Prezentace Railjetu pro českou veřejnost                              

Ve dnech 17. a 18. dubna 2013 proběhla presentace nejnovějšího vlaku Rakouského národního dopravce ÖBB, vedeného pod obchodním názvem Railjet pro širokou českou veřejnost na tratích Břeclav – Praha – Bohumin – Praha – Břeclav. Railjet je netrakční jednotka Viaggio Comfort od firmy Siemens, sestavená ze sedmi vozů. Čelo vlaku je vybaveno řídícím vozem, ve kterém jsou kromě stanoviště strojvedoucího oddíly první třídy a tzv. Premium třídy. Druhý vůz je rovněž 1. třídy, další vůz je kombinovaný, bistro s první třídou, další 4 vozy jsou pak třídy druhé. Zde nechybí třeba koutek pro děti s dětským kinem, prostor pro přepravu kol a místa pro postižené. V každém voze je informační systém, který ukazuje polohu vlaku, jízdní řád i momentální rychlost vlaku. Ke standartu patří také vybavení zásuvkami pro připojení notebooků, ve vlacích Railjet je volné přístupné připojení WiFi. Na naše poměry luxusní zde má také zázemí vlaková četa. Na druhém konci soupravy je pak lokomotiva, která podle směru vlak buď táhne, nebo sune. Maximální rychlost je 230 km/hod, což na našich tratích tento vlak nevyužije. V současnosti jsou u ÖBB tyto jednotky v provozu s lokomotivami ÖBB řad 1016 a 1116, nově právě při presentačních jízdách i s řadou ÖBB 1216. Pro prezentaci dostala lokomotiva 1216.229 stejný nátěr, jako mají soupravy ÖBB Railjet. Presentační jízdy s touto soupravou se uskutečnily jako představení nových vlaků, které budou nasazovány na tratě SŽDC. České dráhy by podle posledních vyjádření měly první tyto jednotky nasadit na své vlaky již v červnu 2014 a to na tratě mezi Prahou, a Vídní, a Štýrským Hradcem pod obchodním názvem ČD Railjet.
K rozhodnutí zakoupit vlaky Railjet došlo vedení Českých drah v roce 2010 na základě využití před objednávky rakouských železnic u firmy Siemens. ÖBB totiž usoudily, že nebude potřeba v provozu tolik souprav Railjet a zřejmě kvůli penalizaci hledaly pro dosud nevyrobené jednotky další zájemce. V té době již po rakouských kolejích tyto jednotky jezdily, schválené v provozu nejen po tratích ÖBB, ale i v dalších zemích Evropy. Záměr Českých drah byl původně zakoupit 16 jednotek Viaggio Comfort, současnosti byla zadána výroba 7 souprav pro České dráhy, ale ČD se netají s tím, že by nakonec dokoupily i další soupravy. Objednávka souprav Viaggio Comfort pro ČD byla nejprve pozastavena různými snahami zmařit tento obchod dosud dominantním dodavatelem pro České dráhy, firmou Škoda Transportation.  Škodovka nakonec své snažení prohrála a tak v roce 2011 byla definitivně podepsána smlouva. Snížení původně dohodnutých 16 souprav došlo na základě oznámení Německých železnic (DB), že nepočítá do budoucna se spoluprací s Českými drahami na rameni Praha – Berlín – Hamburk, kam měly původně ČD Railjet rovněž zajíždět. Také díky tahanicím mezi Českými drahami a Škodou Transportation ohledně souprav Viaggio Comfort, budou na dodaných vlacích i nadále nasazované lokomotivy ÖBB, pro tratě SŽDC řady 1216, které dnes běžně do České republiky na vlacích EC zajíždějí. V případě, že dojde k zakoupení i zbývajících souprav z původní opce ÖBB, lze očekávat další vývoj a je nakonec možné, že na další soupravy budou nasazovány i lokomotivy řady 380 od Škody Transportation. V posledním týdnu totiž dostala tato řada i dlouho očekávané schválení pro provoz od německého drážního úřadu. Ale celá tato záležitost je stále v pohybu a těžko předjímat další vývoj. Nicméně ve firmě Siemens je již plně rozběhnuta výroba vlaků ČD Railjet ve výše uvedených dnech se mohla veřejnost přímo, nebo alespoň zprostředkovaně přes sdělovací prostředky seznámit s vlakem Viaggio Comfort,což bude po dodání v roce 2014 nejmodernější vlak v České republice. České dráhy, ÖBB i výrobce Siemens neponechali nic náhodě a při předváděcích jízdách se blýskly v tom lepším světle. Vlak Viaggio Comfort však v České republice nebyl poprvé. Již v roce 2009 se uskutečnily zkoušky soupravy na Železničním zkušebním okruhu v Cerhenicích a veletrhu železniční techniky Czech Raildays v Ostravě v témže roce. Naposledy projela souprava Viaggio Comfort po kolejích SŽDC v únoru letošního roku v rámci provozních zkoušek, které byly generálkou před touto prezentací. Nově dodané soupravy Viaggio Comfort pro České dráhy se budou v detailech lišit od svých rakouských sester hlavně v interiéru, ale také v barevném provedení. Ten bude v korporálním provedení ČD, včetně lokomotiv pronajatých od ÖBB k těmto soupravám. Jak se dohodly České dráhy s rakouským partnerem ÖBB, budou nové vlaky využívat obchodní značky Railjet, v našem případě ČD Railjet.

 

Osobně jsem se presentačních jízd ve dnech 17. a 18. dubna 2013 nezúčastnil, vlaky Railjet znám z návštěv Rakouska a měl jsem možnost se s nimi svézt tam. Celkový dojem svezení je výborný, vlak jede tiše a klidně i při rychlosti 200 km/hod. kterou se běžně jezdi mezi Vídní a Salzburkem. Spíše hlučněji se chová tento vlak při nižších rychlostech v obloukovitých tratích, od přechodových prostor mezi vozy se často ozývá jakési chrochtání. Je to dáno spojovacími měchy mezi vozy, které se v obloucích překrývají, aby ze soupravy neunikalo teplo a dovnitř nevnikal prach, chlad a voda z okolního prostoru, kterým vlak projíždí. Takže podobné zvuky můžeme očekávat v některých úsecích trati např. mezi Českou Třebovou a Brnem. Všechny vozy jsou velkoprostorové, plně klimatizované, sedadla jsou pohodlná, možná prostor pro nohy bude vyšším osobám dělat problém. Ale to je standart všech rychlovlaků, našimi Pendolíny počínaje a francouzskými TGV konče. Informační systém je téměř dokonalý, před příjezdem do nácestných stanic informuje o přípojích, včetně nástupišť, někde dokonce i o dalších návazných dopravních prostředcích (autobusech, tramvajích atd.), ale to je věc informačního programu dopravce. Informační systém ukazuje na mapkách aktuální polohu vlaku v několika rozlišeních, jízdní řád vlaku, zpoždění, ale také zde probíhají některé reklamy a užitečné rady pro cestující.  Velice zajímavý je dětský koutek. Na obrazovce zde běží smyčka s několika kreslenými dětskými filmy, které mohou zaujmout malé cestující při dlouhé a pro ně nudné cestě. A tak jediným nedostatkem alespoň u ÖBB Railjetů je stísněný prostor toalet a nevhodné mikro umývadlo. Při běžném opláchnutí rukou skončí většina vody minimálně na botách. Celkově však bude ČD Railjet velikým přínosem pro naši železnici a v případě nákupu dalších souprav Viaggio Comfort a jejich nasazení na expresní vnitrostátní vlaky bude zcela přínosem.                                                                                                                                                    Pavel Stejskal

 

Obr. 01:               Vlak Railjet EC 30000 z Vídně do Prahy dne 17. 4. 2013 vyfotografovaný mezi Chocní a Zámrskem.

Obr. 02:               Jednotka Viaggio Comfort v čele s řídícím vozem v čele dne 17. 4. 2013 nasazena na vlak SC 513 opouští Českou Třebovou.

Obr. 03:               Na konci vlaku SC 513 sune stroj ÖBB 1216.229 soupravu vlaku Viaggio Comfort z České Třebové do Třebovic v Čechách.

Obr. 04:               Dne 18. 4. 2013 se vracel Railjet z Prahy do Vídně jako vlak EC 3003. Zde vyfocen před Českou Třebovou pod jelenicí.

Obr. 05:               Lokomotiva 1216.229 na konci vlaku EC 30003 nedaleko České Třebové na konci vlaku Railjet.