Českotřebovské gymnázium – škola se zajímavou přítomností i nadějnou
budoucností
Na základě rozhodnutí
Rady Pardubického kraje se v tomto roce uskuteční podrobná analýza
aktuálního stavu sítě gymnázií zřizovaných Pardubickým krajem, přičemž
kritériem při posuzování jednotlivých škol nebudou pouze počty žáků, ale
také kvalita poskytovaného vzdělávání a školských služeb, spolupráce školy
se zaměstnavateli, s vysokými školami, mezinárodní spolupráce, úspěšná
realizace projektů či dopravní dostupnost. Nabízí se tedy otázka, jak
v této analýze obstojí naše gymnázium.
Klesající počty
studentů přidělávají vrásky na tváři všem ředitelům škol nejen v našem
kraji. Naplněnost českotřebovského gymnázia je více než 80%. Dvojciferná
číslovka s devítkou na začátku by mi samozřejmě dělala ještě větší radost,
ale i tak nám tento údaj může řada škol jen závidět.
Posuzování kvality
poskytovaného vzdělávání je velmi obtížná a do jisté míry také subjektivní
záležitost. I zde lze však vycházet z konkrétních údajů. Věřím, že
tradičně vysoká úspěšnost našich studentů u maturitních zkoušek, výrazný
počet absolventů přijatých ke studiu na prestižních vysokých školách i
výborné výsledky našich žáků v okresních, krajských a celostátních kolech
olympiád i dalších vědomostních a sportovních soutěží jsou
nezpochybnitelnými argumenty při posuzování jednotlivých gymnázií. Důkazem
úspěchů jsou nejen stále se rozrůstající sbírky pohárů a diplomů ve
školních vitrínách, ohlasy v regionálních médiích, ale také slova chvály a
uznání od kolegů z jiných škol. Ani sebevědomé pardubické či brněnské
středoškoláky již nepřekvapí porážka od reprezentantů školy z Tyršova
náměstí. Výběr Radovana Švarce mezi studentské osobnosti Pardubického
kraje, obhájení mistrovského titulu piškvorkářů, vítězství florbalistek i
volejbalistek nám dělají velkou radost stejně jako vystoupení pěveckého
sboru, výstavy členů fotokroužku, koncerty studentské rockové skupiny
Potato Pancakes či filmové projekce našich začínajících filmařů.
Úspěšná škola se však
v současnosti musí soustředit také na spolupráci s dalšími institucemi
z oblasti vysokého školství, podnikatelské sféry i kulturního a veřejného
života. Také proto na gymnáziu organizujeme přednášky vysokoškolských
pedagogů, těší nás zapojení našich studentů do Festivalu vědy a techniky
Pardubického kraje i soustavná spolupráce s firmou Contipro v rámci
projektu Fybich, tedy projektu, který umožňuje studentům získávat
nejnovější informace z oblasti přírodních věd a zároveň spolupracovat
s výraznými osobnostmi dynamicky se rozvíjejících oborů. Nechceme
zapomínat také na místní instituce, příkladná je spolupráce s Městským
muzeem, Kulturním centrem i Domem dětí a mládeže, nezastupitelná je role
Spolku Gymnázia Česká Třebová.
Odborná způsobilost
je však jen jedním z předpokladů pozdější úspěšné profesní realizace.
Důležitá je také znalost cizích jazyků. A tak naši žáci v angličtině,
španělštině, ruštině, francouzštině, němčině a latině nejen zpívají Tichou
noc, na dnes již tradičním předvánočním zpívání, ale především konverzují,
píšou i čtou. Se svými pedagogy, se zahraničními lektory z Velké Británie
a Argentiny, s vrstevníky na cestách do Francie, Anglie či Norska.
Palčivým problémem
českého školství zůstává jeho dlouhodobé podfinancování. Nelze spoléhat
pouze na státní a krajské rozpočty, peníze lze získávat i z jiných zdrojů.
V současnosti je naše gymnázium zapojeno do dvou projektů, díky kterým
jsme již vybavili školu novou výpočetní technikou, dataprojektory,
fotoaparáty, odbornou i uměleckou literaturou apod. V tomto roce rozvedeme
po škole Wi-Fi vysílače, aby se naši žáci mohli o přestávkách a ve volných
hodinách na chodbách připojit k internetu. Rád zdůrazňuji, že by to nebylo
možné bez aktivního přístupu mnoha mých kolegů, kteří na projektech
odpracovali stovky hodin náročné práce.
Na předcházejících
řádcích jsem se dotknul ekonomických aspektů provozu školy, rozhodně bych
však nechtěl zapomenout na to hlavní. Škola má kvalitně vzdělávat a dobře
vychovávat, měla by být společenstvím lidí, kteří směřují za určitým
cílem, institucí, která není charakterizována jen matematickým vzorcem,
jenž obsahuje počet žáků, učitelů, předmětů a finančních dotací, ale
zejména místem se specifickou atmosférou a sdílením společných hodnot.
Toho lze dosáhnout jen spoluprací zvídavých studentů a kvalitních učitelů.
Takové u nás naštěstí každodenně potkávám.
Mgr. Josef Menšík, ředitel školy
|