- Vybral Jiří Cihlář, fotografie z archivu Českotřebovského zpravodaje.
- Dnešní českotřebovské nádraží patří k nejmodernějším v České republice. Od
20. srpna 1845, kdy vyjel první vlk z Olomouce do Prahy, prošla doprava
řadou změn, které se týkaly i českotřebovského nádraží. změny byly vyvolány
technickým pokrokem, potřebami rychle se rozvíjející průmyslové výroby,
požadavky armády v období světových válek a rychlým technickým a
technologickým rozvojem v současné době.
- Už v roce 1912 se město Česká Třebová se město Česká Třebová obrátilo na
c.k. ministerstvo železnic ve Vídni a na české poslance s žádostí o
přestavbu nádraží. vydalo brožuru "Dvě časové otázky Česko-Třebovské", v níž
reaguje na návrh vlády, jak obce mají přispět ke snížení drahoty, a v druhé
její části informuje o stavu nádraží a žádá jeho přestavbu. za tento
požadavek se postavil i výbor samosprávného okresu Ústí nad Orlicí, v němž
byl náměstkem okresního starosty Josef Glüksman, starosta České
Třebové. Část textu brožury, týkající se stavu nádraží, přetiskl Úřední
věstník okresního výboru v Ústí nad orlicí ve svém druhém čísle z 15. února
1912. Snad si dnešní Třebováci rádi přečtou text této stížnosti městské rady
o stavu nádraží, od jejíhož podání uplynulo právě 100 let:
-
-
Poměry na
nádraží Českotřebovském
- (Podává městská rada - výňatek z brožury „Dvě časové otázky
Českotřebovské.“)
-
Již
přes 20 roků předmětem stálých stesků jak ze strany zdejšího obecenstva,
tak ze strany obecenstva cestujícího jest zdejší staniční budova,
náležející nyní státu. Budova tato neodpovídá nejen nejprimitivnějším
požadavkům bezpečnostním a proto tvrdíme dle pravdy, že nad zdejší stanicí
rozkládá ruce štěstěna a nebylo by k přání, aby stanici opustila, neb
taková možná katastrofa doposud viděna ani slyšena nebyla; neodpovídá ani
požadavkům esthetickým, které vznáší doba klade pro staniční budovu tak
důležité křižovatky drah, jakou Česká Třebová bez odporu jest. Jest
opravdu s podivením, že slavné ředitelství státních drah již z ohledu na
reprezentaci vůči cizině trpělo a trpí v každém směru tak nedostatečnou
budovu, jaká jest v České Třebové. Nádraží v České Třebové frekventováno
jest ponejvíce cizozemci z Ruska, Polska, Německa atd. a ze sousedních
zemí vlastních a již proto slušná úprava měla by býti povinností. Působí
zvláštním dojmem, když zdejší občanstvo a nádražní personál slyší takřka
denně od cizinců posudky o zdejším nádraží takového druhu, že
reprodukování jich nepřipouští ani slušný tón a nejsmutnější při tom jest,
že nikdo nemůže posudkům těmto upírati oprávnění. Naopak k tomu jenom
říci, že to přípustno jen proto, že jest to nádraží v ryze českém městě.
Městská rada obírala se již několikráte těmito poměry a konečně se usnesla
jednomyslně na tom, by užila veškerých prostředků, které m k dispozici,
aby poměrům těmto, které pověst města, země a říše hanobí, konec učinila.
V několika řádcích hodláme poukázati alespoň na závady nejvážnější a
žádáme, aby c.k. ředitelství státní dráhy jimi co nejdříve se obíralo.1.
Prvou z nejvážnějších závad jest čekárna III. Třídy. Tato tak zvaná
čekárna, jest vlastně políčkem ve tvář všeho slušného obecenstva, které po
našich drahách v Rakousku III. Třídou cestuje. Místnost tato je tmavá,
nečistá, prostory naprosto nedostatečné a nemůže naprosto sloužiti za
útulek pro příslušníky slušné společnosti lidské. Přirozeně proto do této
čekárny žádný slušný cestující nevkročí a jest tato daleko široko známým
shromaždištěm různých individuí, zejména tuláků, nevěstek atd. Cestující
obecenstvo nežli by do této místnosti vešlo, tísní se raději v úzké,
stálému průvanu vystavené chodbě vedoucí na peron, jež jest prosycena
záchodovými výpary. Čekárna III. třídy zdejšího nádraží jest jediná toho
druhu z nebídnějších čekáren na celé trati státních drah. 2. Typickým
příkladem, jak nemá vypadati peron velkého nádraží, jest ovšem peron
nádraží Česko Třebovského. Peron tento je zařízen tak, že panuje zde
ustavičný průvan a že v případě děštů a zimních vánic obecenstvo z něho
zděšeně prchá. Jest hotovou záhadou, proč a z jakých důvodů se vlastně
střecha nad peronem nachází, když nechrání ani před úpalem slunce ani před
větrem, deštěm, sněhem a mrazem. Peron nádraží Česko Třebovského jest
prost mimo to veškerých bezpečnostních opatření proti úrazům obecenstva
expedicemi jak nádražními tak i nádražní pošty. Ještě typičtějším
příkladem jest t. zv. Olomoucký peron, který se nachází 80 – 100 kroků od
tohoto peronu, který vůbec přikryt není a odkud obecenstvo nehledě na
panující povětrnost musí mezi nádražními a poštovními zásilkami hleděti
dostati se k vlakům, které stávají na prvním, tak vzorně přikrytém peronu.
3. Úplně v rámci všech těchto zařízení zdejšího nádraží jest i osobní
pokladna. Pro zdejší nádraží nestačí pokladna jedna; když však již pouze
jedna jest, měl by býti příchod k ní řádně upraven. Pouhé prkénko
připevněné na dvou železných tyčích, umístěné před osobní pokladnou, jest
opatřením rázu tak primitivního, že by se hodilo sotva na stanici malou a
ne na takovou stanici jako jest Česká Třebová. Scény, které se denně
odehrávají před zdejší osobní pokladnou, mluví jen o nevšímavosti c.k.
státních drah vůči obecenstvu, kteréž vystaveno jest nejen mačkanicím, ale
i nebezpečí kapesních krádeží, které se zde již staly. 4. Způsob, jakým
lze na zdejším nádraží podávati zavazadla, podléhá těm samým svízelím a
stížnostem. 5. Avšak co důležitého jest, nepostarání se o řádný počet a na
pravých místech umístění záchodů; nebo´t pro celé množství zaměstnaných
zřízenců a pro tak velký počet zde čekajícího obecenstva od vlaku
k vlaku, jsou toliko 2 přístupné záchody a to mimo budovu nádražní. Krom
toho od záchodů, mají klíče portýři, kteří jsou zároveň kancelářskými
sluhy a budiči jízdního personálu, což má za následek, že těžko cestující
obecenstvo ke klíčům těmto se dostane. Z těchto důvodů zejména v noční
době jde před budovu nádražní a použije nacházejících se zde zákoutí a to
pod okny buď poštovního úřadu neb restauračních místností a takto své
potřeby vykonává. 6. Právě tak nezadají si místnosti c.k. poštovního
úřadu v nádražní budově umístěného v ničem. Místnosti tyto v nichž vedle
poštovního úřadu jest i telegraf a telefon, jsou přímo odstrašující.
Přiléhají
těsně na záchody v hlavní budově se nalézající a zdivo v tomto úřadě od
výkalů úplně jest prosáto tak, že každý, kdo vkročí do těchto místností,
žasne, v jakých kancelářích sloužiti musí rakouští úředníci. O pohodlí
obecenstva zde není vůbec postaráno; prostora pro obecenstvo jest
nepatrná, že stěsnati se mohou zde nejvýše 4 osoby. Z telefonní centrály
pak každý může volně naslouchati veškeré hovory a jest opravdu politování
hodno, že c.k. poštovní správa mlčky k těmto poměrům přihlíží. 7. Za
těchto okolností dalo by se souditi, že zevnějšek budovy svoji úpravou
přikrývá nedostatky a nepřístojnosti vnitřního zařízení. Avšak ani tomu
tak není, neboť budova sama nachází se v takovém stavu, jako by byla
budovou nechudšího soukromníka. Prostranství před hlavní budovou nádražní
jest rozkopané, neurovnané, nevydlážděné, s otvory pro popel atd. samé
bláto a louže po dešti, samým prach a rozházené kamení za sucha. A což
teprve před tímto prostranstvím? S obou stran při vjezdu položeny jsou
záchodové stoky se stále otevřeným kal a smrduté bahno chrlícím otvorem.
Za odstranění této nepříjemnosti podalo město zdejší již vícekráte
stížnosti, ještě za doby společnosti státní dráhy , avšak nedostalo se mu
nikdy žádného vyřízení, jenom tolik v této věci učiněno bylo, že poděleni
byli majitelé pozemků bezprostředně pod nádražím ležících, několika sty
korunami, aby na dále výkaly tyto na svých pozemcích trpěli. A proto po
stránce zdravotní jeví se úplná náprava nezbytností. 8. Také zdejší
topírny, které již 50 let stojí, nevyhovují nynějším poměrům; každodenně
většina zde meškajících strojů musí býti vytápěna ve stanici, což má za
následek, že větší část města a to ponejvíce ona, kde nádražní zřízenectvo
své domky má, vysazena jest hustému, smrdutému kouři, tak že v mnoha
domech po celý rok okna otevírati nemohou. Důležitost a výhodnost zdejší
stanice byla od samého vystavění jak státem tak i společností státní dráhy
všeobecně uznávána a proto poukazujeme zdvořile jenom na to, že
znovuzřízení hlavní budovy, jakož i topíren atd., žádných překážek nemá,
neb nedostatek vhodných pozemků, jak vlastních, tak i sousedních
soukromých se nejeví a otázka tato snadno rozřešena býti může. Dostatečné
množství jak pitné, tak i užitkové vody má nádraží Česko Třebovské ze
strany města úplně zabezpečeno. Pro úřednictvo a zřízenectvo nádražní po
stránce školní jest zde úplně postaráno neb vedle obecních a měšťanských
škol, jsou školy pokračovací a roku letošního otevřena bude 5. třída
státní reálky. Zdravotní poměry města České Třebové nejen že jsou
příznivé, ale můžeme tvrditi výtečné. Roku letošního otevřena zde bude
městská nemocnice, o jejíž zveřejnění se právě jedná, a která přístupna
bude všem vrstvám občanstva Česko Třebovského. Při této příležitost
dovoluje si městská rada poukázati, jak žádoucí by bylo podle hlasu
obecenstva uskutečnění přeložení spojky z Třebovic do České Třebové. Se
zřetelem na veškeré tyto okolnosti vznáší podepsaná městská rada na vysoké
c.k. ministerstvo železnic svoji prosbu, by v nejkratší době všem steskům
a nepřístojnostem zdejšího nádraží odpomoženo bylo, což možno jenom
rychlým postupem a vystavěním nové hlavní budovy jakož i dílen a topíren,
uskutečniti. S podobnou žádostí obrací se městská rada současně na
kompetentní místa prostřednictvím řad poslaneckých a parlamentu....
(Úřední věstník Okresního výboru 15. února 1912, fotografie z archivu
Čt. zpravodaje)
-
|