Ve čtvrtek 21. února 2013 pobýval v České Třebové několik hodin vlak rakouských železnic Railjet, který patří k tomu nejmodernějšímu, co jezdí u našich jižních sousedů. Railjet je obchodní značka ÖBB, jedná se o výrobek firmy Siemens pod výrobním ozančením Viaggio Comfort. Jedná se netrakční sedmi vozovou jednotku, ke které je potřeba lokomotivu na jeden konec, na druhé straně jednotky je řídící vůz, obdobný jak si už nějaký čas zvykáme u nás např. na řídící vozy Sysel. V případě čtvrtečního provozu Railjetu po tratích SŽDC byla nasazena lokomotiva ÖBB 1216.210 s reklamním nátěru Kapsch. Netrakční jednotka ÖBB byla do České republiky vyslána na zkušební jízdu, aby byla vyzkoušena jednotka na našich běžných tratích v taženém i sunutém režimu. Není to první jízda Railjetu na tratích SŽDC, v minulosti jel na zkušební okruh ve Velimi (také přes Českou Třebovou) a na veletrh kolejové dopravy Czech Raildays v Ostravě. Test jednotky proběhl ve spolupráci s Českými drahami, které tyto jednotky u výrobce objednala. Navíc se předpokládá zajíždění jednotek Railjet ÖBB na naše území. České dráhy předpokládají, že nové jednotky Railjet ČD (ÖBB se s ČD domluvily na společném využití značky Railjet) budou dodány v průběhu příštího roku a plně nasazeny v provozu budou v prosinci 2014. Oproti jednotkám ÖBB bude český Railjet v interiéru mírně odlišný. Zcela odlišný bude ale venkovní interiér, nátěr jednotky bude ve stejném duchu, jako ostatní vozidla Českých drah. Nicméně výroba pro České dráhy se začíná rozjíždět. Jednotky dodá firma Siemens, montáž proběhne v dílnách ÖBB ve Vídni, stejně jako proběhla dodávka pro ÖBB.
Zkušební vlak Railjet byl ve čtvrtek vypraven z Vídně přes Břeclav a Brno do České Třebové. Souprava byla tažena, jak již bylo výše uvedeno, lokomotivou ÖBB 1216.210. Z České Třebové vlak pokračoval do Dlouhé Třebové a po té se vrátil po 3 traťové koleji (nákladní kolej pro příjezd do Č. Třebové od Prahy) do České Třebové již jako sunutý, řídícím vozem v čele. Zde zaparkoval na 9 koleji, aby vyčkal do odjezdu na další cestu po našich tratích. Před odjezdem z České Třebové byl přestaven do osobního nádraží a odjel přes Olomouc, Přerov a Břeclav do Vídně.
                                                                                                                                             Pavel Stejskal

Obr. 01:               Zkušební vlak ÖBB Railjet vyfotografovaný nedaleko Svitav u styku dvou napěťových soustav.

Obr. 02:               Railjet jedoucí po 3 traťové koleji do České Třebové. Po této koleji běžně vlaky osobní dopravy nejezdí.

Obr. 03:               Pohled na Railjet při jízdě z Dlouhé Třebové. Lokomotiva ÖBB 1216.210 sune jednotku do České Třebové.

Obr. 04:               Odstavená jednotka Railjet na 9 koleji v České Třebové.

Obr. 05:               Pohled na vlak z druhé strany i s nápisem Česká Třebová.

Obr. 06:               Spojení mezi lokomotivou a jednotkou.

Obr. 07:               Čelo řídícího vozu ÖBB, v pozadí je Elefant 471.067.

Obr. 08:               Pohled na Railjet od čela řídícího vozu.

Obr. 09:               Pohled na Railjet od čela řídícího vozu, tentokrát z druhé strany.