Proč musíme platit v terminálu tak vysoké parkovné

Odposlechnuto: už z principu v podzemním terminálu neparkuju

Jel jsem ve středu expresem Vsacan do Prahy.  Nechtě jsem  musel v kupé vyslechnout názory cestujících na dopravní spojení, jízdní řád a parkování v českotřebovském terminálu. Tu první spontánní repliku proslovenou cestující maminkou, která zřejmě nebyla z České Třebové, do mobilního telefonu jsem si pro jistotu přesně napsal: "Ve Třebové auto zaparkovaný nenechám, už z principu. Postavili tam velké podzemní parkoviště, naslibovali hory doly a teď už jen vybírají nekřesťanské parkovné...." Styděl jsem se. Potom ještě  vícekrát. Byl jsem pozván do Senátu na setkání senátorů se zástupci médií a bylo jich tam docela dost právě z našeho Pardubického kraje. Domů jsme pak jeli v noci obsadili jsme společné kupé a znovu přišla řeč i na naše parkování před nádražím. Musel jsem od všech, kteří  pak ze Třebové jeli dál autem, odrážet dotazy proč děláme takovou politiku, která nemůže přinášet žádné kladné hodnocení ani od Třebováků ani od těch z okolí, pro které by měl náš terminál také sloužit.  Snažil jsem se to vysvětlit, ale asi jsem nepochodil, Hovořili o megalomanii, kterou máme dělat až když na to budeme mít, o službě občanům, o tom, že jim žádný zaměstnavatel nezaplatí  při služební cestě do Prahy celodenní parkovné v terminálu a že si tedy musí najít pro parkování jiná místa nebo jet s kolegy autem (hlavně v létě). Snaha vyhnout se parkování v terminálu je velmi častá, již vžitá, je také pochopitelná. Rostou přece náklady na všechno.  Dopravní terminál v České Třebové dostal do vánku přívlastek  DRAHÝ - NEPARKOVAT a to není lichotivé, co nám je platné že byl několikrát oceněn....  Na tomto místě bych mohl skončit, ale půjdu dál.
 
Proč je vlastně tak drahý (vždyť přece návratnost investice se nevyžaduje)? Každé parkoviště vydělává peníze, proč nevydělává  to naše podzemní?  Náklady na osvětlení, ventilaci, výtah či eskalátor a snad i jednoho pracovníka nemohou být horentní sumou. Otázku jsem již několikrát pokládal různým lidem a dostal více odpovědí. 
 
Celý dopravní terminál Jana Pernera byl po dokončení pronajat (po  veřejném vyhlášení záměru) městské společnosti Eko Bi na dobu 5 let. Částka za sjednaný pronájem je poměrně vysoká a dosahuje cca 1,8 mil. Kč!!!  Nájemce má příjem z parkovného,  pronajímá autobusový terminál, platí provozní náklady....  Zakopaný pes je ve vysoké částce nájemného.
Proč musí město tak draho pronajímat dokončenou  veřejně prospěšnou dopravní stavbu své vlastní  (byť díky skládce TKO bohaté ) městské společnosti?  Proč nestačí nájem 1 koruna  nebo podobných pouhých 7200 Kč jako v případě zimního stadionu nebo skiareálu Peklák?  Kdyby nemuselo Eko Bi platit tak vysoký  "dobrovolně sjednaný" nájem  jistě by mohlo být parkovné jistě poloviční  vše více využito.
 
Kdo sjednal tak vysoké nájemné? Byla to rada města, výše nájemného je její výsostné právo, do toho ostatní zastupitelé nemluví. Někdy není ani přímo částka parkovného uváděna ani v usneseních. Některé nájmy jsou symbolické, jiné naopak komerční, tržní. 
 
Proč bylo sjednáno tak vysoké nájemné?   Něco o tom vím, ale nevím, zda to vystihnu zcela přesně. Odpověď na tuto otázku je však třeba získat. Pokud žádné "proto" neexistuje, bylo by to velmi podivné.  
 
První vysvětlení, které jsem  na tuto otázku dostal, bylo píše vyhýbavou odpovědí asi v tom smyslu, že je v podmínkách dotace, kterou jsme získali, aby provoz terminálu zajistila po dobu 5 let speciální profesionální organizace. Považuji to za hloupost, na Pekláku žádná taková podmínka nebyla, a máme tam symbolické nájemné, jinak se skiareál neuživí. Komplikace u terminálu snad byly v tom, že  ne celá investice, ale jen její část, zhruba polovina byla označena jako uznatelné náklady, zbytek byla vlastně investiční akce samotného města  (tedy ze svého).  Tomuto vysvětlení  moc nerozumím, asi není ani moc přesně formulováno.
Druhé vysvětlení se mi zdá logičtější: Při stavbě nám Finanční úřad vracel mimořádně velkou částku jako DPH a tím byla celá stavba vlastně lacinější, než by byla, kdyby město nebylo plátcem DPH. Stát ovšem přitom přišel o dost milionů a má zájem na tom, aby se mu z této investice zase DPH vracelo. Proto byla tedy stanovena (zřejmě po dohodě s finančním úřadem) pětiletá lhůta komerčního pronájmu. Z příjmu nyní musíme naopak DPH platit a tím státu, tedy finančnímu úřadu zase nějakou daň z přidané hodnoty vracíme.  Takže nyní běží teprve třetí rok z období komerčního parkování.
To tedy vlastně znamená, že investice do dopravního terminálu byla vlastně dražší než bylo uvedeno, že  to tímto způsobem nyní investici doplácíme. Ddělají to ovšem především draze parkující motoristé. Část z příjmů za parkování platí také ČSAD za provoz  autobusového terminálu. Je však zajímavé, že zde komerční nájem sjednán  nebyl. Veškeré břímě tak nesou motoristé a (bohatá?) společnost Eko Bi? Opravdu si vybrala Eko Bi tento pronájem terminálu dobrovolně, když údajně podle alespoň zprávy za první rok na něm nevydělává?  Rozpočet města byl alespoň  dosud opravdu neprůhledný a vedl i k domněnkám, zda zase nejsou některé jiné finanční toky, kterými je provedena kompenzace tohoto nevýhodného nájmu.
 
Divím se ovšem tomu, proč toto zdůvodnění nebylo veřejně nikde publikováno, neb je v podstatě příčinou  všeho, co musíme nyní zřejmě po dobu pěti let ve městě snášet: drahého parkování,   rozsáhlé zóny zákazu stání atd... 
 
Opravdu nešlo řešit  vrácení DPH jiným způsobem tak, abychom na to nemuseli doplácet? Dá se ještě současná situace nějak změnit nebo musíme čekat 5 let?  Renomé drahého parkování  už asi České Třebové nikdo nevezme.

Nyní byly realizovány sezónní slevy  dlouhodobého parkování, přes zimu se parkování  v podzemí zlepšilo.

Ovšem zásadní problém se neřeší: tedy zrušení drahého komerčního pronájmu pro městskou společnost za  poskytování veřejné služby, která má jistě také vliv na obraz našeho města v okolí.  Snažil jsem se hledat různé možnosti jak zlevnit parkovné, ale na problém vysokého komerčního pronájmu ze stany města jsem narazil až při kontrole nájemních smluv města v rámci činnosti kontrolního výboru. Musím říci, že mne předtím ani nenapadlo, že by mohla taková situace nastat a  že by se mohla tato pro parkující motoristy velmi nevýhodná smlouva před veřejností vlastně utajit.

Tady je ten zakopaný pes. Eko Bi musí vydělat nejen na zajištění provozu parkoviště, ale ještě zaplatit nemalý peníz do městského rozpočtu. Nyní ceny parkovného  nebo jeho změny, třeba sezónní stanoví sám nájemce, tedy společnost Eko Bi. Projedná to sice v radě města, která tvoří  valnou hromadu této společnosti. Rada města  to pak "vezme na vědomí". Ta rada města, která předtím  stanovila pro Ekobi jako nájemce terminálu tak nepříjemné podmínky.....

Milan Mikolecký zastupitel (Koalice pro Českou Třebovou) a předseda kontrolního výboru