-
Filmové osobnosti a Česká Třebová (I. část)
-
ZDEŇKA BALDOVÁ (20. 2. 1885 Česká Třebová – 26. 9. 1958 Praha)
-
Zdeňka
Baldová
(často psána jako Zdenka Baldová) se narodila v České Třebové v
Chorinově ulici jako Zdeňka Balašová. V šesti letech se s rodiči
odstěhovala do Prahy. Již od dětství tíhla k umění, psala a recitovala.
Studovala na průmyslové škole a přitom se učila hudbě a správné deklamaci.
Začala hrát v Měšťanské besedě, v Pokroku na Žižkově a u Marie Zieglerové
v Libni. Profesionální dráhu započala u F. A. Šubrta jako zakládající
členka Divadla na Vinohradech (1907 – 1922). Na Vinohradech se seznámila s
významným divadelním režisérem K. H. Hilarem (1885 – 1935), za kterého se
provdala (1914 – 1935). Spolu s manželem odešla do činohry Národního
divadla v Praze (1922 – 1958). Členkou ND byla až do své smrti, ale kvůli
vážné nemoci musela již v polovině 50. let svoji hereckou činnost omezit.
- Zprvu byl její
herecký vývoj zbržděn kvůli kariéře manžela, jemuž byla obětavou
pečovatelkou. V ND zpočátku hrála menší postavy, ale po smrti manžela se
mohla od poloviny 30. let řádně rozvíjet, vyhranit svůj typ, herecký um a
konečně se dostala k velkým komickým a dramatickým postavám. Přes naivky,
milovnice (Troilov
a
Cressida,
Don
Juan),
operetní (Paní Favartová) a komediálně konverzační (Napoleonka,
Peg
mého
srdce,
Veselé
ženy windsorské,
Tartuffe, Ze života hmyzu, Ženitba, Lakomec),
přešla ke komicky hlubším postavám (Romeo a Julie, Pozdní láska,
Morálka paní Dulské, M. D. Rettigová či Loupežník).
Její herectví bylo tvárné, realistické a čerpalo z české tradice komického
herectví. Vytvářela role s ze života odpozorovanými detaily,
bezprostředností, živočišností, mimikou, výřečností a kolísavým hlasem.
- Poprvé před filmové
kamery stanula roku 1921 v němém melodramatu Neznámé matky. Až po
deseti letech započala pravidelně filmovat v éře zvukového filmu (hrála
dobrosrdečné maminky, hubaté tetičky i klepavé měštky). Během let 1931 –
1958 se objevila ve více jak šedesáti titulech (např. Revizor,
Poslední muž, Tři muži ve sněhu, Uličnice, Mravnost
nade vše, Lidé na kře, Filosofská historie, Kdybych
byl tátou, Eva tropí hlouposti, Tetička, Ryba na
suchu, Nezbedný bakalář, Parohy, Měsíc nad řekou,
Stříbrný vítr či Labakan). Svůj nejvyzrálejší herecký výkon
podala ve filmu Alfréda Radoka Daleká cesta (1948) v tragické
postavě židovské matky Kaufmannové. Poslední dvě titulní úlohy babičky
Skořepové (Páté kolo u vozu) a panovačné majitelky domu paní Dulské
(Morálka paní Dulské) sehrála těsně před svojí smrtí už vážně
nemocná. Zesnula týden po premiéře (proběhla 19. září 1958) svého
posledního filmu Morálka paní Dulské.
- Příležitostně
účinkovala v rozhlase, televizi a její hlas je zachycen na gramofonových
deskách. Za výkon v Ostrovského divadelní hře Výnosné místo na
scéně Národního divadla v Praze byla prohlášena laureátkou Státní ceny
(1951). O dva roky později jí byl udělen titul Zasloužilé umělkyně (1953)
a u příležitosti 70. narozenin byla jmenována Národní umělkyní (1955).
Jako národní umělkyni jí byl v historické budově Národního divadla v Praze
vypraven státní pohřeb. Pochována je po boku svého manžela na pražském
Vinohradském hřbitově.
-
-
VLADIMÍR MERHAUT (6. 3. 1868 Česká Třebová – 14. 8. 1936 Mladá Boleslav)
-
Vladimír
Merhaut se narodil v České Třebové. Jeho otcem byl herec a
divadelní ředitel Alois Merhaut. Po studiích pokračoval v rodinné tradici,
začínal hrát ve venkovských divadlech a u kočovných společností svého
otce, ale i u V. Suka a dalších. V letech 1892 – 1905 byl členem divadelní
společnosti Elišky Zöllnerové, v letech 1905 – 1908 hrál u společnosti A.
Frýdy v Brně. Od září 1908 do roku 1911 byl angažován jako herec a režisér
v Aréně na Smíchově. Svojí kariéru úspěšně završil v letech 1911 – 1933 v
činohře Národního divadla v Praze.
- Před vstupem do Národního divadla účinkoval často i v operetě a v
opeře. V ND hrál postavy realisticky pravdivé a charakterově přesné. Dbal
na pečlivou divadelní masku svých rolí a skvěle promyšlenou práci s
rekvizitou. Na jevišti vytvářel zejména malé postavy různých rázovitých
vesnických mužů, ale i sluhů, šašků, správců, farářů, dědů a tvrdohlavců,
v nichž uplatňoval svůj láskyplný humor (Loupežník, Převrat,
Revizor či Jedenácté přikázání). V několika inscenacích v
Národním divadle hrál s Merhautem i syn Vladimír Merhaut ml. a dcera Eva
Merhautová.
- Kromě herecké práce byl autorem operetních libret (např. Výlety
pana Broučka na měsíc), zabýval se loutkovým divadlem a byl významným
propagátorem maňáskového divadla. Vystupoval ve vlastních maňáskových
produkcích a spolupracoval s herečkou a kolegyní z Národního divadla
Liběnou Odstrčilovou jako recitátor v jejích loutkových představení
Umělecké loutkové scény (1917 – 1920).
- Aktivně se zapojoval také v Ústřední jednotě českého herectva. Ještě v
dobách němého filmu se dvakrát nechal zlákat filmovou prací, která mohla
zachytit jeho specifické herecké umění. Představil se jako harfeník
Břinkal v komedii Ahasver (1915) Jaroslava Kvapila a jako záhadný
doktor Ambicius „Ctižádostivý“ v dramatu Václava Binovce Plameny života
/ Ráj a peklo bohémy (1920). Herecky spolupracoval s
Československým rozhlasem. Pohřben je v pražských Strašnicích.
- Jaroslav Lopour
-
|