-
Federace
strojvůdců a Česká Třebová
(dokončení)
- Jiří Cihlář
- Politický převrat na konci roku 1989 vyvolal základní změny v
politickém, hospodářském a veřejném životě.Týkalo se to i odborů. Už v
prosinci 1989 se v depu Praha - střed scházela skupina, která
diskutovala o odborech na železnici včetně znovuobnovení Federace
lokomotivních čet. Zvítězila myšlenka jednotného odborového svazu a 15.
února 1990 vzniklo "Odborové sdružení železničářů" (OSŽ)Bývalí členové
federace však trvali na samostatné organizaci strojvůdců, diskutovalo se,
zda zájmové, nebo odborové. Strojvedoucí vystoupili se svými požadavky,
např. se zkrácením pracovní doby, což vedení OSŽ zamítlo. A tak zvítězila
myšlenka samostatného svazu strojvedoucích. 10. dubna se sešli zástupci
lokomotivních dep z celé republiky v Brně a vydali "Výzvu lokomotivním
četám", založili koordinační centrum ze zástupců 13 oblastí (za Českou
Třebovou František Jansa) a vyhlásili své požadavky. Když nebudou splněny,
bude na 4. června vyhlášena stávka. 26. dubna se vytvořil
pětadvacetičlenný přípravný výbor a vznikla zakládací listina Federace
strojvůdců. Zatím měla působit v rámci odborového svazu železničářů.
- Na počátku května jednali zástupci strojvůdců s ústředním
ředitelem ČSD o snížení norem, o získávání definitivy, o mzdách, o
zařazení do první důchodové kategorie. Po jednání odvolali plánovanou
stávku. 167. května se v Brně sešlo 125 zástupců strojvedoucích a založili
samostatnou profesní odborovou organizaci "Federaci strojvůdců", která se
ustavila i v České Třebové. Zde se konala 11. a 12. července I. valná
hromada strojvůdců z celé ČSFR, kde František Jansa zastupoval východní
Čechy. Koncem srpna zasedala Rada Federace, kde se jednalo o 36ti
hodinové pracovní době a o návrhu ministerstva snížit počet
strojvedoucích. Proto byla na 1. října vyhlášena stávka. Opět začaly
vycházet "Zájmy strojvůdců" (43. ročník). Zástupce ministerstva dopravy
slíbil snížení pracovní doby na 36 hodin týdně od června 1991 a stávka
byla odvolána. V říjnu 1990 se v českotřebovském depu sešli členové
koordinačního centra a jednali o mzdách, turnusech, předpisech a
sociálních požadavcích.
- O budoucnosti železnic jednali zástupci FS i s premiérem Čalfou v
lednu 1991 mnohokrát s vedením ČSD o kolektivní smlouvě a kritizovali
nekompetentnost hospodářského vedení ČSD i ministerstva dopravy, což
vyústilo ve vyhlášení tříhodinové stávky na 1. října 1991. Jednal s nimi i
prezident Havel na konci září. Výsledkem bylo zkrácení stávky na jednu
hodinu od 5:00 ráno a pak její odvolání.V lednu 1992 informovala Federace
prezidenta, že jejich požadavky nebyly splněny a že hrozí nová
stávka, protože Federace strojvůdců nesouhlasí se zastavením provozu na
neefektivních tratích.
- Po celý rok 1992 probíhala jednání o kolektivní smlouvě a Federace
trvala na zachování pracovněprávních garancí železničářů. V listopadu 1992
se konala v České Třebové II. valná hromada strojvůdců ČSFR, kde se FS
rozdělila na českou a slovenskou organizaci. Stálá jednání pokračovala i v
letech 1993 - 95, především šlo o transformaci železnice. Na 21. června
1995 byla opět vyhlášena neomezená stávka od 0:01 hodin za zvýšení platů
na železnici. Po složitých jednáních byla odložena, když byly zvýšeny
mzdové prostředky, zastavena transformace železnic a slíben nový projekt.
- Dnes má Federace strojvůdců své sídlo v Domě odborových svazů v Praze
a zůstává samostatnou organizací mezi odborovými svazy na železnici a svou
organizaci i v České Třebové.
- Česká Třebová ztratila přívlastek "textilní" ale zůstává stále městem
železničářů. Patří mezi významné železniční uzly. I když došlo k úbytku
zaměstnanců na dráze a zrušení bývalého Obchodně provozního ředitelství,
tak přestavba nádraží pokračuje. V České Třebové se etabloval Dopravně
vzdělávací institut DVI, dceřinná společnost ČD Cargo, byl zde zřízen
centrální dispečink nákladní dopravy pro celou ČR, význam železnice pro
region podtrhl nový dopravní terminál, začíná se budovat velké logistické
centrum. Železničáři se zabývají modelářstvím, vydávají publikace o
technickém vývoji železnice, je zde zřízeno vysokoškolské pracoviště
Dopravní fakulty Univerzity Pardubice. Základní složkou zůstávají lidé,
železničáři, mezi nimiž byli vždy "elitou" strojvůdci. Ti stáli u zrodu
prvních stavovských organizací, prožili "zlatá léta" 1910 - 14, léta první
republiky, dobu německé okupace i totality a složité poměry po roce
1989Vždy znovu s znovu hájí nejen své i celospolečenské zájmy.
Jiří Cihlář 2011
-
-
|