Výstava Pod parou ve Vysokém Mýtě                                   

Pro mnoho lidí je pohon pomocí páry pomocí parního stroje spojen hlavně s provozem na železnici a parními lokomotivami, ale není to zdaleka vše, k čemu byla využita pára. Vynález parního stroje je všeobecně přisuzován angličanu Jamesu Wattovi, který si jej nechal patentovat v roce 1765. Velkého rozmachu parních strojů došlo až koncem 18. století a po celé 19. století byly parní stroje zdokonalovány a masově nasazovány do všech oblastí rozvíjejícího se průmyslu. A právě devatenáctému století se říká „Století páry“. Parní stroje se instalovaly do továren, kde poháněly stroje a další zařízení, byly využívány k pohonu lodí i zaoceánských parníků, do prvních aut, hasičských stříkaček a elektráren. Lokomobily (stabilní parní stroje na kolech) poháněly mlátičky a na polích sloužily parní oračky. Samozřejmostí využití parního stoje byly lokomotivy, které přežily i značnou část století dvacátého.
Právě všem těmto strojům a zařízením je věnována výstava pod příznačným názvem „Pod parou“, která byla dne 15. dubna 2012 zahájena vernisáží v Regionálním muzeu ve Vysokém Mýtě. Na úvod promluvil ředitel muzea Mgr. Jiří Junek, který v krátkosti představil některé z přítomných osob, které zapůjčily exponáty, a osvětlil záměr celé výstavy.  Pak vystoupil MUDr. Petr Vidner, který zapůjčil ze svých sbírek celou řadu různých parních strojů a modelů lokomobil. Sbírání těchto modelů je jeho celoživotní koníček. Pak představil zástupce firmy První českomoravské restaurátorské dílny na stroje a přístroje v Žamberku svoji firmu, která mimo jiné opravuje i parní stroje a lokomotivy. Tato firma zde měla jeden sál plný součástí z parních strojů, které v současnosti opravují. Během vernisáže zaznělo také několik skladeb vážné hudby, mezi nimiž nechyběla Humoreska Antonína Dvořáka. Skladatele k této známé skladbě měla inspirovat jízda vlakem. Interprety byli posluchači Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, hobojistka Pavla Kostelecká a houslista Karel Hampl.  Další část vernisáže pak následovala v přednáškovém sále, kde proběhlo předvedení několika funkčních parních strojů. Pak následovala přednáška ing. Martina Vonky o komínech, které byly dříve nedílnou součástí kotelen, ve kterých byly umístěny parní stroje. V expozici výstavy jsou kromě fotografií parních lokomotiv další předměty, které byly zapůjčeny také z České Třebové. Městské muzeum sem zapůjčilo školní model parního rozvodu Allan-Trick. Ze soukromých sbírek českotřebovských sběratelů jsou zde modely parních lokomotiv, výrobních štítků a čísel. Mezi několika desítkami různých parních strojů je zde rovněž jeden z České Třebové, který navíc bude na výstavě předváděn v činnosti.
Výstava v Regionálním muzeu ve Vysokém Mýtě bude trvat do 17. června 2012 a spojena bude s několika doprovodnými programy, které jsou spjaty rovněž s parou. Návštěvníci muzea zde mohou shlédnout velké množství různých parních strojů a strojků, součástí parních strojů a výrobní a kotelní štítky. V železniční expozici jsou fotografie Klubu českotřebovských fotografů železnice, na kterých jsou zachyceny hlavně současné parní lokomotivy nejen české, ale prakticky z celé Evropy. Dále jsou zde modely parních lokomotiv, výrobních štítků, čísel a předpisů a příruček pro strojvedoucí parních lokomotiv.
Pro školní výpravy je připraven vzdělávací program. Na zdejší výstavu pak naváže další výstava, která je věnována výročí 130 let místní dráhy Choceň – Litomyšl, která bude zahájena 13. května a potrvá rovněž do 17. června 2012. K výročí místní trati pojede dne 19. 5. Přes Vysoké Mýto zvláštní parní vlak s lokomotivou 423.009. Vlak bude vypraven z Chocně do Litomyšle a k výročí trati proběhnou také další akce. Pavel Stejskal

 

Obr. 01:               Školní model rozvodu Allan-Trick, zapůjčený z Městského muzea v České Třebové.

 

 

Obr. 02:               Část fotografické expozice věnované parním lokomotivám zapůjčil Klub českotřebovských fotografů železnice.

 

 

Obr. 03:               Dva z parních strojů.

 

 

Obr. 04:               Část z expozice výrobních štítků parních strojů a lokomobil.

 

 

Obr. 05:               Model parní oračky, předchůdce současných traktorů.

 

 

Obr. 06:               Expozice firmy První českomoravské restaurátorské dílny na stroje a přístroje v Žamberku.

 

 

Obr. 07:               O hudební doprovod vernisáže se postarali hobojistka Pavla Kostelecká a houslista Karel Hampl.

 

 

Obr. 08:            Ředitel muzea Mgr. Jiří Junek zahajuje vernisáž.

 

 

Obr. 09:               O vernisáž a výstavu byl zájem.

 

Obr. 10:               Pan MuDr. Petr Vidner roztápí oheň pod jedním ze svých četných parních strojů.

 

 

Obr. 11:               Zájem o funkční parní stroje byl veliký.

 

 

Obr. 12:               Zájem byl i o parní stroj zapůjčený z České Třebové, který byl rovněž předveden v činnosti.