REKONSTRUKCE ČOV A KANALIZACE V ČESKÉ TŘEBOVÉ BYLA DOKONČENA

Česká Třebová, 19. června 2013 – Dnes byla slavnostně ukončena rekonstrukce čistírny odpadních vod a dostavba kanalizace v České Třebové. Projekt, jehož celkové stavební náklady dosáhly necelých 262 mil. Kč (bez DPH), byl financován z prostředků Evropské unie v rámci Operačního programu Životní prostředí (OPŽP), z prostředků Státního fondu životního prostředí (SFŽP) a z vlastních zdrojů investora, kterým je Vodárenská společnost Česká Třebová, s.r.o.
 
V rámci projektu byla dobudována kanalizace v místní části Lhotka na severním okraji města a v ulicích Na Drahách, Grégrova, J. Pacla, Husova a Břízky. Kanalizace je částečně gravitační a částečně tlaková. Nových je 1 732,8 m gravitačních splaškových stok se dvěma odlehčovacími objekty a 1 141,9 m tlakové kanalizace, včetně 13 domovních čerpacích jímek. Celkem bylo vybudováno 2 874,7 m nových kanalizačních řadů a 566,7 m kanalizačních odboček na veřejných pozemcích. Součástí projektu byly také nutné přeložky inženýrských sítí. Po dokončení výstavby je možné na kanalizaci nově připojit 200 ekvivalentních obyvatel.
Rekonstrukce čistírny odpadních vod (dále ČOV) Česká Třebová probíhala za plného provozu. Nejprve byly zdemolovány původní nevyužívané objekty a na jejich místě pak proběhla výstavba objektů nových. Vybudována byla nová trafostanice, objekty pro mechanické předčištění a třetí stupeň čištění, biologické linky, deponie kalu, čerpací stanice, dešťová zdrž, komunikace v rámci areálu a garáže. ČOV byla také nově oplocena. Rekonstruovány byly kalojemy, strojovna, dmýchárna, jímky přebytečného kalu a provozní budova. Součástí zakázky byla také kompletní dodávka nové technologie, silnoproudých a slaboproudých rozvodů, venkovní osvětlení a finální sadové úpravy.  
Největší část biologického čistění je realizovaná v tzv. biologických linkách. Jsou celkem čtyři a tento počet biologických linek v jedné ČOV je v České republice ojedinělý. Biologické linky jsou nerezové vestavby, umístěné v monolitických železobetonových nádržích a slouží jako dosazovací a aktivační nádrže současně.
 
V celé čistírně byla vybudována nová potrubí, původní potrubní trasy byly postupně rušeny. Gravitační potrubí přivádějící odpadní vody do ČOV, včetně odlehčení, je ze sklolaminátu o průměrech 600 a 700 mm. Výtlak a odtah z biologických linek byl vybudován také ze sklolaminátu, ale s průměry 300, 350 a 400 mm. Zbývající gravitační potrubí je z PVC o průměrech 150, 300 a 350 mm. Tlakové potrubí je převážně z potrubí PE100 SDR17 a slouží pro kalové hospodářství, jeho zpracování a uskladnění.
 
Rekonstrukce čistírny zajišťuje její schopnost splnit emisní limity na odtoku dle platných předpisů kategorie čistíren pro 10 až 100 tisíc ekvivalentních obyvatel, přičemž kapacita ČOV Česká Třebová dosáhla 20 000 ekvivalentních obyvatel, uvedl dnes starosta České Třebové Jaroslav Zedník.
Zakázku podle projektu firmy AQUA PROCON s.r.o. realizovalo sdružení firem OHL ŽS, a.s. a HOCHTIEF CZ a. s. „Každá rekonstrukce čistírny a dobudování kanalizace zkvalitňuje životní prostředí v dané lokalitě, jsem rád, že jsme mohli přispět k jeho zlepšení také v České Třebové,“ řekl dnes Tomáš Nossek, výkonný ředitel závodu Zóna Česká republika OHL ŽS, a.s.
 
Práce byly zahájeny v srpnu roku 2011 a rekonstrukce ČOV byla dokončena v prosinci 2012, kompletní dílo bylo dokončeno v lednu 2013. Kolaudace kanalizace byla dokončena v únoru 2013. Od ledna 2013 běží roční zkušební provoz ČOV Česká Třebová, po kterém bude ČOV zkolaudována a uvedena do trvalého provozu.
 
Základní údaje:
Název stavby:                                     Česká Třebová – kanalizace a ČOV
CZ.102/1.1.00/09.05725
Investor:                                             Vodárenská společnost Česká Třebová, s.r.o.
Projektant:                                         AQUA PROCON s.r.o.
Technický dozor investora:                Vodohospodářský rozvoj a výstavba a.s.
Zhotovitel:                                          Sdružení OHL ŽS a HOCHTIEF CZ – ČOV Česká Třebová
Zahájení stavby:                                 08/2011
Dokončení stavby                               01/2013
Uvedení do trvalého provozu:           do 03/2014    
Celkové náklady stavební části:         261 894 155 Kč (bez DPH)    
Financování:
·         Příspěvek Evropské unie - OPŽP  188 274 006 Kč
·         Příspěvek SFŽP                               11 074 941 Kč
·         Vlastní zdroje                                 62 545 207 Kč