Jaká bude  rychlostní silnice R35 a kudy povede?               

Návrh směrového vedení trasy R 35 v tzv. základní variantě

Začátek navržené trasy silnice je lokalizován severozápadně od obce Ostrov, kde navazuje na předchozí úsek. Trasa zde vede v širokém oblouku, kterým se stáčí do přibližně východního směru. Severně od obce Vraclav silnice tunelem podchází vrch Homole a
následně se stáčí do jižního směru a obchází ze západu a jihu Vysoké Mýto. Na severozápadě a jihovýchodě od města jsou navrženy mimoúrovňové křižovatky (MÚK). Mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí sleduje navržená trasa nové komunikace hlavní komunikační
osy v území - stávající silnici I/35 a železniční trať č. 018. Mezi Hrušovou a Cerekvicemi trasa R35 tyto linie přechází, a dále vede v území severně od nich. U obce Řídký je navržena MÚK, za níž se trasa odklání od koridoru I/35 a míří východním směrem severně
od obcí Sedliště a Kornice. U obce Kornice je navržena mimoúrovňová křižovatka. Za touto křižovatkou trasa směřuje opět jihojihovýchodním směrem a vede západně od Strakova a východně od Janova, kde využívá stávající těleso I/35 jako levou polovinu čtyřpruhové komunikace. U Janova, stejně jako o 5 km dále u Mikulče, jsou navrženy křižovatky se stávající I/35. Odtud trasa R35 prochází průsekem v lese, obchází jižně Valdek, Opatovec a Košíře, a v místě křížení s železniční tratí opouští koridor I/35 a stáčí se na sever k Dětřichovu, kde podchází tunelem Mladějovský vrch. Druhý, východní portál 3 700 m dlouhého tunelu je navržen severně od Nové Vsi, kde trasa R35 směruje na východ, ze severu obchází Radišov a prochází mezi Starým Městem a Třebařovem přes silnici II/368, na kterou není napojena. Nejbližší křižovatka je navržena až v místě budoucího vedení silnice R43 severovýchodně od Dětřichova u Moravské Třebové. (na mapě je detail "červené" základní trasy a "modré" subvarianty Sedliště jih kolem Litomyšle)
 
Subvarianta Sedliště — jih   Subvarianta se odpojuje ze základní trasy cca v km 50,1 a opět se napojuje v km 58,65. Odklon subvarianty se nachází severozápadně od obce Řídký, kterou trasa v subvariantě obchází těsněji a dále míří v těsném souběhu se silnicí I/35 severně od obcí Tržek a Nedošín a jižně od obcí Sedliště a Kornice. Za Nedošínem je navržena mimoúrovňová křižovatka, za níž se trasa odpojuje od souběhu se stávající I/35 a obchází Litomyšl. V místě křížení se silnicí I/358 je projektovaná další MÚK, za níž se trasa subvarianty napojuje na trasu základní. Délka subvarianty činí 8 km.
 
Subvarianta Janov  Varianta se odpojuje od základní trasy v místě křížení se stávající I/35, obloukem směřuje více na jih a dále vede v souběhu se silnicí I/35. V prostoru mezi čerpacími stanicemi u Janova se subvarianta opět napojuje na základní trasu. Délka subvarianty činí 4,4 km.
Napojení na okolní silniční síť (v základní variantě)
Napojení nové silnice na okolní komunikační síť bude realizováno výhradně mimoúrovňovými křižovatkami. Na trase v základní variantě a variantě Janov jsou navrženy následující křižovatky:
- MÚK Ostrov, km 30,000 - začátek posuzovaného úseku, zajistí napojení na komunikaci I/17 spojující Chrudim a stávající I/35; MÚK není součástí hodnocení v této Dokumentaci EIA.
- MÚK Vysoké Mýto - západ, km 39,055 - zajistí napojení stávající I/35 a zároveň Vysokého Mýta
- MÚK Džbánov, km 44,440 - zajistí napojení I/35 jižně od Vysokého Mýta a připojení obcí podél silnice II/357 mezi Vysokým Mýtem a silnicí II/356
- MÚK Řídký, km 51,590 - zajistí napojení stávající I/35, připojení Cerekvic nad Loučnou a obcí podél silnice II/317
- MÚK Litomyšl - sever, km 56,430 - zajistí napojení stávající I/35 a zároveň připojí 3. nejlidnatější město v okolí trasy - Litomyšl; dále zajistí připojení České Třebové prostřednictvím silnice II/358
- MÚK Janov, km 63,211 - v místě křížení se stávající I/35
- MÚK Mikuleč, km 68,240 - zajistí připojení obcí podél II/360 (??) severovýchodně od Svitav a napojení stávající I/35
- MÚK Opatovec, km 73,920 - v místě křížení s I/43 zajistí připojení Svitav na jihu,  České Třebové a Lanškrouna na severu a zároveň napojí stávající I/35
- MÚK Kunčina, km 84,220 - zajistí napojení na plánovanou přeložku silnice I/43 směrem na Lanškroun a přechod Dolní Lipka
- MÚK Staré Město - východ, km 91,741 - zajistí napojení budoucí R43 směřující od jihu v ose Brno - Blansko - Velké Opatovice - Moravská Třebová, také zajistí napojení obcí podél silnice II/368 v ose Letovice - Moravská Webová - Štíty
Mostní objekty
Všechna křížení s překážkami, tj. silnicemi, železnicí, vodními toky apod., je nutné u rychlostní komunikace řešit mimoúrovňově. Na silnici R35 je navrženo celkem 72 mostních objektů. Celková délka mostů na silnici R35 bude v základní variantě činit 3177 m, z toho 11 mostů bude mít délku větší než 50 m. Dva nejdelší mosty budou mít shodně délku 400 m. Ve variantě Sedliště jih je oproti základní variantě o 2 mosty méně, celková délka mostů je o
20 m menší, ve variantě Janov jih je situace stejná jako v základní variantě.
 
Intenzity dopravy na silnici I/35 - rok 2005 (počet vozidel / 24 hodin)
 
Silnice Sčítací úsek Poloha úseku                          O+M      T    Součet
5-0240 Ostrov I/17 - Stradouň                                      3 141 1 710 4 851
5-3238 Stradouň - Zámrsk                                           2 821 1 439 4 260
50530 Zámrsk - Vysoké Mýto                                      9 957 5 997 15 954
50548 Hrušová - Cerekvice nad Loučnou                     10 742 6 137 16 879
50558 Cerekvice nad Loučnou - Nedošín                     10 742 6 137 16 879
I/35 50560 Nedošín - Litomyšl                                      9 619 6 145 15 764
50570 Litomyšl - Mikuleč                                             9 382 5 654 15 036
50580 Mikuleč - Lačnov                                               4 986 3 886 8 872
50676 Lačnov - Opatovec                                             5 646 5 501 11 147
50616 Opatovec - Koclířov                                            5 646 5 501 11 147
Intenzity dopravy na silnici R35 - rok 2025 (celkem voz. / 24 hod)
                                                                 Všechna vozidla Nákladní vozidla
MÚK Ostrov - MÚK Vysoké Mýto západ                        41 440 12 040
MÚK Vysoké Mýto západ - MÚK Džbánov                     38 570 11 670
MÚK Džbánov - MÚK Řídky                                          39 780 12 000
MÚK Řídky - MÚK Litomyšl sever                                  35 830 10 990
MÚK Litomyšl sever - MÚK Janov                                  33 560 10 750
MÚK Janov - MÚK Mikuleč                                           35 670 11 310
MÚK Mikuleč - MÚK Opatovec                                      33 960 11 040
MÚK Opatovec - MÚK Kunčina                                     34 910 10 820
MÚK Kunčina - MÚK Staré Město východ                      37 050 11 360
Některé části posuzovaného úseku silnice R35 (zejména obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle) mohou být vystavěny v předstihu bez nároku na existenci ostatních částí silnice R35 s tím, že budou provizorně napojeny na stávající silnici I/35. Tím je možné dosáhnout významného časového přiblížení pozitivních efektů provozu silnice R35 alespoň v těchto
městech. Celková dokumentace EIA má 936 stran a je velmi obtížné ji jenom třeba přečíst. Doporučuji tedy se seznámit alespoň se závěry, které byly prezentovány na  veřejném projednávání dne 8.2. v kongresovém sále  státního zámku Litomyšl.  Souhrnně jsou výsledky uvedeny na powerpointové prezentaci, která je stažena z webové stránky firmy ATEM, s.r.o.  ZDE. (má velikost 2,4 MB) Některé hlavní závěry snímky z prezentace dále uvádím. Jde především o výběr varianty u Litomyšle, obě vychází jako rovnocenné. Výběr bude tedy nejspíše politickým řešením, půjde o to, která varianta bude mít méně odpůrců a jaké bude mít naopak zastánce. Rozhodnutí tedy padne zřejmě v zastupitelstvu města Litomyšl.  Pro Českou Třebovou by zřejmě byla výhodnější subvarianta Sedliště jih, přinesla by kratší, asi 8,5 km dlouhé napojení města. Základní varianta bude znamenat jízdu přes celé Němčice, pokud nebude vybudován přivaděč pro Č. Třebovou a Ústí n.O. jako přeložka  mimo Němčice a spojka okolo Pudilky na silnici ke Zhoři. Při současném stavu (a výhledu) financí to je ale jen málo pravděpodobné a věří tomu jen notoričtí optimisté. Další otázka je nasnadě: kdy vlastně se začne popisovaný úsek stavět a kdy bude dokončen? Vzhledem ke dvěma tunelům na trase s délkou 400 a 3400 metrů to asi opravdu brzo nebude (tabulka výše uvádí rok 2025).  V první fázi  by mohla být silnice dovedena alespoň k Opatovci, odtud bude třeba jezdit na Moravu dosavadním Hřebečským tunelem...

 

Srovnání variant v okolí města Litomyšl

Celkové shrnutí variant

Dokumentace vyhodnotila realizaci silnice R35 (aktivní variantu) jako přijatelnou z hlediska vlivů na životní prostředí a obyvatele, ovšem za podmínky realizace opatření navržených k minimalizaci či kompenzaci možných negativních vlivů R35
U Litomyšle Dokumentace hodnotí obě varianty srovnatelně,  z hlediska vlivů na obyvatelstvo a sídla je vhodnější základní trasa, která však přenáší negativní vlivy do zatím málo dotčeného území
U Janova byla jako jednoznačně vhodnější posouzena podvarianta Janov, vedená ve větší vzdálenosti od obce
Veřejné projednávání  EIA v Litomyšli 8.2.