Českotřebovský deník  159/2012 (28.9.)                                 

CZ LOKO vystavovala  v Ostravě nový prototyp stroje řady 744

Na letošním, již třináctém veletrhu drážní techniky Czech Raildays, který se konal  v Ostravě byly provedeny slavnostní ceremoniály s křty jak zcela nových, tak už i běžně provozovaných vozidel. Jedničkou letošního ročníku je jednoznačně českotřebovský výrobce CZ LOKO, který prezentuje jak nový design pro rekonstruované brejlovce, tak zcela nový produkt.  České dráhy spolu s výrobcem Škoda Vagonka jako první slavnostně představili známou příměstskou jednotku CityElefant s pořadovým číslem 76. Tento kus je jako první spolufinancován z prostředků evropské unie a bude jezdit jako řada dalších v Praze a středočeském kraji. Zajímavostí z interieru soupravy je odklon od sedaček s potahy v korporátním stylu ČD a návrat zpět k původním barvám. Dalším, o poznání zajímavějším vozidlem, která bylo představeno se hned vzápětí stala nová dieselelektrická lokomotiva 744.001 z produkce českotřebovské společnosti CZ LOKO a další z rekonstrukcí známých brejlovců řady 753.6 od stejného výrobce. Lokomotivě byly brýle „odoperovány“ a získala nový vzhled s nádechem modernosti. Nasazení lokomotiv řady 753.6 u dopravce SD Kolejová doprava je plánováno, v úseku Beroun - Chomutov přes Rakovník, na nákladních vlacích s vápencem pro odsíření uhelných elektráren, především té v Prunéřově.
 
Česká Třebová — Společnost CZ LOKO získala státní podporu na vývoj nové lokomotivy. Prototyp čtyřnápravového posunovacího dieselelektrického stroje modulární konstrukce, označeného řadou 744, by měl být dokončen v roce 2011. Dotace, udělená na základě projektu TIP Ministerstva průmyslu a obchodu, však pokryje pouze malou část nákladů na vývoj a výzkum; zbytek si bude společnost hradit z vlastních zdrojů. Projekt by měl posílit postavení společnosti na trzích střední a východní Evropy, kde v současnosti získává zakázky zejména na rekonstrukce lokomotiv z původní produkce podniku ČKD.Českotřebovský ceník
Projekt nabídne řadu nových technických postupů a řešení, např. modulární konstrukci pro rozchod 1435 a 1520 milimetrů, možnost přenosu AC/DC nebo různé typy pomocných pohonů a kompresorů. Při přenosu AC/DC, čili smíšeném, střídavě stejnosměrném přenosu výkonu, je zdrojem proudu pro stejnosměrné trakční motory trakční alternátor. Lokomotiva je navrhována tak, aby nabídla vysokou užitnou hodnotu a nízkou hlučnost. Její obsluha a údržba má být oproti stávajícím strojům jednodušší a levnější o 10 až 15 procent.
Součástí záměru je také projekční, konstrukční a technologické zpracování virtuálního prototypu pro široký rozchod 1520 mm a stanovení nové technologie pro montáž lokomotiv v zahraničí. Na vývoji se bude podílet také Dopravní fakulta Jana Pernera (DFJP) Univerzity Pardubice, která mimo jiné poskytne simulační výpočty. Hlavním cílem programu TIP je zvýšení výkonnosti českého průmyslu a jeho přiblížení k průměru zemí EU. Při řešení konstrukce lokomotivy se proto uplatní technologie, spadající podle klasifikace nejvyspělejších zemí OECD do kategorie high–tech.
Společnost CZ LOKO se zaměřuje na modernizace, opravy a výrobu dieselelektrických lokomotiv. Vedle základního závodu v České Třebové má ještě provozovny v Jihlavě a Nymburku. Firma s ročním obratem přes 1,7 miliardy korun zaměstnává 560 zaměstnanců. V současné době dokončuje zakázku na modernizaci dieselelektrických lokomotiv řady 753.7 pro ČD Cargo. Tento typ má ve vlastnictví také Advanced World Transport (AWT, dříve OKD Doprava a Viamont), Traťová strojní společnost (TSS) nebo Unipetrol Doprava. Zdroj: CZ LOKO, Ministerstvo průmyslu a obchodu
 
Co se může stát na železnici 

Být městem na hlavní trati znamená zažít i všelijaké situace, které se jinde nestanou.  Konkrétně jde o manévry, které vznikly v úterý dopoledne na českotřebovském nádraží kole 8. hodiny pro příjezdu rychlíku Bohumín - Praha.  Na základě telefonátu  bylo oznámeno, že je v rychlíku uložena bomba, To byl důvod k zastávce, k vystoupení cestujících, prohlídce vlaku a velkému zbytečnému zpoždění. telefonát byl veden z jedné telefonní budky v Bohumíně.  Alespoň na něco jsou dnes telefonní budky dobré.  ty co ještě nebyly zrušeny by asi měly být opatřeny kamerou, která by snímala volajícího po vytýčení čísel tísňového volání.  pak by byl záznam nejen o přístroji odkud bylo voláno, ale  byla by zachycena i tvář, pokud by neměl na době kuklu....
Další zajímavostí z úterka je zážitek cestujících ze supercity Pendolino, kteří se vydali na Ostravu jistou oklikou "přes Moravskou Třebovou"!  Naštěstí tudy trolej nejede a tak souprava daleko nedojela.  Ovšem chyba se stala a  souprava musela  (v Třebovici) brzdit a  zase couvat. - jistě žádného rekordního času na své  trase nedosáhla.
 
Černá skládka knih 30 metrů od Starého náměstí 


Nachází se v přímo v centru města v Chorinově ulici v proluce za Komerční bankou. Při prohlídce zadní strany zde volně umístěné trafostanice najdou dychtiví čtenáři na hromadě poměrně slušný výběr knih. Nejde sice o moderní  bestselery, převažuje klasika a naučná literatura.   Rozum nad tím ovšem zůstává stát. Ptal jsem se  okolojdoucích, měli několik vysvětlení.
1) Blízko stávala v Komerční bance  městská knihovna a tak třeba některý čtenář  chtěl vrátit vypůjčené knihy, byť  22 let po uzavření pobočky  a zklamán z toho, že je místo knihovny banka, knihy odložil pietně v její blízkosti.
2) Knihy zde byly umístěny pro potěšení a povznesení povznesených čůrajících návštěvníků Týdne sportu
3) Je to zárodek nového sběrného dvora, neb se zjistilo, že ne každý si zajde do s odpadem až do Semanínské ulice a tady je zatím prázdný snadno přístupný  prostor a blízko centra. Zřejmě půjde o dvůr samoobslužný, neb je třeba šetřit všude. Současně odpadnou námitky škarohlídů, kteří se vymlouvají na velkou vzdálenost na Semanínskou ulici i na to, že na vjezdu do nového sběrného dvora stejně pořád svítí červené světlo zakazující  vjezd vozidel. Svrchní ornice již byla z této plochy u náměstí odstraněna, což je důkaz, že původní plocha bude mít nové využití. Možná se čeká na instalaci (samoobslužné) vjezdové a výjezdové váhy
 
Zákaz vjezdu ve vzdálenosti 500 metrů. Víc nic. Mám tam jet nebo nemám? 

To si říkají motoristé, kteří přijedou  do ulice na Chmelnici a chtějí projet přes Benátky na Husovu a třeba do Kauflandu zadem. Nikdo jin neřekne, které ulice jsou uzavřené, zda je průjezd možný a kudy chybí doba jak dlouho bude zákaz trvat. Jako kdybychom byli na vesnici, kde se všechno řekne u piva v jediné hospodě. Podobě jsou i další značky v ulicích na parnickém kopci. Nikde není ani na úřední desce města nějaké komplexní informace k dopravní situaci v této oblasti vyvěšena. Považuji to za nedokonalost dopravního úřadu, vyznačení zákazu bez objížďky, dodatečné informace a doby uzavírky  je chyba. Mělo by se to ještě napravit.