CZ LOKO
vystavovala v Ostravě nový prototyp stroje řady 744
Na letošním, již
třináctém veletrhu drážní techniky Czech Raildays, který se konal v Ostravě
byly provedeny slavnostní ceremoniály s křty jak zcela
nových, tak už i běžně provozovaných vozidel. Jedničkou letošního
ročníku je jednoznačně českotřebovský výrobce CZ LOKO, který
prezentuje jak nový design pro rekonstruované brejlovce, tak zcela nový
produkt. České dráhy
spolu s výrobcem
Škoda Vagonka jako první slavnostně představili
známou příměstskou jednotku CityElefant s pořadovým číslem
76. Tento kus je jako první spolufinancován z prostředků evropské
unie a bude jezdit jako řada dalších v Praze a středočeském kraji.
Zajímavostí z interieru soupravy je odklon od sedaček s potahy v korporátním
stylu ČD a návrat zpět k původním barvám. Dalším, o poznání
zajímavějším vozidlem, která bylo představeno se hned vzápětí
stala nová dieselelektrická lokomotiva 744.001 z produkce
českotřebovské společnosti CZ LOKO a další z rekonstrukcí známých
brejlovců řady 753.6 od stejného výrobce. Lokomotivě byly brýle
„odoperovány“ a získala nový vzhled s nádechem modernosti.
Nasazení lokomotiv řady 753.6 u dopravce SD Kolejová doprava je
plánováno, v úseku Beroun - Chomutov přes Rakovník, na nákladních
vlacích s vápencem pro odsíření uhelných elektráren, především té
v Prunéřově.
Česká Třebová —
Společnost CZ LOKO získala státní podporu na vývoj nové
lokomotivy. Prototyp čtyřnápravového posunovacího
dieselelektrického stroje modulární konstrukce, označeného řadou
744, by měl být dokončen v roce 2011. Dotace, udělená na základě
projektu TIP Ministerstva průmyslu a obchodu, však pokryje pouze
malou část nákladů na vývoj a výzkum; zbytek si bude společnost
hradit z vlastních zdrojů. Projekt by měl posílit postavení
společnosti na trzích střední a východní Evropy, kde
v současnosti získává zakázky zejména na rekonstrukce lokomotiv
z původní produkce podniku
ČKD.Českotřebovský
ceník
Projekt nabídne řadu nových technických postupů a řešení,
např. modulární konstrukci pro rozchod 1435 a 1520 milimetrů,
možnost přenosu AC/DC nebo různé typy pomocných pohonů a
kompresorů. Při přenosu AC/DC, čili smíšeném, střídavě
stejnosměrném přenosu výkonu, je zdrojem proudu pro stejnosměrné
trakční motory trakční alternátor. Lokomotiva je navrhována tak,
aby nabídla vysokou užitnou hodnotu a nízkou hlučnost. Její
obsluha a údržba má být oproti stávajícím strojům jednodušší a
levnější o 10 až 15 procent.
Součástí záměru je také projekční, konstrukční a
technologické zpracování virtuálního prototypu pro široký
rozchod 1520 mm a stanovení nové technologie pro montáž
lokomotiv v zahraničí. Na vývoji se bude podílet také Dopravní
fakulta Jana Pernera (DFJP) Univerzity Pardubice, která mimo
jiné poskytne simulační výpočty. Hlavním cílem programu TIP je
zvýšení výkonnosti českého průmyslu a jeho přiblížení k průměru
zemí EU. Při řešení konstrukce lokomotivy se proto uplatní
technologie, spadající podle klasifikace nejvyspělejších zemí
OECD do kategorie high–tech.
Společnost CZ LOKO se
zaměřuje na modernizace, opravy a výrobu dieselelektrických
lokomotiv. Vedle základního závodu v České Třebové má ještě
provozovny v Jihlavě a Nymburku. Firma s ročním obratem přes
1,7 miliardy korun zaměstnává 560 zaměstnanců. V současné době
dokončuje zakázku na
modernizaci dieselelektrických lokomotiv řady 753.7 pro ČD
Cargo. Tento typ má ve vlastnictví také Advanced World Transport
(AWT, dříve OKD Doprava a Viamont), Traťová strojní společnost (TSS)
nebo Unipetrol Doprava. Zdroj: CZ LOKO,
Ministerstvo
průmyslu a obchodu
Co se může stát
na železnici
Být městem na hlavní trati znamená zažít i všelijaké situace, které se
jinde nestanou. Konkrétně jde o manévry, které vznikly v úterý
dopoledne na českotřebovském nádraží kole 8. hodiny pro příjezdu rychlíku
Bohumín - Praha. Na základě telefonátu bylo oznámeno, že je v
rychlíku uložena bomba, To byl důvod k zastávce, k vystoupení cestujících,
prohlídce vlaku a velkému zbytečnému zpoždění. telefonát byl veden z jedné
telefonní budky v Bohumíně. Alespoň na něco jsou dnes telefonní
budky dobré. ty co ještě nebyly zrušeny by asi měly být opatřeny
kamerou, která by snímala volajícího po vytýčení čísel tísňového volání.
pak by byl záznam nejen o přístroji odkud bylo voláno, ale byla by
zachycena i tvář, pokud by neměl na době kuklu....
Další zajímavostí z úterka je zážitek cestujících ze supercity
Pendolino, kteří se vydali na Ostravu jistou oklikou "přes Moravskou
Třebovou"! Naštěstí tudy trolej nejede a tak souprava daleko
nedojela. Ovšem chyba se stala a souprava musela (v Třebovici)
brzdit a zase couvat. - jistě žádného rekordního času na své
trase nedosáhla.
Černá skládka knih 30 metrů od
Starého náměstí
Nachází se v přímo v centru města v Chorinově ulici v proluce za
Komerční bankou. Při prohlídce zadní strany zde volně umístěné trafostanice
najdou dychtiví čtenáři na hromadě poměrně slušný výběr knih. Nejde sice o
moderní bestselery, převažuje klasika a naučná literatura.
Rozum nad tím ovšem zůstává stát. Ptal jsem se okolojdoucích, měli
několik vysvětlení.
1) Blízko stávala v Komerční bance městská knihovna a tak třeba
některý čtenář chtěl vrátit vypůjčené knihy, byť 22 let po
uzavření pobočky a zklamán z toho, že je místo knihovny banka, knihy
odložil pietně v její blízkosti.
2) Knihy zde byly umístěny pro potěšení a povznesení povznesených
čůrajících návštěvníků Týdne sportu
3) Je to zárodek nového sběrného dvora, neb se zjistilo, že ne každý si
zajde do s odpadem až do Semanínské ulice a tady je zatím prázdný snadno
přístupný prostor a blízko centra. Zřejmě půjde o dvůr samoobslužný,
neb je třeba šetřit všude. Současně odpadnou námitky škarohlídů, kteří se
vymlouvají na velkou vzdálenost na Semanínskou ulici i na to, že na vjezdu
do nového sběrného dvora stejně pořád svítí červené světlo zakazující
vjezd vozidel. Svrchní ornice již byla z této plochy u náměstí odstraněna,
což je důkaz, že původní plocha bude mít nové využití. Možná se čeká na
instalaci (samoobslužné) vjezdové a výjezdové váhy
Zákaz vjezdu ve
vzdálenosti 500 metrů. Víc nic. Mám tam jet nebo nemám?
To si říkají motoristé, kteří přijedou do ulice na Chmelnici a
chtějí projet přes Benátky na Husovu a třeba do Kauflandu zadem. Nikdo jin
neřekne, které ulice jsou uzavřené, zda je průjezd možný a kudy chybí doba
jak dlouho bude zákaz trvat. Jako kdybychom byli na vesnici, kde se všechno
řekne u piva v jediné hospodě. Podobě jsou i další značky v ulicích na
parnickém kopci. Nikde není ani na úřední desce města nějaké komplexní
informace k dopravní situaci v této oblasti vyvěšena. Považuji to za
nedokonalost dopravního úřadu, vyznačení zákazu bez objížďky, dodatečné
informace a doby uzavírky je chyba. Mělo by se to ještě napravit.
|