Českotřebovský deník 26/2013 (1. února)                               

KARNEVAL NA PARNÍKU

Jako již tradičně v den pololetního vysvědčení 31.1 připravili vyučující na ZŠ Ústecká pro žáky 1.stupně dopoledne plné tance a soutěží se sladkými odměnami. (Foto D. Špátová)

V malém sále Kulturního centra byla zahájena putovní výstava Muzea strašidel

Muzeum strašidel vystavuje v České Třebové již podruhé. Letos přivezlo velkou expozici, která by se do Výstavní síně nevešla, proto je výstava instalována v malém sále KC a zcela jej zaplňuje. prostor je dobře využit i na jevišti. Výstava je určena především dětem, nám dospělým se může zdát poněkud přece jen "přitažená za vlasy", ale třeba to je jen povrchní dojem. na výstavu rozhodně přijďte se svými dětmi, těm se bude výstava líbit. je to výstava především pro děti. Na výstavě lze zakoupit také některé knížky pro děti nebo další souveniry.

Srovnání statistik městské policie v letech 2007 - 2012
Zajímavé je vývoj sankcionovaných dopravních přestupků v rámci města. Zatímco na začátku sledovaného období mezi přestupky převažovalo překročení rychlosti, pak od roku 2010 tento údaj ze statistik zcela mizí aby nastoupil další fenomén a to porušení zóny zákazu stání, který nabyl vrcholu v roce 2011, kdy MP evidovala 1159  těchto přestupků.  (Po určitou dobu MP rychlost měřit nesměla) V loňském roce pak počet  přestupků tohoto parkování v zóně zákazu stání klesl na polovinu. Lze spekulovat, zda je to zlepšením kázně českotřebovských motoristů (díky systematickému dohledu nad zónami zákazu stání), větším využíváním podzemního parkoviště, větší benevolencí strážníků nebo zmenšením důrazu na přestupky tohoto druhu.  Zóny máme ve městě dvě, největší zóna je kolem nádraží, druhá kolem Starého náměstí, která je ovšem vybavená parkovišti a umožňuje i krátkodobé stání. Zajímavé je že počet porušení zákazu stání (tedy zřejmě v ulicích mimo zónu) je během let poměrně stabilní a příliš se nemění. Na polovinu se snížil počet přestupků spočívajících v nezaplacení parkovného na placeném parkovišti. I zde se tedy kázeň motoristů zlepšuje. Ze statistik lze dohledat, že se městská policie působí v řadě oblastí a že se zdaleka nesoustředí jen na sledování dopravních přestupků.  Škoda, že ale zcela vypustila sledování rychlosti vozidel, přístrojové vybavení má k dispozici a mohla by alespoň periodicky preventivně působit i v této přestupkové oblasti, zejména v okolí škol a v době po školním vyučování. V době  před osmou hodinou ranní je bezpečnost školáků zajištěn poměrně dobře, odpoledne po škole to už je horší a nejen u nás. Na hlavním velmi frekventovaném tahu máme tři školy. 
 
Přehled vybraných statistických údajů z let 2007 - 2012

                                                    2007                   2008                     2009                   2010             2011             2012
Překročení rychlosti                     624x                   359x                       13x                         0                    0                  0
Neplacení parkovného                 106x                   109x                        75x                     45x                56x              47x                Parkování v zóně zákazu stání      495x                   352x                      900x                  894x            1159x             633x   


Na železniční trať Dolní Lipka – Hanušovice se dnes vrátil vlak

Dolní Lipka/Hanušovice (1. 2. 2013) – Za velkého zájmu veřejnosti vyjel dnes v 10.55 hodin po více než roční odmlce ze stanice Lichkov na železniční trať Dolní Lipka – Hanušovice motorový vlak. Nové vedení Pardubického kraje se v čele s hejtmanem Martinem Netolickým a náměstkem zodpovědným za dopravu a dopravní obslužnost Jaromírem Duškem rozhodlo na tuto trať vrátit víkendovou železniční dopravu. Cestující tak mohou pravidelně v sobotu a neděli využívat 5 párů spojů.¨„Pro obnovení víkendového provozu jsme se rozhodli, neboť je zde obrovský potenciál využití těchto spojů turisty. Jedná se o jednu z nejatraktivnějších turistických oblastí v kraji. Ne všechny cíle optimalizace dopravy byly zcela naplněny, v tomto případě navazujeme na to, co se v minulosti osvědčilo. Jsem navíc přesvědčen, že tuto změnu přivítají také cestující, kteří v oblasti Králického Sněžníku a jeho okolí žijí,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.  Kraj tímto krokem vyšel vstříc právě požadavkům veřejnosti a starostů z regionu. „Trať je ve velmi dobrém technickém stavu a právem se těší obrovské podpoře veřejnosti, která svůj názor vyjádřila tisíci podpisů také v petici. Od obnovení provozu si slibujeme lepší dopravní spojení cestujících mezi Pardubickým a Olomouckým krajem a fungování návazností v obou směrech,“ objasnil náměstek Jaromír Dušek. Jízdní řád na obnovené trati je postaven tak, aby byly zajištěny přípoje na rychlíky také v Olomouckém kraji, směrem na Jeseníky, Zábřeh na Moravě či na Šumperk. Obdobně budou fungovat i vlaky jezdící opačným směrem do Pardubického kraje. „Pro cestující je podstatné, aby se dostali do práce, za kulturou nebo nákupy. Neřeší, zda svou potřebu uspokojí ještě v Pardubickém kraji nebo v sousedním regionu. Obnovením spojů tedy bouráme pomyslné hranice, které byly v dopravní obslužnosti uměle vytvořeny tzv. optimalizací,“ řekl náměstek Dušek. Hejtman Netolický věří, že se na provozu trati bude podílet také sousední region. „Železniční trať Dolní Lipka – Hanušovice vede totiž 12 kilometrů přes jeho území a je službou také pro jeho občany. Na úrovni hejtmanů a náměstků jednáme o zapojení Olomouckého kraje,“ doplnil Netolický.
 
 

Nový informačním web k penzijní reformě spustila asociace penzijních fondů.

Během prvního měsíce, kdy byl spuštěn tzv. II. pilíř penzijní reformy, se ukázalo, že lidem chybí základní informace, Asociace proto připravila jednoduchý, přehledný a srozumitelný web, který lidem pomůže zorientovat se v reformě a jednoduše pochopit, jak vlastně II. pilíř funguje, k čemu je dobrý a komu se může vyplatit. Na stránkách najdou lidé jednoduché vysvětlení celé reformy českého penzijního systému, nejdůležitější desatero II. pilíře, rozšířené mýty i vyčerpávající seznam otázek a odpovědí.
Nové zkušenosti penzijních společností, které už měsíc nabízejí lidem vstup do druhého penzijního pilíře, ukazují, že lidem chybí zcela základní informace, jak funguje česká penzijní reforma, co je to II. pilíř, do kterého je možné vstoupit od letošního ledna, a komu se vyplatí. Asociace penzijních fondů proto dnes spustila nové informační stránky o penzijní reformě www.starnesmysli.cz.  Vznikl jednoduchý, přehledný a srozumitelný web, který lidem pomůže zorientovat se v reformě a jednoduše pochopit, jak vlastně II. pilíř funguje, k čemu je dobrý a komu se může vyplatit. Na stránkách najdou lidé jednoduché vysvětlení celé reformy českého penzijního systému, nejdůležitější desatero II. pilíře, rozšířené mýty i vyčerpávající seznam otázek a odpovědí. Stránky budou velmi živé, obden se tu objeví novinky, které se budou týkat všeho kolem reformy, a lidé budou mít možnost na webu s Asociací také diskutovat a ptát se na všechno, co je zajímá. Ke stažení tu jsou důležité zákony, ekonomické studie i dokumenty Ministerstva práce a sociálních věcí týkající se penzijního zabezpečení a penzijní reformy.