Českotřebovský deník  111/2012   (3.5.)                                


Pošta 02 Česká Třebová v novém velmi dobře doplňuje panorama náměstí Jana Pernera,  

splývá s rozlehlou nádražní budovou.  Kdyby opět vstali pánové Rössler a Kudlík, jistě by měli velkou radost. Pro fasádu bylo využito již deset let připravené barevné řešení, které je aplikováno také na budovu garáží a umocňuje doje z úpravy celého náměstí. Je to radost chodit do takové pošty. Trpělivá přesvědčovací práce se opravdu vyplatila. Za této situace už nemusí nikoho mrzet, že snad pošta opustí II. nadzemní podlaží  budovy, zatím je budova využita i v noci  (viz fotografie). Jistě se najde nájemce, který  budovu rád využije a město do toho nebude muset dávat žádné vlastní prostředky nebo zatěžovat vlastní aparát. Na druhém konci náměstí se naproti Padevětu (Šatlavy)  provádí další  revitalizace domu a tím bude definitivně celý prostor s obnovenými fasádami....
 
Ing. Tomáš Záruba odchází ze společnosti OREDO

Neušla nám informace, že ve společnosti OREDO došlo nejen k výměně jednatele společnosti,  ale že nyní začátkem května odchází  také v České Třebové dostatečně nepopulární Ing. Tomáš Záruba, mimo jiné iniciátor petice za nezastavování vlaků vyšší kvality  na železničním terminálu v České Třebové. Je známý také tím, že dlouhodobě prosazoval chybnou koncepci železniční dopravy konkrétně nechvalně známé nezastavování osobních vlaků na třeba nákladně revitalizovaných zastávkách. Pracoval ve společnosti jako "technolog železniční dopravy." Vysloužil si ostrou kritiku od samospráv obcí, ale také železničních odborníků, připomeňme reakce Ing. Dalibora Zeleného  nebo Ing. Jiřího Vencla. Proti návrhům předložených právě tímto pracovníkem  vznikla nejedna petice. Odchod Ing. Záruby z OREDA považuji to za jasný signál navenek, že v organizaci regionální dopravy není místo na experimenty, které možná fungují v teoretické rovině v rámci kvalifikačních prací např. vysokoškolských studentů, ale nikoliv v praxi, kde se každodenně dotýkají cestující veřejnosti. Na webu firmy OREDO je zatím Ing. Tomáš Záruba stále uveden. Web firmy ovšem nikdy nebyl její silnou stránkou. Snad i proto  byl také odchod jednatele Ing. Eflera  žádoucí, vždyť společnost OREDO např. neměla po roce rozšířené činnosti i pro Pardubický kraj v pořádku ani základní dokumenty společnosti. Novým jednatelem za Pardubický kraj je Jiří Král.  OREDO i Pardubický kraj stále zjišťuje, jak se daří doladit nový systém a  poslední změny jistě asi nejsou poslední.
S odchodem výše jmenovaného technologa železnice je na místě položit otázku, zda opravdu bylo třeba opustit všechny úseky železničních tratí  jak se dosud stalo a zda by se nyní neměla přijatá opatření  ještě přehodnotit. Konkrétně mám na mysli  alespoň tato 3 opatření:
1) Zajištění železničního provozu i na úseku bývalé trati 262 z Moravské Třebové dál do Chornice
2) Obnovení železničního provozu na trati  s novým zabezpeč. zařízením Svitavy - Polička -  Zďárec u Skutče v celé délce
3) Znovuobnovení železničního provozu na trati Lichkov - Králíky případně až Štíty a zajistit tak zdejšímu kraji další přímé  a kvalitní spojení se světem třeba i rychlíkové... (Znovuobnovení provozu osobních vlaků na Hanušovice je pak problém Olomouckého kraje).
Ilustrační fotografie: otrhaný JŘ na zastávce u ZŠ Habrmanova - dne 3.5., měsíc po vylepení...
 
Pekárna na nádraží opravdu bude.

Mluvilo se o tom  hned v souvislosti s vyklizením prostor infocentra Cestovní kanceláří Kalousek v lednu roku 2008. Dnes se píše letopočet o čtyři roky vyšší a záměr se snad brzo stane skutečností,. Už to je ukázkou, jak těžko se na železnici něco nového prosazuje. V rámci úprav budovy železniční  stanice v roce 1998 byl přepravován interiér, vybudován eskalátor,  hala železniční stanice se stala přívětivější pro cestující veřejnost.  Vše  se podařilo realizovat díky průzkumu využití zdejší stanice. Později došlo i na bezbariérové příchody k nástupištím a nakonec i napojení na velkoryse vybudovaný dopravní autobusový terminál a podzemní parkoviště.  Je třeba to chápat jako investici pro budoucnost. Měla by se ovšem vracet např. v tom, že zde budou skutečně zastavovat vlaky, které nás zavezou do všech důležitých destinací. Není snad důležité, aby zde stavěly úplně všechny vlaky, ale především ty, které směřují přímo bez nutnosti přesedat i do vzdálených cílů, tedy např. Vídeň, Bratislava, Budapest, Berlin, Hamburg, Varšava, Moskva apod.  Není tedy důležité, aby zde zastavovaly  každých 20 minut rychlíky do Ostravy....  K obsluze cestujících je důležité zázemí, doufejme, že tím správným rozhodnutím bude i nová pekárna Mr. Baker, která vznikla v rámci akce "škatule škatule hejbejte se" v prostorách bývalé čekárny.  Věřme v úspěch, třeba sem zajdeme nakoupit ze města i když nikam zrovna nejedeme....
 
Putující kontejner kolektivního systému ELEKTROWIN

navštívil v minulém roce 24 měst a obcí Pardubického kraje, ve kterých vybral celkem 8 149 kg vysloužilých elektrozařízení. V celé republice pak Putující kontejner navštívil 552 českých měst a obcí. Do sběrných dvorů přitom odvezl téměř 233 tisíc kilogramů vysloužilých elektrospotřebičů.  Putující kontejner je určený obyvatelům měst a obcí, které nemají vlastní sběrný dvůr. Nezisková společnost ELEKTROWIN na své náklady přistaví zastřešený a uzamykatelný kontejner na náves, kde obvykle zůstává po dobu jednoho až tří dnů. „Potěšilo nás, že měli obyvatelé Pardubicka o naši službu opravdu velký zájem. Lidé si pochvalovali, že se mohli zbavit starých vysloužilců, které si už léta schovávají ve svých domácnostech. Na každého obyvatele kraje tak připadá 1,35 kg vybraných elektrospotřebičů,“ říká Tereza Ulverová, ředitelka provozního oddělení společnosti ELEKTROWIN.
Doktore Holube, pojedete letos znovu do Afriky? 

Doma bude, už se naraisoval dost! Citace z filmu Jára Cimrman, ležící, spící dost výstižně zapadá do dnešního dění v Holicích. Že se po 110 letech od svého úmrtí konečně usadil a že mu v rodných Holicích opravdu rozumějí, dnes Holičtí prokázali otevřením Holubova Afrického muzea. Rekonstrukci budovy i nově pojatou expozici architekta Davida Vávry spolufinancoval 19,6 miliony korun Regionální operační program Severovýchod.
Vyhlášený holický památník Dr. Emila Holuba se po rekonstrukci proměnil v Africké muzeum. Holubovy, ale i Hanzelkovy a Zikmundovy výpravy nebo ty, které před třemi lety podnikla čtveřice Čechů Trabantem napříč Afrikou provázejí návštěvníky muzea, kteří,ať malí či velcí, vstoupí v Holicích na kontinent mnoha barev a emocí. „S dalšími výpravami současníků se bude expozice měnit a možná dá návod i těm, kteří rádi vymění pohodlí za nepohodlí,“ komentoval expozici její autor, architekt David Vávra. „Jako malý kluk jsem po nocích četl knížky o cestovatelích a představoval si, kam se vydám. Představy se mi v holickém muzeu vracejí,“ řekl pardubický hejtman Radko Martínek, který považuje projekt dotovaný z ROP Severovýchod za velmi povedený. Co vás tedy v holickém muzeu čeká? Děti si pohrají ve venkovní africké vesnici, rodiče nahlédnou do Holubovy pracovny nebo k jeho ženě Růženě. Uvidí Holubova ocenění a sbírky předmětů z afrických cest nebo autobiografický film Milana Šteindlera o Dr. Holubovi, doprovázený slovy Jana Třísky. Pak se usadí na zebří sedačku s výhledem na stylizované Viktoriiny vodopády ze skla. „Věřím, že v kombinaci s hudbou a pronikajícím světlem vzbudí emoce,“ pokračoval David Vávra, který spolu s hejtmanem Radko Martínkem a starostou města Ladislavem Effenberkem v místě odhalil pamětní desku.