Českotřebovský deník 42/2012 (18.2.)                                    
Hrátky se sněhem V JAVORCE

Dne 18. 2 .2012 se konala akce: "Pojďte s dětmi do přírody 2". Z důvodu nepříznivého počasí jsme musely předem plánovanou procházku Stezkou ZŠ Praktické pozměnit na „Sněhové hrátky v Javorce“. Sešlo se celkem dvanáct dětí ve věku 8 měsíců – 11 let v doprovodu devíti dospěláků a jednoho psa. Společně jsme si během dvou hodin zahráli různé hry, zasoutěžili ve stavbě nejvyššího komína a během chvilky se louka v parku proměnila v galerii plnou sněhových zvířat jako například medvěd, pes, šnek, žralok atd. Děti byly nadšené a překvapivě se do tvoření nemuseli pobízet ani jejich rodiče, kteří se bez meškání a s velkou radostí ihned přidali a dětem pomohli. Poslední hrou bylo hledání pokladu, které maličko potrápilo, ale nakonec zdárně dopadlo a děti svoji odměnu v podobě sladkostí a magnetky přeci objevily. Na závěr ještě každý účastník, včetně toho čtyřnohého, získal na památku medaili s logem akce. I když nám počasí nepřálo, krásně jsme si sobotní dopoledne užili. Děkujeme všem zúčastněným a těšíme se zase příště naviděnou.                                                                                             Darina Hrušková ZO ČSOP Zlatá studánka
 

 
DALŠÍ JEDNÁNÍ O JÍZDNÍCH ŘÁDECH S OREDEM se konalo v Ústí nad Orlicí 

Autobusů v centru Ústí nad Orlicí výrazně ubydeÚstí nad Orlicí – Další obcí s rozšířenou působností, ve které ve čtvrtek 16. února jednal náměstek hejtmana pro dopravu, dopravní obslužnost a investice Jan Tichý o změnách autobusových jízdních řádů, bylo Ústí nad Orlicí. Starostové správního obvodu tohoto ORP řešili s náměstkem a technology společnosti Oredo své výhrady k jízdním řádům a požadavky na jejich úpravu. Ke změnám má dojít s platností k 1. dubnu letošního roku.Velkým problémem nového systému veřejné dopravy v této lokalitě bylo přetížení města Ústí nad Orlicí, kterým projíždělo nadměrné množství autobusů. „V této otázce jsme vyšli městu vstříc,“ řekl na jednání technolog Oreda Tomáš Záruba. „Vyjma spojů do hlavních směrů budou autobusy jezdit na vlakové nádraží a ne přímo do města. Znamená to, že z dosavadních 170 autobusových spojů bude městem jezdit zhruba osmdesát.“ Při následné diskuzi si stěžoval starosta Hnátnice na zpožďování ranních spojů. „Mám informace o tom, že autobusy ráno dojíždějí do Ústí se zpožděním, bylo by možné je například posunout o dvacet minut dřív,“ uvedl starosta Jiří Dušek. Podle ukazatelů Oreda na těchto spojích dochází k většímu zpoždění pouze v době kalamit. „Posunout spoje o dvacet minut bohužel z důvodů návaznosti na další linky bohužel nemůžeme,“ odpověděl Tomáš Záruba z Oreda. Ještě před „blokem“ připomínek centrálního sídla obvodu prohlásil starosta Ústí nad Orlicí, že na tomto jednání nebude město odsouhlasovat žádné změny. „Nedostali jsme včas písemné návrhy, takže souhlas s úpravami můžeme dát až poté, co nám budou doručeny,“ řekl starosta Petr Hájek. Jeho místostarosta Zdeněk Ešpandr pak s technology Oreda probral některé problémy, které v rámci nových jízdních řádů město trápí. „Velmi nás zajímá dopravní obsluha místní části Kerhartice, tedy jak sem budou autobusy zajíždět,“ zněl jeden z dotazů místostarosty. Podle technologů Oreda by Kerhartice měla obsloužit linka jedoucí ve směru na Jehnědí, která zastaví na všech zastávkách v Kerharticích, naopak linka od České Třebové bude výrazně omezena.      Spokojený se současným systémem dopravní obsluhy je starosta Sudislavi nad Orlicí David Horáček. „Jen bych chtěl zajistit spojení pro občany, kteří potřebují k lékaři do Brandýsa nad Orlicí. Je to samozřejmě nepravidelně, alespoň jednou týdně by to ale bylo dobré,“ požádal starosta. Tuto dopravu Oredo přislíbilo řešit takzvanou třetí vrstvou dopravy, tedy například radiobusy či automobily sociálních služeb.  V následujících dnech čeká náměstka hejtmana Jana Tichého a technology Oreda jednání s dalšími zástupci obcí. Připomínky a podněty starostů budou na výjezdech po obcích s rozšířenou působností sbírat až do konce února.
Shrnutí:  dojde ke zvýšení počtu autobusů z více směrů, které budou zastavovat na Tvardkově ulici a dojde tak k posílení městské dopravy. Nově budou autobusy ze směru od Hrádku obsluhovat vnitřních části Kerhartice. Autobusy od České Třebové budou nově zastavovat a končit jízdy na hlavní železniční stanici Ústí nad Orlicí.
 
Línek: S Barossem jsme hovořili o budoucnosti Evropy

Pardubice (17. 2. 2012) - Tento týden se v Bruselu uskutečnilo plenární zasedání Výboru regionů. Jednání se v rámci české delegace účastnil i náměstek hejtmana Pardubického kraje Roman Línek. Ten je zároveň jedním ze dvou českých zástupců v předsednictvu tohoto orgánu, který hájí zájmy regionů a obcí na celoevropské úrovni.
„V rámci 23 projednávaných bodů jsme podpořili zavedení společného systému daně z finančních transakcí, opatření proti dětské chudobě, řešení problematiky přistěhovalců a jejich integrace, modernizaci vysokoškolského vzdělávání a další záležitosti,“ shrnuje obsah jednání Línek.
Mezi vystupujícími hosty zaujala evropská komisařka pro námořní záležitosti a rybolov Maria Damanaki a ministr pro evropské záležitosti předsedajícího Dánska Nicolai Wammen, který představil priority dánského předsednictví. „Dánové kladou důraz na odpovědnou, dynamickou, zelenou a bezpečnou Evropu. Chtějí v době krize jednoznačně přispět ke stabilitě eura a eurozóny, ač v ní sami nejsou, a zároveň chtějí politicky posílit soudržnost a spolupráci všech 27 členů bez výjimek,“ komentuje jeho sdělení ve Výboru regionů Línek.
Vrcholem však a bylo dlouho očekávané vystoupení předsedy Evropské komise José Manuela Barrosa, který na Výbor regionů přijel přímo ze své pracovní cesty po Číně. S členy výboru konzultoval aktuální situaci v Evropské unii. „Předseda Evropské komise naprosto otevřeně promluvil o aktuálním krizovém vývoji včetně situace v Řecku či o atmosféře na euro summitech. Zdůraznil nutnost fiskální konsolidace, ale zároveň i paralelního přijetí opatření k růstu. Zvláště se věnoval podpoře zaměstnanosti mladých, kterých je dnes v EU pět milionů bez práce, a podpoře malých a středních podniků. Klíč k řešení dnešní těžké situace vidí v kombinaci odpovědnosti a solidarity, obnově důvěry lidí v EU i svoji budoucnost a v reformách evropských ekonomik. Chce, aby i v nových podmínkách Evropa obhájila, případně reformovala svůj model sociálního tržního hospodářství, který je po mnoho desetiletí pro Evropu určující,“ konstatoval z jednání z Bruselu Roman Línek