-
Prezentace
Railjetu pro českou veřejnost
-
Ve
dnech 17. a 18. dubna 2013 proběhla presentace nejnovějšího vlaku
Rakouského národního dopravce ÖBB, vedeného pod obchodním názvem Railjet
pro širokou českou veřejnost na tratích Břeclav – Praha – Bohumin – Praha
– Břeclav. Railjet je netrakční jednotka Viaggio Comfort od firmy Siemens,
sestavená ze sedmi vozů. Čelo vlaku je vybaveno řídícím vozem, ve kterém
jsou kromě stanoviště strojvedoucího oddíly první třídy a tzv. Premium
třídy. Druhý vůz je rovněž 1. třídy, další vůz je kombinovaný, bistro
s první třídou, další 4 vozy jsou pak třídy druhé. Zde nechybí třeba
koutek pro děti s dětským kinem, prostor pro přepravu kol a místa pro
postižené. V každém voze je informační systém, který ukazuje polohu vlaku,
jízdní řád i momentální rychlost vlaku. Ke standartu patří také vybavení
zásuvkami pro připojení notebooků, ve vlacích Railjet je volné přístupné
připojení WiFi. Na naše poměry luxusní zde má také zázemí vlaková četa. Na
druhém konci soupravy je pak lokomotiva, která podle směru vlak buď táhne,
nebo sune. Maximální rychlost je 230 km/hod, což na našich tratích tento
vlak nevyužije. V současnosti jsou u ÖBB tyto jednotky v provozu
s lokomotivami ÖBB řad 1016 a 1116, nově právě při presentačních jízdách i
s řadou ÖBB 1216. Pro prezentaci dostala lokomotiva 1216.229 stejný nátěr,
jako mají soupravy ÖBB Railjet. Presentační jízdy s touto soupravou se
uskutečnily jako představení nových vlaků, které budou nasazovány na tratě
SŽDC. České dráhy by podle posledních vyjádření měly první tyto jednotky
nasadit na své vlaky již v červnu 2014 a to na tratě mezi Prahou, a Vídní,
a Štýrským Hradcem pod obchodním názvem ČD Railjet.
- K rozhodnutí zakoupit vlaky Railjet došlo vedení Českých drah v roce
2010 na základě využití před objednávky rakouských železnic u firmy
Siemens. ÖBB totiž usoudily, že nebude potřeba v provozu tolik souprav
Railjet a zřejmě kvůli penalizaci hledaly pro dosud nevyrobené jednotky
další zájemce. V té době již po rakouských kolejích tyto jednotky
jezdily, schválené v provozu nejen po tratích ÖBB, ale i v dalších
zemích Evropy. Záměr Českých drah byl původně zakoupit 16 jednotek
Viaggio Comfort, současnosti byla zadána výroba 7 souprav pro České
dráhy, ale ČD se netají s tím, že by nakonec dokoupily i další soupravy.
Objednávka souprav Viaggio Comfort pro ČD byla nejprve pozastavena
různými snahami zmařit tento obchod dosud dominantním dodavatelem pro
České dráhy, firmou Škoda Transportation. Škodovka nakonec své snažení
prohrála a tak v roce 2011 byla definitivně podepsána smlouva. Snížení
původně dohodnutých 16 souprav došlo na základě oznámení Německých
železnic (DB), že nepočítá do budoucna se spoluprací s Českými drahami
na rameni Praha – Berlín – Hamburk, kam měly původně ČD Railjet rovněž
zajíždět. Také díky tahanicím mezi Českými drahami a Škodou
Transportation ohledně souprav Viaggio Comfort, budou na dodaných
vlacích i nadále nasazované lokomotivy ÖBB, pro tratě SŽDC řady 1216,
které dnes běžně do České republiky na vlacích EC zajíždějí. V případě,
že dojde k zakoupení i zbývajících souprav z původní opce ÖBB, lze
očekávat další vývoj a je nakonec možné, že na další soupravy budou
nasazovány i lokomotivy řady 380 od Škody Transportation. V posledním
týdnu totiž dostala tato řada i dlouho očekávané schválení pro provoz od
německého drážního úřadu. Ale celá tato záležitost je stále v pohybu a
těžko předjímat další vývoj. Nicméně ve firmě Siemens je již plně
rozběhnuta výroba vlaků ČD Railjet ve výše uvedených dnech se mohla
veřejnost přímo, nebo alespoň zprostředkovaně přes sdělovací prostředky
seznámit s vlakem Viaggio Comfort,což bude po dodání v roce 2014
nejmodernější vlak v České republice. České dráhy, ÖBB i výrobce Siemens
neponechali nic náhodě a při předváděcích jízdách se blýskly v tom
lepším světle. Vlak Viaggio Comfort však v České republice nebyl poprvé.
Již v roce 2009 se uskutečnily zkoušky soupravy na Železničním zkušebním
okruhu v Cerhenicích a veletrhu železniční techniky Czech Raildays
v Ostravě v témže roce. Naposledy projela souprava Viaggio Comfort po
kolejích SŽDC v únoru letošního roku v rámci provozních zkoušek, které
byly generálkou před touto prezentací. Nově dodané soupravy Viaggio
Comfort pro České dráhy se budou v detailech lišit od svých rakouských
sester hlavně v interiéru, ale také v barevném provedení. Ten bude v korporálním
provedení ČD, včetně lokomotiv pronajatých od ÖBB k těmto soupravám. Jak
se dohodly České dráhy s rakouským partnerem ÖBB, budou nové vlaky
využívat obchodní značky Railjet, v našem případě ČD Railjet.
-
- Osobně jsem se presentačních jízd ve dnech 17. a 18. dubna 2013
nezúčastnil, vlaky Railjet znám z návštěv Rakouska a měl jsem možnost se
s nimi svézt tam. Celkový dojem svezení je výborný, vlak jede tiše a
klidně i při rychlosti 200 km/hod. kterou se běžně jezdi mezi Vídní a
Salzburkem. Spíše hlučněji se chová tento vlak při nižších rychlostech
v obloukovitých tratích, od přechodových prostor mezi vozy se často
ozývá jakési chrochtání. Je to dáno spojovacími měchy mezi vozy, které
se v obloucích překrývají, aby ze soupravy neunikalo teplo a dovnitř
nevnikal prach, chlad a voda z okolního prostoru, kterým vlak projíždí.
Takže podobné zvuky můžeme očekávat v některých úsecích trati např. mezi
Českou Třebovou a Brnem. Všechny vozy jsou velkoprostorové, plně
klimatizované, sedadla jsou pohodlná, možná prostor pro nohy bude vyšším
osobám dělat problém. Ale to je standart všech rychlovlaků, našimi
Pendolíny počínaje a francouzskými TGV konče. Informační systém je téměř
dokonalý, před příjezdem do nácestných stanic informuje o přípojích,
včetně nástupišť, někde dokonce i o dalších návazných dopravních
prostředcích (autobusech, tramvajích atd.), ale to je věc informačního
programu dopravce. Informační systém ukazuje na mapkách aktuální polohu
vlaku v několika rozlišeních, jízdní řád vlaku, zpoždění, ale také zde
probíhají některé reklamy a užitečné rady pro cestující. Velice
zajímavý je dětský koutek. Na obrazovce zde běží smyčka s několika
kreslenými dětskými filmy, které mohou zaujmout malé cestující při
dlouhé a pro ně nudné cestě. A tak jediným nedostatkem alespoň u ÖBB
Railjetů je stísněný prostor toalet a nevhodné mikro umývadlo. Při
běžném opláchnutí rukou skončí většina vody minimálně na botách. Celkově
však bude ČD Railjet velikým přínosem pro naši železnici a v případě
nákupu dalších souprav Viaggio Comfort a jejich nasazení na expresní
vnitrostátní vlaky bude zcela přínosem.
Pavel Stejskal
Obr. 01: Vlak Railjet EC 30000 z Vídně do Prahy dne 17. 4.
2013 vyfotografovaný mezi Chocní a Zámrskem.
Obr. 02: Jednotka Viaggio Comfort v čele s řídícím vozem
v čele dne 17. 4. 2013 nasazena na vlak SC 513 opouští Českou Třebovou.
Obr. 03: Na konci vlaku SC 513 sune stroj ÖBB 1216.229
soupravu vlaku Viaggio Comfort z České Třebové do Třebovic v Čechách.
Obr. 04: Dne 18. 4. 2013 se vracel Railjet z Prahy do Vídně
jako vlak EC 3003. Zde vyfocen před Českou Třebovou pod jelenicí.
Obr. 05: Lokomotiva 1216.229 na konci vlaku EC 30003 nedaleko
České Třebové na konci vlaku Railjet.
|