Českotřebovský deník 50/2012 (27/2)                                     

Stavba logistického terminálu Metrans loni nabrala zpoždění, způsobené především na straně Ministerstva dopravy.  Nyní se poslední problémy dořešily a tak se nyní v únoru již rozběhla stavba dodaných portálových jeřábů. Celá akce má mít celkem čtyři etapy. O této problematice bude zvláštní článek. Foto Pavel Vašata
 
Městský rozpočet schválen všemi hlasy přítomných zastupitelů.

V pondělí 27. února se konalo další jednání zastupitelstva města za účasti 23. zastupitelů. Na jednání byli omluveni Ing. Dalibor Zelený, Mgr. Josef Kopecký, MVDr. Radek Palán a Mgr. Radim Kolář.  Jeho program byl proti jiným "běžným" jednáním obohacen o volbu nového člena rady města po odstoupení JUDr. Martina Netolického Ph.D. z funkce radního v souvislosti jeho zvolením za uvolněného člena rady Pardubického kraje. Podle uzavřené koaliční smlouvy  patřilo uvolněné místo v radě města zástupci ČSSD, která navrhla jediného kandidáta Mgr. J. Kováře, který byl v tajné volbě zvolen 22 hlasy.  Jiné návrhy nebyly podány. Zastupitelé projednali 16 majetkových záležitostí, všechny byly schváleny tak, jak doporučila rada města.  Tato doporučení již byla zveřejněna  jako usnesení rady města.  Mezi nejvýznamnější patřilo usnesení o bezúplatném převodu budovy bývalého Domova mládeže v Borku na náměstí 17. listopadu na ředitelství cel. Budova DM má 50 třílůžkových pokojů  a je nevyužita od 30. 6. 2009. Předání budovy umožní, aby byl v  České Třebové zřízen opět celní úřad.
 Hlavním bodem jednání bylo schválení rozpočtu města na rok 2012. Byl se zastupiteli po skupinách předjednán,  všichni  tak mohli uplatnit své připomínky, položené dotazy byly vysvětleny. Pozměňovací návrhy nebyly podány.  Mgr. Milan Mikolecký připomínkoval předloženou formu rozpočtu města, která je veřejně prezentována na úřední desce v podobě, ze které nelze jednoduše rozpoznat  řadu důležitých věcí. Městský rozpočet je důležitý dokument města, který by měl být veřejně prezentován ve srozumitelné formě, nikoliv pouze v ve formě stručné tabulky bez jakéhokoliv vysvětlení.  V řadě okolních měst věnují prezentaci  městských rozpočtů více pozornosti. Na návrh starosty města  byla ustavena pracovní skupina, která se tímto problémem bude zabývat ve složení Mgr. Milan Mikolecký, předseda kontrolního výboru, MVDr. Radek Palán, předseda finančního výboru a JUDr. Martin Netolický, který se sám nabídl ke spolupráci. Problematikou veřejných rozpočtů se zabývá delší dobu, přednášel tuto tématiku na vysoké škole a toto téma bylo také obsahem jeho disertační práce. Další připomínka  Mgr. Milana Mikoleckého směřovala k tomu, aby byla v rozpočtu města  výslovně uvedena finanční rezerva na některé očekávané, ale dosud ne zcela potvrzené výdaje, které mohou zatížit rozpočet výdajů ne nepodstatné výši.  Jde např. o rezervu na možnou ztrátu z provozu sportovních zařízení (Zimní stadion, Peklák), i když dosud není v době schvalování rozpočtu účetně známa, nebo např. rezervu na případné otevření další třídy mateřské školy. V případě že by se např. po zápise dětí do MŠ nebo po vyhodnocení hospodaření sportovišť ukázalo, že není  tato rezerva potřeba, byla by rozpuštěna bylo by pak možné z těchto prostředků financovat jiné  akce tzv. "pod čarou", které by bylo možné v komentáři rozpočtu stanovit. To by pak bylo obsahem rozpočtové změny, které se stejně každý rok dělají.  Podle odpovědi starosty města rada touto cestou vytváření rezervy v rozpočtu nepředpokládá, neboť by to mohlo vést k nehospodárnostem. Jiné připomínky již nebyly a přikročilo se k hlasování, ve kterém rozpočet města  přesně v předloženém návrhu schválilo všech 23 přítomných zastupitelů.  Dalším bodem jednání bylo schválení konkrétních finančních dotací pro vyjmenované účely: pro činnost skupiny Triarius (150 tis. Kč), činnost Junáka (90 tis. Kč), na pronájem ledové plochy  ZS a krytého plaveckého bazénu pro TJ Lokomotiva (400 tis.Kč)  dalších 200 tisíc Kč pak město přispělo TJ Lokomotiva  na zakoupení pozemku pod kuželnou v Kozlovské ulici (jde o příspěvek, dalších 350 tis. Kč si zajistí TJ Lokomotiva z jiných zdrojů.  Tím bude konečně vyřešen majetkoprávní vztah ke kuželkářské čtyřdráze, vybudované v devadesátých letech a jejímu zázemí. Dalších 70 tis. kč bylo schváleno pro SKi klub na údržbu lyžařských tratí.  Zastupitelé pak rozhodli  o zařazení dalších tří návrhů na změnu užívání ploch   do procesu přípravy sedmé změny územního plánu města.
Cestovní agentura HV TOUR Hana Vraspírová je přestěhována Na Splavě 53 /v
1.poschodí nad Rybářskými potřebami/
- lásty do tepla - Egypt,Kuba, domin.rep. atd
- slevy na první moment prodlouženy do března

Autokarový zájezd do Prahy 5.5. na muzikály: Noc na Karlštejně za 760,-Kč,
Osmý světadíl za 880,-Kč, Quasimodo za 680,-Kč, Kat Mydlář za 680,-Kč.
Objednávejte brzy, rezervace mám pouze do konce března. Těším se na Vaši
návštěvu. Hana Vraspírová, 465534248, 723226287, hvtour.ca
S autobusy na Chrudimsku převládá spokojenost

Chrudim – Poslední týden jednání se starosty nad úpravami autobusových jízdních řádů zahájil náměstek hejtmana pro dopravu, dopravní obslužnost a investice Jan Tichý na Chrudimsku. Se společností Oredo, která veřejnou dopravu v kraji organizuje, projednával se zástupci samospráv jejich připomínky, jež budou zapracovány do jízdních řádů platných od 1. dubna letošního roku.
 „Většinu problémů na Chrudimsku se nám podařilo odstranit už na začátku ledna, dnes bychom chtěli dořešit potíže, které přetrvávají,“ řekl na začátku jednatel Oreda Vladimír Záleský. „Jestliže se kompletně mění celý systém veřejné dopravy, je jasné, že vzniknou problémy,“ uvedl k tomu náměstek hejtmana Tichý. „Za potíže, které teď na začátku vznikly, se omlouvám, domnívám se ale, že po jejich odstranění, na kterém nyní společně pracujeme, se dopravní obslužnost vašich obcí zlepší.“
Se závažnou připomínkou přímo se dotýkající jednadvaceti školáků přišla starostka Dřenic Růžena Zvěřinová. „Máme velký problém s tím, že bylo zrušeno zastavování autobusů, které vozí naše děti, u Základní školy Staňkova v Pardubicích. Vůbec to nechápeme,“ prohlásila starostka. Situace je pro Oredo obtížně řešitelná, protože proti zastávce se postavil odbor dopravy pardubického magistrátu a zatím nepovolil společnosti Veolia Transport ji využívat. „Pracovníci našeho odboru vstoupí do jednání se svými kolegy na pardubickém magistrátu a pokusí se je přesvědčit o potřebnosti této zastávky,“ slíbil náměstek hejtmana.
Spokojená se současnou dopravní obslužností své obce je starostka Klešic Marie Stará. „Doprava u nás je v pořádku, nemám k ní žádné připomínky, drobná posunutí času odjezdu autobusů jsme už vyřešili. Jestli ještě někde přetrvávají problémy, je potřeba dát tomu čas, na začátku nikdy nic nefunguje dokonale,“ řekla starostka. Spokojený je i starosta Heřmanova Městce Aleš Jiroutek, který po technolozích společnosti Oredo požadoval pouze dvě drobnosti – vyřešit sjíždění autobusových spojů v jeden čas k jednomu stanovišti ve městě tím, že by autobusy zajížděly k oběma refýžím na náměstí, a dále zajíždění vybraných spojů přes kemp Konopáč. „Jinak jsem s jízdními řády spokojený a nemám s nimi problém,“ dodal starosta.
Starosta Zaječic Robert Pavlačič kritizoval především přeplněnost některých spojů. „S technology Oreda jsem o tom hovořil a snad tento problém bude vyřešen stejně jako některé nevhodné časy jízdy autobusů. Obecně ale mohu říct, že jsem s naší dopravní obsluhou spokojený,“ konstatoval starosta. Spokojenost vyjádřil na jednání i starosta Orle Vladimír Příhoda. „Problémy, které na začátku byly, jsou už vyřešené, lidé si u nás na veřejnou dopravu už nestěžují,“ prohlásil Příhoda. Ještě daleko příznivěji se vyjádřila starostka Chrasti Martina Lacmanová. „Devětkrát jsem kontaktovala Oredo, pokaždé, když se na mě obrátili občané s nějakou připomínkou,“ popsala starostka své zkušenosti. „Pokud mi neodpověděli do čtyřiadvaceti hodin, tak to bylo do tří dnů a v devadesáti procentech případů nám vyšli vstříc. Když to nebylo možné, tak vysvětlili proč. Spojů nám přibylo a za sebe můžu říct, že jsem naprosto spokojená.“
Zcela opačný názor na dopravní obsluhu má starosta Proseče Jan Macháček: „Od začátku jsou změny nedostatečně připravené, nebyl čas je projednat s lidmi. Hlavní problém máme s dopravou dětí z okolních obcí do naší školy a odpoledne zpět a s dopravou lidí do zaměstnání. Přednesli jsme několik desítek připomínek, které se k nám od občanů dostaly a dosud na ty zásadní nemáme ani odpovědi.“ Technologové Oreda se se starostou domluvili na individuálním řešení všech problémů s tím, že jejich řešení by se pak v jízdních řádech projevilo v červnu letošního roku.
Dvě připomínky týkající se školních spojů na jednání přednesl starosta centrálního města Chrudimi Petr Řezníček. Oba jeho požadavky byly technology akceptovány a změna se projeví už od dubna. „My jsme měli problémy pouze ve dvou případech u obsluhy integrovaných obcí Topol a Vlčnov,“ řekl po jednání Řezníček. „Tyto potíže jsme vyřešili a za Chrudim mohu říct, že jsme spokojení. Pokud bych měl mluvit za správní obvod obce s rozšířenou působností, tak musím říct, že v našem velkém ORP se samozřejmě problémy vyskytnout mohly a doufejme, že budou do léta na základě požadavků starostů úspěšně vyřešeny.“
 
Hejtman se zastavil při pracovní cestě na úřadu práce v Hlinsku

Hlinsko (– Nezaměstnanost na Hlinecku k poslednímu lednu letošního roku překročila hranici 11 procent. Za nárůstem stojí propouštění ve společnosti ETA, každoroční zimní odstávka lomů a zejména přerušení stavebních prací v zimních měsících. Vedoucí kontaktního pracoviště Úřadu práce v Hlinsku Petr Sádovský věří, že s nástupem sezónních prací se počet nezaměstnaných klesne  na obvyklých osm procent. S aktuálním stavem seznámil hejtmana Radko Martínka při jeho pracovní návštěvě v minulém týdnu. Dalšími tématy, o nichž diskutovali, byly novela zákona o zaměstnanosti, veřejně prospěšné práce a výkon veřejné služby, který více nutí nezaměstnané, aby si sháněli práci.
Hejtman Martínek nahlédl do měsíčních statistik nezaměstnanosti a zajímal se, jak se projevil v  praxi zákon o zaměstnanosti. Dříve byli nezaměstnaní k vidění zejména na veřejných prostranstvích, nově by mohli v rámci výkonu veřejné služby najít uplatnění třeba v sociálních službách, ale i kulturních zařízeních. „Podmínky jsou ovšem tvrdší, protože výkon veřejné služby neovlivní výši pobíraných dávek hmotné nouze. Zatím oslovujeme  především uchazeče o zaměstnání, kteří jsou v registru úřadu práce déle než rok,“ shrnul dosavadní poznatky Petr Sádovský. „Na výkon veřejné služby však mohou být dle zákona zařazováni i nezaměstnaní, kteří jsou bez práce déle než dva měsíce. Pokud uchazeči o práci odmítnou nabídku veřejné služby, mohou být z evidence vyřazeni,“ dodal.
Na závěr hovořili o zpřísnění postihu za nelegální práci. Podle Petra Sádovského by prokazování   práce na černo ze strany Státního úřadu inspekce práce mělo být jednodušší.  
 
Pro zloděje jsou nezabezpečené sběrné dvory velkým lákadlem

Na jedné straně snižování životní úrovně, na druhé stále rostoucí výkupní cena železných a neželezných kovů. Také to je důsledek toho, že se sběrné dvory stávají častým cílem zlodějů, kteří k recyklaci odevzdané předměty rozeberou, vyjmou z nich nejdražší použité materiály a prodají je. Policie ČR řeší každoročně kolem pětiset takových případů.
Obce, dopravci i zpracovatelé tím přichází o nemalou sumu peněz. „Daleko horší však je, že zloději svojí špatnou manipulací s jednotlivými odpady a rozebíráním jednotlivých součástek, které obsahují nebezpečné látky, ohrožují životní prostředí a tím pádem i zdraví nás všech,“ varuje Roman Tvrzník, generální ředitel kolektivního systému ELEKTROWIN. „Je nezbytné, aby se tato situace začala řešit.“  Prvním a zároveň nejdůležitějším krokem je, aby se obce snažily své sběrné dvory maximálně zabezpečit. To je také jedním z hlavních cílů Motivačního programu zahájeného v roce 2008 společností ELEKTROWIN.
Od počátku fungování již dostalo 252 smluvních obcí na tyto účely sumu překračující 7,5 milionu Kč. „Za loňský rok jsme zaznamenali rekordní zájem, obce do poslední koruny vyčerpaly bezmála 3 140 000 korun,“ dodává Roman Tvrzník.
Zajímavostí je, že tento program je využíván především menšími obcemi. Obce nad 75 tis. obyvatel nečerpaly žádné finanční prostředky ani nepodávaly žádosti o čerpání.                                                                                                                Elektrowin