Kudy povede R 35
kolem Litomyšle? |
Původní záměr prosazoval spíše severní vedení silnice s cílem dopravně obsloužit oblast Ústí nad Orlicí a České Třebové. V poměrně složitém území byla trasa navrhována ve velkém poctu variant a podvariant, které se snažily o co nejmenší zasažení cenných lokalit. Jako alternativa tomuto vedení byla navržena jižní varianta, která vede v koridoru současné I/35 územím s menším výskytem nejcennějších ploch. Tyto dvě trasy byly vyhodnoceny v Oznámení podle zákona č. 100/2001 Sb. v roce 2006. V době zpracování Oznámení a zjišťovacího řízení probíhalo schvalování územního plánu VÚC Pardubického kraje, který oproti původním předpokladům zvolil pro vedení R35 na území kraje jižní variantu. V roce 2007 bylo firmě SUDOP a ATEM zadáno multikriteriální zhodnocení severní a jižní varianty, návrh a zhodnocení možné mezilehlé trasy. Posléze zastupitelstvo Pardubického kraje schválilo ÚPn VÚC s jižní variantou trasy R35. Na základě tohoto vývoje bylo při posuzování vlivů na životní prostředí v předkládané dokumentaci upuštěno od hodnocení severní varianty, neboť ta byla již opakovaně vyhodnocena jako méně vhodná než varianta jižní. Dalším důsledkem tohoto rozhodnutí byla nutnost opětného přetrasování a posouzení již dříve stabilizovaného úseku trasy R35 MÚK Ostrov - MÚK Vysoké Mýto v nové trase tak, aby navazovala na stavbu Vysoké Mýto - Staré Město. Proto byla předkládaná Dokumentace rozšířena o úsek Ostrov - Vysoké Mýto, aby byly posouzeny dopady celého úseku komunikace, na kterém došlo k úpravě trasy. Naopak jižní varianta byla oproti Oznámení EIA Naopak jižní varianta byla oproti Oznámení EIA dále rozpracována a její vedení bylo optimalizováno, částečně ve variantách: - v úseku Ostrov - Vysoké Mýto byla trasa posunuta nejprve projektována tunelem pod vrchem Homole, v severní části lesního porostu. Biologický průzkum však ukázal, že právě v této lokalitě se nacházejí cenné druhy rostlin, navíc trasa tak zasáhla i do hodnotných luk podél Loučné. Proto byla trasa opětovně přehodnocena a posunuta jižně, po výsledné optimalizaci se tak její vedení výrazně přiblížilo trase původně obsažené v Oznámení (ovšem s prodloužením o úsek Ostrov - Vysoké Mýto). - v úseku kolem Litomyšle je shodně s ÚPn VÚC projektován obchvat v severnějším vedení. V Dokumentaci však byla zachována i původní trasa dle Oznámení, obě trasy jsou posuzovány variantně (trasa dle oznámení je označena „Sedliště-jih", trasa dle ÚPn VÚC je pak „základní trasa"). - u Janova projekt předpokládal vedení v souběhu se stávající silnicí I/35, která zde vede obchvatem obce. Tím by však byla vyvolána nutnost využití místní komunikace přes Janov pro doprovodnou dopravu, proto byla vypracována varianta vedoucí vedle současné silnice I/35 (varianta „Janov") - u Opatovce byla trasa posunuta na jih tak, aby obcházela veškerou zástavbu obce. Záměr je tedy navrhován v jedné variantě, která je ve dvou místech doplněna o 2 subvarianty. Trasa základní varianty je shodná s vedením koridoru v územním plánu VÚC Pardubického kraje z 14. 12. 2006. Koridor této trasy byl rozhodnutím Nejvyššího správního soudu zrušen. Z důvodů návaznosti na předchozí verzi Dokumentace EIA, která byla zhotovena před rozsudkem, je jako základní varianta označováno vedení silnice v trase Sedliště - sever, tj. ve vedení dále od města Litomyšl.
- subvarianta Sedliště - jih: jedná se o vedení obchvatu Litomyšle v trase posuzované v rámci Oznámení tohoto záměru podle zákona č. 100/2001 Sb. Subvarianta byla zařazena do hodnocení z důvodu návaznosti na Oznámení. Subvarianta se odpojuje ze základní trasy cca v km 50,1 a opět se napojuje v km 58,65. Tento úsek představuje km 13,0 až km 21,0 dle staničení používaném v Oznámení záměru.- subvarianta Janov: jedná se o variantní řešení obchvatu Janova v km 62,0 až 66,0 Subvarianta oproti základní variantě nevyužívá stávající I/35 jako polovinu profilu vozovky, zachovává tak vybudovaný obchvat Janova. Subvarianta je od základní varianty vzdálena asi 85 m, v blízkosti MÚK Janov se vzdálenost zvyšuje na max. 200 m.Posuzovaný úsek R35 začíná v mimoúrovňové křižovatce Ostrov, která napojí silnici R35 na stávající I/17. Úsek končí v MÚK Staré Město - východ (křižovatka R35 a budoucí R43).
Základní Základní+Sedliště jih Základní+Janov Základní+Sedliště jih+ Janov Délka 61 186 m 60 656 m 61 266 m 60 736 m Maximální podélný sklon 4,5 % 4,5 % 2,66 % 4,5 % Minimální podélný sklon 0,5 % 0,5 % 0,5 % 0,5 % Maximální výška stoupání 452 m 452 m 416,5 m 452 m Minimální poloměr směrového oblouku 800 m 800 m 800 m 800 m Maximální hloubka zářezů 14,2 m 14,2 m 15,8 m 15,8 Maximální výška náspů 15,1 m 15,1 m 14,2 m 15,1 Počet a délka tunelů 2/4 175 m 2/4 175 m 2/4 175 m 2/4 175 m Směrové vedení
Napojení nové silnice na okolní komunikační síť bude realizováno výhradně mimoúrovňovými křižovatkami. Na trase v základní variantě a variantě Janov jsou navrženy následující křižovatky: - MÚK Ostrov, km 30,000 - začátek posuzovaného úseku, zajistí napojení na komunikaci I/17 spojující Chrudim a stávající I/35; MÚK není součástí hodnocení v této Dokumentaci EIA.- MÚK Vysoké Mýto - západ, km 39,055 - zajistí napojení stávající I/35 a zároveň Vysokého Mýta- MÚK Džbánov, km 44,440 - zajistí napojení I/35 jižně od Vysokého Mýta a připojení obcí podél silnice II/357 mezi Vysokým Mýtem a silnicí II/356- MÚK Řídký, km 51,590 - zajistí napojení stávající I/35, připojení Cerekvic nad Loučnou a obcí podél silnice II/317- MÚK Litomyšl - sever, km 56,430 - zajistí napojení stávající I/35 a zároveň připojí 3. nejlidnatější město v okolí trasy - Litomyšl; dále zajistí připojení České Třebové prostřednictvím silnice II/358- MÚK Janov, km 63,211 - v místě křížení se stávající I/35- MÚK Mikuleč, km 68,240 - zajistí připojení obcí podél II/360 severovýchodně od Svitav a napojení stávající I/35- MÚK Opatovec, km 73,920 - v místě křížení s I/43 zajistí připojení Svitav na jihu, České Třebové a Lanškrouna na severu a zároveň napojí stávající I/35- MÚK Kunčina, km 84,220 - zajistí napojení na plánovanou přeložku silnice I/43 směrem na Lanškroun a přechod Dolní Lipka- MÚK Staré Město - východ, km 91,741 - zajistí napojení budoucí R43 směřující od jihu v ose Brno - Blansko - Velké Opatovice - Moravská Třebová, také zajistí napojení obcí podél silnice II/368 v ose Letovice - Moravská Webová - Štíty
- MÚK Litomyšl - západ - km 55,510 v případě varianty Sedliště - jih, zajistí napojení na stávající I/35 a zároveň napojení města Litomyšle z jihu- MÚK Litomyšl - východ - km 58,870 v případě varianty Sedliště - jih, v místě křížení s II/358, zajistí napojení Litomyšle ze západu a České Třebové prostřednictvím silnice II/358. tato subvarianta by byla pro Českou Třebovou přínosnější, umožnila by nám přímější a kratší napojení na R35. Do tzv. základní varianty bychom museli do vzdálenějšího příjezdového bodu.
Tabulka ukazuje, že tato frekvence mohla jezdit koridorem poblíž našeho města. Z čísel vyplývá, že můžeme být rádi, že trasa silnice povede zřejmě definitivně kolem Litomyšle. (re)
|