Dolní Lipka – Hanušovice  - VÍKENDOVÝ PROVOZ ZAHÁJEN


Za velkého zájmu veřejnosti vyjel dnes v 10.55 hodin po více než roční odmlce ze stanice Lichkov na železniční trať Dolní Lipka – Hanušovice motorový vlak. Nové vedení Pardubického kraje se v čele s hejtmanem Martinem Netolickým a náměstkem zodpovědným za dopravu a dopravní obslužnost Jaromírem Duškem rozhodlo na tuto trať vrátit víkendovou železniční dopravu. Cestující tak mohou pravidelně v sobotu a neděli využívat 5 párů spojů.¨„Pro obnovení víkendového provozu jsme se rozhodli, neboť je zde obrovský potenciál využití těchto spojů turisty. Jedná se o jednu z nejatraktivnějších turistických oblastí v kraji. Ne všechny cíle optimalizace dopravy byly zcela naplněny, v tomto případě navazujeme na to, co se v minulosti osvědčilo. Jsem navíc přesvědčen, že tuto změnu přivítají také cestující, kteří v oblasti Králického Sněžníku a jeho okolí žijí,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.  Kraj tímto krokem vyšel vstříc právě požadavkům veřejnosti a starostů z regionu. „Trať je ve velmi dobrém technickém stavu a právem se těší obrovské podpoře veřejnosti, která svůj názor vyjádřila tisíci podpisů také v petici. Od obnovení provozu si slibujeme lepší dopravní spojení cestujících mezi Pardubickým a Olomouckým krajem a fungování návazností v obou směrech,“ objasnil náměstek Jaromír Dušek. Jízdní řád na obnovené trati je postaven tak, aby byly zajištěny přípoje na rychlíky také v Olomouckém kraji, směrem na Jeseníky, Zábřeh na Moravě či na Šumperk. Obdobně budou fungovat i vlaky jezdící opačným směrem do Pardubického kraje. „Pro cestující je podstatné, aby se dostali do práce, za kulturou nebo nákupy. Neřeší, zda svou potřebu uspokojí ještě v Pardubickém kraji nebo v sousedním regionu. Obnovením spojů tedy bouráme pomyslné hranice, které byly v dopravní obslužnosti uměle vytvořeny tzv. optimalizací,“ řekl náměstek Dušek. Hejtman Netolický věří, že se na provozu trati bude podílet také sousední region. „Železniční trať Dolní Lipka – Hanušovice vede totiž 12 kilometrů přes jeho území a je službou také pro jeho občany. Na úrovni hejtmanů a náměstků jednáme o zapojení Olomouckého kraje,“ doplnil Netolický.

 

Fotoreportáž Luboš Kozel


Je to možná  malá událost, nicméně ukázka, že stav, který byl nastaven v minulém roce díky působení  radního Jana Tichého se bude postupně podle možností měnit.  Prostě přestane platit, že tam kde končí kraj není potřeba, aby jezdily vlaky. Objektivní odůvodnění tohoto stavu  se našlo snadno, stejně jako se dnes  musí najít odůvodnění pro obnovení provozu. Protože prostě  je třeba  pečovat o celý kraj až k jeho hranicím a nikoliv jen tam, kde to je ekonomicky výhodné. Je také třeba udržovat a pokud možno dále i rozvíjet infrastrukturu celého kraje, tedy i železniční sítě regionálních drah. Na to všechno náměstek Tichý rezignoval a připomínky slyšet nechtěl, ač byly sepsány v mnoha peticích.  Napravit chybná rozhodnutí nebude až tak snadné, ale jistě to možné je, neházejme flintu do žita.  Jaromír Dušek na postu radního pro dopravu jistě udělá co může a v nové radě kraje pro to nalézá pochopení.