JANA VONÁŠKOVÁ NOVÁKOVÁ - housle           JIŘINA DVOŘÁKOVÁ MAREŠOVÁ - varhany  

PROGRAM
G. Frescobaldi (1583 - 1643): Toccata sesta (Il secondo libro di toccate)
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750):  Koncert pro housle a moll, BWV 1041  (I. bez označení - II. Andante - III. Allegro assai)
Wer nur den lieben Gott, BWV 642 
Air (z orchestrální Suity č. 3, D dur, BWV 1068)
Partita č. 3 E dur pro sólové housle, BWV 1006 (Preludio, Loure, Gavotte en Rondeau)
Johann Pachelbel (1653 - 1706):  Ciaccona in F
Gaetano Pugnani - Fritz Kreisler (1875 - 1962):  Preludium a Allegro
Josef Mysliveček (1737 - 1781):  Sonata II, G dur: Andantino - Minuetto - Trio
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791):  Allegro z Koncertu G dur, K 216
 
Obě protagonistky koncertu přijely do České Třebové z Prahy osobním automobilem. V pátečním vysokém odpoledním provozu se poněkud zdržely, takže měly na seznámení s nástrojem a přípravu koncertu jen o něco více než hodinu.  Vlakem ale jet nemohly, přivezly si totiž s sebou malý varhanní nástroj, jen se dvěma rejstříky. Nejde o nástroj historický, byl vyroben asi před pěti lety. Je mobilní a pro malé komorní prostory vhodný.  Varhanice Jiřina Dvořáková Marešová jej před koncertem představila posluchačům. Jeho nespornou výhodou je, že jej lze postavit dopředu před posluchače, kteří mají možnost hudebníky při koncertu sledovat. Takto si publikum vyslechlo Koncert pro housle a moll, J.S. Bacha, kde tišší varhanní nástroj nechal dobře vyniknout houslovému partu. Ve srovnání však barokní varhanní nástroj před lety restaurovaný českotřebovským varhanářem Josefem Poukarem  však ukázal, že dokáže mnohem víc. Jeho přednosti dokázala Jiřina Dvořáková dobře využít.
Na koncertu v rotundě sv. Kateřiny byla tradičně dobrá návštěva, návštěvníci si odnášeli z koncertu hluboké dojmy. Příští pátek 24.10. od 19 hodin bude varhanní festival zakončen koncertem v kostele sv. Jakuba, na kterém vystoupí   studentky Akademie múzických umění z Prahy MARIE ZAHRÁDKOVÁ a IVANA MICHALOVIČOVÁ.
 
 
JANA VONÁŠKOVÁ - NOVÁKOVÁ

Své hudební vlohy, pravděpodobně po matce, rozvíjela již od dětství. V osmi letech byla druhá v mezinárodní Kocianově houslové soutěži pro mladé talenty, toto umístění ještě pětkrát obhájila. Pražskou konzervatoř absolvovala v létech 1997 až 2000, v průběhu studia debutovala s Českou filharmonii pod vedením Jiřího Bělohlávka. V roce 2000 získala 1. cenu na Mezinárodní soutěži mladých houslistů Karola Lipińskiego a Henryka Wieniawskiego v polském Lublinu a vyhrála soutěž interpretů vážné hudby Talent roku 2000, za což získala stipendium na Royal College of Music v Londýně. Nemenším úspěchem bylo získání stipendia v Orpheus Club Scholarship, které ji dovolilo pokračovat ve studiu hry na housle u prof. Felixe Andrievského. Dále se účastnila mistrovských kurzů prof. Roberta Szredera a prestižních houslových kurzů v Keshet Eilon Music Center v Izraeli u prof. Vadima Gluzmana a Gyorgy Pauka. Svá celkem pětiletá studia na Royal College of Music ukončila v roce 2005 s titulem bakaláře. Dvouleté magisterské studium na AMU v Praze pod vedením profesora Václava Snítila zakončila v roce 2007.
Mezitím pilně vystupovala, roku 2001 obdržela ve Štrasburku Evropskou cenu a v roce 2002 se stala jedním ze tří vítězů Young Concert Artists Trust v Londýně, což ji přineslo nabídky na koncertování v prestižních sálech, jakými jsou Wigmore Hall v Londýně, Bridgewater Hall v Manchesteru, St. David’s Hall v Cardiffu, a dále na festivalech ve městech Chester, Leamington, Gower, Bath, King’s Lynn, Mecklenburg, ale také v roce 2002 na Pražském jaru. Tyto významné koncerty absolvovala spolu se svým bratrem, klavíristou Petrem Novákem, který je jejím pravidelným klavírním partnerem. Mimo svých zahraničních vystoupení se roku 2001 zúčastnila vánočního koncertního turné s českým houslovým virtuosem Václavem Hudečkem. Roku 2003 se stala laureátkou festivalu Juventus ve francouzském Cambrai.[
V roce 2003 přijala Jana Vonášková-Nováková nabídku violoncellisty Jana Páleníčka k práci ve špičkovém komorním souboru Smetanově triu, jehož třetím členem je klavíristka Jitka Čechová. Mimo hraní v triu koncertuje často sólově nebo v duetu se s bratrem Petrem (klavír), s manželem Václavem Vonáškem (fagot), s Janou Vavřínkovou-Douchovou (viola) nebo také s význačnými českými a zahraničními orchestry.

JIŘINA DVOŘÁKOVÁ – MAREŠOVÁ

Vystudovala hru na varhany na Konzervatoři v Praze ve třídě prof. Josefa Popelky. V loňském roce dokončila svá studia na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze, kde studovala pod vedením doc. Jaroslava Tůmy, a také na Hochschule für Musik und Theater Hamburg ve třídě prof. Wolfganga Zerera. V současné době pokračuje ve svém studiu na Akademii múzických umění v Praze v doktorském programu. Zároveň se účastnila mnoha zahraničních mistrovských kurzů (Německo, Francie, Rakousko, Polsko) pod vedením vynikajících pedagogů a interpretů, jako např. M.Haselböck, E. Ulmann, M. Sander, M. Bouvard, L. Lohmann, E. Kooimann, H. Franke, atd. V roce 2004 se stala finalistkou Mezinárodní soutěže ve varhanní improvizaci v rakouském Schläglu a v roce 2006 semifinalistkou mezinárodní interpretační soutěže Pražské jaro.
V současné době pokračuje ve svém studiu na Akademii múzických umění v Praze v doktorském programu. Zároveň se účastnila mnoha zahraničních mistrovských kurzů (Německo, Francie, Rakousko, Polsko) pod vedením vynikajících pedagogů a interpretů.