- Městský rozpočet na rok 2012 se bude veřejně projednávat na
jednání městského zastupitelstva v pondělí 27. února. Doporučuji věnovat
rozpočtu dostatečnou pozornost, je to významný nástroj. Doporučuji porovnat s předešlými rozpočty, abychom mohli
posoudit, zda je to rozpočet spíše "rozhazovačný" nebo spíše úsporný.
V našem případě ctí rozpočet především úspornost, i když i zde by se ještě
nějaká rezerva našla.
-
- Příjmy. Při jeho tvorbě je třeba především stanovit
předpokládanou výši rozpočtových příjmů. Město obdrží doporučení, co
předpokládá ministerstvo financí, tato doporučení se vyplatí respektovat.
Česká Třebová je letos stejně jako v minulých letech spíše
opatrnější, tím se rozpočet sice opticky snižuje, ale na druhé straně
je také nižší riziko toho, že bude v průběhu roku nutné v rozpočtu dále
škrtat. V případě, že je řada prací a investic již rozběhnutá je takové
škrtání jinak velmi bolestivé a problematické. V městském rozpočtu
2012 počítáme s tím, že daň z příjmů právnických osob klesne o 4,3%
Státní rozpočet předpokládá růst o 1,6%), daň ze závislé činnosti je proti
skutečnosti r. 2011 nižší o 5,3% (Stát předpokládá pokles o 2,5%). S
poklesem se počítá také u DPH (stát zase s růstem o 2,7%). Již nyní
se totiž počítá, že schválený státní rozpočet nebude cca o 5%
naplněn. To vše znamená, že musíme do rozpočtu zapojit co nejvíce
vlastních rezerv. Majetek města (ve velkém) už prodávat nemůžeme,
prakticky všechno co se dalo jsme již prodali, naspořeno z předchozích let
mnoho nemáme, pouze "nerozdělený přebytek minulých let" ve výši cca 11,5
mil. Kč. Proto už nezbývá než sáhnout na dosud samostatně stojící "Fond
rozvoje bydlení", který byl vytvořen pomocí státní půjčky koncem
devadesátých let po velkých povodních. Půjčku jsme vrátili a nyní zde
zůstává více méně bez užitku téměř 7 milionů Kč, malá část z toho je
půjčena občanům na stavební úpravy. Tři miliony z tohoto fondu mají být
proto letos zapojeny do rozpočtu. Rezerva rozpočtu není nijak velká, činí
pouze 1,8 mil. Kč, tedy 3/4% rozpočtových příjmů. To signalizuje, že jsme
do rozpočtu opravdu zapojili všechno co šlo, že opravdu nemáme na
rozdávání. Každý, kdo tedy obdrží z rozpočtu města nějakou dotaci by si
měl uvědomit, že ji bylo třeba opravdu zvažovat, a že si ji musí tedy
opravdu zasloužit. Jakousi nadějí pro město naší velikosti je ještě
nový zákon o rozpočtovém určení daní, který by měl našemu městu nějaký
milion na daňovém výnosu přidat, lze však očekávat, že se to současně
projeví ponížením jiných dotací, které dosud pravidelně dostáváme, takže
finanční efekt pro město velký nebude.
-
- Výdaje. Omezeným příjmům odpovídají také výdaje, které jsou
skutečně zaměřeny na provoz a údržbu, nikde není možné rozhazovat. Zatímco
loni jsme šetřili snížením mzdových nákladů zaměstnanců města a jeho
příspěvkových organizacím letos další takové snížení nepřipadá v úvahu.
Rozpočet se nestaví poprvé, jsou zkušenosti z let minulých, výdaje jsou
obdobné a můžeme je porovnávat. Ovšem cenová úroveň se zvyšuje, inflace je
neúprosná: Městu se podařily úspory např. hromadným nákupem zemního plynu
v aukci. Věřím že pomocí soutěže by se tak podobně daly snížit náklady
např. na údržbu veřejné zeleně a sekání zelených ploch.Udělali to
jinde a ušetřili. Těžko vycházet z nějakých tabulkových cen. Z rozpočtu se
často vypichují především velké akce, investice. Letos je takovou velkou
akcí, financovanou prostřednictvím městského rozpočtu rekonstrukce a
přístavba městského muzea. Letos se zde má utratit 36 mil. Kč, z toho je
24,7 mil. z dotace EU, zbytek jsou městské prostředky. Akce by měla být v
závěru roku dokončena a bude znamenat pro naše město opravdu přínos. Další
větší akce již v rozpočtu zakotvena není. nejde jenom o stavební práce,
ale i o vnitřní vybavení. proto je v kapitole kultura také v rozpočtu
přisouzena pro městské muzeum částka 845 tis. Kč právě jako
příspěvek na investice spojení se zabydlením v novém sídle v Klácelově
ulici. Přesto je třeba se zmínit o pokračování rekonstrukce oken na budově
gymnázia II. etapou a výměně jednoho z plynových kotlů, naproti tomu
se prakticky zastavuje loni slibně rozjeté rekonstrukční práce a opravy na
budově ZŠ Habrmanova.
-
- Příspěvky a dotace. Jde o trvalou součást rozpočtu města, která
v posledních deseti letech rychle rostla. Nejvíc prostředků je
určeno na příspěvky na tělovýchovu a sport (3830tis. Kč). proti minulým
letům se o 50 tis. snížil příspěvek na akce v zahraničí a o 30 tis.
příspěvek na údržbu lyžařských tratí, nová položka je přímá dotace 20 tis.
Kč na Aquatlon (závod světové série). Na kulturní akce a činnost souborů
rozpočet pamatuje jako loni s částkou 250 tis. Kč. Další prostředky na
kulturu zajišťují ovšem činnost Kulturního centra, městské knihovny.
Není to málo, celkem 14240 tis. Kč, ale jde jen o financování běžného
provozu, který bude zase dražší třeba jen o ceny energií. Sportovci
dříve financování městských kulturních zařízení porovnávali s financováním
sportovních oddílů hlavně proto, aby ukázali, jak je sport podfinancován.
Dosáhli sice zvýšení, ale z jiného důvodu., nikoliv z výše naznačeného
srovnání. Především sport mládeže je třeba podporovat, také trenéry,
kteří věnují svůj čas sportovnímu růstu mládeže. Když bychom odečetli tyto
prostředky, potom již zůstane běžné financování sportovních akcí.
Připomeňme, že na rozdíl od rozpočtů jiných měst nikde v rozpočtu
nefiguruje příspěvek na krytí ztráty z provozu městských sportovišť.
-
- Provoz základních škol. Zastavil bych se ještě u srovnání
nákladů na provoz základních škol ve městě. Každá škola má jistě jiné
podmínky pro práci, ale je také různě naplněna a využívá kapacitu budovy
(nebo budov) školy v různě vysokém procentu. Chtěl bych upozornit na to,
že třeba náklady na provoz ZŠ na Parníku (3 380 tis. Kč) jsou vyšší
než náklady na provoz ZŠ Nádražní ulice(3 300 tis. Kč). Obě školy
prošly rekonstrukcemi, v tom to tedy nebude. Problém vidím v tom, že do ZŠ
na Nádražní ulici chodí 482 žáků a na ZŠ Parník jenom 340 žáků. Kdybychom
si mohli přepočítat náklady na jednoho žáka, přijde výuka jednoho
žáka ZŠ na
Parníku skoro o polovinu dráž než např. na ZŠ Nádražní. Připomínám tuto
skutečnost s tím, že jsem nedávno navrhoval, aby se prostory ve staré
budově využily na jiný další veřejný účel, např. na knihovnu. Možná lepším
využitím by bylo zřízení třídy mateřské školy, byť by byla třeba pobočkou
jiné "mateřinky". Na více než čtyřtisícovém Parníku a Lhotce žádná
mateřská škola vlastně není a míst v MŠ ve městě je nedostatek. Dostal
jsem od ředitele ZŠ Parník elektronický dopis, ve kterém se na mně
zlobil, že jsem si své návrhy neověřil, neboť jsou všechny prostory školy
dobře využity, byť je zde nyní ve škole o 11 tříd méně, než zde bylo před deseti
lety. Myslím, že číslo a dobrém využití všech prostor školy ale
nepotvrzují finanční prostředky, které je třeba vynakládat na provoz.
Právě v podobné situaci je např. i ZŠ v Hylvátech. I zde došlo k velkému
poklesu počtu žáků, škola v Hylvátech má nyní dokonce jen 9 tříd. Ne náhodou
tamní
ředitel uvažuje i o tom, že zde zřídí 1 - 2 třídy MŠ, protože mateřské
školy v Hylvátech mají problémy s existencí a prostory jsou právě v
uprázdněném areálu ZŠ. Při podobnějším studiu návrhu městského
rozpočtu totiž zjistíte, že nikde nepočítá s tím, že by měl být počet tříd
v mateřských školách ve městě rozšířen. Počet dětí školkovského věku
v letošním roce ale opět vzroste o dalších třicet, v loni byl počet žáčků
ve třídách MŠ navýšen na maximum a další navýšení už možné tedy
nebude. Řešením by tedy mohla být právě nová třída v MŠ U Stadionu
(je zde však již zařízené MC ROSA, jediné ve městě, jeho přemístění by
mohlo způsobit problémy, nakonec ani není příliš kam). Jinou
možností by bylo zřízení třídy MŠ např. ve staré budově ZŠ Parník. Snížily
by se tím provozní náklady této základní školy. Asi opět dostanu
nějaké "tytyty", ale něco se stát bude muset a nově vytvořený rozpočet
města to zatím ignoruje.
-
- Bude třeba dále šetřit, poraďte kde. Každý by měl možná jiný
recept, každý má totiž jiné priority. Nabízím tedy recept svůj:
- Oželet účast na veletrhu cestovního ruchu (úspora 240 tis. Kč),
požadovat kofinancování činnosti o.s. Naděje v Borku také od společnosti TEZA, která zde vybírá nájemné a
Naděje zajišťuje pro TEZU řadu služeb
(ostraha objektu, přebírání pošty, úklid okolí domů...), nijak však Naději
nefinancuje (úspora 200 tis. Kč). Je to jistě v moci rady města jako valné
hromady společnosti TEZA. Doporučuji také vyhlásit výběrové řízení
na údržbu zeleně ve městě a sekání zelených ploch, náklady na tyto práce
vzrostly za deset let skoro o 60% a příjmy do rozpočtu nyní klesají.
Každé výběrové řízení vede k ponížení nákladů. Za užitečné v této souvislosti považuji
vyhlásit veřejná
výběrová řízení a sledovat jejich průběh ve speciálním oddíle městského
webu, vyložit karty na stůl. Možná by to úsporu nepřineslo, ale alespoň by
odpadly dohady a podezření, která zbytečně otravují ovzduší.
Akce "pod čarou". Na řadu slíbených akcí peníze nezbyly. Je
to škola, ale rok 2012 je chudý rok. Ať je to třeba dokončení procesu
digitalizace Kulturního centra ( nová zvuková aparatura, přímé přenosy,
satelit, nové sedačky), investice do nových WC v prostoru krytu na Novém
náměstí, pokračování rekonstrukce a oprav na ZŠ Habrmanova, úpravy Nového
náměstí, zajištění prostor pro městskou knihovnu, úprava Nádražní ulice v
úseku od Policie ke Starému náměstí, rekonstrukce mostů atd.... Budeme
rádi, pokud se situace aspoň trochu vylepší v daňových příjmech aby
se dala realizovat alespoň jedna z výše uvedených akcí.... Věřme, že rok
2012 je poslední "chudý rok" a že od roku dalšího budeme moci zase zlepšit
svoje investiční možnosti.
(Milan Mikolecký, 12.2.2012) |