-
- Vozidlový park Českých drah v posledních měsících značně omládl. Ať už
hovoříme o dálkové dopravě, kde se klimatizované vozy s elektrickými
zásuvkami pomalu stávají standardem, nebo o regionální dopravě, do které
se v současnosti investuje možná ještě více i díky spolupráci s
jednotlivými kraji a spolufinancování z evropských fondů. Velmi dobře je
to již vidět na Liberecku, kde se moderní motorové vozy RS1 české řady 840
od výrobce Stadler Pankow staly symbolem pohodlného cestování, což není
jen óda z pochvalných materiálů Českých drah, ale hodnotím tak na základě
vlastní zkušenosti.
- Další moderní vozidla k nám dorazila z Polska. Zakázku na výrobu 31
dvoudílných motorových jednotek pro regionální dopravu v současnosti pro
ČD plní výrobce PESA z Bydhoště a již nyní první hotové jednotky české
řady 844, které jsou známé pod názvem "RegioShark", můžeme spatřit na
kolejích SŽDC. Přestože v Pardubickém kraji tyto designově odvážné, ale
dle mého názoru velmi povedené jednotky jezdit nebudou, Depo kolejových
vozidel Česká Třebová se na chvíli stalo jejich domovem. V pondělí 10.
září byly do České Třebové dovezeny první dva exempláře a ve čtvrtek
dorazil z Polska stroj 844.003. Českotřebovské depo se stalo základnou pro
jejich zprovoznění a pro vykonání potřebné technicko-bezpečnostní zkoušky,
kterou vozidla absolvovala na trati Česká Třebová - Olomouc. Každý den na
jednotkách pracovníci polské společnosti PESA dolaďovaly nezbytné
záležitosti před předáním jednotlivým krajům. Nyní už jsou všechna tři
vozidla ve svých nových působištích a připravují se na nasazení do ostrého
provozu. Dá se očekávat, že obdobně to bude probíhat i u dalších dodaných
jednotek. Po příjezdu z Polska v České Třebové absolvují
technicko-bezpečnostní zkoušky a poté se rozjedou do svých nových
působišť, tedy do Karlovarského, Ústeckého, Plzeňského a Zlínského kraje.
- Je veliká škoda, že se s těmito vozidly nebudeme v České Třebové
setkávat pravidelně, neboť České dráhy prozatím neplánují jejich pořízení
pro Pardubický kraj. Pokud byste chtěli vyzkoušet tato vozidla na vlastní
kůži, od pondělí 1. 10. bude zahájen pravidelný provoz "Žraloka" v
Plzeňském kraji především na trati Plzeň - Domažlice a od 7. 10. bude
další jednotka v provozu na trati Valašské Meziříčí - Rožnov pod Radhoštěm
ve Zlínském kraji. Postupně budou do provozu zařazovány další vyrobené
kusy.
-
Jiří Štembírek
-
-
-
-
|