Stavba logistického terminálu
Metrans loni nabrala zpoždění, způsobené především
na straně Ministerstva dopravy. Nyní se
poslední problémy dořešily a tak se nyní v únoru
již rozběhla stavba dodaných portálových jeřábů.
Celá akce má mít celkem čtyři etapy. O této
problematice bude zvláštní článek. Foto Pavel
Vašata
Městský
rozpočet schválen všemi hlasy přítomných
zastupitelů.
V pondělí 27. února se konalo další jednání
zastupitelstva města za účasti 23. zastupitelů. Na
jednání byli omluveni Ing. Dalibor Zelený, Mgr.
Josef Kopecký, MVDr. Radek Palán a Mgr. Radim
Kolář. Jeho program byl proti jiným "běžným"
jednáním obohacen o volbu nového člena rady města
po odstoupení JUDr. Martina Netolického Ph.D. z
funkce radního v souvislosti jeho zvolením za
uvolněného člena rady Pardubického kraje. Podle
uzavřené koaliční smlouvy patřilo uvolněné
místo v radě města zástupci ČSSD, která navrhla
jediného kandidáta Mgr. J. Kováře, který byl v
tajné volbě zvolen 22 hlasy. Jiné návrhy
nebyly podány. Zastupitelé projednali 16
majetkových záležitostí, všechny byly schváleny
tak, jak doporučila rada města. Tato doporučení
již byla zveřejněna jako usnesení rady
města. Mezi nejvýznamnější patřilo usnesení
o bezúplatném převodu budovy bývalého Domova
mládeže v Borku na náměstí 17. listopadu na
ředitelství cel. Budova DM má 50 třílůžkových
pokojů a je nevyužita od 30. 6. 2009.
Předání budovy umožní, aby byl v České
Třebové zřízen opět celní úřad.
Hlavním bodem jednání bylo schválení
rozpočtu města na rok 2012. Byl se zastupiteli po
skupinách předjednán, všichni tak
mohli uplatnit své připomínky, položené dotazy
byly vysvětleny. Pozměňovací návrhy nebyly podány.
Mgr. Milan Mikolecký připomínkoval předloženou
formu rozpočtu města, která je veřejně
prezentována na úřední desce v podobě, ze které
nelze jednoduše rozpoznat řadu důležitých
věcí. Městský rozpočet je důležitý dokument města,
který by měl být veřejně prezentován ve
srozumitelné formě, nikoliv pouze v ve formě
stručné tabulky bez jakéhokoliv vysvětlení.
V řadě okolních měst věnují prezentaci
městských rozpočtů více pozornosti. Na návrh
starosty města byla ustavena pracovní
skupina, která se tímto problémem bude zabývat ve
složení Mgr. Milan Mikolecký, předseda kontrolního
výboru, MVDr. Radek Palán, předseda finančního
výboru a JUDr. Martin Netolický, který se sám
nabídl ke spolupráci. Problematikou veřejných
rozpočtů se zabývá delší dobu, přednášel tuto
tématiku na vysoké škole a toto téma bylo také
obsahem jeho disertační práce. Další připomínka
Mgr. Milana Mikoleckého směřovala k tomu, aby byla
v rozpočtu města výslovně uvedena finanční
rezerva na některé očekávané, ale dosud ne zcela
potvrzené výdaje, které mohou zatížit rozpočet
výdajů ne nepodstatné výši. Jde např. o
rezervu na možnou ztrátu z provozu sportovních
zařízení (Zimní stadion, Peklák), i když dosud
není v době schvalování rozpočtu účetně známa,
nebo např. rezervu na případné otevření další
třídy mateřské školy. V případě že by se např. po
zápise dětí do MŠ nebo po vyhodnocení hospodaření
sportovišť ukázalo, že není tato rezerva
potřeba, byla by rozpuštěna bylo by pak možné z
těchto prostředků financovat jiné akce tzv.
"pod čarou", které by bylo možné v komentáři
rozpočtu stanovit. To by pak bylo obsahem
rozpočtové změny, které se stejně každý rok
dělají. Podle odpovědi starosty města rada
touto cestou vytváření rezervy v rozpočtu
nepředpokládá, neboť by to mohlo vést k
nehospodárnostem. Jiné připomínky již nebyly a
přikročilo se k hlasování, ve kterém rozpočet
města přesně v předloženém návrhu schválilo
všech 23 přítomných zastupitelů. Dalším bodem
jednání bylo schválení konkrétních finančních
dotací pro vyjmenované účely: pro činnost skupiny
Triarius (150 tis. Kč), činnost Junáka (90 tis.
Kč), na pronájem ledové plochy ZS a krytého
plaveckého bazénu pro TJ Lokomotiva (400 tis.Kč)
dalších 200 tisíc Kč pak město přispělo TJ
Lokomotiva na zakoupení pozemku pod kuželnou
v Kozlovské ulici (jde o příspěvek, dalších 350
tis. Kč si zajistí TJ Lokomotiva z jiných zdrojů.
Tím bude konečně vyřešen majetkoprávní
vztah ke kuželkářské čtyřdráze, vybudované v
devadesátých letech a jejímu zázemí. Dalších 70 tis. kč bylo schváleno pro SKi klub na údržbu lyžařských tratí.
Zastupitelé pak rozhodli o zařazení dalších
tří návrhů na změnu užívání ploch do procesu přípravy
sedmé změny územního plánu města.
Cestovní agentura HV TOUR Hana Vraspírová je přestěhována Na Splavě 53 /v
1.poschodí nad Rybářskými potřebami/
- lásty do tepla - Egypt,Kuba, domin.rep. atd
- slevy na první moment prodlouženy do března
Autokarový zájezd do Prahy 5.5. na muzikály: Noc na Karlštejně za 760,-Kč,
Osmý světadíl za 880,-Kč, Quasimodo za 680,-Kč, Kat Mydlář za 680,-Kč.
Objednávejte brzy, rezervace mám pouze do konce března. Těším se na Vaši
návštěvu. Hana Vraspírová, 465534248, 723226287, hvtour.ca
S autobusy na Chrudimsku převládá spokojenost
Chrudim – Poslední týden jednání se starosty nad
úpravami autobusových jízdních řádů zahájil náměstek
hejtmana pro dopravu, dopravní obslužnost a
investice Jan Tichý na Chrudimsku. Se společností
Oredo, která veřejnou dopravu v kraji organizuje,
projednával se zástupci samospráv jejich připomínky,
jež budou zapracovány do jízdních řádů platných od
1. dubna letošního roku.
„Většinu problémů na Chrudimsku se nám
podařilo odstranit už na začátku ledna, dnes bychom
chtěli dořešit potíže, které přetrvávají,“ řekl na
začátku jednatel Oreda Vladimír Záleský. „Jestliže
se kompletně mění celý systém veřejné dopravy, je
jasné, že vzniknou problémy,“ uvedl k tomu náměstek
hejtmana Tichý. „Za potíže, které teď na začátku
vznikly, se omlouvám, domnívám se ale, že po jejich
odstranění, na kterém nyní společně pracujeme, se
dopravní obslužnost vašich obcí zlepší.“
Se závažnou připomínkou přímo se dotýkající
jednadvaceti školáků přišla starostka Dřenic Růžena
Zvěřinová. „Máme velký problém s tím, že bylo
zrušeno zastavování autobusů, které vozí naše děti,
u Základní školy Staňkova v Pardubicích. Vůbec to
nechápeme,“ prohlásila starostka. Situace je pro
Oredo obtížně řešitelná, protože proti zastávce se
postavil odbor dopravy pardubického magistrátu a
zatím nepovolil společnosti Veolia Transport ji
využívat. „Pracovníci našeho odboru vstoupí do
jednání se svými kolegy na pardubickém magistrátu a
pokusí se je přesvědčit o potřebnosti této
zastávky,“ slíbil náměstek hejtmana.
Spokojená se současnou dopravní obslužností své
obce je starostka Klešic Marie Stará. „Doprava u nás
je v pořádku, nemám k ní žádné připomínky, drobná
posunutí času odjezdu autobusů jsme už vyřešili.
Jestli ještě někde přetrvávají problémy, je potřeba
dát tomu čas, na začátku nikdy nic nefunguje
dokonale,“ řekla starostka. Spokojený je i starosta
Heřmanova Městce Aleš Jiroutek, který po
technolozích společnosti Oredo požadoval pouze dvě
drobnosti – vyřešit sjíždění autobusových spojů
v jeden čas k jednomu stanovišti ve městě tím, že by
autobusy zajížděly k oběma refýžím na náměstí, a
dále zajíždění vybraných spojů přes kemp Konopáč.
„Jinak jsem s jízdními řády spokojený a nemám s nimi
problém,“ dodal starosta.
Starosta Zaječic Robert Pavlačič kritizoval
především přeplněnost některých spojů. „S technology
Oreda jsem o tom hovořil a snad tento problém bude
vyřešen stejně jako některé nevhodné časy jízdy
autobusů. Obecně ale mohu říct, že jsem s naší
dopravní obsluhou spokojený,“ konstatoval starosta.
Spokojenost vyjádřil na jednání i starosta Orle
Vladimír Příhoda. „Problémy, které na začátku byly,
jsou už vyřešené, lidé si u nás na veřejnou dopravu
už nestěžují,“ prohlásil Příhoda. Ještě daleko
příznivěji se vyjádřila starostka Chrasti Martina
Lacmanová. „Devětkrát jsem kontaktovala Oredo,
pokaždé, když se na mě obrátili občané s nějakou
připomínkou,“ popsala starostka své zkušenosti.
„Pokud mi neodpověděli do čtyřiadvaceti hodin, tak
to bylo do tří dnů a v devadesáti procentech případů
nám vyšli vstříc. Když to nebylo možné, tak
vysvětlili proč. Spojů nám přibylo a za sebe můžu
říct, že jsem naprosto spokojená.“
Zcela opačný názor na dopravní obsluhu má
starosta Proseče Jan Macháček: „Od začátku jsou
změny nedostatečně připravené, nebyl čas je
projednat s lidmi. Hlavní problém máme s dopravou
dětí z okolních obcí do naší školy a odpoledne zpět
a s dopravou lidí do zaměstnání. Přednesli jsme
několik desítek připomínek, které se k nám od občanů
dostaly a dosud na ty zásadní nemáme ani odpovědi.“
Technologové Oreda se se starostou domluvili na
individuálním řešení všech problémů s tím, že jejich
řešení by se pak v jízdních řádech projevilo
v červnu letošního roku.
Dvě připomínky týkající se školních spojů na
jednání přednesl starosta centrálního města Chrudimi
Petr Řezníček. Oba jeho požadavky byly technology
akceptovány a změna se projeví už od dubna. „My jsme
měli problémy pouze ve dvou případech u obsluhy
integrovaných obcí Topol a Vlčnov,“ řekl po jednání
Řezníček. „Tyto potíže jsme vyřešili a za Chrudim
mohu říct, že jsme spokojení. Pokud bych měl mluvit
za správní obvod obce s rozšířenou působností, tak
musím říct, že v našem velkém ORP se samozřejmě
problémy vyskytnout mohly a doufejme, že budou do
léta na základě požadavků starostů úspěšně
vyřešeny.“
Hejtman se zastavil při pracovní cestě na úřadu práce
v Hlinsku
Hlinsko (– Nezaměstnanost na Hlinecku k poslednímu lednu
letošního roku překročila hranici 11 procent. Za nárůstem
stojí propouštění ve společnosti ETA, každoroční zimní
odstávka lomů a zejména přerušení stavebních prací v zimních
měsících. Vedoucí kontaktního pracoviště Úřadu práce v Hlinsku
Petr Sádovský věří, že s nástupem sezónních prací se počet
nezaměstnaných klesne na obvyklých osm procent. S aktuálním
stavem seznámil hejtmana Radko Martínka při jeho pracovní
návštěvě v minulém týdnu. Dalšími tématy, o nichž diskutovali,
byly novela zákona o zaměstnanosti, veřejně prospěšné práce a
výkon veřejné služby, který více nutí nezaměstnané, aby si
sháněli práci.
Hejtman Martínek nahlédl do měsíčních statistik
nezaměstnanosti a zajímal se, jak se projevil v praxi zákon o
zaměstnanosti. Dříve byli nezaměstnaní k vidění zejména na
veřejných prostranstvích, nově by mohli v rámci výkonu veřejné
služby najít uplatnění třeba v sociálních službách, ale i
kulturních zařízeních. „Podmínky jsou ovšem tvrdší, protože
výkon veřejné služby neovlivní výši pobíraných dávek hmotné
nouze. Zatím oslovujeme především uchazeče o zaměstnání,
kteří jsou v registru úřadu práce déle než rok,“ shrnul
dosavadní poznatky Petr Sádovský. „Na výkon veřejné služby
však mohou být dle zákona zařazováni i nezaměstnaní, kteří
jsou bez práce déle než dva měsíce. Pokud uchazeči o práci
odmítnou nabídku veřejné služby, mohou být z evidence
vyřazeni,“ dodal.
Na závěr hovořili o zpřísnění postihu za nelegální práci.
Podle Petra Sádovského by prokazování práce na černo ze
strany Státního úřadu inspekce práce mělo být jednodušší.
Pro zloděje jsou
nezabezpečené sběrné dvory velkým lákadlem
Na jedné straně snižování životní úrovně, na druhé
stále rostoucí výkupní cena železných a neželezných kovů.
Také to je důsledek toho, že se sběrné dvory stávají častým
cílem zlodějů, kteří k recyklaci odevzdané předměty
rozeberou, vyjmou z nich nejdražší použité materiály a
prodají je. Policie ČR řeší každoročně kolem pětiset
takových případů.
Obce, dopravci i zpracovatelé tím přichází o nemalou
sumu peněz. „Daleko horší však je, že zloději svojí
špatnou manipulací s jednotlivými odpady a rozebíráním
jednotlivých součástek, které obsahují nebezpečné látky,
ohrožují životní prostředí a tím pádem i zdraví nás všech,“
varuje Roman Tvrzník, generální ředitel kolektivního systému
ELEKTROWIN. „Je nezbytné, aby se tato situace začala
řešit.“ Prvním a zároveň nejdůležitějším krokem
je, aby se obce snažily své sběrné dvory maximálně
zabezpečit. To je také jedním z hlavních cílů Motivačního
programu zahájeného v roce 2008 společností ELEKTROWIN.
Od počátku fungování již dostalo 252 smluvních obcí na
tyto účely sumu překračující 7,5 milionu Kč. „Za loňský
rok jsme zaznamenali rekordní zájem, obce do poslední koruny
vyčerpaly bezmála 3 140 000 korun,“ dodává Roman
Tvrzník.
Zajímavostí je, že tento program je využíván především
menšími obcemi. Obce nad 75 tis. obyvatel nečerpaly žádné
finanční prostředky ani nepodávaly žádosti o čerpání.
Elektrowin
|