-
- Sledovaná stavba kontejnerového překladiště Metrans v České Třebové
byla koncem prosince dokončena a od 7. ledna 2013 tak byl zahájen ostrý
provoz celého terminálu. Toho dne přijelo do České Třebové několik
kontejnerových vlaků, další zase po překládce odjely. Jeřáby začaly
překládat kontejnery, ukládat na odkladná místa v areálu, další
kontejnery různých velikostí a konstrukcí jsou nakládány na vagony, nebo
auta, která zajišťují svoz a rozvoz k zákazníkům v regionu. Část
činností spojených s terminálem vykonávají pracovníci Metransu, kteří se
rychle zapracovávají v nových činnostech. Odbavení vlaků a větší část
posunu je zajišťováno pracovníky ČD Carga. Většina kontejnerových vlaků
v první dny provozu odvezly rovněž ČD Cargo svými lokomotivami. Ve větší
míře se nyní v České Třebové v čele těchto vlaků objevují modernizované
lokomotivy řady 363.5. Blízkost terminálu má vliv i pro provoz
seřaďovacího nádraží, ve větší míře se v kolejišti objevují kontejnerové
vozy, které se zařazují samostatně, nebo v menších skupinách do
nákladních vlaků určených do stanic v celé republice i dalších zemí, kam
doposud nesměřují ucelené kontejnerové vlaky. Provoz nového
kontejnerového terminálu se rozjíždí a v květnu by mělo do a z České
Třebové s přímým určením na terminál Metrans směřovat 25 párů vlaků za
24 hodin. Některé vlaky budou určené na další terminály v České
republice (Praha Uhřiněves, Havířov, Lípa nad Dřevnicí), další budou
směřovat do zahraničí (Hamburg, Bremerhaven, Dunajská Streda apod.) Vše
bude pochopitelně záviset na požadavcích zákazníků. Pro Českou Třebovou
a okolí má tento terminál také přínos v další zaměstnanosti nejen na
samotném terminálu, který se bude rozšiřovat, ale také pro další firmy,
které mají nyní možnost využít kontejnerovou přepravu. Tato přeprava se
stále vyvíjí a rozšiřuje a doprava na delší vzdálenosti po železnici
v kontejnerech má budoucnost. Již dnešní nabídka různých typů kontejnerů
uspokojuje stále větší množství přepravců a je univerzální. Existují
nejen obyčejné kontejnery, ale také kontejnery chladicí, na kapalné i
sypké zboží, rozměrnější zboží apod.
Pavel Stejskal
-
-
- Obr. 01: Pohled na
terminál z pohledu strojvedoucího ještě před ostrým provozem.
-
-
Obr. 02: Lokomotiva ČDC na terminálu koncem minulého roku
při poznání nového pracoviště pro pracovníky ČDC.
-
-
Obr. 03: Lokomotiva ČDC 363.514 v odjezdové skupině Č.
Třebové v čele kontejnerového vlaku do Prahy Uhřiněvsi.
-
-
Obr. 04: Lokomotiva 363.015 v reklamním nátěru ČDC připravena k odjezdu
s kontejnerovým vlakem v husté chumelenici v České Třebové.
-
Obr. s titulkem nahoře: Pohled na nádraží v České Třebové se od 7. 1. 2013
změnil. Větší část vlaků zde nyní bude kontejnerových směřujících z nebo
na terminál Metrans.
-
-
|