-
K dubnovému životnímu jubileu Marty Demelové
-
Pamatujete si na svoje výtvarné začátky (se kterými jste se dosud třeba
nikomu nesvěřila)?
Na první výtvarné pokusy do památníků spolužaček raději ne, na gymnáziu se
v době našich studií kreslení vůbec neučilo, ale mojí kamarádkou a
spolužačkou byla dcera českotřebovského malíře a divadelníka Karla Tomše.
Ten mi opravoval první pokusy. Shodou okolností i první moje scéna byla
pod jeho režií. Pan Tomeš byl ale nesmírně laskavý, stále mě jen chválil,
kritikou šetřil.Mám- li vzpomínat na mládí, nebyly to žádné náčrty , které
by mi zůstaly, ale spíš vizuální vzpomínky na některá místa České Třebové.
Protože jsme bydleli v Rybnické, nyní Moravské ulici, chodila jsem si hrát
na staré náměstí, bylo bez aut, uprostřed jsme cvrnkali kuličky, honili
jsme se po Splavu a Trávníku, což je dnes naprosto nemyslitelné. Do
Javorky se chodilo máchat prádlo, k Šárce vozit kočárek s malým bratrem.
Vzpomínky zůstaly a já si je teprve teď pro sebe i své děti, které dnes
nebydlí tady, nakreslila.Jsou to tichá místa bez aut a lidí, trochu jako
kulisy, do kterých si můžu domyslet i figurky z dětství. Přidala jsem
pohled z našeho balkonu na školu, kde se mi třicet let moc příjemně učilo
a pak tu " nejkrásnější" silničku světa, po které mě vodil, spíš vláčel
mnoho šťastných roků náš pes. A protože nastal termín mých sedmdesátin,
přidala jsem něco málo a udělala sobě a snad i několika Třebovákům malou
výstavu pro radost.
Při
Kulturním centru pracuje pod Vaším vedením výtvarná skupina Maxmilián,
podle mého názoru je stále dokonalejší. Jaký je vývoj práce "Vaší"
výtvarné skupiny podle Vašeho pohledu? Dáváte se něčím (někým) ovlivňovat?
Společně se scházíme už jedenáctý rok a dobrá polovina skupiny je v
Maxmiliánu od začátku. Ponorková nemoc se zatím téměř neobjevuje, o
prázdninách si od sebe odpočineme a v říjnu začínáme připravovat další
práce pro výstavu. Nechci hodnotit úspěchy a neúspěchy, to dělají
návštěvníci maxmiliánských výstav, ale jsem moc ráda, že naše práce jsou
původní, nikde neokopírované, třeba řemeslně (pokud se tento výraz pro
výtvarno vůbec dá použít) méně dokonalé, ale mají určitý nápad a smysl.
Pokud se dá mluvit o ovlivňování, každý máme nějaké ty vzory, ke kterým
vzhlížíme, ale rozhodně je nenapodobujeme. Obvykle jsou tak hvězdné, že
bychom to ani nedokázali.
Samostatnou
kapitolou vašeho výtvarného působení v České Třebové je scénografie, na
spolupráci s Vámi vzpomíná DS Hýbl i
skupina Medvědi. Nechybí Vám činnost v této oblasti?
Určitě chybí, ale to je velmi náročný koníček jak časově, tak fyzicky.
Nesmírně mě to bavilo, nešlo tu jen o nápad, výtvarné řešení, ale i o to,
aby se hercům dobře a pohodlně hrálo a aby i scéna podpořila myšlenku hry.
Až se znovu narodím, chci se téhle výtvarné disciplíně věnovat
profesionálně. Takže pro budoucnost mám už vybráno.
Ve Vaší
sbírce jsou dvě Ceny města, které jste dostala za roky 1998 a 2005, obecně
řečeno za přínos pro výtvarné umění a kulturu v našem městě. Jak hodnotíte
současný stav v této oblasti?
Záleží na tom, jakou kulturu vyhledáváte. Já jsem spokojená, je z čeho si
vybírat a mnohdy je nabídek víc, než se dá stihnout. Fantastické koncerty
vážné hudby, vynikající ochotnické divadlo, alternativy v Modrém
trpaslíku, výborné přednášky Městského muzea, setkání se spisovateli v
Městské knihovně a nějaké ty výstavy výtvarné, fotografické,
rukodělné,atd. Samozřejmě se vždycky dá něco zlepšovat i v této oblasti,
nevymlouvat se na finance, ale přiložit i nezištně vlastní ruku k dílu.
Naštěstí je v České Třebové ještě takových" rukou" dost.
|
Děkuji za Vaše odpovědi. Milan Mikolecký
-
K výstavě Marty Demelové na
schodišti Městské knihovny
-
Milí
kolemjdoucí,
- spěcháte-li pro pěknou knížku, nechci Vás zdržovat. Zastavíte-li
se, ráda Vám přiblížím pár míst, která jsem si „zvěčnila.“
-
- Zastavení 1.a
2.
je pro mě a věřím, že mnoho dalších Třebováků, vzpomínkou na ochotníka,
režiséra a především básníka, pana Ing. Jaromíra Šlemra.Tyto dva obrázky
si zvolil na přebal své knihy Čas je jako kůň s jezdcem. Prokázal mi tím
velkou poctu.
-
- Zastavení 3.
je tradiční - Staré náměstí. Zkoušela jsem několikrát tenhle pravítkový
námět zjednodušit, ale vždycky nakonec zvítězil téměř reálný a tudíž
pracný záznam typické architektury starého náměstí.
-
- Zastavení
4.
je ulička Na splavu, která spojuje nový a historický střed města .Její
křivolaká podoba, v zimě zábavný spád, v létě tajuplný stín, mně už od
dětství připadaly jako kus Foglarových Stínadel .
Zastavení 5.
Park Javorka a bosenský pavilon je tradiční námět pro fotografy i
výtvarníky. Mě odjakživa zajímaly dva záhadné sloupky poblíž serpentýn na
Kozlov. Asi byly součástí nějaké brány, ale odkud a kam vedly, nevím.
Jeden z nich jsem si „schovala“ na památku. Doufám, že i když nejsou
funkční, zůstanou na místě jako ozdoba parku. Podíváte-li se průzorem mezi
nimi, uvidíte v dáli českotřebovský kostel.
-
-
Zastavení
6. je stranou města, na začátku té nejkrásnější silničky na
světě.Není to jen můj názor, potkávám tu řadu známých, kteří se jako já na
chvíli zastaví, kouknou se po houbách, v zimě připnou lyže nebo jen tak
dýchají svěží vůni lesa a mrazivý horský vzduch.Tedy můj obdiv a poslední
obrázek patří odbočce z litomyšlské silnice do obce Svinná.
-
- Krátká a pokud se mi trochu povedlo i realistická zastavení doplňuji
směsí špetky fantazie, nostalgie a vzpomínek. Bývá zvykem námět dotvořit
trefným názvem, ale mně v mnoha případech vychází pravý opak nebo jinotaj
, který nechci publikovat. Tak si pod těmi názvy představte sami, co
chcete. Já to tak na výstavách dělám, jednak oželím zapomenuté brýle,
jednak nemusím srovnávat, jestli namalované odpovídá názvu. V mnoha
případech jsou pojmenování zbytečná a zavádějící. Nicméně pro úplnost
nějaká uvádím: Všudybud, Mámení, Dlouhá bílá
noc, Jaro pokradmu.
-
- Milí kolejdoucí, děkuji Vám, že jste zvolnili své kroky a zastavili
se u mých obrázků. Možná, že jsou pro Vás příliš zpodobňující, prostě
tentokrát jsem své město a svět kolem sebe viděla poněkud nostalgickýma
očima.
- Marta Demelová
|