Útlá
úzká knížečka přišla na svět s pomocí orlickoústeckého
nakladatelství OFTIS právě v těchto dnech a bude také v
prodeji v českotřebovském knihkupectví Paseka. Pavla Kováře netřeba
představovat, tedy jen stručně: přírodovědec, botanik, vysokoškolský
učitel, rodák z našeho regionu a absolvent českotřebovského gymnázia., Do
kraje svého mládí se pravidelně vrací za svými kořeny: za rodiči, nyní za
maminkou, na chatu na Presích u Přívratu, spolupracuje s místními ochránci
přírody i s Českotřebovským zpravodajem. Knížečku si nadělil ke svým
loňským šedesátinám. Vyšla sice začátkem února, ale vročení je dáno s
letopočtem 2012 a právě v červnu toho roku slavil své kulatiny.
vydavatel musel maličko počkat n dokončení ilustrací Jiřího Sopka,
výtvarník, který Pavlovi ilustroval již v roce 1978 jeho prvotinu "Mouchy
v siťovce". Tím je trochu naznačena i souvislost, která
existuje mezi nejčerstvější "Radostí z chůze" a "Mouchami". Ve
jméně ilustrátora není jediná vazba. Je také myšlenková, sám autor
se v epilogu nové sbírky odvolává na básničku Schizoid ze své prvotiny.
Radost z chůze se sbírka básní a brzo bude mít ještě svého bratříčka. Bude
to vícežánrová kniha próz s názvem "Každou nohou v jiné době", která je
již v tisku a měla by spatřit světlo světa během dubna 2013.
Přesvědčuji autora, aby svou vazbu ke svým kořenům uspořádat křest
uvedených knížek právě u nás, v naší městské knihovně. Sám se těším na den
(nebo spíše večer), kdy se tato akce uskuteční. Mohlo by to být ještě dom
konce dubna.
Vraťme se k chůzí, či lépe nové sbírce a dejme slovo autorovi co sám
píše a vzkazuje budoucím čtenářům. Věřím, že se pak rozhodnete
knížku v knihkupectví Paseka alespoň prolistovat. Do vaší knihovničky se
určitě vejde.
-
Výběr
poezie v této neambiciózní knížečce by se mohl jmenovat třeba Loňské
listy nebo Pozdní sběr (nic příliš originálního), ale nakonec ponechávám
původní, snad optimisticky znějící název, pod jakým byl prvotní rukopis
předán v r. 1989 do nakladatelství Československý spisovatel. Do
sametového pozdvižení zbývalo ještě několik měsíců, ale naděje spojované
tehdy s marné československými komunisty zadržovanou gor-bačovskou
perestrojkou se promítaly do všech možných oblastí, tedy i do šancí, že
nebudeme psát převážně jen do šuplíků. Rukopis dostal v nakladatelství k
posouzení básník a redaktor Jiří Žáček, z jehož recenze podepsané jím k
datu 24. 7. 1989 si dovolím podstatnou pasáž citovat: „P. Kovář
(ročník 1952) se po své svérázné a zajímavé básnické prvotině Mouchy v
síťovce (1978) na víc než deset let autorsky odmlčel, což znamená
trpělivost u českých debutantů vskutku neobvyklou. Pozoruhodný je i jeho
nový básnický rukopis, hlavně tím, jak je přes všecku literární
stylizaci antiliterární, oproštěný od rétorismu, egocentrismu i
pseudointelektuálských gest. Za základ sbírky považuji básně, které tak
či onak souvisí s autorovou profesí (vědecký pracovník Botanického
ústavu v Průhonicích), tedy ony „ekologické hodiny" z podtitulu sbírky,
výjimečné tím, že dnes už i v poezii módní ekologické motivy traktuje ze
zorného úhlu odborníka, nikoli tedy v duchu emotivně laického „Chraňte
přírodu!", ale s vědomím všech zjevných i skrytých souvislostí, jak
dosvědčuje třeba oddíl Sibiř, Egypt, ale i řada básní z prvého a
především závěrečného oddílu."
- Následuje několik řádků návrhů, co vyřadit, co překomponovat, co
domyslet a pak závěr: „...už v tomto stavu je (sbírka) přesvědčivým
kandidátem na za
řazení
do edičního plánu." S J. Žáčkem pak navázala skutečná redakční práce
na dotažení rukopisu, do čehož překotně vstupovaly etapy dalšího
politického vývoje po listopadu 1989, exploze vydávání dosud zcela
tabuizovaných autorů a také personální fluktuace v institucích, nejinak
též v těch nakladatelských. Změny, i v ekonomice, začaly komodity nově
třídit. Poezie nebyla onou tažnou. A nakladatelský „gigant"
Československý spisovatel spojovaný s centralizovaným dohledem režimu
nad psavci všeho druhu zanedlouho padl. Rukopis - stejně jako i jiné
komerčně podměrečné - šel opět do šuplíku.
- Znovukoncipování spisku ve vší útlosti není pouhým oprášením dávného
rukopisu: přestože většina čísel pochází z konce sedmdesátých až z
prostředka osmdesátých let. Přibyly další, jak zajisté čtenář pozná
podle dobových konotací. Převažují věci nepublikované, ale tu a tam se
některé přefiltrovaly do časopiseckého tisku, kde samozřejmě zanikly ve
valící se šedi efemérního aktuálna a snad, sesazeny teď k sobě, mohou
působit jasněji kontextuálně. Jsou to např. Nepokoj (Čekání na sebe,
Literární sborník Klubu '89, 1992), Dítě, Aprílový leitmotiv, Březnový
sníh, Dvojobraz (Česká povídka, Literární čtyřměsíčník - podzim/zima
1996, ed. Literární klub K 89), Co se mi honí hlavou v čekárně..., Z
třebovského parku, Po nočních serpentinách od Chaty Maxe Švabinského
(Písně a básně Českotřebovská, 2000, red. V. Hampl). Nejsem schopen
vyloučit, že tu a tam něco málo vyšlo v přírodovědecky laděných
časopisech (Krkonoše, Naší přírodou) nebo i v denním tisku, ale v
dohledávání jsem nebyl úspěšný. Při novém pročítání a kombinování
autor-pamětník pojednou překvapivě zjišťuje, že nejde vždy o zastaralé
smetí - že některé výpovědi mohly vzniknout nikoli předevčírem, ale
stejně dobře i dnes. Subjektivní pocit či prožitek platí. Zestárl autor,
zestárla doba. Po více jak dvaceti letech se ale moc nezměnili lidi a
jejich interference s okolím. Faktem jest, že vzájemné propojení těch
dvou entit je mnohem méně bezprostřední - zprostředkovatelem snad všeho
jsou „sítě", web, net, světový internet a fabrikový intranet...
Bezbariérový přístup je zajištěn tu a tam sníženým chodníkem, ale další
desítky bariér vznikly někde úplně jinde. Uvnitř obývaného území
(fragmentace krajiny), uvnitř měst (segregace ghet), uvnitř komunit (genderové
problémy), uvnitř nás jako individuí (předjímal jsem to v básničce
Schizoid, viz sbírka Mouchy v síťovce, 1978)... O to víc mám radost z
chůze - časoprostorem - dokud jí jsem schopen.
Autorovi bylo kromě profesně-odborných titulů vydáno:
Básně v literárním sborníku Setkám',1976
Mouchy v síťovce (básnická sbírka, 1978)
Klíč k rovnováze (rozhovory s botaniky a ekology, 1989)
Dvakrát posunuté jaro (vícežánrová popularizační kniha ze zahraničních
vědeckých pobytů, 1990)
Básně v literárním sborníku Klubu 89: Čekání na sebe, 1992
Stať ve sborníku Lidské hodnoty a trvale udržitelný způsob života:
Odpovědnost: ke komu, za co a proč, 1993
Stať ve sborníku Lidské hodnoty ba společnost v pohybu: Hodnotová
výchova - zanedbání a perspektivy, 1994
Stať ve sborníku Česká krajina dnes: My a příroda české krajiny -
souřadnice odpovědností (O etice a jejích složkách),
1994
Próza a poezie v literárním sborníku Klubu 89: Česká povídka,
1995 a 1996
Stať ve sborníku Téma pro 21. století - Kulturní krajina (aneb proč ji
chránit?): Přirozená obnova nepřirozených krajin, 2000
Próza ve sborníku
IV. Literární
laboratoře „Umělý člověk" dvacátého století: Indigenní obyvatel
jihoamerického rovníku:
percepce prostředí a civilizace, 2000
Klíčová slova - 1989 (rozhovory s přírodovědci a literáty z období
sametové revoluce), 2007
Rozhovory se Živou, (rozhovory se zahraničními a domácími vědci,
pedagogy, umělci a studenty spojenými s publikováním v nejstarším českém
biologickém magazínu Živa), 2009
Paměť Ekofilmu. (koláž materiálů a rozhovory s lidmi spojenými s
pořádáním nejstaršího mezinárodního filmového festivalu Ekofilm s
tématikou dokumentů o problematice životního prostředí a
přírodního/kulturního dědictví), 2010
Věda v Čechách po 20 letech - ve spirále, nebo na kruháči? (rozhovory
s přírodovědci v akademických funkcích), 2010
Každou nohou v jiné době (vícežánrová kniha próz), 2013 (v
tisku)
|