Internetový server Novinky uvedl s odkazem
na časopis Týden článek,
ve kterém se píše o možnosti, že Třebovák PhDr. Jiří Špička, člen a
představitel strany TOP09 mohl ovlivňovat výběrové řízení ve prospěch
českotřebovské firmy CZ LOKO. Konkrétně jde o tento text:
Bývalého člena vedení TOP 09 Špičku údajně vyšetřuje policie
Bývalého
člena předsednictva TOP 09 a nedávného provozního šéfa firmy ČD Cargo
Jiřího Špičku vyšetřuje podle časopisu Týden policie v souvislosti s
údajně zmanipulovanou zakázkou na modernizaci lokomotiv. Ve výběrovém
řízení uspěla východočeská firma CZ Loko.
Dnes padesátiletý Špička, zodpovědný za vozový park, podle týdeníku firmě
CZ Loko zřejmě k zakázce dopomohl. K holdingu CZ Loko měl blízko i proto,
že bydlí v České Třebové, kde sídlí vedení firmy a kde je jeden z hlavních
závodů firmy. Policie ale nechce k případu nic říct. CZ Loko vyhrálo v
únoru 2010 u ČD Cargo tři výběrová řízení na celkovou modernizaci
lokomotiv za 1,2 miliardy korun. Podobně úspěšná byla tato společnost v
roce 2008, kdy za renovaci třiceti lokomotiv dostala miliardu korun.
Špička je členem pardubického krajského výboru TOP 09. V minulosti byl
krátkou dobu členem předsednictva strany.
K textu nelze napsat nic jiného než to, že psát o tom, ze Jiří
Špička ovlivnil výběrové řízení CZ Loko v roce 2008 je holý nesmysl. V
této době PhDr. Jiří Špička pracoval v České Třebové ve "starých
nocležnách" a budoval (s účastí nemalé dotace z EU) drážní centrum
vzdělavání DVI, byl jeho ředitelem a zaváděl tento nový provoz.
Píše se ještě o roce 2010, kdy byla smlouva o renovaci
lokomotiv prolongována. V té době Jiří Špička ještě ve vedeni
nebyl. Smlouvu podepisoval za ČD Cargo ještě Josef Bazala. Proto je
zřejmé, že server Novinky.cz asi očerňuje, skočil někomu na špek.
Jedná se o modernizaci tzv. "brejlovců", které společnost CZ LOKO
nejdříve dělala pro italské privátni společnosti a a teprve potom pro
ČD resp. ČD Cargo. Je zřejmé, že to tedy snad ani jiná firma dělat
nemohla.... Zdá se spíše, že článek pochází od zdroje, který chce
za každou cenu očerňovat a zřejmě i vracet nějaké rány, které dostal
jinde. Policie přitom mlčí a tak tyto podivné zdroje
hovoří tak trochu za ni, Formulace pak vypadá, jako by to nemohlo
být jinak než tak jak je napsáno. Server ale nemá pravdu ani v tom, že v
České Třebové sídlí vedení formy CZ LOKO. Společnost má sice zde své
sídlo, ale vedení sídlí v Nymburce..... Je tedy vidět, že
článek je napsán dost amatérsky a měl by být tedy z webu stažen, jistě s
upřesněním, že šlo o nějakou pomluvu nebo spíše jiný zlý úmysl
informačního zdroje.... Bylo by solidní, kdyby Novinky odkryly svůj
zdroj a pak se od toho distancovaly (mm)
Jiřího
Špičku se média zastala
-
Slamečka: Zakázku pro CZ Loko
prověřuje antimonopolní úřad
-
Společnost ČD Cargo se ostře ohradila proti informacím zveřejněným v
časopisu Týden, že nedávného provozního šéfa firmy ČD Cargo Jiřího
Špičku a bývalého člena předsednictva TOP 09 vyšetřuje policie v
souvislosti s údajně zmanipulovanou zakázkou na modernizaci
lokomotiv pro firmu CZ Loko. Podle vedení ČD Cargo ale o zakázce
zatím není rozhodnuto a společnost čeká na vyjádření Úřadu na
ochranu hospodářské soutěže.
Gustav Slamečka FOTO: Petr Horník,
Právo
Dnes 12:37 „Žádné podrobnosti k informacím, které
zveřejnila v souvislosti s panem Špičkou média, nemáme. V současné
době probíhá jediná veřejná zakázka modernizace lokomotiv s účastí CZ
LOKO. Ta však není dokončena a čekáme na vyjádření
antimonopolního úřadu,“
sdělil Právu předseda představenstva ČD Cargo Gustav Slamečka.
Jiří Špička již ve společnosti ČD Cargo nepracuje. Při odchodu
nedostal podle vedení firmy odměnu, odstupné ani „zlatý padák“. Podle
smlouvy schválené představenstvem ČD mu po dobu osmi měsíců náleží,
při dodržení smluvních podmínek, pouze výplata standardní konkurenční
doložky.
Chceme být transparentní, tvrdí Slamečka
Prioritou
firmy je podle Slamečky udržet hospodaření ČD Cargo v černých číslech
a vytvořit předpoklady pro zvýšení jeho efektivity v budoucnosti.
Zároveň s tím chce vedení firmy zajistit maximální transparentnost a
férovost výběrových řízení.
ČD Cargo se zabývá nákladní dopravou na železnici FOTO: Jaroslav
Soukup,
Novinky
„Již před časem jsme změnili metodiku zadávání revizních oprav.
Soutěže otevíráme většímu počtu zájemců. Oslovili jsme také nevládní
organizace s žádostí o pomoc při zveřejňování našich smluv a při
vyhodnocování výběrových řízení,“ řekl Slamečka. CZ Loko vyhrálo v
únoru 2010 u ČD Cargo podle časopisu tři výběrová řízení na celkovou
modernizaci lokomotiv za 1,2 miliardy korun. Podobně úspěšná byla tato
společnost v roce 2008, kdy za renovaci třiceti lokomotiv dostala
miliardu korun. Špička je členem pardubického krajského výboru
TOP 09.
V minulosti byl krátkou dobu členem předsednictva strany.
-
Reakce na článek v časopise
Týden
- Vážení, dovoluji si reagovat na informace, které jste zveřejnili
s odkazem na aktuální vydání časopisu Týden.
- Musím vyvrátit několik mylných údajů.
- 1.
Do firmy ČD Cargo jsem nastoupil až v září roku 2010, necítím
se tedy zodpovědný za zakázky z roku 2008 nebo ze začátku roku 2010,
o kterých autor píše, a s nimiž mě nepřímo spojuje.
Soutěž na modernizaci lokomotiv 742, kterou by podle článku měla
prověřovat policie, dosud neskončila. ČD Cargo zatím nemá k
dispozici oficiální stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské
soutěže. Teprve poté, co ÚHOS potvrdí nebo nepotvrdí postup při
zadávání veřejné zakázky, může ČD Cargo vyhodnotit soutěž a vyhlásit
vítěze zakázky. To se dosud nestalo.
V komisi, která vyhodnocuje tuto zakázku, jsem byl jako člen napsán
z titulu své funkce provozního ředitele, ovšem prakticky jsem se
její práce vůbec neúčastnil. Zakázku sledoval a nabídky vyhodnocoval
pověřený zástupce z odboru údržby a oprav kolejových vozidel.
Není
pravda, že bych při odchodu z firmy ČD Cargo získal jakékoliv
odstupné, odměnu nebo dokonce „zlatý padák“, jak píše autor článku.
Potvrzuje to také nejnověji vyjádření předsedy představenstva
Gustava Slamečky: http://www.novinky.cz/ekonomika/272714-slamecka-zakazku-pro-cz-loko-proveruje-antimonopolni-urad.html
- Také bych chtěl připomenout, že ke škodě informační
důvěryhodnosti se autor textu vůbec nezeptal na názor šéfa investic
firmy a ani předsedy představenstva firmy ČD Cargo Gustava Slamečky,
kteří by se především měli k splnění či nesplnění kvalifikačních
předpokladů firem v této zakázce vyjadřovat. Zvažuji podání
trestního oznámení pro pomluvu na autora textu, neboť jeho obsah se
mě osobně a především profesně velmi dotýká a poškozuje moji
pracovní pověst. Jiří Špička
|