Českotřebovský deník 67/2012 (14.3.)                                   
Začala opět hra  o zastavování vlaků v České Třebové

Již se opět pracuje na novém vlakovém grafikonu, který zpracovává SŽDC. Tentokrát se nehraje jen zastávky vlaků ČD, ale také o soukromé dopravce a to o vlaky Regiojet pana Jančury a o nový moderní LEOEXPRESS p. Novotného.  Zatím to vypadá tak, že by se měla situace pro Českou Třebovou opravdu vylepšit.  Snad to tímto textem nezakřiknu. České dráhy zatím počítají se zastávkami ve Třebové s novými třemi páry vlaků směr Brno - Bratislava. Zatím zde staví např. expres AVALA jen v jednom směru, při cestě zpět projížděl.  Tím bychom si vylepšili přímé spojení na Slovensko. Uvidíme, snad to letos konečně dopadne, snažíme se o to už delší dobu.   Starosta jednal také se společností REGIOJET. Nejsme (konečně) bez šancí, opět díky možnosti podzemního parkování na našem terminálu. Podmínkou by bylo zajistit dostatečný počet parkovacích míst pro zákazníky REGIOJETU, samozřejmě vybarvených do jejich "oranžové barvy". Je to jistě splnitelná podmínka, pomohlo by to zvýšit prestiž celého dopravního uzlu. Pan Jančura by zde pak šel do přímé konkurence s poměrně bohatými možnostmi cestování ve vlacích ČD.  To, zda zastaví ve Třebové LEOEXPRESS je otázkou. Sice to tak  na faceboku  Leoexpressu vypadá, zveřejnili jsme odtud i mapku, která se zastávkou v České Třebové počítá, ale  zase se ozývají hlasy o tom, že půjde hlavně o rychlost a že tedy nový expres (nová jednotka flirt od firmy Stadler) zastaví jen v Pardubicích a Olomouci, tedy jako Pendolino. Uvidíme.
 
První mapka je z webu http://www.le.cz/cms/37-trasy-a-stanice.html, druhá  mapa z faceobooku Leoexpresu
Město usiluje o vliv při privatizaci bývalého hotelového domu ČD na Novém  náměstí.

Objekt čp. 1906 je bývalý hotelový dům ČD, který byl vystaven v osmdesátých letech díky investiční výstavbě organizované Provozním oddílem ČSD v době, kdy nocležny vlakových čet v Sadové (tehdy ovšem Jeremenkově) ulici nestačily. od doby postavení jej České dráhy nijak neudržovaly a jeho stav tomu odpovídá, příliš velkou ozdobou Nového náměstí není a jeho podoba byla občany několikrát i veřejně kritizována. České dráhy se netajily tím, že nakonec bude privatizován. ta doba nastává právě nyní. V domě je 45 bytů a nebytové prostory pronajaté pro OIKTV, v jedné polovině byla ubytovna, nyní v podstatě volná, pronajatá firmě. V druhé polovině  jsou klasické byty, většinou o velikosti 2+1.  Cena objektu byla odhadnuta na 28 milionů korun. město projevuje obavy, aby se při privatizaci objektu nezmocnila nějaká firma, která má volné prostředky a která by zde mohla ubytovat např. nějaké nepřizpůsobivé občany třeba jen proto, aby si uvolnila jiný lukrativnější objekt třeba ve velkém městě. Tím bychom mohli mít v centru města nové sousedy, o které příliš nestojíme. Proto je od počátku do privatizačního procesu napojeno město Česká Třebová, které především vyjednává o možnosti slevy z ceny. Představa je taková, že  by objekt zakoupila  městská společnost TEZA, která se zabývá správou městského bytového fondu a která by volné byty opravila prodala zájemcům podle pravidel, které bychom si ovšem nastavili sami v České Třebové.  V dlouhodobém horizontu by to tedy neměla být ztrátová operace.  Jedná s ČD se poněkud protahuje, na správě majetku se mění obsazení funkcí a tak se zase začíná třeba znovu. Podařilo se dosáhnout toho, že na příslušném odboru GŘ ČD je žádost o slevu kupní ceny, což je podnětem pro vyhotovení nového stavebního posudku. Představa města je o ceně kolem 20 mil. Kč.
 
Česká Třebová získá Celní úřad. Bude to však bolet.

 Zastupitelé rozhodli o bezúplatném převodu budovy bývalého Domova mládeže  VDA na náměstí 17 listopadu v České Třebové - Borku. Celní úřad v České Třebové vznikne po poměrně masivní přesvědčovací kampani, kterou dlouhodobě vede starosta města Jaroslav Zedník ve spolupráci s vedením společnosti METRANS, která zde začala stavět logistický terminál velké důležitosti.  Po jednání je nyní jasné, že se Celní úřad přesune z Ústí nad Orlicí zpět do České Třebové. V Ústí nyl v pronájmu v prostorách společnosti Rieter, v České Třebové bude "ve svém", bude poblíž logistického terminálu, sice mimo centrum města, ale zase má možnost parkování kamionů na přilehlém velkém prostoru náměstí 17. listopadu.  ceklníci původně ani nechtěli objekt celý, nakonec jej využijí, přesunou sem i služby, které v Ústí zřízeny nebyly. Změnu sídla celníků schválilo i Ministerstvo financí a je již zabudováno v návrhu nových vyhlášek. Budova bývalého DM VDA nebyla nyní dva roky využita, takto získá objekt nového majitele, který se postará i o jeho rozvoj. Objekt bude třeba např. oplotit a nově zařídit.  Také město se zavázalo, že objekt předá v dobrém "zdravotním stavu", proto zde budou letos ještě provedeny některé dílčí opravy.  Celní úřad by se sem postupně stěhoval někdy na přelomu roku 2012/13.
 
V sobotu uklidí střelnici v Semaníně

Akci, kterou pořádá ZO ČSOP Podorlicko,  se koná tuto sobotu na semanínské Střelnici. PO upřesnění  je třeba dodat, že spolupořadateli akce je ještě také ZO ČSOP Rybák Svitavy. Akce se probírala na výroční schůzi ZO ČSOP Podorlicko, ukázala se jako potřebná. proto se organizace rozhodla do akce jít, i když to je velmi náročné , zda do této akce jít a někteří z vás se hlásili, že určitě půjdou, tak jsme to odsouhlasili. Střelnice v Semaníně je na trase nové naučné stezky ČSOP,  byla po léta bez zásahu člověka a proto zde má příroda jiný charakter, bohužel je již v současné době v takovém stavu, že již vyžaduje úklid. Je objednaný kontejner, pytle, párky a součástí akce bude i ukázka kroužkování ptáků.
Brzy bude mít iČTZ miliontého návštěvníka. 

Zatím jsme na počítadle někde u čísla 998 XXX, ale 1 000 000 se rychle blíží.  Čítač přístupů začal počítat 1. května roku 2003 v době, kdy odstartoval "internetový deník"  První milion tedy napočítal za dříve než deset let, přičemž počet denních přístupů postupně narůstal. Nyní napočítá měsíčně více než 20 000 návštěv a top i v kratším měsíci únoru.  Nejslabší denní přírůstek návštěv je v sobotu - cca 500, nejvyšší zpravidla v pondělí. Dosud se nepodařilo překročit 1000 denních návštěvníků. Počítadlo ovšem nereaguje na každou návštěvu stránky,  registruje, z které IP adresy návštěva přišla. Každý den se sleduje zvlášť. Statistika přístupů je přístupná na serveru Na vrcholu.cz a na pocitadlo.cz.  Každý se serverů je nastaven poněkud jinak.
 
Richard Macko, ředitel společnosti Šmídl:
Kamiony jezdí pomaleji než před deseti lety. Přesto je dnes nákladní doprava rychlejší.

Celé odvětví silniční přepravy a logistiky dostálo za posledních deset let výrazných změn. Které z nich byly pro české dopravce nejzásadnější, jsme se zeptali Richarda Macko, ředitele dopravy logistické společnosti Šmídl.
Jak se za poslední dobu proměnil obor, ve kterém působíte?  Velmi výrazně, dopravci stále více nabízejí nejen přepravní služby, ale i logistické činnosti – skladování a služby s tím spojené. Zásadní změna přišla s výstavbou velkých logistických center a využíváním nových technologií, například čárových kódů nebo automatických skladů, které optimalizují logistické procesy. Určitě došlo ke zrychlení služeb i minimalizaci ztrát. Zboží je dnes elektronicky monitorováno – například ve Vysokém Mýtě máme naplněnou kapacitu 18 000 paletových míst. Používání moderních systémů nám umožňuje mít všechny důležité informace o každé paletě a každém paletovém místě. V oblasti samotné přepravy je výrazný posun v technologickém vývoji a úrovni nákladních automobilů. Dříve se jezdilo se staršími vozidly, která měla vyšší spotřebu i emise. Nyní naše vozidla splňují přísnější nařízení a normy, 90% z nich splňuje emisní normu EURO 5. Jen pro zajímavost: Průměrné stáří našeho vozového parku je 2 a půl roku. Jeho pravidelná obnova je součástí firemní vize, jak se odlišit od konkurence, uspořit na provozních nákladech a být šetrný k životnímu prostředí.
Mluvíte o pokroku jak v logistice, tak i dopravě. Dá se tedy říci, že přeprava zboží je dnes rychlejší?  RM: To nelze tak jednoznačně říci. Například se zpřísnila pravidla pro provoz nákladních vozidel. Více se také sleduje pracovní výkon řidiče, naše vozidla mají nastavenou max. rychlost na 85 km/h. Na druhou stranu je celý proces přepravy možné více přizpůsobit potřebám zákazníka. Používání moderních technologií prakticky odstranilo jakékoliv zbytečné prodlevy v komunikaci mezi řidičem, dispečinkem a zákazníkem a přesné navigační systémy optimalizovaly přepravu. Organizace celého procesu je na vyšší úrovni, což v konečném důsledku vede k lepším výsledkům. Kamion nejede prakticky nikdy prázdný a zvýšil se podíl tak zvané vykládky na časové okno, kdy řidič přijede s kamionem rovnou k rampě bez jakýchkoliv prostojů.
Jak se do statistik nehodovosti promítly zimní měsíce? RM: Řízení kamionů v zimních měsících je samozřejmě náročnější. Je to dáno zhoršenými povětrnostními podmínkami, silnice jsou často pod sněhem nebo pokryté ledovkou. Do našich statistik nehodovosti se to ale nijak nepromítá. Máme kvalitní a zkušené řidiče, kteří zvládají krizové situace, jež s sebou zimní měsíce přináší. Samozřejmě je nutné počítat se zvýšením rizika vzniku komplikací na cestě. Proto plánujeme naše trasy v tomto období s větší časovou rezervou a dispečink také častěji komunikuje s řidiči a zjišťuje aktuální stav jednotlivých silnic.
 
Šmídl, s.r.o.  Společnost Šmídl s.r.o. vznikla jako rodinná firma v roce 1990 bez účasti na privatizacích či restitucích. Její pobočky se dnes nachází v pěti městech České republiky. Společnost Šmídl s.r.o. má vlastní logistické centrum a vozový park čítající přes 220 nákladních vozidel v průměrném stáří 2 roky. Šmídl s.r.o. zaměstnává více než 300 lidí a v roce 2011 realizovala téměř 15 000 přeprav. Připomeňme, že Šmídl s.r.o,. Žamberk před lety zakoupila českotřebovskou společnost SAS, která byla dceřinnou společností  firmy Korado, a.s. Vzápětí ale českotřebovské středisko zrušila, přesně tak, jak se při koupi firmy SAS očekávalo. Prostor  bývalé společnosti SAS, vybavený pro obsluhu cca 50 kamionů na Semanínské ulici je od té doby opuštěný. Podle záměru České posty by zde mělo vzniknout nové regionální středisko pro třídění a distribuci pošty.  Doufejme že bude takto využito. Nebo se po postavení terminálu Metrans Šmídl zase vrátí?