého. Jedinou "brzdou" je valná hromada společnosti, která může do chodu společnosti zasahovat, ovšem jen nepřímo, nemůže nařídit nějaké ekonomicky jasně nevýhodné řešení, aniž by zjistila pro společnost dotování případně vzniklé ztráty. Město tak nemá na ceny parkování v podzemí tedy až takový vliv, jako by mělo mít, jde-li o investici, která tak moc zatížila městský rozpočet. Nyní je stav takový, že na jedné straně  rada města stanovila obrovskou zónu se zákazem parkování vozidel v 15 ulicích, ale nedělá to vlastně pro sebe, ale pro společnost Ekobi, aby ta měla lepší ekonomické výsledky ve výběru parkovného. Lze uvažovat i tak, že kdyby byla tato zóna zmenšena na rozumnou míru, donutila by tím Eko Bi ke snížení parkovného v podzemí. V městském rozpočtu by se to nijak neprojevilo. V nájemní smlouvě jistě není nikde závazek města, že bude "nahánět" vozidla do podzemních garáží tvořením umělých překážek pro parkování vozidel v ulicích města. Přitom již nyní jsou k dispozici ekonomické výsledky terminálu za rok činnosti, ze kterých vychází, že  ztráta z činnosti není nijak velká, strany "má dáti" a "dal" jsou téměř vyrovnané. Cca 2/3 vozidel však parkují  v podzemí zdarma v rámci dvacetiminutového limitu, zbývající vozidla pak převážně platí na parkovném 10 nebo 20 Kč a celoroční či dlouhodobou kartu pro parkování, uváděnou jako velmi výhodnou, si zakoupilo jen pár desítek motoristů. Proto také šly nedávno ceny těchto dlouhodobých parkovacích karet dolů a jsou tedy ještě výhodnější. Skutečné minimum vozů zde parkuje delší dobu tak, aby bylo třeba platit vyšší ceny hodinového  parkovného. Tato vozidla pak ucpávají Nové  náměstí, parkoviště u Billy a další ulice za hranicemi stanovené zóny. S tím ovšem nyní nikdo nic neudělal. Kdyby se např. stanovilo max. denní parkovné ne na 80, ale na 40 Kč, jistě by sem našli cestu další motoristé. Terminál (bohužel) dostal pro přijíždějící motoristy punc drahého parkování a těžko se toho zbaví. Tomu, že jsme jej zkušebně nastavili  na střední hodnoty, abychom ceny měnili podle potřeby, dnes již jistě nikdo nevěří. Neobstojí ani vysvětlení, že jsme dopředu věděli, že zatím nebude podzemní parkování využito ani z poloviny a že se to postupně během let zlepší samo (viz parkovací dům Pardubice, kde ale žádnou "ochrannou zónu" nedělali). Právě nyní pociťujeme jako občané města dvojí omezení: Jednak  musíme splatit 120 milionů dluhu co dost náš současný rozpočet dost omezuje a bude omezovat ještě dlouhou řadu let a jednak musíme akceptovat zbytečně velké omezení při parkování v rozsáhlé oblasti zahrnující dokonce třeba bývalá parkoviště u Kulturních zařízení na Hrdličáku a u Malé scény. Právě teď, kdy známe ekonomické výsledky prvního roku činnosti terminálu  je ale čas na rozumné hledání nové rovnováhy, která by jistě vznikla, kdyby bylo hodinové parkovné  nižší a maximální denní úhrada činila např. jen 40 Kč. Už teď lze vypočítat, kolik bychom tratili na příjmech a dopočítat, kolik dalších vozidel je třeba ještě do podzemí přilákat. K úvaze je také možnost přenechat místa ve 4. výjezdovém sektoru  podzemí rezidentům z Nádražní ulice (za přiměřeně sníženou cenu) a tím uvolnit k veřejnému (placenému) parkování parkoviště u Kulturního centra na Hrdličáku, které by jistě také přivítalo Kulturní centrum zejména nyní v době, kdy nabízí 3D projekce jako jediné jednosálové kino v Pardubickém kraji. 
Jenže přijetí těchto opatření je ovšem spíše zbožným přáním, není jednoduché už proto, že podzemní parkoviště bylo pronajato městské společnosti Eko Bi, která si je sama odpovědná za svou ekonomiku. Valná hromada nemůže sama stanovovat nové ceny "od stolu" jen je schvaluje na návrh jednatele Eko Bi.  Jedinou páku má v tom, že může hovořit o tom, že jednatel Eko Bi je právě valnou hromadou společnosti odvolatelný, a tedy na valné hromadě závislý. Je na místě i otázka, zda v r. 2010 odsouhlasený pronájem podzemí terminálu pro Eko Bi byl tím nejlepším řešením a zda nešlo zajistit správu  podzemního parkoviště i jiným způsobem, při kterém by si město zajistilo větší  vliv na cenotvorbu  i organizaci parkování  ve městě. Nyní nastolený způsob není rozhodně optimální.
 
Milan Mikolecký (pokračování)