Zásady pro poskytování finančních prostředků na sportovní činnost mládeže je třeba zpřesnit a zjednodušit


Stávající zásady, publikované mezi dokumenty města, vznikly několikátou úpravou původního textu vzniklého před cca deseti lety a vychází z toho, že přidělování dotací v podstatě řídí sportovní komise rady města, což by odpovídalo poměrně nepřesnému začlenění tohoto grantového programu v rozpočtu města. Ve skutečnosti dotace schvaluje podle její velikosti rada města a je-li větší než 50 000 Kč tak zastupitelstvo na základě zásad. Ve skutečnosti je částka určená v rozpočtu města na organizovanou sportovní činnost mládeže rozpočtena mezi sportovní oddíly a organizace odborem školství a kultury podle počtu registrovaných a neregistrovaných mladých sportovců uvedených v žádostech zaslaných na počátku kalendářního roku. Jiná kritéria se neuplatňují.

Schválené zásady jsou nyní zbytečně komplikované, posuďte sami. Zásady např. uvádí, že při projednávání žádosti o poskytnutí finančních prostředků na sportovní činnost bude kromě údajů uvedených v žádosti přihlíženo také k tomu, jak žadatel prezentuje svoji činnost v médiích, požadují v příloze zaslat celoroční rozvrh tréninků, dosažené výsledky za uplynulé období, označit nejlepší sportovce a uvést rámcový přehled akcí, které budou žadatelem pořádány v rozhodném období. Proč?

Naopak za významné považují, aby žádost obsahovala jmenovitý přehled o sportovcích mládežnických kategorií, kteří mají zaplacené registrace za poslední rok a pravidelně sportují, trénují. Proto by měl být přímou součástí tiskopisu žádosti i seznam sportovců s jejich registracemi (pokud je mají) a daty narození. Odpadlo by požadované rozdělení na registrovaný – neregistrovaný sportovec a také další požadované přílohy, které se pak někde ztratí, nedochovají, ač mají být dle zásad součástí žádosti. Pak se vše těžko kontroluje. Jde také o citlivé informace, se kterými nelze zacházet libovolně. Proto by měly zůstat na odboru  školství, který by zpracoval pro sportovní komisi a další orgány, které o rozdělení prostředků rozhodují, jen vybrané přehledy s počty registrované a neregistrované sportující mládeže. Když se budou tyto dokumenty předávat jako dosud nijak nespecifikovanému "zástupci sportovní komise" (viz zásady), tak se mohou ztratit, nebo třeba kopírovat apod. Pokud sportovní komise vyžaduje na oddílech poskytování informace, neměla by to dělat jako doprovodné opatření k žádosti o dotaci, se kterou požadované informace vůbec nesouvisí. Chápu to pak jako nedovolený „přílepek“, pro který není žádné opodstatnění a jen zvyšuje byrokracii.

Sám jsem se přesvědčil, že sportovní komise se získanými daty nijak zvlášť nepracuje. Nezískal jsem u členů komise např. odpověď na otázku, jak je možné, že se proti loňsku zvýšil počet registrovaných členů plaveckého oddílu  TJ Lokomotiva (při minimálním nárůstu trenérské základny) na trojnásobek a ani na to, jak je možné, že Krasobruslařský klub, který pracuje výhradně s mládeží (a podle letošní ročenky se stará o sportování cca čtyř desítek  mladých adeptů krasobruslení), nedostal na sportovní činnost mládeže ani korunu. Někteří členové sportovní komise pak dokonce pochybovali o tom, zda je či není krasobruslení v našich zásadách zařazeno mezi dotované sporty.

Ještě jednu poznámku na závěr: Opravdu je potřebné podporovat sportující mládež již od věku 4 let?  Když jsem se ptal, jak je to v jiných městech, byl jsem za blázna: Opravdu dotujete „sportovce“ od 4 let? I  když jde o neregistrované se symbolickou podporou, tak si myslím, že odpovídající začátek organizované sportovní činnosti je v šesti letech a kdo chce začít dříve, jistě může, ovšem s tím, že  pro předškolní mládež prostě podpora nebude. O to víc pak zbude na skutečně sportující školáky. 

Milan Mikolecký