-
Proč musíme
platit v terminálu tak vysoké parkovné
-
Odposlechnuto:
už z principu v podzemním
terminálu neparkuju
- Jel jsem ve středu expresem Vsacan do Prahy. Nechtě jsem
musel v kupé vyslechnout názory cestujících na dopravní spojení, jízdní
řád a parkování v českotřebovském terminálu. Tu první
spontánní repliku proslovenou cestující maminkou, která zřejmě nebyla z
České Třebové, do mobilního telefonu jsem si pro jistotu přesně napsal: "Ve
Třebové auto zaparkovaný nenechám, už z principu. Postavili tam velké
podzemní parkoviště, naslibovali hory doly a teď už jen vybírají
nekřesťanské parkovné...." Styděl jsem se. Potom ještě vícekrát.
Byl jsem pozván do Senátu na setkání senátorů se zástupci médií a bylo
jich tam docela dost právě z našeho Pardubického kraje. Domů jsme pak jeli
v noci obsadili jsme společné kupé a znovu přišla řeč i na naše parkování
před nádražím. Musel jsem od všech, kteří pak ze Třebové jeli dál
autem, odrážet dotazy proč děláme takovou politiku, která nemůže přinášet
žádné kladné hodnocení ani od Třebováků ani od těch z okolí, pro které by
měl náš terminál také sloužit. Snažil jsem se to vysvětlit, ale asi
jsem nepochodil, Hovořili o megalomanii, kterou máme dělat až když na to
budeme mít, o službě občanům, o tom, že jim žádný zaměstnavatel nezaplatí
při služební cestě do Prahy celodenní parkovné v terminálu a že si tedy
musí najít pro parkování jiná místa nebo jet s kolegy autem (hlavně v
létě). Snaha vyhnout se parkování v terminálu je velmi častá, již
vžitá, je také pochopitelná. Rostou přece náklady na všechno.
Dopravní terminál v České Třebové dostal do vánku přívlastek DRAHÝ -
NEPARKOVAT a to není lichotivé, co nám je platné že byl několikrát
oceněn.... Na tomto místě bych mohl skončit, ale půjdu
dál.
-
- Proč je vlastně tak drahý (vždyť přece
návratnost investice se nevyžaduje)? Každé parkoviště vydělává peníze,
proč nevydělává to naše podzemní? Náklady na osvětlení,
ventilaci, výtah či eskalátor a snad i jednoho pracovníka nemohou být horentní sumou. Otázku
jsem již několikrát pokládal různým lidem a dostal více odpovědí.
-
- Celý dopravní terminál Jana Pernera byl po dokončení pronajat (po
veřejném vyhlášení záměru) městské společnosti Eko Bi na dobu 5 let.
Částka za sjednaný pronájem je poměrně vysoká a dosahuje cca 1,8 mil.
Kč!!! Nájemce má příjem z parkovného, pronajímá autobusový
terminál, platí provozní náklady.... Zakopaný pes je ve vysoké
částce nájemného.
- Proč musí město tak draho pronajímat dokončenou veřejně
prospěšnou dopravní stavbu své vlastní (byť díky skládce TKO
bohaté ) městské společnosti? Proč nestačí nájem 1 koruna
nebo podobných pouhých 7200 Kč jako v případě zimního stadionu nebo
skiareálu Peklák? Kdyby nemuselo Eko Bi platit tak vysoký
"dobrovolně sjednaný" nájem jistě by mohlo být parkovné jistě
poloviční vše více využito.
-
- Kdo sjednal tak vysoké nájemné? Byla to rada města, výše
nájemného je její výsostné právo, do toho ostatní zastupitelé nemluví.
Někdy není ani přímo částka parkovného uváděna ani v usneseních. Některé
nájmy jsou symbolické, jiné naopak komerční, tržní.
-
- Proč bylo sjednáno tak vysoké nájemné? Něco o tom
vím, ale nevím, zda to vystihnu zcela přesně. Odpověď na tuto otázku je
však třeba získat. Pokud žádné "proto" neexistuje, bylo by to velmi
podivné.
-
- První vysvětlení, které jsem na tuto otázku dostal,
bylo píše vyhýbavou odpovědí asi v tom smyslu, že je v podmínkách
dotace, kterou jsme získali, aby provoz terminálu zajistila po dobu 5
let speciální profesionální organizace. Považuji to za hloupost, na
Pekláku žádná taková podmínka nebyla, a máme tam symbolické nájemné,
jinak se skiareál neuživí. Komplikace u terminálu snad byly v tom, že
ne celá investice, ale jen její část, zhruba polovina byla označena jako
uznatelné náklady, zbytek byla vlastně investiční akce samotného města
(tedy ze svého). Tomuto vysvětlení moc nerozumím, asi není
ani moc přesně formulováno.
- Druhé vysvětlení se mi zdá logičtější: Při stavbě nám
Finanční úřad vracel mimořádně velkou částku jako DPH a tím byla celá
stavba vlastně lacinější, než by byla, kdyby město nebylo plátcem DPH.
Stát ovšem přitom přišel o dost milionů a má zájem na tom, aby se mu z
této investice zase DPH vracelo. Proto byla tedy stanovena (zřejmě po
dohodě s finančním úřadem) pětiletá lhůta komerčního pronájmu. Z příjmu
nyní musíme naopak DPH platit a tím státu, tedy finančnímu úřadu zase
nějakou daň z přidané hodnoty vracíme. Takže nyní běží teprve
třetí rok z období komerčního parkování.
- To tedy vlastně znamená, že investice do dopravního terminálu byla
vlastně dražší než bylo uvedeno, že to tímto způsobem nyní
investici doplácíme. Ddělají to ovšem především draze parkující motoristé.
Část z příjmů za parkování platí také ČSAD za provoz autobusového
terminálu. Je však zajímavé, že zde komerční nájem sjednán nebyl.
Veškeré břímě tak nesou motoristé a (bohatá?) společnost Eko Bi? Opravdu
si vybrala Eko Bi tento pronájem terminálu dobrovolně, když údajně podle alespoň
zprávy za první rok na něm nevydělává? Rozpočet města byl alespoň
dosud opravdu neprůhledný a vedl i k domněnkám, zda zase nejsou některé
jiné finanční toky, kterými je provedena kompenzace tohoto nevýhodného
nájmu.
-
- Divím se ovšem tomu, proč toto zdůvodnění nebylo veřejně nikde
publikováno, neb je v podstatě příčinou všeho, co musíme nyní
zřejmě po dobu pěti let ve městě snášet: drahého parkování,
rozsáhlé zóny zákazu stání atd...
-
- Opravdu nešlo řešit vrácení DPH jiným způsobem tak, abychom
na to nemuseli doplácet? Dá se ještě současná situace nějak změnit nebo
musíme čekat 5 let? Renomé drahého parkování už asi České
Třebové nikdo nevezme.
Nyní byly realizovány sezónní slevy dlouhodobého parkování, přes
zimu se parkování v podzemí zlepšilo.
Ovšem zásadní problém se neřeší: tedy zrušení
drahého komerčního pronájmu pro městskou společnost za
poskytování veřejné služby, která má jistě také vliv na obraz našeho města v
okolí. Snažil jsem se hledat různé možnosti jak zlevnit parkovné,
ale na problém vysokého komerčního pronájmu ze stany města jsem narazil až
při kontrole nájemních smluv města v rámci činnosti kontrolního výboru.
Musím říci, že mne předtím ani nenapadlo, že by mohla taková situace nastat
a že by se mohla tato pro parkující motoristy velmi nevýhodná smlouva
před veřejností vlastně utajit.
Tady je ten zakopaný pes. Eko Bi musí vydělat nejen na zajištění
provozu parkoviště, ale ještě zaplatit nemalý peníz do městského rozpočtu.
Nyní ceny parkovného nebo jeho změny, třeba sezónní stanoví sám
nájemce, tedy společnost Eko Bi. Projedná to sice v radě města, která tvoří
valnou hromadu této společnosti. Rada města to pak "vezme na vědomí".
Ta rada města, která předtím stanovila pro Ekobi jako nájemce
terminálu tak nepříjemné podmínky.....
Milan Mikolecký zastupitel (Koalice pro Českou Třebovou) a
předseda kontrolního výboru
|