-
Sklář z
Vysočiny Jaroslav Svoboda (*1938)
-
Galerie
Aimar a její majitel Luděk Petraš nabídla ve čtvrtek 7. listopadu
českotřebovské veřejnosti Setkání s autorem, skláře, výtvarníkem a
designérem Jaroslavem Svobodou, jehož práce nově zřízená galerie
vystavuje od počátku své činnosti. Autora Jaroslava Svobodu, který
přijel do České Třebové se svou manželkou, představil Luděk Petraš.
Hlavní slovo měl ovšem Jaroslav Svoboda, který dokázala velmi
poutavým způsobem hovořil o práce své sklářské hutě AGS v Karlově,
nedaleko Nového Města na Moravě. K vyprávění bylo možné na
velkoplošné obrazovce sledovat závěry z výroby a úpravy
sklářských exponátů, záběry z firemní galerie i vystavených
exponátů na řadě výstav. Do galerie přišlo na setkání s
Jaroslavem Svobodou tolik zájemců, že byl prostor galerie
zaplněn, ale současně byl dostatečný prostor na dotazy a
cennou diskuzi, byla to vzácná příležitost si pohovořit s tak
vynikajícím odborníkem a uznávaným umělcem. Sklářská tvorba
Jaroslava Svobody je uznávána také z hranicemi republiky....
-
-
Jaroslav
Svoboda se dostal do kontaktu se sklářskou tvorbou už v
útlém věku, v brusičské dílně svého otce, který pracoval pro sklárnu
Inwald v Poděbradech. Nebylo proto divu, že mladý Jaroslav byl
poslán na sklářskou školu do Železného Brodu. Nicméně jeho pozdější
vysokoškolské vzdělání se ubíralo poněkud jiným směrem, než tomu
bylo u většiny sklářských výtvarníků. Ovlivněn všestranně kulturní
atmosférou brusičského ateliéru Ústředí uměleckých řemesel se
pokoušel psát texty písní a povídky, ale sklo ho nakonec přitáhlo k
sobě takovou silou, že začal intenzivně kreslit a při práci v letech
1966–70 studoval historii na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy
v Praze. Zdá se být zřejmým, že toto spojení praktické tvorby a
výsostně teoretického studia určilo jednou provždy Svobodův přístup
k volné tvorbě a designu i k řídící a manažerské práci. Už jako
vedoucí sklářské huti ve Škrdlovicích se intenzivně staral o
technický rozvoj sklárny, avšak stejně důležitá se mu jevila péče o
výtvarnou úroveň produkce huti.
Prostřednictvím sklářských sympozií zval ke spolupráci přední
sklářské tvůrce, když se mu ale zdálo, že tato spolupráce přináší
své ovoce v rozvíjejícím se mistrovstvím dělníků v huti, ale
neprojevuje se příliš v běžné výrobě, pustil se s velikou vervou do
navrhování rozsáhlých kolekcí stolních a dekorativních předmětů pro
Škrdlovickou huť. Zkoušel přitom znovu oživovat už opomíjené
techniky a hledal cesty, jak využívat netradiční spojení technických
a výtvarných konceptů jak v designu, tak ve volné tvorbě. Po roce
1990 si Jaroslav Svoboda splnil sen snad každého sklářského tvůrce
mít možnost vzorovat ve své vlastní huti a tak postupně zvětšoval v
Karlově, vzdáleném zhruba jeden kilometr od Škrdlovic, původní malou
dílnu až do dnešní podoby významného sklářského podniku v srdci
Českomoravské vrchoviny,“ popisuje uměleckou a životní dráhu
Jaroslava Svobody Ivana Vyčítalová z Glass galerie Svoboda.
Sklárna AGS Svoboda se nachází v malé vesničce Karlov
na Českomoravské vrchovině u Žďáru nad Sázavou blízko rybníka Velké
Dářko. Vyrábí ručně tvarované hutnické sklo: vázy, mísy, květiny,
svícny, broušené sklo, lampy atd. Významnou částí produkce je
individuální tvorba autorských originálů a prací Jaroslava Svobody.
-
- Setkání s autory vystavených prací budou v galerii Aimar
pokračovat. "Nebudeme zde pořádat tzv. "vernisáže" nových
nových výstav, výstavní exponáty obměňujeme podle kontaktu a
zájmu s dalšími výtvarníky, říká Luděk Petraš, majitel
galerie. "Místo toho budou v naší galérii pořádána
"setkání s autory", na kterých bude možné poznat autora lépe
než z jeho exponátů, prohlédnout si prezentace jeho dalších
nevystavených prací a dozvědět se více o jeho tvorbě, výstavní
činnosti, záměrech a možnostech, také o způsobu jeho práce. První
setkání s Jaroslavem Svobodou bylo první, myslím, že i
vydařené, bezprostřední. Za autora mohu říci, že se u nás
cítil velmi dobře, dodal Luděk Petraš.
-
-

-

-

-

-

-

-

-

-

-
-
|