Ve čtvrtek 21. února 2013 pobýval
v České Třebové několik hodin vlak rakouských železnic Railjet, který
patří k tomu nejmodernějšímu, co jezdí u našich jižních sousedů. Railjet
je obchodní značka ÖBB, jedná se o výrobek firmy Siemens pod výrobním
ozančením Viaggio Comfort. Jedná se netrakční sedmi vozovou jednotku, ke
které je potřeba lokomotivu na jeden konec, na druhé straně jednotky je
řídící vůz, obdobný jak si už nějaký čas zvykáme u nás např. na řídící
vozy Sysel. V případě čtvrtečního provozu Railjetu po tratích SŽDC byla
nasazena lokomotiva ÖBB 1216.210 s reklamním nátěru Kapsch. Netrakční
jednotka ÖBB byla do České republiky vyslána na zkušební jízdu, aby byla
vyzkoušena jednotka na našich běžných tratích v taženém i sunutém režimu.
Není to první jízda Railjetu na tratích SŽDC, v minulosti jel na zkušební
okruh ve Velimi (také přes Českou Třebovou) a na veletrh kolejové dopravy
Czech Raildays v Ostravě. Test jednotky proběhl ve spolupráci s Českými
drahami, které tyto jednotky u výrobce objednala. Navíc se předpokládá
zajíždění jednotek Railjet ÖBB na naše území. České dráhy předpokládají,
že nové jednotky Railjet ČD (ÖBB se s ČD domluvily na společném využití
značky Railjet) budou dodány v průběhu příštího roku a plně nasazeny
v provozu budou v prosinci 2014. Oproti jednotkám ÖBB bude český Railjet
v interiéru mírně odlišný. Zcela odlišný bude ale venkovní interiér, nátěr
jednotky bude ve stejném duchu, jako ostatní vozidla Českých drah. Nicméně
výroba pro České dráhy se začíná rozjíždět. Jednotky dodá firma Siemens,
montáž proběhne v dílnách ÖBB ve Vídni, stejně jako proběhla dodávka pro
ÖBB.
Zkušební vlak Railjet byl ve čtvrtek
vypraven z Vídně přes Břeclav a Brno do České Třebové. Souprava byla
tažena, jak již bylo výše uvedeno, lokomotivou ÖBB 1216.210. Z České
Třebové vlak pokračoval do Dlouhé Třebové a po té se vrátil po 3 traťové
koleji (nákladní kolej pro příjezd do Č. Třebové od Prahy) do České
Třebové již jako sunutý, řídícím vozem v čele. Zde zaparkoval na 9 koleji,
aby vyčkal do odjezdu na další cestu po našich tratích. Před odjezdem
z České Třebové byl přestaven do osobního nádraží a odjel přes Olomouc,
Přerov a Břeclav do Vídně.
Pavel Stejskal
Obr. 01: Zkušební vlak ÖBB Railjet vyfotografovaný nedaleko
Svitav u styku dvou napěťových soustav.
Obr. 02: Railjet jedoucí po 3 traťové koleji do České Třebové.
Po této koleji běžně vlaky osobní dopravy nejezdí.
Obr. 03: Pohled na Railjet při jízdě z Dlouhé Třebové.
Lokomotiva ÖBB 1216.210 sune jednotku do České Třebové.
Obr. 04: Odstavená jednotka Railjet na 9 koleji v České
Třebové.
Obr. 05: Pohled na vlak z druhé strany i s nápisem Česká
Třebová.
Obr. 06: Spojení mezi lokomotivou a jednotkou.
Obr. 07: Čelo řídícího vozu ÖBB, v pozadí je Elefant 471.067.
Obr. 08: Pohled na Railjet od čela řídícího vozu.
Obr. 09: Pohled na Railjet od čela řídícího vozu, tentokrát
z druhé strany.
-
-
-
-
-
-
-
|