Neschopnost firmy OREDO oživuje naději na oprášení projektu Radiobus
Projekt Radiobus v České Třebové připomíná řeku Punkvu. Někdy se objeví, pak zase zmizí, aby se opět objevila. Původní záměr "Českotřebovský radiobus" vytvořili odborníci z firmy AUDISBUS, aby si rozšířili teritorium svých služeb a jistě na tom nechtěli prodělat. Namalovali nám spoustu linek, různě barevných, nakreslili jízdní řády, představili autobusy a pozvali nás do Rychnova nad Kněžnou, kde to funguje. Nikoliv však jako nadstavba základní dopravní obslužnosti zajišťované firmou ICOM (podle not společnosti OREDO), ale jako systém zajišťující veřejnou dopravu ve městě Rychnov nad Kněžnou a okolí. V tom je ovšem  důležitý rozdíl. Nadstavba  znamená dvě věci: že cestující jsou zvyklí na  základní obslužnost autobusy ICOM a víc nečekají, a také to, že tento nadstavbový systém nám nikdo nebude dotovat. A tak se nakonec zjistilo, že by to stálo spoustu peněz, a že OREDO a Pardubický kraj (jmenovitě náměstek hejtmana Jan Tichý) vychválili integrovaný systém dopravy jako vylepšení dopravní obslužnosti. Nyní po zavedení do praxe už víme, že nejde o zlepšení, ale  o tzv. "optimalizaci", tedy vlastně úsporu, která má své mouchy, spíše hodně much. Zavedení systému mělo několik kroků, všechno se údajně konzultovalo a tak 5 či 6 odborníků z OREDA s Janem Tichým několikrát objelo kraj, vyslechlo a zapsalo připomínky, aby pak vysvětlilo, proč to tak nejde udělat. Tak vznikl příslib vytvořit kvalitně udělanou, připomínkovanou odloženou změnu platnou od 1. dubna 2012. 

A tak se uskutečnilo se další kolo konzultací po kraji, vznikly některé úpravy, minutové posuny spojů, ale hlavně si všimněme provedených REDUKCÍ, které  již diskutovány nebyly. A tak  jsme ve Třebové např, přišli o 6 párů  pravidelně zavedených rychlíkových spojů ve směru do Ústí n.O., které, aby byly využity, měly stavět na důležitých zastávkách v centru města. Nejdřív slíbili upravit místa zastávek, ale racionálnější je zrušení spojů vůbec. Podobně podivně zavedená  linka ČT - Semanín - Třebovice - Opatov - Svitavy už bude zajíždět do Třebovice a do Opatovce spíše jen symbolicky několika spoji.   Náhradou za nedokonalé autobusové spojení  mají v Třebovici stavět vlaky do a z Lanškrouna, které zatím touto stanicí jen projíždějí. Aspoň ty večerní spoje. Nejde to udělat od 1. dubna, musí se počkat na nejbližší červnovou změnu grafikonu. Toto opatření se mohlo týkat všech spojů, to by ovšem nesměl být čas na obrat soupravy v Lanškrouně a ve Třebové tak krátký. Ten problém si tedy udělalo nezkušené OREDO samo, spočívá v samotné  podstatě optimalizace, využít všechny řidiče, strojvedoucí a jejich vozy do krajnosti, jezdit  co nejčastěji bez ohledu na to, zda to je či není právě potřeba. Nyní se zjišťuje, že obsazenost některých nabízených spojů je malá a začíná se škrtat, pravidelná taktová doprava se hroutí.  Podivné je, že jsme si nedokázali prosadit změnu trasy linky 700934 Lanškroun - Rybník - Č. Třebová - sídliště Lhotka, která stále vede mrtvou oblastí kolem ředitelství Korada (tedy ulicí bratří Hubálků) místo toho, aby obsloužila sídliště Křib a obytný soubor Moravská ulice, vždyť kopíruje trasu městské dopravy.  To vše ukazuje, že systém OREDO je pro kočku, i kdyby byla třeba další dvě kola konzultací. Přesně něco takového chtějí po společnosti OREDO v Ústí nad Orlicí. Je to dialog  hluchých se slepými, vše jde přes obecní úřady a občané ani nevědí, které připomínky byly a které nebyly "nahoru", tedy na OREDO, přeneseny. 

A tak asi to jediné co se ve městě podařilo změnit je sloučit Českou Třebovou včetně Lhotky do jednoho tarifního pásma. OREDO to tak zavede, bude-li to přání města.  Odkdy se tak má stát a zda to tak vůbec bude vyhlášeno, nebylo zatím nikde napsáno. Myslím, že  by to znamenalo přepočítat tarify v mnoha zónách a že to bude muset být až od prosince. Bude to znamenat přetisknout všude na zastávkách mapky s čísly zón a přepočítat cestovné i v samotných jízdních řádech IREDO.  Mělo by to znamenat, že ze Lhotky, sídliště Lhotka a ze zastávky Parník škola, které jsou nyní  v jiné zóně než celé město, zaplatíte do kterékoliv zastávky  v Č. Třebové a Rybníku 10 Kč místo současných dvanácti.  Naopak za cestu do Ústí nad Orlicí bude třeba i ze Lhotky zaplatit 20 Kč místo současných 14 korun.

Zdá se mi, že se zavedení integrovaného systému veřejné dopravy se uspěchalo. Měly to být myšlenky, které – vhodně formulované – jsou libé cestujícím (tedy i voličům). Samotné zavedení nového systému však mělo být současně příkladem uvážlivosti a cílevědomého rozmyslu.  V královéhradeckém kraji se to podařilo, systém zaváděli postupně, u nás jsme chtěli mávnout zázračným proutkem. Je zajímavé i to, že zadání pro pověřenou společnost OREDO bylo schváleno především bez konzultací s železničními odborníky.  Tak např. předseda dozorčí rady Ing. Dalibor Zelený, jmenovaný Pardubickým krajem se tak dostal do funkce až v době, když už bylo vše rozběhnuté tak, že se již nedaly hlavně s rušením železničního provozu některých tratí nic dělat. Bojovalo se tak alespoň o nezrušení zastávek, což se nakonec částečně podařilo.  Co ovšem zbylo z dřívějšího počtu osobních zastávkových vlaků třeba na trati ČT - Svitavy si můžete najít v jízdním řádu sami.

Vraťme se k problému radiobus.  Nyní se bude zcela logicky projekt oprašovat, protože se ukazuje potřeba zalátat díry v dopravní obslužnosti zajištěné stávajícím systémem OREDO.  Jde o nezbytné spoje, na které však stačí malý autobus. Ten by pak také pomohl dokrýt i jiná hluchá místa systému v rámci města Česká Třebová a okolních obcí, obsadí spoje, na které se nevyplatí posílat velký autobus. Tím by tedy zapadl do systému  dotované veřejné dopravy a není důvod pro to, abychom na jeho provoz nedostali také dotaci. Nebude to však tolik, aby se tím pokryl provoz tohoto autobusu a dispečinku spojeného s jeho provozem. Zatím nemáme v našem dost napjatém rozpočtu města na rok 2012 na tento účel vyčleněny žádné prostředky.  To je hlavní důvod, proč vidím zatím oprášení projektu jako prázdné heslo. Kdybychom měli v rozpočtu na tento účel např. pouhých 100 tisíc korun, bylo by zřejmé, že se se spuštěním tohoto systému počítá, že je míněn vážně.   

Milan Mikolecký