Českotřebovský deník 54/2012 (2.3.)                                      
Na Pekláku bude lyžařský víkend "za kilo "                          

Během dnešního dne vyspravíme sjezdovky a od zítřka (sobota 3.3.) rozjíždíme lyžování „Za kilo“.  Ať přijedete na dopoledne, na odpoledne, nebo na večerko vždy jezdíte jen za sto korun (jízdenka platí 4 hodiny od zakoupení). Provozní doba 9-16 a poté 17-20 večerní lyžování.
Výuka v lyžařské škole po dohodě na tel. 734 862 484     

4.3.2012 – Sjezd na čemkoliv
4.března 2012 se na našem svahu uskuteční již III. ročník akce „Sjezd na čemkoliv“. Vymyslete a postavte jakékoliv vozidlo schopné jízdy na sněhu a přijďte se s námi pobavit. Těšíme se na Vás. Letos bude nově zavedena a vyhodnocena kategorie dětí (do 15ti let) . Do této kategorie budou zařazeny i týmy s nadpoloviční většinou dětských účastníků.
Lední revue oddílu krasobruslení  bude 17. března

 V roce 2010 krasobruslařský oddíl Taneční školy zahájil spolupráci s KK Pardubice. Dlouholetá členka skupiny synchronizovaného krasobruslení ORION (Adéla Kloučková) se stala naší trenérkou. V lednu 2011 jsme měli  možnost vidět pardubické krasobruslařky na českotřebovském zimním stadionu v Dětské lední revue „Svět pohádek a písniček“. V září roku 2011 pořádal SSK ORION v České Třebové soustředění. Součástí soustředění byla také výuka tanečních technik, kterou zajišťovala Taneční škola. Šárka Prossová měla na starosti zdokonalení tanečního výrazu (feeling) krasobruslařek. Spolupráce úspěšně pokračuje, Šárka v roli konzultantky připravuje team na Mistrovství světa ve švédském Göteborgu. Součástí přípravy byly také republikové závody v Brně – Santa Claus Cup, které proběhly 18. 12. 2011 a mistrovství ČR 4.-5.2.v Pardubicích, kde skupina ORION vyhrála. Obě jízdy (krátký p
rogram i volnou jízdu) budete mít možnost shlédnout 17.3. 2012 od 15hodin na ZS v České Třebové na připravované Lední revue oddílu krasobruslení Taneční školy Česká Třebová.  
V Čenkovicích bude karneval 

Ski klub Česká Třebová oznamuje, že v Čenkovicích jsou podmínky skvělé. Na lyžaře kromě 80 cm sněhu čeká tradiční karneval. Vládce hor Čenbusák v doprovodu masek vyjede na svah v sobotu ve 13 hodin
 
Městská knihovna informuje: 

V knihovně nalezena zimní bunda již před několika dny, chápeme, blíží se jaro, ale nepostrádáte ji někdo?
Info v knihovně nebo na tel.: 732 756 827.
Jízdní řády připomínkovalo nakonec Holicko

Pardubice – Posledním správním obvodem, se kterým náměstek hejtmana pro dopravu, dopravní obslužnost a investice Jan Tichý a technologové firmy Oredo probrali připomínky k autobusovým jízdním řádům bylo Holicko. Jeho starostové se sešli poslední únorový den v sále Zastupitelstva Pardubického kraje. I na základě jejich připomínek budou upraveny jízdní řády platné od 1. dubna letošního roku.
Starostové Holicka měli připomínky především k malé kapacitě autobusů a jízdním dobám. „Spojení je dobré, ale ve špičce jste nám zrušili posilové autobusy a děti mají problém dostat se do Holic do školy, autobusy jsou přeplněné,“ uvedl například starosta Horních Ředic Jiří Kosel. Toho doplnil starosta Holic Ladislav Effenberk: „Vzhledem k hustotě dopravy je špatně spočítaná jízdní doba autobusů. Je jasné, že za osmatřicet minut to autobus z Pardubic k nám prostě nestihne,“ řekl starosta centrálního města obvodu, který je jinak s dopravní obslužností spokojený. Situaci Oredo vyření urychlením výjezdu spoje z Pardubic, dlouhé nástupy dětí pak nebudou mít takový vliv na dojezd autobusu do cíle.
„U nás nemají lidé námitky, autobusy jste nám na trase Pardubice – Horní Jelení přidali,“ prohlásil starosta Ostřetína Miloš Vlasák. „Máme jen požadavek od zhruba deseti lidí z Vysoké u Holic, aby k nim zajížděl odpolední autobus a oni nemuseli chodit dva a půl kilometru na zastávku.“ Technolog si tento požadavek, který je bohužel k dubnovému termínu změn nerealizovatelný zaznamenal a řešit ho bude v červnu letošního roku.
S celou řadou menších požadavků přišla starostka Chvojence Jaroslava Píšová. S technologem Oreda řešila například urychlení ranního autobusu od Pardubic nebo nutnost zajistit včasnou jízdu školního autobusu. „Moje dnešní připomínky byly pouze doplňující a doufám, že se mi dostanou odpovědi i na moje písemné dotazy. Korespondence s Oredem běží nepřetržitě. Spokojeni jsme se spojením obce na Hradec Králové, problémy přetrvávají ve spojení s Pardubicemi,“ dodala starostka, které také chybí spoj pro děti jedoucí ze školy z Býště do dolní části obce.
Starosta Holic Ladislav Effenberk při jednání kvitoval skutečnost, že Oredo analyzovalo neefektivní spoje a zhruba deset procet bude rušit. „Už i lidé si všimli, že některé autobusy jezdí nevytížené a jsou zbytečné,“ řekl starosta.
Holicko bylo poslední obcí s rozšířenou působností, s jejímiž starosty technologové Oreda úpravy autobusových jízdních řádů probírali. Na začátku března budou změny zapracovávat a počítají se zveřejněním upravených jízdních řádů 5. března. Od 1. dubna by pak podle těchto jízdních řádů měla jezdit autobusová doprava v Pardubickém kraji
 
Srdce pro Havla uvidí jako druhé české město Litomyšl

Voskové srdce pro Václava Havla bylo odhaleno 10. února u Národního divadla v Praze.  Druhým místem v České republice, které spatří Srdce pro Václava Havla bude Litomyšl.  Toto umělecké dílo vytvořili Lukáš Gavlovský a Roman Švejda, kteří srdce vyrobili ze zbytku svící svezených pro prvního českého prezidenta z pietních míst z celé republiky. Srdce se do východočeského města dostane u příležitosti hudebního festivalu Smetanova Litomyšl, jehož 54. ročník začíná 14. června.Nyní je srdce až do 10. dubna vystaveno v Praze poblíž historické budovy Národního divadla. 
Faktické problémy regionální veřejné dopravy: boj o plnění memoranda, nedostatek peněz na údržbu železnice a rostoucí náklady 

O optimalizaci dopravy a nových jízdních řádech v Pardubickém kraji byly v médiích popsány desítky stránek. Jedná se o velmi složitý problém, který neměl jednoduché řešení a nikdy mít ani nebude. Pokusím se alespoň o vysvětlení základních potíží systému organizace veřejné dopravy. Jejich pochopení možná přispěje k porozumění postupu Pardubického kraje.
Boj o plnění memoranda
Doplácení ztrát na regionální osobní vlakovou dopravu bylo převedeno na kraje s tím, že stát se bude na ztrátách podílet. Za tehdejšího ministra dopravy Slamečky jsem za Asociaci krajů ČR vyjednával tzv. memorandum, ve kterém je dohodnutý podíl státu a krajů na ztrátách regionální osobní vlakové dopravy tak, aby mohla zachována, a na tratích, které občané skutečně využívají, mohla být rozšířena. Celý minulý rok Pardubický kraj bránil memorandum proti vládě, která jej chtěla zrušit v rámci úsporných opatření. Tím by došlo ke zcela zásadnímu omezení osobní dopravy na regionálních tratích, protože by na ně kraje neměly peníze.  Nakonec se podařilo memorandum zachránit a jen díky tomu nedošlo k výraznému omezení osobní vlakové dopravy na území kraje.
Nedostatek peněz na údržbu železnice
Druhým zásadním problémem je, že koleje na železnici vlastní státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Vzhledem k nedostatku peněz tato organizace dává na údržbu a modernizaci regionálních sítí minimální prostředky. I přes velké úsilí se nám zatím v této souvislosti podařilo dosáhnout jen malých dílčích úspěchů. Má-li být železniční doprava úspěšná, musí mít k dispozici vlaky moderní a rychlé. Na stávajících regionálních tratích se ovšem průměrná rychlost pohybuje okolo 40 km v hodině a to je problém. Stav tratí je často nevyhovující a nemohou se na ně tudíž nasadit nové železniční soupravy, jejichž dosažitelná rychlost se pohybuje až kolem 120 km v hodině.  Cílem Pardubického kraje je, aby postupnými opatřeními zvýšil rychlost na regionálních tratích alespoň na 80 km v hodině. Jedině tak bude vlaková doprava konkurenceschopná automobilové dopravě. To ovšem nedokážeme na celé stávající síti regionálních tratí. I na těch, kde je velký potenciál možných cestujících, to bude bohužel vzhledem k přístupu státu k opravě kolejí trvat řadu let.
Méně peněz od státu, rostoucí náklady
Dalším aspektem dopravy je její financování. Průměrná ztrátovost na jeden kilometr u autobusů je 18,40 Kč, a to proto, že dopravní cesta, zejména silnice, jsou pro autobusy výrazně levnější než železnice. Průměrná ztrátovost kilometru železniční dopravy činí 92,05 Kč na kilometr. I přes neutěšený stav dopravní cesty jsou železniční tratě výrazně nákladnější a stát je i nadále zdražuje. Kraj má vyčleněno cca 600 milionů korun na ztrátovou dopravu. Tato částka tvoří téměř třetinu rozpočtu Pardubického kraje. Veřejnou dopravu však pravidelně využívá přibližně 10 procent občanů kraje. Tato čísla jsou bohužel reálná.
 
Línek: energetické úspory pokračují v nemocnici

Pardubice ( 2. 3. 2012) - Rada Pardubického kraje dne 1. března na návrh náměstka hejtmana zodpověděného za finance a majetek Romana Línka nově začlenila areál Pardubické krajské nemocnice do programu EPC (Energy Performance Contracting).
„Tento program realizace energetických úsporných opatření jako kraj úspěšně realizujeme již od roku 2007 v mnoha budovách, které kraji patří. V tom přístupu jsme byli prvním krajem a řada dalších krajů nás v realizaci programu EPC dnes následuje. Výsledkem je technické zhodnocení majetku kraje ve formě zainvestování energetických úsporných opatření a výrazné zlepšení provozování objektů. Pikantní je, že veškeré investice jsou financovány z úspor energie, které se dosáhnou realizací zmiňovaných investic,“ přibližuje uplatňovanou metodu Línek. Úspory jsou sledovány a každoročně vyhodnocovány v Radě Pardubického kraje. Jejich hodnota v souhrnu dosahuje řádu desítek milionů korun. Pardubická krajská nemocnice, která je do tohoto programu nově zahrnuta, vzhledem ke své velikosti určitě toto číslo dále zvýší. „Chceme, aby se úsporná opatření, která mimo jiné povedou k odstranění havarijního topného systému v nemocnici, stihla plně realizovat do začátku nové topné sezóny,“ řekl Línek.