-
Ad: V sobotu a v neděli nejezdí
veřejná doprava nejen do Skuhrova, ale také do Kozlova
- Připojuji se k článku Ing. Jiřího Vencla o nejezdící veřejné dopravě o
víkendech do Skuhrova, od zapojení „dovedů“ z OREDA nejede o víkendech
nic ani do Kozlova (kde je atrakcí nepochybně více).
- Přitom by dopravu do obou městských satelitů mohl zajistit jeden
minibus, zajišťující sobotní, nedělní a sváteční spoje cca po 2-4
hodinách, nejlépe jak přípoje na vlaky od/do Prahy a od/do na severní
Moravu, které v České Třebové zastavují v hodinovém taktu (od Prahy každou
..54-55 minutu, od Olomouce každou ..04-05 minutu. Jízdní doba do Ostrova
je 23 minut, možná by mikrobus byl o něco rychlejší než těžký autobus, do
Kozlova 19 minut. Přitom se přimlouvám, aby mikrobus do Kozlova jel Bezděkovem
kolem a se zastavením u Domova s pečovatelskou službou a v Kozlově
zajížděl až do vsi, místo pro otočení mikrobusu by se jistě našlo.
- Příklad: (spoje samozřejmě zastavují v nácestných zastávkách
- ČTř 9,09 – Kozlov, obec 9,29
- Kozlov 9,29 - ČTř 9,49
- ČTř 10,09 – Ostrov, pošta 10,32
- Ostrov,pošta 9,32 - ČTř 10,55
- Další spojení směr Kozlov od nádraží: 11,09, 15,09, 18,09, další
spojení směr Skuhrov, Ostrov od nádraží 14,09, 17,09 + turistická linka.
Je zřejmé, že zkrácení jízdní doby pro mikrobus je žádoucí, jinak padají
přípoje směr Olomouc, další možností je zkrácení do Skuhrova, rozcestí.
Z praktického hlediska i financování (spoje by byly začleněny, tak, jak
tomu bylo kdysi u spojů do Kozlova) do meziměstských linek
(700933 Č. Tř. – Litomyšl) a 700935 Č.Tř.
– Ostrov. Možností dalšího spojení Skuhrova je převedení turistické
linky 700948 (ať už cyklo anebo ski v úseku Česká Třebová – Lanškroun
místo přes Damníkov a jinak prakticky souběžně se železnicí přes Skuhrov a
Ostrov. Obojí je tarifně 18 km. Co s mikrobusem v pracovní dny –
využít střídavě pro spojení s areálem Metrans a Borek a střídavě pro
spojení se zónou Tesca nebo sídlištěm Lhotka. V Rychnově to funguje.
Ing. Pavel Adámek
Projekt “Mezinárodní fotbalový turnaj” se vydařil
Od středy 12. do soboty 15. června 2013 se stalo naše město
hostitelem 26 členné delegace z Agrate Brianza, 13 členné
delegace ze Svitu, 15 členné delegace z Olawy a 17 členné
delegace z polského Knurowa.
Už název tohoto projektu “GÓL” prozrazoval, že
mimo jiné půjde o góly, a že hlavní náplní tohoto mezinárodního
setkání budou především sportovní fotbalová utkání, resp.
mezinárodní fotbalový turnaj, který se odehrával na hřišti
Fotbalového klubu Česká Třebová a jehož vítězem se stal tým
mladých fotbalistů z polského Knurowa.
Ve středu 12. června 2013 byly delegace uvítány
v kulturním centru, kde jim byly předány veškeré
informace o ubytování a programu.
Ve čtvrtek 13. června 2013 v 9:30 byl oficiálně
na Fotbalovém stadionu zahájen fotbalový turnaj. V průběhu
dopoledne se dostavili zástupci měst Olawy a Knurowa a vedení
města jim zajistilo prohlídku střední průmyslové školy Na
Skalce. Čtvrteční odpoledne příjemně vyplnila exkurze po
českotřebovských pamětihodnostech komentovaná pracovnicí muzea a
panem děkanem ThMgr. Milošem Kolovratníkem.
V pátek 14. června 2013
proběhlo finále fotbalového turnaje s vyhlášením vítězů, kterého
se kromě pana starosty a vedení jednotlivých družebních měst
zůčastnili i vzácní hosté – hejtman Pardubického kraje JUDr.
Martin Netolický a senátor Mgr. Radko Martínek. Za odměnu všem
hráčům byl výlet do města Litomyšle a po návratu proběhla v
parku Javorka hra -hledání kohouta podle mapy. V sobotu odjely
obě polské a slovenská delegace domů a italská delegace ještě
navštívila Prahu.
Akce proběhla pod záštitou hejtmana Pardubického
kraje.
Ludmila Rašnerová,
sekretariát starosty města
Úmrtí v červnu a v závěru května 2013
Zdeněk Pražák nar. 1928 Rybník
Marta Cupalová, nar. 1913 Česká Třebová
Štefan Sivák, nar. 1951 Semanín
Věra Lánová, nar. 1929 Česká Třebová
Richard Kochánek, nar. 1973 Česká Třebová
Bohumír Jansa, nar. 1940 Třebovice
Marie Matějková, nar. 1929 Česká Třebová
Miluše Vytlačilová, nar. 1924 Česká Třebová
Elena Jandová, nar. 1971 Rybník
Ladislava Hartlová, nar. 1946 Česká Třebová
Ludmila Boštíková, nar. 1923 Česká Třebová
Jiří Sagner, nar. 1933 Česká Třebová
František Kotva, nar. 1946 Semanín
Ivan Gardián, nar. 1951 Česká Třebová
Eliška Pohorská, nar. 1927 Česká Třebová
Jana Hýblová, nar. 1944 Česká Třebová
Jiřina Jiroušková, nar. 1946 Krasíkov. Čest jejich památce !
Pořádně horko je v posledních dnech cestujícím ve
vlacích RegioJetu
A to tak, že doslova. Extrémní vedra totiž ve
spoustě vagonů vyřadila klimatizaci. Došlo i ke
kolapsům pasažérů.
Stížnosti nespokojených pasažérů doslova
zavalily facebookové stránky železničního dopravce.
Rozhořčení cestující si stěžují, že vagony
připomínají roztopené pece, jiní by rádi věděli,
jestli se dá dopředu zjistit, ve kterém spoji
klimatizace stávkuje. "Ve voze bylo tak 50° a víc
nepříjemný personál jsem taky neviděl," stěžuje si
například Martin Škárek. "Mám podobnou zkušenost,
včera to bylo opravdu nesnesitelně," napsala Hana
Kunzlová. "Je pravda, že naše vlaky mají v
posledních dnech problémy s klimatizací. Je to kvůli
těm extrémním vedrům, protože naše klimatizace jsou
dimenzované na středoevropské klima a to teď
rozhodně nebylo," přiznává mluvčí RegioJetu Pavel
Halla. Odmítá ale, že by RegioJet prostě nechal
cestující péct se. "Cestujícím, na které máme
spojení, dáváme vědět, když klimatizace nefunguje a
nabízíme jim jiný vlak. Pokud i přesto potřebují jet
okamžitě, vrátíme jim celé jízdné a cestují tak
zdarma," tvrdí Halla. Halla nicméně připouští, že
došlo ve spojích firmy kvůli extrémním vedrům i ke
kolapsům. Záchranáři museli například v Pardubickém
kraji ošetřit stevardku. "U Uherska jsme zasahovali
u 22leté ženy, které ve vlaku zkolabovala. Byla
ošetřena na místě, do nemocnice nemusela," řekla
mluvčí pardubických záchranářů Helena Škuligová
Souboj ČD a Leo Express má vítěze. Zlevní jízdné!
Leo express ve Třebové.... (Zatím zde ale
nestaví, Regiojet se k tomu již chystá.... zastaví od
prosince)
Cestující na trase mezi Prahou a Ostravskem mohou
ušetřit kvůli pokračujícímu sporu Českých drah s Leo
Expressem na jízdném. Soukromý dopravce bude od soboty
pětinovou slevu přiznávat všem zákazníkům.Soud totiž v
úterý rozhodl, že společnost Leoše Novotného nesmí
poskytovat slevu na jízdném držitelům slevové karty
Českých drah. „Přesto, že s rozhodnutím soudu
nesouhlasíme a jsme přesvědčeni, že naším postupem
nebylo do práv Českých drah zasaženo, učinili jsme již
kroky k tomu, abychom uložené povinnosti dodržovali,“
říká generální ředitel společnosti Leoš Novotný. Leo
Express tedy zaujal novou taktiku. Od soboty budou
rozdávat týmy Leo Expressu přímo na nádražích všem
zákazníkům vlastní slevové karty. Podobný způsob
distribuce slevových voucherů v minulosti zvolily i
České dráhy a ze strany konkurenčních soukromých
dopravců za to sklidily vlnu kritiky. Jejich promotéři
měli údajně nabízet slevy cíleně zákazníkům konkurence
přímo při vystupování z vlaku. S poskytováním slev
na konkurenční věrnostní karty začal Leo Express
začátkem března a druhý soukromý dopravce Student Agency
se k němu s podobnou nabídkou vzápětí připojil. České
dráhy v úterý docílily soudního rozhodnutí, že
konkurence nesmí nadále využívat jejich věrnostní karty.
Nyní dráhy zvažují podání žaloby, ve které by po Leo
Expressu požadovaly kompenzace za způsobenou škodu.
Žalobu na České dráhy chce naopak podat Leo Express
právě kvůli praktikám při rozdávání slevových voucherů,
které soukromý dopravce označil za neetické.
Diamantová svatba manželé Jaroslav a Milada Matyášovi
Pan Jaroslav se narodil
1.července roku 1933 v Kyšperku-Kolonii, paní Milada 10.
května následujícího roku v Dolní Dobrouči. S Jaroslavem se
seznámila v 17-ti letech na posvícenské taneční zábavě v Dobrouči
a po dvouleté známosti se 20.června roku 1953 vzali. Po
svatbě spolu zpočátku bydleli u rodičů Milady. Jaroslava
však ještě čekala dvouletá vojenská služba, na kterou
nastoupil 4 měsíce po svatbě, a to do Havlíčkova Brodu.
Vojenský přijímač mu nedovolil být nablízku své mladé
manželce při narození jejich první dcery Věrušky, která se
narodila v prosinci téhož roku. Po vojně, byť vyučen
obchodním příručím, začal Jaroslav pracovat na železnici.
Mladá rodina se rychle rozrůstala, po Věře se o tři roky
později narodila Dana, rok na to Jarmila a napřesrok i
Milada. Stále početnější rodina dosud bydlela ve stísněných
podmínkách v domku Jaroslavových rodičů v Rotneku, okolnosti
přivedly Matyášovi k rozhodnutí pustit se do stavby
vlastního domku. Šikovný Jaroslav využil umění řemesla svého
otce, který jako zručný a zkušený zedník s dlouholetou praxí
nabídl synovi pomocnou ruku. Stavba domku však rodinu
zadlužila, Jaroslavova práce na státní dráze nepřinášela
početné rodině dostatek finančních prostředků, navíc Miladu
role maminky zaměstnávala na plný úvazek, proto Jaroslav
využil získanou praxi ze stavby vlastního domku a ve volných
chvílích si začal chodit přivydělávat po stavbách v širokém
okolí. Zednické zkoušky a výuční list v oboru byli jen
završením jeho svědomité snahy uživit rodinu, která se
v r.1966 rozrostla ještě o vytouženého syna Jaroslava.
Přestože práce na stavbách měl Jaroslav dostatek, zůstal
celý aktivní život věrný modré uniformě.
Milada byla vyučena
přadlenou, ke svému řemeslu se však nikdy nevrátila. Po
naplnění mateřských povinností, které trvaly celých 16 let,
nastoupila v r.1969 na brigádu do Základní školy v Letohradě
jako uklízečka, kde vydržela celých devět let. V obchodě
Jednoty v Červené se v r.1978 uvolnilo místo prodavačky a
Milada jako místní tuto práci získala. Aby doplnila potřebné
vzdělání, dálkově vystudovala obor prodavač v Chocni. Manžel
Jaroslav, sám vyučený pro práci v obchodě, jí v prodejně
hodně a rád pomáhal. V Jednotě Milada pracovala až do roku
1989, kdy odešla do penze.
Jaroslavův předčasný
odchod do důchodu v roce 1993 zapříčinil úraz páteře při
práci v lese, po zotavení však ještě dojížděl na kole do
Letohradu pracovat jako hlídač, a to až do svých 74 let.
Život v důchodu dnes
manželům Matyášovým zpestřuje pět dětí, 14 vnoučat a 16
pravnoučat, takto početná rodina je krásným dokladem jejich
úspěšného manželství. A do této široké rodiny neodmyslitelně
patří i celá řada zvířecích kamarádů, kterými se Matyášovi
celý život obklopovali a kteří vždy v jejich domácnosti
plnili nezastupitelnou roli věrných společníků a
právoplatných členů rodiny. Přes všechna úskalí 60-ti let
společného života dokráčeli Milada a Jaroslav až do této
obřadní síně, kde v kruhu svých blízkých spolu slaví
výjimečnou Diamantovou svatbu. Podpisy v pamětní knize jsou
radostnou pečetí současného života manželů Matyášových a
také návodem a příkladem pro další generace.
Magda Navrátilová
cyklobusy do
Orlických hor, oblasti Bukové hory a
Králického Sněžníku vyjíždí již po
jedenácté. V letošním roce nedochází
k žádným zásadním změnám oproti loňské
sezóně. Celkem jedenáct autobusových linek
Vás vyveze do tradičních vrcholových partií
Orlických hor. Vzhledem k neustále se
rozvíjející spolupráci s našimi polskými
partnery je v letošním roce opět v provozu
linka směřující do polských Bystřických hor
s výstupním místem v samém centru hor
Spalona. Území přilehlého Polska nabízí
rozsáhlou síť cyklotras propojující zajímavé
turistické cíle, doplněné vhodně objekty
agroturistiky a gastronomie. Pokud chcete
ochutnat například tradiční polskou
specialitu pstruh na grilu, hledejte tak
nápis „Smazialnia pstraga“. Ve spolupráci
s regionálními novinami Rychnovský Deník Vás
i v letošním roce budeme průběžně informovat
o zajímavých turistických cílech na trasách
cyklobusů. Nabídku turistických zajímavostí
naleznete v sobotním vydání a bude vycházet
pravidelně po celou sezónu provozu cyklobusů.
Dovolujeme si Vás opět požádat o věnování
patřičné pozornosti bezpečnosti jízdy.
Respektujte i další účastníky turistiky,
zejména pěší chodce. Při výběru trasy
nezapomínejte na své zdraví a současnou
kondici. Pro jistotu si uložte kontakty na
Horskou službu ČR, ale i na polskou
partnerskou záchrannou organizaci GOPR,
kteří vám v případě nouze poskytnou první
pomoc.Celá oblast Orlických hor se nachází v
cenné přírodní lokalitě, kterou bychom si
měli všichni chránit. Připojujeme tak
ochranářské desatero cyklisty a prosíme
všechny příznivce cykloturistiky i pěší
turistiky, aby dodržovali vyznačené trasy a
nezatěžovali naši krajinu zbytečným,
přírodou nezvladatelným odpadem. Pro
letošní cykloturistickou sezónu Vám všem
přejeme spoustu nevšedních zážitků ze sedla
kola.
Sekretariát Euroregionu Glacensis
organizátor projektu „Cyklobusy Orlických
hor“
|