Českotřebovský deník 153/2013 (25.6.)                                  
Ve Třebové zastaví nejen Regiojet, ale také  jeho konkurenti včetně pendolina?

Orlický deník píše "Třebovští by měli sochu Jana Pernera pozlatit. Město na trati se širokou spádovou oblastí dopravce začíná lákat. Po letech lobbování pro zastavování vlaků vyšší kvality se zdá, že se úspěch dostaví. Respektive zastaví, a ponese názvy RegioJet, Pendolino… a možná i Leo Expres a RailJet. „Nechceme, aby tady zastavovaly úplně všechny vlaky, ale chceme ranní a večerní spoje, aby se lidé dostali do a večer zpátky," zdůrazňuje starosta České Třebové Jaroslav Zedník.
Jako první vedení města oslovil Leo Expres, údajně zvažuje zastavování v České Třebové od začátku příštího roku. Následoval RegioJet, jeho spoje už jsou zaneseny v návrhu jízdních řádů, jež vstoupí v platnost letos v prosinci. Od stejného  data ve Třebové zřejmě budou zastavovat i některá Pendolina. „Nebudou tady zastavovat všechna, ale některá v ranních a večerních taktech. V návrhu jízdního řádu to není, ale prošlo to správní radou, která to odhlasovala," doplnil Jaroslav Zedník. Ten navíc s Českými drahami vede jednání o zastavování RailJetu, novinky, která by na české koleje měla vyjet příští rok.  Jisté je jen jedno - ledy se hnuly, rozklad, který byl podán  ministrovi dopravy zabral, žába na prameni sedící na jedné z žídlí a konzultantů tvůrců jízdního řádu  na ministerstvu dopravy byla odstraněna nebo alespoň eliminována a hned je všechno jinak.  Hlavně bylo zřejmě zjištěno, že minutový pobyt rychlíku  u českotřebovského nástupiště neohrozí jízdní časy rychlíkových souprav.  dalo by se spočítat kolik již bylo realizováno nejrůznějších snah , kolik bylo slibů. Nyní to vypadá slibně.  Do spuštění jízdního řádu v prosinci ještě uplyne půl roku, ale již nyní jsou pevně zakotveny  zastávky žlutých vlaků Regiojet a k nim mají přibýt i další...  Bylo to potřeba, vždyť ranní spojení na Olomouc a Ostravu bylo zcela bídné a projížděly zde vlaky, které mířily do vzdálenějších destinací, ačkoliv na jejich dojezdu do Brna či Prahy se nepoznalo, zda ve Třebové staví či nestaví. připomeňme, že zastávky některých spojů pendolina byla přislíbeny hned v tom prvním jízdním řádu, kdyby tyto soupravy do provozu zavedeny. 

 


Turnaj „PARTNERSKÝCH MĚST“

Ve dnech 13.-14.6. proběhl na stadionu Pod Jelenicí fotbalový turnaj. Turnaje se zúčastnili družstva z partnerských měst, a to ze Slovenska družstvo Svitu, z Polska družstva z Olawy a Knúrowa a družstvo z Agrate Brianza reprezentovalo Itálii. Za naše město do turnaje zasáhly dvě družstva sestavených z fotbalistů starší přípravky.
Turnaj byl pořádán pro kategorii fotbalistů narozených v roce 2002 a mladší, v týmech mohly nastoupit i děvčata. Hrálo se systémem každý s každým a o pořadí rozhodovalo získání většího počtu bodů ze vzájemných zápasů.
Zápasy probíhaly paralelně na třech hřištích, kdy všichni účastníci hrály dva poločasy po 20 minutách. Hrálo se vždy pouze dopoledne, protože v odpoledních hodinách byl pro spřátelené účastníky připraven doprovodný kulturně vzdělávací program.
Zahájení turnaje se zhostil starosta města Česká Třebová pan Jaroslav Zedník za přítomnosti zástupců spřátelených měst. Zahájení doprovodilo vystoupení mažoretek vedených paní Slavíkovou, který se chlapcům velice líbil a byl oceněn vřelým aplausem. Po zahrání státních hymen všech družstev se chlapci pustili do fotbalových bitev. Ve čtvrtek každé družstvo sehrálo dva zápasy. Ve večerních hodinách proběhl volný sportovní program na fotbalovém stadiónu, kdy si chlapci mohli mezi sebou zasoutěžit ve svých fotbalových dovednostech, blíže se poznat a navázat přátelské kontakty. V pátek dopoledne sehrálo každé  družstvo zbylé tři utkání. Po sečtení bodů a výsledků mohlo dojít k vyhlášení. Ceny pro všechna družstva předával hejtman Pardubického kraje pan Netolický spolu se senátorem panem Mrtínkem. Na šestém místě skončilo družstvo České Třebové 2, pátí byli chlapci ze Svitu, čtvrté místo si odnesli fotbalisté z Agrate Brianza. Na bronzovém stupínku se umístilo družstvo z České Třebové 1, stříbrní byli chlapci z Olawy a vítězem se stalo neporažené družstvo Knúrowa. Došlo i k vyhlášení individuální cen, kdy se nejlepším brankářem stal Kuba Szymajda z Knúrowa, nejvíce branek vsítil Szimon Smolak z Olawy a Jambor Timotej ze Svitu, oba po 14 brankách a nejlepším hráčem /hráčkou/ se po poradě všech trenérů nakonec stala Eliška Štichauerová z České Třebové.
I když se všechna utkání  hrála s plným nasazením a chlapci si nedali mezi sebou nic líbit, vždy po závěrečném hvizdu došlo k vzájemnému podání rukou a vyjádření si  přátelství mezi hráči i trenéry. Z ohlasů chlapců i trenérů všech družstev vyplynulo, že se turnaj všem  velice líbil a rádi se ho zúčastnili.                                                                                                Miroslav Stichauer
 
Upřesnění/omluva:

Na Kozlov zajíždí v pátek, sobotu v podvečer a neděli pouze v létě cyklolinka 680019 Jevíčko -Svitavy - Česká Třebová - Litomyšl -Vysoké Mýto - Proseč - Polička. Provoz zajišťuje fa Zlatovánek. Přeci jen tedy něco, ale co od konce září do konce června? Tento cyklistický "vymeták" najede z Jevíčka do Poličky 117 - 136 km za 2h 40 - 2h 55 minut. Řešení formou návaznosti na vlaky v   Třebové pokládám za jednodušší a pro  všechny. Za nepřesnost se omlouvá a zdraví Pavel Adámek 
 
 Ústeckoorlické obce se brání proti nepravdivým informacím ministerstva

Sudslava – Představitelé obcí na Orlicku se brání nařčení Ministerstva financí, že je dluhy paralyzují a že jsou tzv. „rizikové“. Podle starostů dotčených obcí je nedávno zveřejněný seznam Ministerstva financí naprosto zavádějící a představitele obcí poškodil jak u občanů, tak u partnerů. „Nepopíráme úvěr na kanalizaci, ale v žádném případě nejsme a nikdy jsme nebyli rizikovou obcí. Úvěr na kanalizaci a čističku byl schválen zastupitelstvem obce a řádně ho z našich příjmů splácíme,“ rozčílilo tvrzení ministerstva financí neuvolněného starostu Sudslavy Jiřího Drábka, který svou funkci vykonává ve svém volném čase. Ten to považuje ze strany ministerstva za neomalenost. „Stát nás na jedné straně nutí, abychom dělali kanalizace a čističky a pak nás špiní nesmyslnými přehledy, které neumí ani interpretovat,“ dodal rozzlobený starosta Sudslavy Drábek, podle kterého je obecní hospodaření ve velmi dobrém stavu a každý se o tom může osobně v Sudslavě přesvědčit.   
Malé obce si musí na kanalizaci půjčit Podle starosty Drábka je jasné, že pokud se má realizovat stavba většího rozsahu jako například zbudování kanalizace a čističky odpadních vod za 22 milionů, musí si malé obce na stavbu půjčit. Dokonce i u stavby dotované z peněz EU, jako je tato stavba. „Neznám obec, která takovou stavbu dokáže zafinancovat pouze ze svých zdrojů. Na jednu stranu nás stát nutí do realizace takovýchto staveb a na druhou nás pranýřuje za to, že jsme si na ni půjčily. Poslední dva roky musíme přímo panu Kalouskovi dokládat, jak hospodaříme,“ vysvětluje starosta Drábek, kterého celá věc velmi pobouřila.
„My jsme si tu nestavěli  žádnou rozhlednu, krytý bazén či jiné nadstandartní věci jako v některých městech dotovaných ze státního rozpočtu.  Uvedené peníze rozhodně také nikdo neukradl a jsou řádně spláceny z rozpočtu obce. Ale to by někdo musel v Praze při vydávání seznamů přemýšlet obyčejnou selskou logikou,“ dodal s úsměvem starosta Drábek.
Bc. Martina Honsová  Project Manager Commservis.com
Uzavřené úseky silnic z důvodu přívalových dešťů ze dne 24.6.2013, 02 hodin ráno – 25.6.2013

HOLICKO:
1) Sil. II/322 v úseku od I/35 Vysoká u Holic – Litětiny – Horní Roveň – Dolní Roveň – Komárov – Dašice po křiž. III/32255 na Prachovice (rozvodněný potok Lodrantka který vede podél sil. II/322)
2) Sil. III/32270 v úseku od II/322 Horní Roveň – Ostřetín křiž. I/35 (rozvodněný potok Lodrantka) stoupá hladina Lodrantky.
3) Sil. III/32271 v úseku Uhersko – Liteřiny (rozvodněný potok Lodrantka) stoupá hladina Lodrantky.
4) Sil. III/30520 v úseku železniční podjezd Opočno (stoupá hladina Loučné) na silnici je cca 50 cm vody.
5) Sil. III/29817 Horní Ředice křiž.u kostela – Choteč křiž. II/298 (rozvodněný Ředický potok)
PARDUBICKO:
1) Sil. III/29813 v úseku od I/37 Opatovice n. L.– Vysoká n. L. po křiž. III/29810 (rozvodněný Opatovický kanál) silnice je v současné době v plné uzávěrce ze stavby I/37.
2) Sil. III/29811 v úseku Dříteč – Zástava - Újezd u Sezemic (požadavek policie čerpání vody u přilehlých domů HZS v Újezdu - neprůjezdné).
CHRUDIMSKO:
1) Sil. III/34043 v úseku Vejvanovice – Dvakačovice (rozvodněná Novohradka) uzavřeno instalací protipovodňových vaků přes silnici.
HLINECKO:
1) Sil. III/3437 v úseku Včelákov – Majlant (rozvodněný potok Bystřička)
2) Sil. III/337 v úseku Miřetice – Dubová (rozvodněný potok Ležák)
3) Sil. III/3434 v úseku Petrkov - křiž. III/3437 (povrchová voda z lesního úseku)
LUŽE:
Sil. III/32265 v úseku od x I/17 po křiž. III/3554 Bližňovice (rozvodněná Novohradka)
 
Průjezd omezený dopravním značením
1) Sil. III/29810 v úseku Bukovina hranice okresu Hradec Králové (hladina vody do 5 cm přes silnici tekoucí z přilehlých polí). Označeno sníženou rychlostí 30 km.
2) Sil. III/3225 v úseku Platenice – Čeradice (zatopené příkopy a částečně silnice)
Další informace budou upřesňované průběžně dle skutečného stavu na webu Pardubického kraje.
 
Hejtman svolal povodňovou komisi

Pardubice (25. 6. 2013) – Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický svolal dnes na desátou hodinu na krajský úřad povodňovou komisi. S ohledem na množství srážek, které v našem kraji spadly od včerejšího večera, a vzhledem k dalším předpovědím počasí chce získat podrobný přehled o současné situaci a přijatých opatřeních.
Třetí stupeň povodňové aktivity hlásí v Pardubickém kraji v současné chvíli Novohradka v Luži a Doubrava v Pařížově. Podrobné informace jsou na stránkách Povodí Labe www.pla.cz.
Pokutu za neprovedení směrnice o zaměstnaneckých fondech sice platíme, její výši se nám však podařilo obratně srazit z původně navrhovaných 3 mil. eur na pouhých 250 tis. eur

Tak dlouho jsme chodili se džbánem pro vodu, až se pověstné ucho utrhlo a dostali jsme lekci, o kterou jsme si koledovali. Tahle bitva přitom byla dopředu ztracená. Bylo pošetilé nepodřídit se již poté, co bylo rozsudkem konstatováno porušení práva tím, že jsme neprovedli směrnici o zaměstnaneckých fondech. Přitom nebylo nutné tyto fondy rovnou zavádět, stačilo přijmout základní pravidla pro případ jejich vzniku. To jsme nakonec učinili, ale až poté, co nad námi visel Damoklův meč pokuty. Taková náprava je hodnocena jako účelová a hrozbu zaplacení pokuty již neodvrátí. Jsme bohužel vůbec první z nových členských států, který toto zažívá na vlastní kůži. Naštěstí se nám argumentační obratností podařilo přesvědčit soud, že vzhledem k neexistenci zaměstnaneckých fondů v našem právním řádu je dopad našeho protiprávního jednání na vnitřní trh EU omezený. Proto nám při uložení pokuty byla vyměřena prakticky nejnižší možná částka. Nesmyslným vzdorem jsme si však v EU přivodili zbytečnou ostudu. Přesvědčili jsme se, že zatvrzelé porušování evropského práva se nevyplácí a sankce se v takovém případě nevyhne ani státu. Evropská komise i soud umí být důslední, když chtějí. A obvykle chtějí, protože si tím sami upevňují pozici.  
Jan Březina, europoslanec, tel. 606 650781