Exkurze gymnázia do Osvětimi
Jednoho chladného
zářijového rána jsme si trošku přivstali a v počtu necelých padesáti
studentů jsme vyrazili na návštěvu k našim polským sousedům. Konkrétně
do bývalého koncentračního tábora v Osvětimi a do Krakova. Cesta nám i
s přestávkou trvala zhruba pět hodin. Po příjezdu do Osvětimi nás už
očekávaly dvě průvodkyně, které si nás rozdělily do dvou skupin, abychom
si z prohlídky odnesli co nejvíce informací a dojmů. Ta začínala u brány
s nápisem ARBEIT MACHT FREI.
Byl to opravdu
zvláštní pocit chodit po cestě, kterou šli lidé na smrt. Většina expozic
byla umístěna v cihlových domcích, které byly rozčleněny do jednotlivých
bloků. K vidění byly především osobní věci vězňů – kufry, šaty, obuv,
ale i hračky či dokonce ostříhané vlasy. Nakonec jsme se také podívali
do plynových komor a k popravčí zdi. Poté jsme se přesunuli o kousek dál
do Březinky, druhé části táborového komplexu. Byl to obrovský areál se
zděnými i dřevěnými domky. Zde před svou smrtí přebývali vězni za
otřesných podmínek, jako byl hlad, zima, nemoci. Došli jsme tichým
krokem až k pomníku věnovanému památce nevinných obětí. Vedle něj se
nacházely ruiny jedné z plynových komor a malé jezírko s popelem
zesnulých. Po takovémto zážitku si snad každý začal vážit svého života o
něco více.
Abychom ale viděli
z bohatství polské země i to lepší, navštívili jsme centrum Krakova
s hradem Wawelem, který jsme si zvenčí také krátce prohlédli. Den jsme
zakončili prohlídkou hlavního krakovského náměstí a pak už se jen
pohodlně usadili do autobusu a s pěknými vzpomínkami jsme za hudebního
doprovodu vyrazili na dlouhou cestu domů.
Nutno také dodat, že
nás po celou dobu doprovázeli paní profesorka Vašinová a pan profesor
Wątroba, kterým tímto děkujeme stejně tak jako škole za realizaci celého
zájezdu.
Adam Freudl, 3.C Foto: Martin Knytl, 4.C
V plavecké soutěži českých měst
skončilo Ústí sedmé, ve Třebové se štafeta neplave
22. ročníku Plavecké soutěže měst na 500 x 100 metrů se 2. října
2013 na krytém plaveckém bazénu v Ústí nad Orlicí zúčastnilo 296 plavců,
kteří získali 2912 soutěžních bodů. Celkově se tak Ústí nad Orlicí
umístilo sedmé v kategorii měst do 20 000 obyvatel.
„V Ústí nad Orlicí letošní účast přesáhla tu loňskou, plavání je
ve městě na vzestupu. Hodně nás potěšila vysoká účast plavců i jejich
generační pestrost. Zejména pro školní mládež je důležité získat
k plavání pozitivní vztah a podobné soutěže k tomu přispívají“
uvedla Veronika Krajová, vedoucí úseku Rekreační služby z městské
společnosti Tepvos, která plavecký bazén provozuje. Plavecká soutěž měst
každoročně přivede do českých bazénů pravidelné i sváteční plavce všech
věkových kategorií. Boduje se prvních 250 účastníků, aby nebyla
zvýhodněna větší města proti těm menším. Soutěž se koná pod záštitou
Českého olympijského výboru a její tradice začala v roce 1991. Nad
letošním ročníkem soutěže převzali patronát čeští olympionici Štěpánka
Hilgertová, Martin Doktor a Václav Chalupa. „Nejlepší čas u nás letos
v kategorii mužů zaplaval pan Michal Pech, 100 metrů volný způsob za
1:08,01 min, nejrychlejší žena, paní Věra Pajkošová, dosáhla času
1:31,6. Nejstaršímu plavci, panu Martinu Ullwrovi, bylo 65 let“
dokončila Veronika Krajová. Více informací najdete na
www.tepvos.cz nebo na
www.ustinadorlici.cz.
-
Svitavy čeká od soboty uzavírka průtahu města
- Pardubice (3. 10. 2013) - Silnice
I/43 na průtahu městem Svitavy bude od 5. října do 22. listopadu zcela
uzavřena. Neprůjezdná bude od kruhového objezdu v centru (křižovatka
se silnicí I/34) po křižovatku se silnicí I/35 za městem Svitavy (směr
Litomyšl). Důvodem je rekonstrukce vozovky. Délka uzavřeného úseku je
čtyři kilometry.
- Obousměrná objízdná trasa vede po silnici
I/43 přes kruhový objezd a dále po silnici I/34 směrem na Koclířov až
po křižovatku se silnicí I/35, dále po silnici I/35 až po křižovatku
se silnicí I/43. Délka objízdné trasy je asi 8,5 kilometru.
-
-
Letos se daří rekordně
opravovat silnice, kraj má zásobu projektů
- Pardubice (2. 10. 2013) – Přísun prostředků do oprav a
rekonstrukcí silnic bude zřejmě v letošním roce rekordní, ale
vzhledem ke stavu silnic II. a III. třídy to stále nestačí. Začaly
modernizace sedmi úseků silnic, které budou hrazené z evropských
fondů. Podařilo se získat kompenzaci za povodňové škody na
silnicích. V posledních dnech navíc náměstek hejtmana pro dopravu a
dopravní obslužnost Jaromír Dušek vyjednal na Ministerstvu dopravy
dotace na škody způsobené minulou zimu na krajských silnicích. Daří
se to proto, že silničáři mají připravené projekty, které jsou už
odsouhlasené samosprávou, což nebývá jinde zvykem.
- „Letní měsíce byly na našich silnicích velmi rušné. Zahájili
jsme velké stavby, na které se na řadě míst už dlouho čekalo a teď
se na ně konečně v rámci projektů Regionálního operačního programu
dostalo,“ říká náměstek Jaromír Dušek. „Například v Králíkách
se značně zvýšil podíl dopravy i díky novým rekreačním kapacitám na
Dolní Moravě a modernizace silnice směrem na křižovatku Červený
Potok byla víc než nutná. Lidé sice letos musí překousnout určité
nepohodlí, ale věřím, že výsledek nakonec ocení,“ dodává Dušek.
- Do projektů financovaných z Evropské unie patří také modernizace
ulic Teplého, Jana Palacha a 17. listopadu v Pardubicích,
rekonstrukce povrchů silnic v Horní Čermné a Dolní Čermné, průtah
Dašicemi a Chornicemi a modernizace úseků Polička – Sebranice a
Třebařov – Staré Město. Největší stavba, Nový Dvůr – Nerozhovice,
bude zahájena v příštím roce. Většina uvedených staveb bude hotová
v průběhu roku 2014 nebo na začátku roku 2015. Jejich celková
hodnota v plánovaných cenách je přibližně 550 milionů korun.
Částku 122 milionů korun získal Pardubický
kraj na odstraňování povodňových škod na silnicích od Státního fondu
dopravní infrastruktury. Ze svého rozpočtu k tomu přidá ještě
dalších 21 milionů. Přestože červnové povodně nezasáhly kraj v tak
velkém měřítku jako jiné regiony České republiky, stačila velká voda
na silnicích napáchat stamilionové škody. Nejvíce byly postiženy
nejen kryty vozovek, ale především mosty a opěrné zdi a také podloží
silnic, a to zejména na Chrudimsku a Pardubicku.
- Správa a údržba silnic Pardubického
kraje provedla monitoring stavu povrchů silnic II. a III. třídy po
zimě 2012/2013. „Ze zprávy vyplývá velmi závažný stav krajských
silnic. Na jeho celkové řešení nemáme jako zřizovatel prostředky,“
uvádí Jaromír Dušek. Velkoplošné výspravy a opravy havarijních
úseků vyčíslili silničáři na 340 milionů korun. Ministerstvo dopravy
vyčlenilo na tyto účely pro celou republiku 600 milionů korun.
„Díky připraveným projektům můžeme usilovat o maximální možnou
částku z této sumy,“ komentoval situaci Dušek. K havarijním
úsekům patří v Pardubickém kraji například silnice Starý Dvůr –
Třemošnice, Luže – Štěpánov,
Litomyšl – Němčice
a další. Do majetku krajů připadly silnice II. a III. třídy
v roce 2002 převodem od státu. Částky určené na jejich správu
z rozpočtového určení daní jsou však zhruba na polovině potřeb. Bez
dlouhodobého přísunu prostředků bude podle silničářů velké množství
povrchů silnic kolem roku 2020 v havarijním stavu, a to nejen
v Pardubickém kraji.
Informace z 21. jednání Rady Pardubického kraje
Radní kraje navrhují personální změny ve společnosti OREDO
Návrh na odvolání
jednatele ve společnosti Oredo, s. r. o., za Pardubický kraj Jiřího Krále
odsouhlasili dnes krajští radní. Důvodem je jejich dlouhodobá
nespokojenost s činností jednatele při hájení zájmů regionu ve společnosti
Oredo. „S politováním musím konstatovat, že pan Král nemá již naší
důvěru, neboť neplní úkoly, které mu kraj ukládá. Vrcholem bylo vyhlášení
veřejné zakázky Oredem v hodnotě desítek milionů korun na II. fázi
projektu nového informačního systému, aniž by měl tento krok odsouhlasen
zastupitelstvem a měl oporu v rozpočtu Pardubického kraje,“ vysvětlil
důvody odvolání náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu a dopravní
obslužnost Jaromír Dušek. Radní ho chtějí nahradit Jiřím Pálkou, který
pracuje na oddělení dopravní obslužnosti Krajského úřadu Pardubického
kraje.
Ke změně dojde také na
postu předsedy dozorčí rady společnosti Oredo. Dosavadní člen dozorčí rady
Dalibor Zelený se z pracovních důvodů rozhodl na svou pozici rezignovat.
Vystřídat by ho měl rovněž úředník krajského úřadu z odboru dopravy a
dopravní obslužnosti Pavel Říha. „Obě personální změny musí ještě
odsouhlasit krajští zastupitelé a následně valná hromada společnosti Oredo.
Očekávám, že Královehradecký kraj jako padesátiprocentní vlastník
společnosti bude respektovat rozhodnutí našich zastupitelů,“ nastínil
další postup hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Zastupitelstvo
Pardubického kraje bude změny v Oredu projednávat 31. října na svém
mimořádném jednání.
Pardubický kraj z důvodu
nespokojenosti starostů obcí a cestujících s organizací jízdních řádů
omezil spolupráci se společností Oredo již v srpnu letošního roku.
Přípravu jízdních řádů si kraj organizuje přímo prostřednictvím oddělení
dopravní obslužnosti. Jako společník v Oredu zůstává především kvůli dvěma
evropským projektům modernizace odbavovacího a infor systému.
Nemocnice už pracují společně ve
čtyřech oblastech
Rada kraje
se zabývala postupem prací na transformaci nemocnic akutní lůžkové péče.
Představenstva nemocnic se zaměřila na čtyři klíčové oblasti, a to
centralizaci obslužných činností, na společné nákupy zdravotnického
materiálu, na personalistiku a v neposlední řadě na propracování
informačních a komunikačních systémů nemocnic. V každé oblasti je sestaven
řešitelský tým a určen jeho vedoucí, který předkládá představenstvu
návrhy na konkrétní opatření. „V pěti nemocnicích se tak rozeběhly
sjednocené a z jednoho místa řízené procesy, které zahájily integraci
řízení ještě před předpokládaným spojením do jedné firmy,“ uvedl 1.
náměstek hejtman zodpovědný za zdravotnictví Roman Línek.
Hospodaření pardubické a orlickoústecké nemocnice se zlepšilo
Rada kraje
byla informována o úpravách finančních rozpočtů nemocnic. „Díky
finanční pomoci z rozpočtu kraje formou vyrovnávací platby se očekávaný
deficit letošního roku, 174,5 milionu korun, snížil o částku 48 milionů.
Účetní výsledky za osm měsíců roku naznačují, že hospodaření nemocnic je
ztrátové, ale vyvíjí se v souladu s předpoklady, u pardubické a
orlickoústecké nemocnice jsou dokonce významně lepší, byť ani tyto dvě
nemocnice nedosahují kladného výsledku hospodaření,“ informoval 1.
náměstek hejtmana zodpovědný za zdravotnictví Roman Línek.
Rada schválila vyhlášení grantů pro rok 2014
Krajští radní rozhodli o vyhlášení
grantových programů pro rok 2014 v devíti oblastech. Žadatelé budou moci
podávat projekty v oblastech
územního plánování, cestovního ruchu,
sportu a volnočasových aktivit. Kraj v grantech počítá i letos s
ekovýchovnou, péčí o životní prostředí nebo podporou začínajících včelařů.
Vyhlášeny budou rovněž granty v kultuře a památkové péči, v oblasti
sociálních věcí, podpoře rozvoje zahraničních vztahů s důrazem na
partnerské regiony. „Jenom v letošním roce bylo v rámci krajského
grantového řízení podpořeno 585 projektů za více než 45 milionů korun.
Uvědomujeme si, že pro řadu obcí, organizací, sportovních klubů, ale i
poskytovatelů sociálních služeb je to důležitá pomoc,“ řekl hejtman
Pardubického kraje Martin Netolický.
Kraj zveřejní vyhlášení grantů 7. října na
úřední desce. „Podrobné informace o jednotlivých programech, včetně
formulářů žádostí, bude možní získat na příslušných odborech krajského
úřadu a dále na internetových stránkách Pardubického kraje,“ vysvětlil
krajský radní Zdenek Křišťál. Termíny pro příjem žádostí jsou stanoveny
v konkrétních programech a jsou dva. Žadatelé mohou podávat projekty do
30. listopadu 2013 nebo do 15. ledna 2014.
Více informací:
www.pardubickykraj.cz, odkaz
Dotační programy a granty,
pododkaz Probíhající grantové programy.
Hlasujte pro
Ing. Aleše Spirmana
Hlasování foto soutěž "Můj SECA projekt
2013"
Hlasujte a vyberte tak nejlepší projekt
ze SECA palubek, latí, prken, hranolů či
podlah.
Pro první tři projekty s nejvíce hlasy
máme připraveny zajímavé ceny.
1. Horské kolo
2. LED televizi 107cm
3. zahradní set (elektrický gril s povrchem
Terracota a vábnička na komáry).
Hlasování začíná: 1.
10. a končí 31.10. 2013.
Hlasovat lze: z jednoho
počítače (z jedné IP adresy), jednou za 24
hodin.
Projekt: Masivní podlaha ze
severské borovice na statku č.8
http://www.secacz.cz/soutez-2013/hlasovani/
Klikněte a hlasujte! Ing. Aleš Spirman děkuje za
Vaše hlasy.
|