-
JAK SE
PLETE BIČ
- Nebudu vás unavovat návodem, jak uplést pomůcku
k pohánění koně, ta by byla většině stejně k ničemu, chtěla bych se jen
zamyslet nad tím, jak si pleteme bič sami na sebe, sice obrazně, ale který
na nás začíná a bude dopadat stejně bolestně, jako na jmenované zvíře,
když se jezdci zdá, že jede pomalu. Jedná se o výchovu našich dětí, o tom,
jak jim „ubližujeme“ i ubližujeme.
- Žijeme v době, která paradoxně nepřeje samostatnému
uvažování, a už vůbec ne používání tzv. selského rozumu. Žijeme v době
zákazů, příkazů, doporučení, ustanovení, vyhlášek a směrnic, a to jak ze
strany Evropské unie, tak i ze strany státu samého, který ve snaze se Unii
zavděčit, vše ještě utáhne.
- Vezměte si třeba jen otázku tělesných trestů a jejich
smyslu. Abych předeslala – nejsem zastáncem nesmyslného bití dětí za
každou maličkost a už vůbec ne jejich týrání a ponižování, ať formou
tělesnou, nebo duševní. Ale když slyším, že by děti mohly (nebo už mohou)
žalovat rodiče za to, že jim byl matkou či otcem uštědřen výchovný
pohlavek, nebo plácnutí přes zadek, které nezanechá žádnou stopu, než tu,
že si dítě uvědomí, že něco provedlo, co nemělo, tak mi zůstává můj selský
rozum stát. Ruku na srdce – opravdu jste nikdy své dítě neplácli buď
proto, že udělalo něco, co jste mu již mnohokrát vytýkali, nebo proto, že
jste se lekli toho, co se mu v daném okamžiku mohlo stát? Již Komenský (a
to je v učitelském světe kapacita rozměrů mezinárodních) v jednom svém
díle píše, že dítě nezbedné je dobré občas „metličkou přemrštiti, neb
rukou pleštiti“. Moje maminka mi mnohokrát vyprávěla historku ze svého
života. Pocházela z rodiny, která měla 6 dětí, o nějaký pohlavek tam
zřejmě nebyla nouze, ale toto se týkalo posledního pohlavku, který dostala
od svého otce. To již mé mamince bylo okolo třiceti let. Jednou naším
městem projížděl prezident Masaryk a dědeček, jako jeden z tehdejších
radních, ho byl přivítat na nádraží. Hrdě se vrátil domů a ukazoval
babičce pravici, kterou mu prezident potřásl. Maminku nenapadlo nic
jiného, než říci, že by bylo dobré si ruku nechat useknout a poté
zarámovat, a už ji měla. Inu třicet, netřicet, byla prostořeká,
neprojevila patřičnou úctu otci a co více, dotkla se, sice nepřímo, i
milovaného prezidenta, kterého tehdy měli všichni v úctě. Vidíte, teď se
všichni bojíme, abychom své děti svým plesknutím, nedej bože, nějak trvale
nepoškodili, aby z toho neměly do konce života následky na duši.
Nevzpomínám si, že by maminka byla nějakým způsobem poškozená, připadala
mi vždycky normální a o svých rodičích se vždy vyjadřovala s láskou a
úctou. I já jsem ve svém dětství občas nějakou zaslouženou dostala, a že
bych z toho měla nějakou újmu, o tom nevím, ani na dceři žádnou nevidím a
ta byla vychovávána také v duchu rodinných tradic. Kde tedy nastal ten
zlom, kdy jsme si začali falešně namlouvat, že dobře míněným plesknutím,
obzvlášť u malých dětí, které našim dlouhým pedagogickým výlevům ještě
nerozumí, své potomky trvale poškozujeme? Samozřejmě, že nikoho nenavádím,
aby své děti pro každou maličkost tloukl, to je nesmysl, zamýšlím se spíš
nad tím, čím více svým dětem ubližujeme – přísnou výchovou, nebo výchovou
zcela uvolněnou, kdy dítě si dělá, co chce a ještě rodičům vyhrožuje, že
je bude žalovat pro omezování osobní svobody a užívání tělesných trestů,
když mu něco zakážou? Když jsme u omezování osobní svobody, já i mnoho
mých vrstevníků jsme často za své prohřešky dostávali tzv. domácí vězení –
pro ty méně informované – po příchodu ze školy jsme už nesměli nikam ven
mezi své kamarády. Pamatuji se, že nejhorší bylo, když se tento trest
vyskytl o prázdninách. Copak, o pobyt na slunci a čerstvém vzduchu nouze
nebyla, měli jsme velkou zahradu, na které jsem pobývala od rána do
večera, ale za plotem běhaly děti, hrály si, chodily se koupat, to bylo o
hodně lepší. Když se dostavila za taťkou delegace a prosila, ať mně zbytek
trestu promine, vždycky slyšela to samé – v žádném případě, důslednost
musí být, to by si mě Iva potom nevážila. Tenkrát jsem to nechápala
v plném rozsahu, když jsem vyrostla, dala jsem tatínkovi tisíckrát za
pravdu a sama jsem zásadu důslednosti ve výchově poctivě dodržovala. Co by
na domácí vězení řekla Evropská unie, co naši slovutní psychologové,
pedagogové, ministři? Ale tady nejde tak o domácí vězení, jako o tu
důslednost. Když jednou něco řeknu, tak si za tím stojím. Když udělím
nějaký trest, tak ho hned neodvolám. Ono to člověka nutí, nad tresty
přemýšlet a ne je chrlit jako kouř z komína. Ale počkejte – můžu já, jako
rodič, nebo prarodič dát svému dítěti, či vnoučeti nějaký trest? Čím mu
ublížím víc – občasným a ZASLOUŽENÝM trestem, kterým nemusí být ani
plácnutí, ani domácí vězení, ale jen prosté odepření nějaké zábavy, nebo
tím, že ho vůbec za nic trestat nebudu, ať provede cokoli, jen z té hrůzy,
abych nebyl označen buď svým dítětem, nebo okolím za trýznitele? Roztáčí
se nám tady pěkný začarovaný kruh, viďte. A bude hůř. Neříkám, že u všech
dětí a mladých lidí, ale u velké části z nich, se ztrácí pojmy jako úcta
k rodičům, pedagogům (koš na hlavě), starším lidem, prostě k ostatním,
k jejich práci a jejím výsledkům. Přibývá vandalství, šikana, slovní i
osobní napadání starších lidí, užívání drog a to vůbec nemluvím o kouření.
Mnohokrát se mi stalo, že jsem šla okolo ZÁKLADNÍ školy, když zrovna
končilo vyučování a nevěřila jsem vlastním očím, kolik DĚTÍ si zapálilo
přímo na ulici cigaretu. Maně jsem si vzpomněla na svá studentská léta.
Pedagogickou školu jsem končila v 19 letech, byla jsem tedy již dospělý
člověk, ale ředitelství rozhodlo, že která ze studentek bude přistižena
při kouření, bude okamžitě vyloučena ze školy, ať má do maturity třeba
týden. Že bych tedy šla ve svých 19 letech po ulici a kouřila jako
sentinel, to mě ani ve snu nenapadlo. Chtěla jsem prostě dostudovat. A je
tu další problém – kolik z nás, dospělých lidí, si takovému kouřícímu
dítěti dovolí na ulici něco říci? Ne, že bychom si toho nevšimli, to se
prostě přehlédnout nedá, ale přesto raději otočíme hlavu a děláme, že
nevidíme. Riskovali bychom totiž minimálně nadávky, nebo poslání někam,
kam bychom skutečně neradi. Stát se to dříve, první dospělý by nás vzal a
dopravil co nejrychleji do ředitelny, kde by se už o nás postarali. Ona
taková dvojka z chování kdysi stačila k tomu, aby se člověk na vysněnou
střední školu nedostal. Nebo by nás odvedl domů, kde by se o nás postarali
rodiče. Ano, postarali. Naši rodiče se skutečně po celé naše dětství o nás
starali, a to nejen po hmotné stránce, ale hleděli nám dát také dobré
vychování, protože vychované dítě byla jejich pýcha. Snažili se nám být i
dobrým příkladem. na př.nekradli na návštěvách pera. Víte, on dobrý
příklad dělá ve výchově mnoho, stejně jako pochvala a vlídné jednání. Teď
to vypadá, jako by dnešní děti byly ty nejhorší a naše generace a generace
našich dětí ty nejlepší. Ne, tak to není, děti se rodí stále stejné, jsou
nepopsanou tabulí, kterou rodiče, učitelé a celá společnost buď popíší tím
nejlepším, co mohou dítěti dát, nebo nepoužitelným balastem. Moc prosím,
vychovávejte děti s láskou, citem, porozuměním a také s rozumem,
neshlížejte se v zahraničních vzorech, mějte na paměti, že výchova v české
kotlině má letitou a ověřenou tradici. Snad se nám ještě podaří něco
zachránit, i když ……. Ten bič už sviští těsně nad našimi hlavami.
-
- Iva Stolínová
|