Rada Pardubického kraje jednala s pověřenými městy - Česká Třebová chyběla
V pátek 3. února se na Krajském úřadě  konalo setkání členů rady Pardubického kraje s představiteli 15 nejvýznamnějších měst měst v kraji (s pověřeným úřadem III. stupně). Chyběli jen zástupci České Třebové a Poličky.  Z devítičlenné rady Pardubického kraje byl omluven  zástupce hejtmana Jan Tichý (dovolená), kterého nahradil zástupce ředitele společnosti OREDO, organizátora veřejné dopravy v našem kraji.  

Radní Jana Pernicová informovala starosty o připomínkách kraje k financování regionálního školství. Pokud by návrh zůstal v současné podobě, musel by kraj  zrušit 20 středních škol. „V současné době naplňuje optimum ministerstva školství pouze 29 procent našich středních škol a podobné problémy jsou i u zřizovatelů základních škol“ uvedla Pernicová.  Část jednání věnována problematice vyhlášených konkursů na ředitele škol zřizovaných Pardubickým krajem. Uskuteční se na školách tam, kde je ředitel ve funkci 6 a více roků. Ředitelé těchto škol již dostali informaci, jejich "mandát" ředitele končí 31. července a pokud budou chtít ve funkci pokračovat, musí se  znovu přihlásit do konkurzu. V konkurzní komisi zasedne vždy zástupce pedagogického sboru školy, který bude zaměstnanci školy zvolen. V České Třebové  byl konkurz vyhlášen jak na gymnázium, tak na VDA (správně VOŠ a SOŠ technické Česká Třebová). Ředitel gymnázia PhDr. Petr Poldauf již svou pozici ředitele obhajovat nebude, odchází do důchodu. Můžeme tedy s určitostí  napsat, že od začátku nového školního roku bude mít českotřebovské gymnázium nového ředitele nebo ředitelku.

I další témata byla naléhavá nejen v souvislosti s ekonomickou krizí a jejími dopady, ale také s řadou systémových změn jak ve státní správě, tak i v kraji. S poklesem státních dotací se vyrovnávají zejména sociální služby, kde například na pobytové služby, jako jsou domovy pro seniory, nebo na sociální poradenství letos  přijde 85 procent prostředků roku 2011. Lépe na tom budou terénní služby s indexem 110 procent.

V další části jednání vystoupil radní pro zdravotnictví JUDr. Martin Netolický, který seznámil starosty pověřených měst se situací  ve zdravotnictví a potřebu postupné obnovy přístrojového vybavení nemocnic. Pardubický kraj jako zřizovatel a nemocnice - akciové společnosti nebudou míst v dalších letech zřejmě takové množství prostředků, aby bylo možné plně zafinancovat veškeré potřeby ze 100%, např. proto, že životnost velké části  vybavení (pořízeného v letech 2004 - 2005) skončí  v nejbližším období.  Je tedy faktem, že největší investice do krajského zdravotnictví jsou už 8  až 9 let staré. Z toho důvodu se na ně budou na města v budoucnosti obracet spádové nemocnice s prosbami o pomoc. V řadě měst v kraji je patrná snaha přispět na přístrojové vybavení nemocnic, zejména v sídlech nemocnic, jsou však i města, která zatím nepřispívala. Právě z České Třebové zatím bylo pro Orlickoústeckou nemocnici poukázáno jen minimum příspěvků. Není to však povinnost, záleží na vůli městských zastupitelstev.  Netolický hovožil také o zadlužení nemocnic: „Přesto, že se od třetího čtvrtletí zadluženost krajských nemocnic nezvýšila, je stav závazků po splatnosti stále tíživý,“ řekl Netolický.  Radní vidí řešení jedině ve vnitřních změnách ve zdravotnictví, ale  například dopady úhradové vyhlášky se zatím jeví jako sporné.

Nejvíce pozornosti bylo na setkání věnováno dopravní obslužnosti.  Hejtman Radko Martínek se starostům omluvil za chyby, které při tvorbě nových jízdních řádů vznikly a požádal je o trpělivost: „Znám zkušenosti z jiných krajů, kde se dělala podobně rozsáhlá změna a vím, že první půlrok byl složitý.  Řada míst si polepšila, ale jsou tu nedostatky, před kterými nesmíme zavírat oči a je potřeba je napravit.“ Vysvětlil také posunutí termínu úpravy jízdních řádů  na 1. duben -  počítá se ještě s jedním kolem konzultací OREDA na obcích ve druhé polovině února a  poté s včasným seznámením dopravců s upravenými jízdními řády. Definitivně by mělo být vše v pořádku při změnách jízdních řádů 10. června. Této problematice se také věnovala tento týden velká část jednání rady kraje, byly stanoveny konkrétní kontrolovatelné úkoly. Pracovníci společnosti OREDO nyní projíždějí krajem  stanovenými linkami a studují obsazenost spojů;  také to, zda spoje jezdí včas nebo se zpožděním. Vše se zapisuje do přehledů tak, aby bylo zřejmé, které spoje jsou problémové, které je třeba změnit, upravit a které zatím ponechat beze změny.  Jednotliví starostové pověřených měst předávali přítomnému zástupci ředitele své konkrétní připomínky, které musí být ve stanoveném termínu fundovaně posouzeny včetně všech možností řešení tak, aby si pak  starosta či jiný pověřený úředník vybral to, které nejvíce vyhovuje. Řešení připomínek se pak bude opět znovu projednávat v jednotlivých regionech kraje, v České Třebové se toto jednání má konat dne 28. února. 

Také v naší oblasti  dojde zřejmě k dalším úpravám, měly by stejně jako v celém kraji platit od stanoveného termínu, tedy 1. dubna. Podle zkušeností samotného zástupce ředitele OREDO, s.r.o. jsou řešeny dosud přeplněné spoje ze sídliště Lhotka s odjezdem o půl sedmé a o půl osmé, dále je přeplněn ranní spoj z Přívratu. Velké naplnění vozidel na některých spojích pak také způsobuje zpoždění, na konci linek se autobusy nestihnout v termínu obracet. Bylo vysvětleno, proč je Česká Třebová rozdělena do několika tarifních zón, zastávky Parník škola, sídliště a "stará" Lhotka jsou v jiném pásmu, aby  zde cestující ušetřili na jízdném do Ústí n.O. a nemuseli platit 20 Kč jako cestujících z Č. Třebové, při jízdě na terminál však musí platit o dvě Kč více než 10 Kč, což je jízdné uvnitř stejné zóny.  Zdá se tedy, že se tedy změny tarifních pásem nedočkáme.  JUDr. Netolický jednal se zástupcem OREDO také o problematice nezastavování rychlíkových spojů na Ústí a Rychnov na zastávce u ZŠ Habrmanova.  OREDO od zastavování ustoupilo proto, že stanovaná jízdní doba 15 minut do Ústí n.O. se nedá s touto zastávkou stihnout. Řešením bude dřívější odjezd z terminálu Jana Pernera, linky tohoto typu nebudou odjíždět v desáté minutě, ale o dvě minuty dříve.  Vše by mělo být řešeno od 1. dubna. Řeší se i  zlepšení obslužnosti Přívratu, zástupce OREDA měl možnost telefonicky hovořit se starostou Přívratu Ing. Stránským. Zástupce OREDA také slíbil, že od nejbližšího možného termínu změny budou (všechny) vlaky do a z Lanškrouna zastavovat také v Třebovici. Tím se potvrdilo, že projíždění zastávky je nesmysl, naštěstí odstranitelný. Neřešen asi zůstal zatím Kozlov a jeho zbytečně včasný odjezd  žáků do školy do Č. Třebové. Autobus odjíždí již o půl sedmé, navíc ze zastávky daleko od obce. Také další potřeba dřívějšího odjezdu žáků ZŠ praktické po vyučování z Borku zpět domů do České Třebové nebyla řešena. Musí zbytečně čekat hodinu a týká se to až dvacítky žáků.  Nikdo také neřešil otázku změny trasy linky 934 Lanškroun - sídliště Lhotka, která kopíruje linku bývalé městské dopravy. bylo by lepší, aby nejezdila Hubálkovou a Slovanskou ulicí, ale po staré trase Moravskou ulicí a zastavovala na zastávkách Křib a Dopravní fakulta Jana Pernera stejně jako v  nedávné minulosti. Není to zajížďka, linka v této trase  umožní  občanům ze sídliště Křib nastoupit a jet např. nakupovat, a zastávka u Dopravní fakulty zase umožní občanům z Rybníka vystoupit blízko centra tak, že nemusí do města až z terminálu. V Hubálkově ulici u Korada jistě nikdo nenastupuje....

Tyto připomínky je ovšem třeba na OREDO předat, dosud tam nebyly sděleny. Těžko očekávat, že bude OREDO samo od sebe např. měnit trasu linky. Smnad nebude na tuto změnu trasy potřeba nové licenční řízení.  S touto připomínkou jsme asi měli přijít dřív. Mělo by se ale ještě zkusit, po "velkém třesku" v autobusové dopravě jsou změny možné, později  se budou prosazovat jen těžko.  Podle  popisované situace považuji za nezbytné, abychom nečekali až na termín jednání 28.2., ale všechny připomínky, které ještě máme, rychle podali písemně co nejdříve tak, aby mohly být do 28. 2. řešeny.   (mm)