-
JANA VONÁŠKOVÁ
NOVÁKOVÁ - housle
JIŘINA DVOŘÁKOVÁ MAREŠOVÁ - varhany
- PROGRAM
G. Frescobaldi (1583 - 1643): Toccata sesta (Il secondo libro di
toccate)
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750): Koncert pro housle a moll, BWV
1041 (I. bez označení - II. Andante - III. Allegro assai)
Wer nur den lieben Gott, BWV 642
Air (z orchestrální Suity č. 3, D dur, BWV 1068)
Partita č. 3 E dur pro sólové housle, BWV 1006 (Preludio, Loure, Gavotte
en Rondeau)
Johann Pachelbel (1653 - 1706): Ciaccona in F
Gaetano Pugnani - Fritz Kreisler (1875 - 1962): Preludium a Allegro
Josef Mysliveček (1737 - 1781): Sonata II, G dur: Andantino -
Minuetto - Trio
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791): Allegro z Koncertu G dur, K
216
-
- Obě protagonistky koncertu přijely do České Třebové z Prahy osobním
automobilem. V pátečním vysokém odpoledním provozu se poněkud zdržely,
takže měly na seznámení s nástrojem a přípravu koncertu jen o něco více
než hodinu. Vlakem ale jet nemohly, přivezly si totiž s sebou malý
varhanní nástroj, jen se dvěma rejstříky. Nejde o nástroj historický, byl
vyroben asi před pěti lety. Je mobilní a pro malé komorní prostory vhodný.
Varhanice Jiřina Dvořáková Marešová jej před koncertem představila
posluchačům. Jeho nespornou výhodou je, že jej lze postavit dopředu před
posluchače, kteří mají možnost hudebníky při koncertu sledovat. Takto si
publikum vyslechlo Koncert pro housle a moll, J.S. Bacha, kde tišší
varhanní nástroj nechal dobře vyniknout houslovému partu. Ve srovnání však
barokní varhanní nástroj před lety restaurovaný českotřebovským varhanářem
Josefem Poukarem však ukázal, že dokáže mnohem víc. Jeho přednosti
dokázala Jiřina Dvořáková dobře využít.
- Na koncertu v rotundě sv. Kateřiny byla tradičně dobrá návštěva,
návštěvníci si odnášeli z koncertu hluboké dojmy. Příští pátek 24.10. od
19 hodin bude varhanní festival zakončen koncertem v kostele sv. Jakuba,
na kterém vystoupí studentky Akademie múzických umění z Prahy
MARIE ZAHRÁDKOVÁ a IVANA MICHALOVIČOVÁ.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JANA VONÁŠKOVÁ -
NOVÁKOVÁ
-
Své
hudební vlohy, pravděpodobně po matce, rozvíjela již od dětství. V osmi
letech byla druhá v mezinárodní Kocianově houslové soutěži pro mladé
talenty, toto umístění ještě pětkrát obhájila. Pražskou konzervatoř
absolvovala v létech 1997 až 2000, v průběhu studia debutovala s Českou
filharmonii pod vedením Jiřího Bělohlávka. V roce 2000 získala 1. cenu na
Mezinárodní soutěži mladých houslistů Karola Lipińskiego a Henryka
Wieniawskiego v polském Lublinu a vyhrála soutěž interpretů vážné hudby
Talent roku 2000, za což získala stipendium na Royal College of Music v
Londýně. Nemenším úspěchem bylo získání stipendia v Orpheus Club
Scholarship, které ji dovolilo pokračovat ve studiu hry na housle u prof.
Felixe Andrievského. Dále se účastnila mistrovských kurzů prof. Roberta
Szredera a prestižních houslových kurzů v Keshet Eilon Music Center v
Izraeli u prof. Vadima Gluzmana a Gyorgy Pauka. Svá celkem pětiletá studia
na Royal College of Music ukončila v roce 2005 s titulem bakaláře.
Dvouleté magisterské studium na AMU v Praze pod vedením profesora Václava
Snítila zakončila v roce 2007.
Mezitím pilně vystupovala, roku 2001 obdržela ve Štrasburku Evropskou cenu
a v roce 2002 se stala jedním ze tří vítězů Young Concert Artists Trust v
Londýně, což ji přineslo nabídky na koncertování v prestižních sálech,
jakými jsou Wigmore Hall v Londýně, Bridgewater Hall v Manchesteru, St.
David’s Hall v Cardiffu, a dále na festivalech ve městech Chester,
Leamington, Gower, Bath, King’s Lynn, Mecklenburg, ale také v roce 2002 na
Pražském jaru. Tyto významné koncerty absolvovala spolu se svým bratrem,
klavíristou Petrem Novákem, který je jejím pravidelným klavírním
partnerem. Mimo svých zahraničních vystoupení se roku 2001 zúčastnila
vánočního koncertního turné s českým houslovým virtuosem Václavem
Hudečkem. Roku 2003 se stala laureátkou festivalu Juventus ve francouzském
Cambrai.[
V roce 2003 přijala Jana Vonášková-Nováková nabídku violoncellisty Jana
Páleníčka k práci ve špičkovém komorním souboru Smetanově triu, jehož
třetím členem je klavíristka Jitka Čechová. Mimo hraní v triu koncertuje
často sólově nebo v duetu se s bratrem Petrem (klavír), s manželem
Václavem Vonáškem (fagot), s Janou Vavřínkovou-Douchovou (viola) nebo také
s význačnými českými a zahraničními orchestry.
JIŘINA DVOŘÁKOVÁ
– MAREŠOVÁ
-
Vystudovala
hru na varhany na Konzervatoři v Praze ve třídě prof. Josefa Popelky. V
loňském roce dokončila svá studia na Hudební fakultě Akademie múzických
umění v Praze, kde studovala pod vedením doc. Jaroslava Tůmy, a také na
Hochschule für Musik und Theater Hamburg ve třídě prof. Wolfganga Zerera.
V současné době pokračuje ve svém studiu na Akademii múzických umění v
Praze v doktorském programu. Zároveň se účastnila mnoha zahraničních
mistrovských kurzů (Německo, Francie, Rakousko, Polsko) pod vedením
vynikajících pedagogů a interpretů, jako např. M.Haselböck, E. Ulmann, M.
Sander, M. Bouvard, L. Lohmann, E. Kooimann, H. Franke, atd. V roce 2004
se stala finalistkou Mezinárodní soutěže ve varhanní improvizaci v
rakouském Schläglu a v roce 2006 semifinalistkou mezinárodní interpretační
soutěže Pražské jaro.
V současné době pokračuje ve svém studiu na Akademii múzických umění v
Praze v doktorském programu. Zároveň se účastnila mnoha zahraničních
mistrovských kurzů (Německo, Francie, Rakousko, Polsko) pod vedením
vynikajících pedagogů a interpretů.
|