Pardubice - Představenstvo ČD jednalo tento týden s vedením
Pardubického kraje o zdvojkolejnění trati mezi Pardubicemi a Hradcem
Králové a modernizaci a nákupu nových vlakových souprav pro regionální
tratě. Vedení Českých drah si tak v praxi prověřuje chod železnice.
S hejtmanem Radko Martínkem diskutoval generální ředitel ČD Petr
Žaluda o dalším vývoji železniční dopravy a jejích prioritách. Hejtman
Radko Martínek považuje spolupráci s Českými drahami za oboustranně
prospěšnou: „Železniční doprava je klíčovou páteřní sítí. Modernizaci
bohužel limituje infrastruktura, která spadá pod Správu železniční
dopravní cesty.“ Předseda představenstva a generální ředitel ČD Petr
Žaluda potvrdil, že na mnoha místech je rychlost omezena na 40 km
v hodině. „Snažíme se proto dohodnout se Správou železniční dopravní
cesty, aby zásadní regionální tratě zrekonstruovaly,“ uvedl generální
ředitel, který věří, že moderní a rychlé vlaky přivedou do veřejné
dopravy více cestujících.
Na pracovním setkání se hovořilo o zvýšení komfortu a bezpečnosti
na vybraných zastávkách a tratích, ale zejména o zvýšení kapacity
trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. „Pokud plán vyjde, tak si
mohou být České dráhy jisté, že na této trati přibudou cestující,“ je
přesvědčený hejtman Martínek. Další část jednání se
věnovala obnově vozidlového parku a zavádění moderních bezbariérových
vozidel v regionální dopravě. Generální ředitel Českých drah Petr
Žaluda potvrdil záměr společnosti i nadále investovat do nových
souprav. Na nejfrekventovanější trať v regionu spojující Pardubice se
sousedním Hradcem Králové budou dodány nové pantografické soupravy,
které jsou již ve výrobě u společnosti Škoda Transportation. Počítá se
také s nasazením nových souprav na vybrané neelektrifikované tratě,
například z Pardubic ve směru na Chrudim.
Společné jednání se dotklo také využití nemovitého majetku Českých
drah a modernizace důležitých železničních stanic v regionu. Hejtman
Radko Martínek i generální ředitel Petr Žaluda pozitivně hodnotili
vznik přestupního terminálu v České Třebové, kde byla rekonstruována
také výpravní budova. Jako další prioritu v této oblasti vidí vznik
přestupního terminálu veřejné dopravy u Pardubického hlavního nádraží
spolufinancovaného z tzv. švýcarských fondů a rekonstrukci výpravní
budovy. Generální ředitel Petr Žaluda k tomu řekl: „Současné odhady
nákladů na rekonstrukci památkově chráněné výpravní budovy
pardubického hlavního nádraží jsou kolem 450 milionů korun. Protože se
jedná o rozlehlý areál, jehož součástí je dokonce i hotel, tak se
budeme snažit získat pro rekonstrukci i další partnery, kteří by část
výpravní budovy využívali a rekonstrukci spolufinancovali. Fotografie Luboš Kozel
|