Výstava ve Výstavní síni Kulturního centra v Nádražní ulici je
vzpomínkou na velkou osobnost našeho města Prof. Karla Holbika. narodil
se v roce 1920 v tehdejší Palackého ulici na Vinohradech (dnes
Vinohradské) a sedm let studoval na českotřebovském reálném gymnáziu než
rodina odešla do Prahy. Během války pracoval v Baťových závodech, po
válce studoval na vysoké škole. Roku 1947 pak opouští Československo
nejprve dočasně, ale po "vítězném únoru 1948" je jasné, že již
definitivně. Náš významný rodák se dokázal vypracovat, přednášel na
amerických prestižních univerzitách, cestoval po světě, zaujal významnou
pozici v centrále OSN. Nikdy nezapomněl na to že je Čechem a
vzpomínal i na svoje rodné město, které opakovaně navštěvoval po
"vítězném listopadu 1989, navštěvoval spolužáky, ale získal zde
také mnoho dalších přátel. Ti se vždy spolu s ním a také se synem
Thomasem (pojmenovaným podle T: Masaryka) těšili na nové setkání. Nikdy
nezapomněl navštívit českotřebovské gymnázium, kam chodil a podporoval
jej dle svých možností. Přes jeho horší zdravotní stav plánoval
svou cestu do Evropy a České Třebové ještě ve svých 85 letech. měl
objednanou letenku, kterou již nevyužil. K odkazu Karla
Holbika se hlásí nejen jeho staří i noví přátelé v České Třebové,
ale také další příbuzní na Moravě (Olomouc, Uherský Brod) i
v Čechách (Kutná Hora). Mnozí z nich se sešli na setkání a na mši v
neděli 30. září na společném posezení v hotelu Bravo. Další pak na
vzpomínkové výstavě. podstatnou část vystavovaných dokumentů a artefaktů
přivezl právě syn Thomas (Tomáš) Holbik, další přidali jeho známí a
spolužáci, zajímavé nálezy ze svého archivu předalo i vedení
českotřebovského gymnázia. Právě sem také vedla dnes v pondělí 1. října
cesta Tomáše Holbika, který žije v otcově domě v Bostonu - Newtonu a
pracuje jako bankovní úředník. Zúčastnil se i školního vyučování,
diskutoval se studenty. Řediteli Gymnázia Mgr. Josefu
Menšíkovi pak předal významnou a pozitivní zprávu o odkázání významné
finanční částky právě pro podporu studia na našem českotřebovském
gymnáziu. Tuto informaci zopakoval také na vernisáži vzpomínkové
výstavy. Jako výraz vděčnosti pak ředitel českotřebosvkého
Gymnázia předal Tomáši Holbikovi grafický list akademického malíře
Borise Jirků, barevnou litografii připravenou ke 100. výročí
založení gymnázia v České Třebové.
Pozor na
"finančního experta"
Zdravím všechny známé i neznámé a zároveň se
omlouvám těm, pro koho to není užitečné.Chtěl bych Vás všechny
upozornit, že po okrese Ústí nad Orlicí chodí "finanční expert", který
radí seniorům, aby ukončili svoje penzijní připojištění a s ním sepsali
nové. Varujte proto urychleně svoje příbuzné a známé, kteří dovršili
věku 60 let a mohou svoje penzijní připojištění ukončit a dostat tak
svoje peníze a státní příspěvky. Jenže: tento finanční expert , říkejme
mu Aleš L., sepíše s Vašimi příbuznými novou smlouvu, kde vzniká nárok
na státní příspěvek až po zaplacení příspěvků za 60 měsíců nebo-li za 5
let , což ale klientům neříká, a původní naspořené peníze za mnoho let
v řádech několika desítek tisích korun rozpustí do měsíčního příspěvku
což například z 600 Kč udělá najednou 2200,-. Poškozený klient si tedy
nemůže dalších 5 let penzijní připojištění ukončit resp. může ale
nedostane st. příspěvky. Výsledek - "poradce" má tučnou odměnu, která
se počítá z oněch 2200,-. A klient ? Ten má nárok na odbytné až po 12
měsících což nedej bože, kdyby si je chtěl vybrat do 12 měsíců, tak má
smůlu. A po 12 měsících by dostal stejně jen vložené peníze a "staré"
státní prostředky. Zároveň také poškodí případné pozůstalé, neboť nárok
na pozůstalostní penzi je až po 3 letech. A jeho ochodní řeč: máte
špatné penzijní připojištění, kde je dlouhá výpovědní lhůta, změňte si
to. Pracuji v tomto oboru již 18 let, ale vynalézavost "těchto poradců"
jen aby se obohatili je neskutečná. Takže jistě jste své příbuzné
informovali o přechodu k jiným distributorům energií, aby si dávali
pozor na předváděcí akce, na podvody se zástavou nemovitostí apod.
Doporučuji tedy, aby kroky ohledně jejich smluv penzijního připojištění
konzultovali s Vámi a Vy se pak s nimi obracejte na přímé distributory,
které najdete v kamených domech. S pozdravem Ladislav Opatřil
Z novodobé historie Ústecka a Třebovska
Nakladatelství GRANTIS, s.r.o. v Ústí nad Orlicí vydalo novou knížku
PhDr. Jiřího Cihláře „Úsilí samosprávného okresu Ústí nad Orlicí
o rozvoj Ústecka a Třebovska 1865-1928“. Studie zachycuje období
od roku 1865, kdy se v Rakousku-Uhersku vytvořila státní správa a
později obecní a okresní samospráva. Ústí se stalo sídlem jednak
soudního, jednak samosprávného okresu v rámci politického okresu
Lanškroun. Samosprávný okres v Ústí sdružoval 27 obcí, z toho 8
německých. Okresní zastupitelstvo mělo 24-30 členů. Volby v období
Rakouska-Uherska se konaly podle 4 kurií (velkostatek, města, podle
výše daní (na Ústecku až po vzniku továren 1884), venkovské obce),
v období Československé republiky podle politických stran. V čele
stál okresní starosta a okresní výbor. Po roce 1880, kdy se Ústecko
stalo průmyslovou oblastí, úloha samosprávy stoupala. Zásluha patří
okresnímu starostovi J. Jelínkovi a řediteli K. Nováčkovi. Náplň
okresního zastupitelstva zahrnovala stavbu a udržování silnic,
mostů, regulaci vodních toků, péči o rozvoj zemědělství, prosazení
vyšších typů škol, péči o chudé a nemocné, sledování činností
obecních výborů, řídilo různé nadace a podniky a podobně. V roce
1927 nový zákon o státní správě samosprávu zrušil a včlenil ji do
státní správy (okr. úřad v Lanškrouně). Práce sleduje činnost
samosprávného okresu v oblasti hospodářské, sociální, snahu o
prosazení řady staveb (např. přehrady, průplavy), stavbu nemocnice,
okresního domu („starý okres“), získání vyšších typů škol a podobně.
Poznáme osobnosti, které ovlivnily tehdejší život ve městě (Fiala,
Jelínek, Nováček) a můžeme sledovat problémy, jimiž město žilo i
snahu rakouské vlády o poněmčení českých zemí. Nedílnou součástí
tohoto vývoje byl boj České Třebové o získání sídla okresu,
nemocnice a vyšších škol, který pokračoval i v dalších letech až do
roku 1968, respektive 2002. Uvědomíme si, že i některé dnešní
problémy mají dávné kořeny a že prosazení nových věcí si vyžaduje
úsilí těch, kteří stojí v čele a vytvářejí podmínky pro budoucí
život. Kniha je k dostání u knihkupců v regionu nebo přímo u
vydavatele GRANTIS, s.r.o. Třebovská 109, 562 03 Ústí nad Orlicí,
www.grantis.cz,
grantis@grantis.cz, tel: 465 525 741
ZO ČSOP Zlatá studánka, Česká Třebová u příležitosti Dne zvířat pořádá
JAVORKOVOU STEZKU
CO: STANOVIŠTĚ
S PLNĚNÍM ÚKOLŮ, JÍZDA NA OSLÍKU, TVOŘIVÁ DÍLNA
KDY: 6.10.2012
OD 14 DO 16 HODIN
KDE: V PARKU
JAVORKA, START U HŘÍBKU
KDO: RODIČE
S DĚTMI OD 2 DO 12 LET
ZA KOLIK:
STARTOVNÝM JE USUŠENÝ CHLÉB A PEČIVO PRO FARMU KOJOVEC
AKCE JE
FINANČNĚ PODPOŘENA PARDUBICKÝM KRAJEM.
Ministr dopravy navštívil Pardubický kraj a řešil jeho dopravní
problematiku
Ministr dopravy Pavel Dobeš dnes navštívil Pardubický kraj.
Delegace ministerstva dopravy postupně jednala v Opatovicích nad
Labem, Pardubicích a Přelouči. Ministr se rovněž zúčastnil
slavnostního ukončení modernizace civilní části pardubického
letiště.
Se starostou obce Opatovice nad Labem Pavlem Kohoutem řešil
ministr Dobeš otázku zdvojkolejnění železniční tratě mezi
Opatovicemi nad Labem a Stéblovou. Přínosem první etapy
modernizace trati z Hradce Králové do Chrudimi, která je
naplánována na období od léta 2013 do léta 2015, bude zejména
zvýšení traťové rychlosti a zlepšení dopravní obslužnosti.
„Předmětem stavby bude také výstavba nového zabezpečovacího
zařízení a vybudování nových nástupišť, např. v železniční stanici Opatovice nad Labem. Vlaky by po ukončené první etapě modernizace
měly jezdit v taktech 15-20 minut,“ upřesnil ministr Dobeš.
Na tomto jednání se rovněž řešila otázka dostavby dvou úseků
komunikace R35, a to Opatovice – Časy a Časy – Ostrov. V současné
době se připravuje dokumentace ke stavebnímu povolení. Výstavba by
mohla být realizována v letech 2014 – 2015. Kromě jiného se řešilo
i dokončení mimoúrovňové křižovatky v Opatovicích. Přítomní se
shodili na tom, že pokračování výstavby této křižovatky (tzv.
třetí patro křižovatky) má význam až po dokončení výstavby úseku
Opatovice – Mohelnice.
Následně se delegace přesunula na letiště v Pardubicích, kde
se ministr zúčastnil slavnostního ukončení projektu „Technické
zázemí civilní části letiště Pardubice a rozšíření pohybových
ploch“. Ministerstvo dopravy tak v rámci svého liberalizačního
přístupu k otevírání trhu letecké dopravy může opět silněji
poukazovat na dopravní příležitosti letištní infrastruktury. „Jsem
rád, že mohu být přítomen dalšímu rozšíření civilní části letiště
v Pardubicích. Všem občanům v regionu přeji, aby pro ně letiště
svou funkci plnilo co nejlépe,“ uvedl Pavel Dobeš.
V Pardubicích ministr Dobeš řešil i návrh řešení
mimoúrovňového přechodu přes hlavní pardubické nádraží. Jedná se o
společnou investiční akci Pardubic a SŽDC. Kolejiště v současné
době totiž rozděluje město na severní a jižní část a neexistuje
zde přímá cesta. V 80. letech se sice začala budovat lávka, která
měla oba městské obvody spojit, avšak stavba nebyla nikdy
dokončena. Přítomní se shodli na vytvoření pracovní skupiny
složené ze zástupců SŽDC, SFDI a Města Pardubice, která zvolí
nejlepší variantu, jak lávku dostavět. Stavba by mohla začít v
roce 2014.
Posledním místem jednání byla Přelouč. K transferu z Pardubic
využil ministr nový vlak české výroby RegioPanter, který je určen
pro regionální dopravu ČD v Pardubickém a Královéhradeckém kraji.
V Přelouči byla tématem jednání otázka splavnění Labe, tzn.
výstavba plavebního stupně II Přelouč. Lokalitu plánované stavby
delegace navštívila také přímo na místě. „Dohodli jsme se na roční
lhůtě, během které bychom si měli ujasnit, zda je projekt v
plánované podobě uskutečnitelný. Výsledek bude závislý také na
úspěšnosti realizace jezu v Děčíně,“ uzavřel ministr dopravy Pavel
Dobeš.
Autor: tiskové oddělení MD
|