-
Filmové osobnosti a Česká
Třebová (IV. část)
-
EDUARD
PRAŽSKÝ
-
(1880 Česká Třebová ? / Parník ? – 26. 10. 1918 Praha)
- Eduard Pražský
se narodil v České Třebové nebo v tehdy ještě samostatné části
Parník. Po herecké praxi u několika kočovných společností se stal
zakládajícím a kmenovým hercem nově otevřeného pražského Divadla na
Vinohradech (1908 – 1918), kde setrval až do své předčasné smrti.
Současně krátce vystupoval v libeňském Divadle Marie /Mařenky/
Zieglerové (1908 – 1909). Těsně po začátku první světové války si zahrál
muže na loďce ve filmu (jednalo se o film jedné z prvních filmových
výroben ASUM Maxe Urbana a Anduly Sedláčkové) podle námětu spisovatele,
dramatika a legionáře Františka Langera Noční děs (1914) v režii
J. A. Palouše.
- Snímek Noční
děs byl natočen svépomocí vinohradských herců. Kromě Pražského to
byl například Alois Charvát, Růžena Šlemrová, Václav Vydra st., Bohuš
Zakopal, Richard Menšík, František Havel, Karel Faltys, Jan Zelenka,
Vladimír Marek a další. Z historického hlediska je film Noční děs
zajímavý faktem, že se jedná o první český film, o jehož natáčení byla
významnější zmínka v novinách. Stalo se tak kvůli „aféře“, jež nakonec
posloužila jako dobrá reklama pro uvedení filmu v kinech: Při filmování
scény na mostě císaře Františka Josefa, v níž Alois Charvát mává v běhu
novinami a křičí, že není mrtev, byl herec zatčen policejním radou
Chlumem, předveden na komisařství a pokutován 50,– K. Pražského náhlá
smrt znamenala ztrátu pro českou kulturní, divadelní a filmovou scénu.
-
-
FRITZ
FREISLER
-
(21. 1. 1881 Česká Třebová – 2. 7. 1955 Vídeň /Rakousko/)
- Fritz Freisler
se narodil v České Třebové. Studoval na pražské Obchodní
akademii, na přelomu století odešel do Vídně. Ve Vídni se soukromě učil
herectví u herce Alberta Heina. Ve dvaadvaceti letech zahájil hereckou
kariéru v mnichovském Volkstheater (1903 – 1907), dále pokračoval na
scénách v Görlitzu – Zhořelci (1907 – 1908), v Bielefeldu (1908 – 1909),
kde si také poprvé vyzkoušel divadelní režii, a v Mannheimu (1909 –
1910). Hereckou dráhu zakončil v Neue Volkstheater v Berlíně (1910 –
1915).
- K filmu ho poprvé
přivedl německý filmový průkopník Oskar Messter. Během 10. a 20. let
pracoval jako filmový režisér, scenárista a herec v Rakousku a v Německu
(natočil například snímky Wien im Krieg, Das andere Ich,
Der Mandarin, Der Umweg zur Ehe, Die Schuldigen,
Irrlichter der Tiefe a další). Fritz Freisler se stal jedním z
představitelů rakouského filmového expresionismu. Po příchodu zvukového
filmu na rozhraní 20. a 30. let ukončil svojí režisérskou filmografii. K
filmu se poté vracel již jen ojediněle.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
KAREL PLICKA
-
(14.
10. 1894 Vídeň /Rakousko/ – 6. 5. 1987 Praha)
- Karel Plicka se
narodil ve Vídni do rodiny zámečníka a obchodníka Františka Plicky (1844
– 1929) a jeho ženy Marie Horčičkové – Plickové (1862 – 1908). Už od
dětství projevoval umělecké nadání, zpíval ve sboru, hrál na housle,
dobře maloval a od roku 1904 rád fotografoval (k této činnosti ho
přivedl českotřebovský lékárník Adolf Jan Zapský ze Zap). V roce
1900 se celá rodina přestěhovala do České Třebové, rodiště
Karlovy matky. Zde vychodil měšťanskou školu a do konce svého života se
sem rád vracel (zejména za svými příbuznými – známou třebovskou
postavičkou byl jeho bratr Emil Plicka). V letech 1909 – 1913 nejdříve
vystudoval učitelský ústav v Hradci Králové, dále rozvíjel umělecké
zájmy na pražské a později berlínské konzervatoři (hra na housle a
klavír), byl členem kvarteta Komorního sdružení ve Švédsku a studoval
hudební vědy, národopis a historii umění na bratislavské Komenského
univerzitě (1927 – 1931).
- Těsně před první
světovou válkou nastoupil na první učitelské místo v Úpici (zde se také
poprvé setkal se svoji budoucí manželkou). Za války působil jako zpěvák
Dvorní opery ve Vídni a u vojenské hudby. Po převratu v roce 1918 byl
zprvu učitelem a zakladatelem uměleckého souboru v Novém Městě nad
Metují (1918 – 1923). S pomocí Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka se stal
pracovníkem Matice slovenské v Martině (1923 – 1938), pro kterou sbíral
po celém Slovensku lidové písně, pohádky, přísloví, moudra, zvyky a
obyčeje. Díky svému fotografickému umění zanechal pro archiv Matice
slovenské stovky fotografií, kde zachytil krásu, lyriku a poetiku
Slovenska. Z jeho sbírání vznikly knihy Český rok (1944),
Český zpěvník (1946), U maminky (1956), Veselá kopa
(1956), Slovenský zpěvník (1961), vzpomínky Zlatá brána
(1964), Z kytice slovenských pohádek (1965), Spiš (1971),
Ptáci (1990) aj.
- Poté pracoval
jako zdatný pedagog filmového oboru bratislavské Školy umeleckých
remesiel (1937 – 1939), fotograficky zachycoval Prahu ve Státním
fotoměřickém ústavu (1939 – 1945), krátce se stal předsedou Slovenskej
filmovej spoločnosti (1945 – 1946) a z jeho popudu byla založena pražská
FAMU (1946). Zde působil v letech 1946 – 1950 jako děkan a mimořádný
profesor kompozice filmového obrazu. Kvůli slábnoucímu zraku byl nucen
školu opustit a odejít na zasloužený odpočinek. Od roku 1926 se začal
Karel Plicka zajímat též o filmovou dokumentaristiku. Z jeho rukou coby
kameramana, střihače, autora námětu, scenáristy a režiséra vznikly
dokumentární snímky Za slovenským ľudom (1928), Po horách, po
dolách (1929), Jaro na Podkarpatské Rusi (1929), Zem
spieva (1933), Jaro v Praze (1934), Za Slovákmi od New
Yorku po Mississippi (1936), Věčná píseň (1941), Praha
barokní (1943), Chebsko (1943), Pán prezident na Slovensku
(1945) atd.
- Mezinárodního
věhlasu dosáhl právě snímkem Zem spieva (1933), který byl s
českými filmy Extase (1932), Bouře nad Tatrami (1932) a
Řeka (1933) oceněn Čestným uznáním za režii a hlavně Cenou města
Benátek (1934) na italském II. Mezinárodním filmovém festivalu v
italských Benátkách. Jako kameraman se podílel na poválečných
dokumentech Otakara Vávry Vlast vítá (1945) nebo Cesta k
barikádám (1946) a jako umělecký poradce na snímcích Martina Friče
Jánošík (1935) a Varúj…! (1946). Byl to on, kdo Fričovi
doporučil pro úlohu Jánošíka budoucího herce Paľo Bielika. Své
fotografie, v nichž Plicka dokázal skloubit estetické možnosti,
monumentalitu, skvělé osvětlení a kultivovanost, uveřejnil např. ve foto
publikacích Slovensko (1937), Praha ve fotografii (1940),
Praha královská (1940), Slovensko ve fotografii (1949),
Vltava (1957), Žijeme v Praze (1964), Československo
(1974), Procházky Prahou (1976) a zejména několikrát vydaný
Pražský hrad (1940). Jeho knihy se dočkaly řady překladů a vydání.
- Mimo ocenění za
své snímky (kromě filmu Zem spieva byl film Po horách, po
dolách roku 1932 oceněn Zlatou medaili na Výstavě umění ve
Florencii) a čestnými členstvími v různých československých a
mezinárodních kulturních institucí (např. Umělecká beseda slovenská,
Národopisná společnost československá, Unie slovanských novinářů,
Společnost pro hudební výchovu) získal oficiální ceny: Řád práce (1954),
Zasloužilý (1959) a Národní (1968) umělec, Národní cena Slovenské
socialistické republiky (1975), Řád republiky (1979) či Řád Tomáše
Garrigua Masaryka III. třídy in memoriam (1991).
- Významný a
všestranný český a slovenský dokumentární filmař, sběratel, etnograf,
fotograf, kameraman, režisér, tvůrce, hudební vědec, spisovatel, pedagog
a profesor Karel Plicka zemřel v Praze ve vysokém nedožitém věku
devadesáti tří let. Pohřben je na Národním hřbitově ve městě Martin na
Slovensku. Na jeho počest vznikly filmové i televizní dokumenty
(například v letech 1970 a 1994), byly napsány knižní monografie,
otevřeno muzeum ve slovenské Blatnici a vydána poštovní známka (2008).
-
-
Další osobnosti a zajímavosti
- Náš výčet
filmových osobností spjatých s Českou Třebovou by nebyl úplný, kdybychom
se nezmínili o dvou osobnostech, které svou činností spadají do jiných
oborů. Významný rodák, spisovatel, novinář, kritik, překladatel,
politik, poslanec a senátor František Václav Krejčí (4. 10. 1867
Česká Třebová – 30. 9. 1941 Praha) byl autorem původního námětu pro
filmové drama Svítání (1933) scenáristy Otakara Vávry a režiséra
Václava Kubáska. Jedná se o první český zvukový film, který se významně
zaobírá sociální tématikou.
-
- Hudební skladatel
a dirigent Jindřich Praveček mladší (28. 6. 1909 Výprachtice –
11. 2. 2000 Pardubice), jenž s rodinou několik let žil a studoval v
České Třebové, nahrál pro hudební komedii Jána Kadára a Elmara Klose
Hudba z Marsu (1955) jako dirigent Ústřední hudby Československé
lidové armády filmovou hudbu (ještě společně s Filmovým symfonickým
orchestrem a s Orchestrem Karla Vlacha). On sám se postavil před
filmovou kameru v úložce bělovlasého dirigenta v povídkovém snímku
Konkurs (1963) režiséra Miloše Formana. Praveček získal tituly
Zasloužilého (1964) a jako jeden z posledních i Národního (1989) umělce,
Řád práce (1984) a Cenu Senior Prix (1999) od Nadace Život umělce.
-
- Na závěr ještě
dodejme jako zajímavost, jak se město Česká Třebová odráží v českých
filmech a v dalších médiích. Ovšem tvůrci českých hraných filmů nikdy
nevyužili potenciálu města pro filmové exteriérové záběry. O převratných
a později též tragických událostech na českotřebovském gymnáziu z roku
1989 natočil režisér Jiří Krejčík svůj společensky nejvýznamnější a
cenami ověnčený dokumentární film Maturita v listopadu (2000). Ve
městě několikrát natáčela Československá a později Česká televize (např.
pořad Svátek na kolejích z roku 1972, dokument Šumné Třebové
z roku 2006, reportáže do pořadů Toulavá kamera, Ta naše
povaha česká, Hledám práci, Vzduchoplavec Kráčmera či
Svět na kolejích) a komerční televize (Víkend, Nikdo
není dokonalý).
-
-
Třináctý
díl televizního seriálu Jiřího Sequense 30 případů majora Zemana
(1974 – 1979) pod názvem Romance o nenápadné paní (1956) byl
inspirován skutečným případem z roku 1956, kdy na třebovském nádraží byl
odcizen větší počet jízdenek. Výraznou úlohu v komedii Ladislava Smoljaka
Vrchní, prchni! (1980) sehrála tříkolka Velorex českotřebovských
konstruktérů Františka a Mojmíra Stránských. Kromě toho se tříkolka
Velorex objevila i v satirické komedii Karla Steklého Všichni proti
všem (1977), v televizním filmu Zdeňka Podskalského Alfons Karásek
v lázních (1971), v televizních seriálech Dobrá voda (1982) a
Hvězdy nad Syslím údolím (1986) režiséra Františka Filipa a v
dalších televizních a dokonce též v zahraničních (nizozemský film
Momentky / Snapshots či anglický pořad Top Gear) projektech.
-
- A konečně, Česká
Třebová je často slovně zmiňována (nejčastěji jako významná železniční
stanice) v několika českých filmech (Kouzelný dům, 1939; Únos,
1952; Nevěra, 1956; Horoucí srdce, 1962; Smrt černého
krále, 1971; Alois Nebel, 2011 a další), v televizních
seriálech (Hříšní lidé města pražského, 1968; 30 případů
majora Zemana, 1974; Dynastie Nováků, 1982; Hospoda,
1996) i v zábavních a dokumentárních pořadech (Hry bez hranic,
1994; Hledání ztraceného času, 1995; Zeměkoule, 2000;
Historie železnic, 2002; Pípšoubazar, 2005).
-
- Jaroslav Lopour
-
-