-
Senior doprava v České Třebové
Projekt "Seniordoprava" připravi oblastní spolek ČČK Ústí nad Orlici.
Akce byla zahájena v roce 2005 (prosinec) v Ústí nad Orlicí a blízkém
okolí. OS ČČK Ústi nad Orlicí byla připravena reklamní kampaň - informační
letáky, které byly pravidelné rozmisťovány v jednotlivých sociálních a
zdravotnických zařízeních.
Služba začala být velmi oblíbená a v závěru roku 2006 oslovilo OS ČČK
Město Česká Třebová, zda bychom nemohli zavést samostatnou službu pro
občany města České Třebová. Služba v České Třebové byla zahájena od 1.
března 2007.
V roce 2008 byla následně zahájena jednání o zavedení služby pro
občany města Lanškroun a blízké okolí s panem Dr. Zbigniewem Janem
Czendlikem z Římskokatolické farnosti - děkanství Lanškroun, který oslavil
OS ČČK o informace a možnou spolupráci při zavedení služby. Jednání
dopadla ve prospěch občanů města Lanškrouna a blízkého okolí a služba byla
zahájena dne 3.11.2008.
OS ČČK Ústí nad Orlicí velmi vitá spolupráci s jednotlivými subjekty,
kteří mají zájem o zavedení služby a snaží se hledat východisko pro
zavedení služby pro občany jejich města . Služba, kterou OS ČČK Ústí nad
Orlici zavedl, nemá v současné době v rámci Pardubického kraje obdoby. Dle
našeho průzkumu působí v rámci kraje hned několik podobných služeb, ale
všechny se specializují na postižené spoluobčany nebo děti. Tím se Senior
doprava ČČK liší může jí využít občan - senior, který nemá jinou možnost,
jak se spojit se společenským prostředím. Službu využívají nejen k
návštěvě lékaře, ale i na nákupy, ke kadeřnici atd.
Z pohledu zřizovatele jde o službu, která na trhu velmi chyběla a jde
pouze o čas, kdy bude využívána nad současné možnosti (při současném stavu
jednoho vozidla na jedno město v Ústí nad Orlicí, České Třebové i v
Lanškrouně). Občané města a blízkého okolí si službu velmi chválí, což lze
doložit výsledky realizovaného průzkumu.
V průběhu roku 2012 bylo pro Senior dopravu zakoupeno nové vozidlo a
došlo tak k výměně osobního vozidla Škody Fabie za citroen C3, který je
využíván jako náhradní vozidlo pro všechna města. Financováno bylo z
prostředků OS ČČK Ústí nad Orlicí a zbývající část je kryta úvěrem.
V závěru roku zadal OS ČČK reklamní spot na rozhlasové stanici
Rádio Magic, kde byla „Senior doprava ČČK" propagována včetně Pardubického
kraje a jednotlivých měst, která službu spolufinancovala.
Vždy na počátku nového roku musí OS ČČK Ústi nad Orlicí řešit
financování služby, které prozatím nepokrývá veškeré náklady na provoz. V
roce 2012 byla služba hrazena klienty, Pardubickým krajem, Městem Ústí nad
Orlicí, Městem Česká Třebová a Městem Lanškroun, sponzory, Úřadem práce (VPP),
Českým červeným křižem a OS ČČK Ústí nad Orlici.
Projekt „Senior doprava ČČK" se specializoval na zajištění pomoci a
podpory osobám za účelem jejich sociálního začlenění a dále působil jako
prevence proti jejich sociálnímu vyloučení. Jednalo se o osoby, které jsou
oslabeny díky své sociální situaci nebo ztrátě některé své schopnosti z
důvodu věku, zdravotního stavu, životních návyků, sociálně
znevýhodňujícího prostředí. Jednalo se o zkvalitnění života výše uvedených
osob v oblasti dopravní dostupnosti např. návštěvy u lékaře, pořízením
nákupů atd.
Služba byla v roce 2012 realizována v České Třebové a v blízkém okolí
na základě telefonického objednání služby - provozní doba telefonického
objednání byla od 7,00 do 15,30 hodin (v době letního času tj. od 26.
března 2012 do 26. října 2012 došlo k prodlouženi pracovní doby do 18,00
hodin) a využívána např. pro jízdy např.
k lékaři, na vyšetření a případné ošetření v nemocnici a ve zdravotnických
zařízeních, na nákupy. návštěvy, na hřbitov a pro zajištění dalších
individuálních služeb, které zkvalitnili život výše uvedených osob. Jako
doplňková činnost Senior dopravy ČČK - je služba vyzvedávání léků, rozvoz
nákupů atd.
Služba byla poskytována od pondělí do pátku, po domluvě bylo možné
službu využit i o víkendu nebo o svátcích.
Každý klient si musí zakoupit permanentku na dopravu - doprovod, která
zabezpečuje bezproblémové fungováni služby.
(Fotografie ze slavnostního předání nového vozidla pro Senior
dopravu v České Třebové dne 12. 7. 2011).
|
Statistika projektu a interpretace
statistických údajů:
Česká Třebová
rok 2009
rok 2010
rok 2011
rok 2012
Počeř klientů:
315
383
348
321
Využití služby:
Počet doprovodů - přepravy: 3300 3393 3798 4675
Počet cest klientů jedoucích k:
Lékaři:
921
970
1140
1322
Nákup:
143
172
228
250
Nemocnice
130
100
Autobus / vlak
52
96
Zpáteční jízdy:
1403
1325
1425
1766
Počet dní, po kterých byla služba využita:
247
254
249
245
OS ČČK Ústí nad Orlici spolupracuje
s následujícími subjekty:
Centrum sociálních služeb města Česká Třebová
Zdravotnická zařízení
penziony pro důchodce, pečovatelská služba, domov pro
seniory
Orlickoústecká nemocnice v Ústí nad Orlicí, Litomyšlská
nemocnice v Litomyšl,
praktičtí lékaři v Ústí nad Orlicí, České Třebové odborní
lékaři v Ústí nad Orlici, České Třebové
Město Česká Třebová - sociální odbor
Jízdy Senior
dopravy v loňském roce 2012:
Celkem se uskutečnilo 4675 jízd, při kterých bylo najeto 21871 km.
průměrná ujetá vzdálenost při jedné jízdě je 4, 68 km. Je evidováno
420 jízd s délkou od 6 do 15 km a 149 jízd delších než 15 km. Jen 80 jízd
mělo cíl mimo město Česká Třebová. Mimo 321 klientů se jízd zúčastnilo
1407 osob jako doprovod bez objednávky. Z 321 klientů, kteří si loni
službu objednali, jelo 99 max. dvakrát,, 112 klientů 2x až 12x a 18
klientů využilo loni službu Senior dopravy dokonce více než 51x.
Nejčetnější využití služby je dopoledne mezi 8 - 11 hodinou, kdy celkový
počet jízd v roce 2012 byl průměrně 750 během dopolední hodiny.
Odpoledne již využití služby této četnosti nedosahuje, celkový počet jízd
v roce je kolem 350 - 400/hod. Po 17. hodině již zájem o využití Senior
dopravy klesá, loni byla po 17. hodině využita v době letního času 50x.
OS ČČK také sleduje využití této služby v jednotlivých měsících roku. Z
loňské statistiky vyplývá, že nemenší zájem o využití byl v červenci (287
jízd) a prosinci (305 jízd), v ostatních měsících byl zájem rovnoměrný,
vyšší než 400 jízd/měsíc, nejvíce v červnu 444 jízd.
|